Raskausaika ja ruokavalio

Mulla on vaan pentuajoilta ihan saamerinmoinen nokkos-kammo! :grin Ehkä sytyn jossai vaiheessa ja kokeilen, tai sitten en. :rolleyes:
 
Kuivattuna heittelee ruoan sekaan ni eihä se siel maistu :D
Mut joo ymmärrettävää, et jos on joku kammo tullu ni eipä sitä oikein meinaa enää saada alas.
 
Nokkonen on kyllä ihan älyttömän hyvä kasvi. Kiitos vaan, nyt alko tehdä mieli nokkoskeittoa :D . Eikä sitä nokkosta oikeen nyt vielä saa.
 
Minä alan jo pikkuhiljaa noudattamaan radi- ruokavaliota kun tiedän että tuo tauti sieltä taas tulee (on jo kahdesti ollut). Minä noudatan tuota välttämislistaa aika suuntaa-antavasti. Vältän täysin ainoastaan raakaa kalaa mutta esim kotimaisia tuorejuustoja, fetaa jne syön kyllä ihan normaalisti. Eikä mulla ollut tullut mieleenkään että esim salamia pitäisi välttää, huomasin että se oli lisätty listalle jonka sain neuvolasta.
 
Mulla on vaihtelevasti ollut aika etova olo ja terveellisen ruokavalion koostaminen tuntuu ylivoimaiselta :( lämpimät ateriat yleensä vaikeampia saada alas, joten valitettavan paljon voileipä - jugurtti - hedelmälinjalla menty. Makeanhimokin on tuntunut yli-inhimilliseltä ja olen herkutellutkin enemmän kuin normaalisti vaikka hyvin tiedän ettei se ole hyvä idea. Etova olo helpottaa aina kun vatsa tuntuu jotakuinkin kylläiseltä joten tuntuu, että syön koko ajan. Samalla oon (osaksi ehkä turvotuksenkin) takia tuntenut itseni pulskaksi ja painonnousu, sokerit ja muut hirvittää jo etukäteen. Nyt ensimmäisen 9 viikon aikana olen saanut +800g mikä tosin taitaa olla aika normimäärä. Miten te muut olette onnistuneet pitämään olon siedettävänä, kuitenkin terveellinen ruokavalio huomioiden? Minkälaista painonkehitystä on muilla näin alkuaikoina nähtävissä?

Entä te muut joilla on osteopenia, miten paljon kalkkia + d-vitamiinia syötte ravintolisänä? Mulla on tähän asti mennyt yksi kalsipos/calcichew -tabletti päivässä mutta pohdin pitäiskö raskauden aikana lisätä. Täytyy varmaan soitella neuvolaan tästä vielä, kun unohtui kaiken tohinan keskellä kysyä.
 
Fasu, mä syön 2800IU D3:sta, eli onko se nyt 70mikrogrammaa? Kalkkia taitaa mennä 500mg. Lisäksi olen lisännyt nyt raskauden aikana jugurtin ja muiden maitotuotteiden syömistä. Maitoa en osaa juoda muuta kuin kaakaona :)
 
Fasu kyseli painonkehitystä. No koska en pysty kunnolla syömään mitään ällötyksen takia (en oo vielä oksentanu kertaakaan), on paino pudonnu noin 1,5 kiloa. Varaa vielä olis, koska lähtöpaino normipainon ylärajalla. Toki olis hurjan paljon kivempi, jos pystyis syömään kunnolla.

rv 7+6
 
Rucola on pieninä annoksina ok, ei kai sitä paljoa kerralla kukaan syö kun on melko voimakkaan makuinen, eli "mausteena" saa käyttää salaatissa :) Taitaa aika monessa ruoassa olla kielto vaan sen takia kun vähän ok mut paljoa ei sais syödä.
 
Mites muuten noissa suomalaisissa suosituksissa suhtaudutaan meetvurstiin ja muihin leikkeleisiin? Täällä nimittäin kielletään periaatteessa kaikki leikkeleet listeriariskin takia, mutta olen kyllä syönyt varmasti kypsennettyjä, eli kalkkunaa ja kanaa leivän päällä. Nyt alkaa toi meetvurstin himo nostella taas päätään ja edellisessä raskaudessa vetelin sitä kyllä surutta, mutta olen vaan utelias kuulemaan miten Suomessa neuvotaan nykyään?
 
Täällä ihan tavalliset leikkeleet on sallittuja, nehän kypsennetään ja myydään pakattuna. Kypsentämättömät on kiellettyjä, eviran sivu sano että syynä toksoplasmariski, luulin että syy ois ollu listeriariski. Tyhmä tunnustaa nyt tyhmyytensä ja kerron että luulin et metvursti valmistetaan kypsentämällä... Olen pari kertaa syöny metvurstia nyt raskauden aikana, harvoin sitä meille ostetaan. Ilmakuivatut kinkut jättäisin syömättä, leikkeleitä menee normaalisti. Mites siellä meren toisella puolella, myydäänkö leikkeleitä pakattuna? Ajattelisin sen riskin olevan irtomyynnissä olevissa leikkeleissä. Muistan vaan kanadassa käydessäni että joka puolella oli vaan irtomyynnissä leikkeleitä?
 
En mä oo tiennyt ettei meetvurstia saa syödä! :O just tänään aamulla söin leivän päällä. Ai kauheeta. Varmaan esikoisenki aikaan oln syöny vaikka kuinka paljon :O
 
Ei kai meetvurstia oo täällä kielletty? Mä en yleensä syö, mut nyt raskaana tehny mieli ja pyytäny miestä kaupasta tuomaankin.. :D
 
Metvursti oli eviran raskaana kiellettyjen ruokien listalla, just sen takia kun ei oo kypsennetty kuumentamalla.
 
Meetvurstia oon syöny vaikka tiedän että ei sais... Toisaalta kotimaiset tuotteet on varmaan joka tapauksessa aika turvallisia.
 
Ite en saa syödä mitään laktoosituotteita, en viljatuotteita, enkä kalaa. Ja nyt kun olen vielä raskaana, on moni muukin ruoka-aine kiellettyjen listalla.
Ja mm. myös suola on pitäny vähentää ihan minimiin, vaikka normaalisti olen sitä ihan lääkärin määräyksestä joutunu lisäämään alhasen verenpaineen ja pulssin vuoksi. Että pyörtymisen riski on nyt taas vähän suurempi. Mut ei onneksi ainakaan vielä ole heittänyt. Ja kyllä sen heti huomaa, jos jotain vähän suolasempaa olen taas syönyt. Heti on joka paikka ihan turvoksissa. *en tykkää :bored:
Ja...sen diabeteksen pelon vuoksi myös sokeri on vaihtunu mulla Canderelliin (saa syödä raskauden aikana) ja kasviksia, hedelmiä tai marjoja pyrin neuvolan ohjeiden mukaan syömään ihan joka aterialla.
Vettä juon 2-3l päivässä. Ja vesipullo onkin oltava aina mukana. Janottaa ihan koko ajan! Ja kyllä saa sit vessassakin ravata. Yölläkin kaks kertaa...mutta minkäs teet.
En minä uskalla, enkä halua riskeerata nyt mitään, kun tähän tilaan on vihdoinkin päästy, ja kyllä minä haluan tehdä kaiken niin oikein, kuin vain osaan. Eikä tämä nyt niin vaikeeta edes ole, kun on alkuun päässyt ja tietää mitä syö ja mitä ei. Ja kun toi mun mieskin on niin innoissaan kaikesta, niin tuntuu ottaneen asioista paljon selvää hänkin, ja ottaa kyllä paljon huomioon, esim. kaupassa käydessään ja ruokaa laittaessaan. Ja vähä vahtii, että muistan edes syödä. *tykkään :happy::Heartred
Liikuntaakin pyrin harrastamaan ihan joka päivä. Edes vähän. Mutta enemmänkin voisin...tiedän.
Auttaa kuitenkin mm. turvotukseen ja huonoon oloon. Ainakin mulla. Mutta mutta...yritän opetella.
Ja olishan se erittäin toivottavaa ja tervetullutta, jos saisinkin säilytettyä näitä tottumuksia vielä synnytyksen ja imetyksen jälkeenkin. Että enhän minä tätä kaikkea ihan yksin vaan ton "pikku-sikiön" vuoksi teekkään. Vaan myös itseni...ja siinä samassa koko perheen.
Että kylläpäs se vauva muuttaakin paljon tullessaan. laughing7
 
Itellä ei oo kun vähälaktoosinen ruokavalio. Muuten oon kaikkiruokanen, paitsi silliin en koske :grin
Itekin oon kotimaista meetvurstia muutaman siivun syönyt, muita leikkeleitä menee kyllä päivittäin. Nyt varmaan jätän meetvurstin kaupan hyllyyn, kun voi hyvin syödä muutakin. :)
Salmiakkihimo, tai siis merkkarihimo, on ihan kauhee.. Mies osti eilen itselleen tollasen salmiakki Mix -pussin, jossa oli ennen myös merkkareita. Onneks ei ollu enää, niin ei tarvinnut ottaa kun pari kolme salmiakkia. Ne merkkarit ois kyllä sieltä pussista hävinnyt......:hungry: (Mies ei tykkää merkkareista kun tarttuu hampaisiin, ja JOS niitä olisi pussissa ollut, olisin muutamassa erässä ne eri päivinä syönyt, niin ei ylity grammat.. mutta ei ollut..)
 
Salmiakissahan ei ole enää mitää sallittuja gramma määriä, on kokonaan kielletty. Itekkin kyllä syön salmiakkia ja en varmasti kokonaan pysty välttämään vaikka se on suositus. Normaalisti salmiakki on suosikkini ja sitä menee paljon, mutta nyt raskauden aikana ei onneksi ole karkit normaalisti maistunu :grin
 
Takaisin
Top