Raskausaika ja ruokavalio

Ninni1986

Näppärä viestien naputtelija
Marrasmammat 2016
Tehdääs tällekin aiheelle oma ketju. Onko täällä joku joka noudattaa tiettyä ruokavaliota tai on muuttanut ruokatapoja heti plussan jälkeen? :)

Mä en ite noudata mitään tiettyä ruokavaliota, mutta pyrin syömään terveellisesti. Nyt oon kiinnittäny huomiota suolaan, sokeriin sekä kahviin ja yritän syödä tarpeeksi usein. Varmasti muuttuu lisää, kun tämä raskauskin etenee.

Minulla on omanlainen ruokavalio, mutta se on ollut jo ennen plussaa. En varsinaisesti ole allerginen, mutta monet ruoka-aineet aiheuttavat inhottavia vaivoja.

Mä taas syön aika paljon ilman viljoja ja maitotuotteita, oon syöny jo ennen raskautta kun ei maha kestä. Raskausaikana muutos on ollu oikeestaan vaan sokerin käyttö, sitä en aio käyttää :) muuten syön samanlailla kun ennenkin

Mä syön aikalailla samalla lailla kun ennenkin raskautta. Teen itse ruuat kotona ja huomioin lapset ruuanlaitossa, joten esim suolaa käytän aika vähän ja monipuolisesti kaikkea syödään. Suosin kalaa, kanaa, kalkkunaa ja punaista lihaa yritän käyttää vähemmän. Mutta toki kun lapsiperheestä on kyse niin jauhelihasta tehdään mm. makaronilaatikkoa, lihapullia jne. Vaikka usein teenkin lihapullia kananjauhelihasta myös.

Plussan jälkeen oon yrittänyt ottaa ruokajuomaksi maidon mutta aina se vaan vesilasi ruokapöytään eksyy sen maidon sijasta... Pähkinöitä olen ottanut mukaan ruokavalioon kun niitä aiemmin vain harvakseltaan on tullut syötyä.

Kahviahan mä en ole aiemminkaan juonut, joten sen suhteen ei ole tullut muutosta. Ruokasuosituksia noudatan maalaisjärjellä, en millään natsimeiningillä.

Minulla on tällä hetkellä normaali ruokavalio, makeita en syö ollenkaan. Nyt jos raskaus jatkuu niin aloitan radi ruokavalion, esikko raskausaikana tuli +26kg mistä onneksi kaikki lähtenyt,niin en halusi ihan niin paljon kiloja. Esikko aikana söin tosi paljon herkkui ja isoi annoksia.

Mua tottapuhuen aluksi vähän ahdisti se kaiken kielletyn syömisen lista. Vielä kun on ruoka-aineallergioita niin oli alkuun vähän sellainen olo että mitä mulle jää syötäväksi. Mitenkään hysteerisesti en noudata rajoituksia, tai muutenkaan kyttää syömisiäni pilkuntarkasti. Syön kuitenkin ihan perusterveellisesti. Koen että maalaisjärjen käyttö on sallittua ja esim. salmiakkia syön pari palaa päivittäin ja ruuan kanssa voin ottaa pikku tilkan viiniä lasin pohjalle jos siltä tuntuu.

Pudotin pari vuotta sitten 20 kg painoa ja siitä asti pyrkinyt syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Nyt ei siis ole tulossa suurempia muutoksia ruokavalioon. Kylmäsavustetut, graavit tai ilmakuivatut ei kuulu mun ruokavalioon muutenkaan enkä tykkää maksaruuistakaan, joten niiden välttäminen ei tuota ongelmia.

Äskeisen Saksan-reissun tuliaisviinit taitaa kyllä säilyä jouluun tai ens vuoteen. :think005

Mulla on perussairauksien vuoksi valmiiksi aika rajoittunut ruokavalio ja allergiat siihen päälle.
Jatkan niitä vitamiineja ym mitä olen tähänkin asti käyttänyt.
Ylipainoa mulla on, mutta raskausaikana ei kauheasti pitäisi pudottaa, pikemminkin pyrkimys välttää sitä ettei kiloja kerry kauheasti.

Välttämislistan suhteen en ole ehdoton, siellä on aika monta sellaista ruoka-ainetta joiden syömisen riski on lähinnä hypoteettinen.
Graavikalat jne ovat sitten asia erikseen.

Radi dieetistä:
Mä olen miettinyt sitä millä saisin pidettyä painonnousua kurissa kun ylipainoa on jo valmiiksi. Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut radia mutta silloin olin paljon nuorempi ja hoikempi.

Mutta mutta. Mulla on perussairauksien vuoksi niin paljon muutoksia ja rajoituksia ruokavaliossa (suolistoleikkauksen takia mm runsassuolainen ja vähäkuituinen ruokavalio!) että enhän mä mitenkään pysty noudattamaan radi ohjeita kun ne ovat ihan päinvastaiset

Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Lähete ravitsemusterapeutille?

Mekku, ravitsemusterapeutti osais varmasti neuvoa sua :) neuvolastakin saa lähetteen ravitsemusterapeutille tarvittaessa.

Esikoista odottaessa tuntui että oli koko ajan niin kartalla kaikista ruokavaliohommista ja siis erityisesti vältettävistä raaka-aineista: Nyt on jo muutaman kerran jälkikäteen tajunnut että on tullut kiireessä huomaamatta syötyä jotain "kiellettyä", siis miten tässä esikoisen kanssa touhottaessa voi pää niin tyhjentyä??!! Ehdotin loppuviikosta miehelleni että lähdettäisiin sushilounaalle, ja hän siinä sitten muistutteli että eikös tuo raaka kala ollutkin hyvä jättää pois raskauden ajaksi.... :D Jos pää toimisi, niin suurin osa vältettävistä ruoista ei tuota mitään ongelmaa/uhrautumisen tunnetta, mutta kahvin juonnin vähentäminen on sellainen joka tekee hieman tiukkaa!

Tällä kerralla kahvin vähentäminen on minulle ollut helpompaa. Juon kaksi kuppia kahvia päivässä ja olen pienentänyt kuppikokoa. Ei ole tullut edes päänsärkyä.

Kahvin juontia olen vähentänyt siitä syystä että maistuu niin oudolta. Melkoinen kahvisieppo olen aiemmin ollut. Ihan on pitänyt mieheltä varmistaa, kun on yhdessä juotu, että onko tämä kahvi sen mielestä ihan normaalin makuista. Sen mielestä on ollut ihan normaalin makuista, joten johtuisko vaan raskaudesta se outo maku siinä. Ja ihme ja kumma, pääkipua ei ole ollut vaikka niin vähän tulee juotua. Teetä menee nykyisin enemmän. Suklaata/karkkia ei tee entiseen malliin mieli. Muissa ruuissa/juomista en ole huomannut epänormaalia makua ☺

Täällä tullu se, ettei tee mieli epäterveellistä :) sama oli esikoisen raskaudessa vaikka muuten tykkäänkin sillon tällön syödä :)

Mä en noudata mitään tiettyä ruokavaliota. Pyrin kuitenkin katsomaan mitä syön.
Epäterveellisiä ruokia olen pyrkinyt karsimaan. Kahvia en ole koskaan juonut, mutta silloin tällöin energiajuomaa on tullut nautittua ja sitä en ole juonut sitten plussauksen. Lakua ja salmiakkia en syö ja yritän käyttää suolaa kohtuullisesti. Yritän myös suosia tuotteita missä ei ole lisättyä sokeria.

Mä oon nyt vähentäny kahvin tosi vähään, juon vaan aamulla ettei tulis pääkipua. Mutta jos on viereita tai ollaan kylässä, niin juon kyllä sillon ettei herää epäilyksiä :p

Voi kun itellekään ei tekis herkkuja mieli :) Kun asutaan ulkomailla, salmiakki on harvinainen herkku ja tänään oli joku tuonut töihin Maraboun salmiakkisuklaata ja ennen kuin olin ehtinyt ajatellakaan, oli jo kaks palaa suussa :D :D Mutta muuten olen myöntynyt kyllä uusiin suosituksiin enkä ole sortunut kaappiin säilöttyihin salmiakkiaarteisiini :)

Muutoin en noudata mitään erityistä ruokavaliota, mutta kiinnitän kyllä huomiota etenkin kuidun (koska ummetusta) ja kalsiumin saantiin, koska perinnöllisenä ilonani on perheessä osteoporoosia ja itsellänikin jo sen esiaste osteopenia. Ravitsemusterapeutille olin suunnitellut meneväni jo ennen raskauttakin, kun toi luuntiheysasia niin hermostuttaa. Olen liian nuori lääkitykseen, joten nyt pitäisi vaan ruokavaliolla ja liikunnalla vahvistaa. Muistakaa ihmiset d-vitamiini ja kalsium!

Itsellänikin on osteopenia tai ainakin hieman luuntiheys heikentynyt ja täällä rannemurtumapotilaana on ollut aikaa seurailla tätä forumia :) (Luuntiheys mitattu marraskuussa) Ensi viikolla pääsen taas töihin. Kalsiumia ja d-vitamiinia menee minisun mama monivitamiinin rinnalla.
Tällä kertaa on ollut todella helppo luopua kaikista kielletyistä ruoista, koska ruokaa ajatellessanikin tulee huono olo, saati sitten lapsille ruokaa tehdessä. Hyi! Mandariini, omena, banaani ja hapankorppu ovat tällä hetkellä kovassa huudossa. Salaatti on myös ihan kelpo ruokaa, muttei mitään lämmintä kiitos.
Tiedän, että punaviiniä ja graavilohta tulen jossain vaiheessa kaipaamaan. Ostin kerran alkoholittoman punkun ja huh minkä makuista se olikaan. Ollaan mieluummin kokonaan ilman!

Tuli tänään kaupassa mieleen, et voikohan noita kalkkunaleikkeitä syödä ihan huoletta, kun esim. Snellmannin leike oli savustettu. :confused005

Tartteis saada jotain lihasampaa tähän puuro/salaatti/jugurtti/hedelmä/leipä/juusto-"dieettiin" (muu ei nyt oikein maistu).

Takaisin