Raskaus ja työ

Ystävälleni tapahtui: Eräs tehdas palkkasi ruuhka-ajaksi useita työntekijöitä. Kun tilaukset oli hoidettu ja ruuhka ohi, sanottiin ihmiset irti tuotannollisista syistä kun ei yksinkertaisesti ollut töitä tarjota. Ja siinä vaiheessa on ihan sama onko raskaana vai ei. Siinä jäi sitten työttömäksi vauva mahassa.
 
Tuohan on toki selvä tilanne. Jos nyt vaikka jonkun firman koko osasto lopetetaan ja kaikki siellä saavat kenkää, niin toki sitten myös raskaana olevat. Eihän se vauva vatsassa mitään sen parempaa turvaa työpaikan säilymisesta takaa, kuin vauvatonkaan vatsa. Sehän olisi päin vastoin ihan epätasa-arvoista ja raskaana olevia suosivaa, jos raskaus estäisi tällaisessa tilanteessa irtisanomisen.

Raskaus tuo vain sen turvan, että työsuhdetta ei saa päättää raskaudesta johtuen ja että riitatilanteessa työnantajan tulee pystyä näyttämään, että irtisanomiselle on ollut jokin muukin syy. Jos taustalla on tuollainen asiallinen syy toiminnan supistamisesta tms., niin sitten irtisanominenkin on ihan ok.
 
Mun oli kerrottava töissä heti kun tiesin raskaudesta. Meillä on töissä osa sellasia työtehtäviä, joissa joutuu olemaan tekemisissä haitallisten kemikaalien kanssa. Pomo otti asian tosi hyvin. Onnitteli ja sano, että hyvä kun ilmotit, ni voidaan suunnitella työt sit sen mukaan, ettei tarvii niillä työpisteillä olla. Muutenkin osa tehtävistä on fyysisesti raskaita, ja pomo sano myös, että jos vaan tuntuu, että ei voi olla niin sanon vaan. Myöskään yötyötä ei voi velvottaa tekemään, kun on raskaana. Eli jos sit jossain vaiheessa alkaa yövuorot olemaan hankalia, ni voidaan sit vaihtaa vuoroa. Tällä hetkellä teen 2aamua 2 iltaa 2 yötä.
 
Osiasko joku myös kertoa tuosta äitiysloman alkamisesta? Eli tuolla kelan sivuilla olevan laskurin mukaan äitiysloma alkais 27.4, mutta entäs sit kesäloma? Mullehan on siis tuohon mennessä kertyny taas jo täys kesäloma (24pv) ni saanko pitää ne jossain vaiheessa, vai miten tää menee?
 
Mä oon ollu siinä olettamuksessa että loman voi pitää ennen äippälomaa, oonko ihan väärässä?
 
Loman voi pitää ennen tai jälkeen äippäloman. Ite aion pitää loman äitiysloman jälkeen, niin saa olla vauvan kanssa vähän pitempään kotona :)
 
Mut äitiysloman aikanahan siis kertyy myös lomat? Eli sit seuraavanakin kesänä olis ihan täys loma?
 
mä mietin kans samaa kuin *jonna* että kyllä kait äippäloman aikaan kertyy lomapäiviä ihan normaalisti?
 
En ymmärrä miten voin selvitä työstäni näiden pahoinvointien kanssa. Olen sairaanhoitajana osastolla, ja siellä tuoksut ei aina ole niitä nenää miellyttävimpiä ja välillä joutuukin olla tekemisissä ihan sen itsensä **skan kanssa. Lääkkeiden ja lääkärinkiertohommien kanssa pysyn jotenkin tolpillani.. Sain siis sairaslomaa jatkuvan oksentelun takia viikko sitten, nyt viikko sairaslomaa vielä jäljellä ja nyt jo alkaa hermostuttaa työhön palaaminen ihan hirveästi. Saatan oksennella yötä myöden, väsymys energianpuutteesta johtuen jäätävää, mitään ei oikein voi syödä, hajut oksettaa, pulssi hakkaa koko ajan hirveän lujaa... Apua..
 
Mun töissäjaksaminen on tuskaa lähinnä tän väsymyksen takia -ja tuntuu että se vaan pahenee kokoaika! Meinaan nukahtaa töissä tietokoneen ääreen ja työmatkoilla dösiin, aivot toimii oikeesti tosi hitaalla yms.. Saa nähdä kykenenkö olemaan vielä tän 2kk töissä niinkuin pitäisi..
 
Janezki: Voi ei! Mä olin ihan samassa tilanteessa kuin sä. Luulin jo, et kuolen siihen pahoinvointiin ja syömättömyyteen ja jatkuvaan oksenteluun, mut ei, nyt on viikkoja 16+3 ja pahin on jo takana! Aivan täydellistä! Vieläkin yökkäyttää ja oksennuttaa esim. jotkut hajut yms. mutta pikkuhiljaa alkaa palautumaan jopa ruokahalu.
Sun täytyy hakea lisää saikkua, niin mäkin tein. Olin yhtäputkeen pisimmilläni saikulla 3 viikkoa ja jossain välissä kävin pariin kertaan kokeileen töissä mutta se oli ihan toivotonta, kävelin siellä kuin valkea haamu jaksamatta tehdä yhtään mitään ja istuin toimistossa välillä paperiroskis jalkojen välissä. Älä kiduta itseäsi vaan kannattaa ajatella kasvavaa pikkuista masussa.
Nyt olen ollut jo töissä, mutta edelleen oksennan aamuisin koska kiire ja stressi aamulla puskee esiin ja pakottaa oksentamaan, kun pääsee auton rattiin ja töihin niin se menee ohi. Minulla auttoi parhaiten lepo ja kevyt ulkoilu raittiissa ilmassa ja tietty ne raikkaat syömiset, sen verta mitä nyt ylipäätään pystyy syömään.
Tsemppiä!
 
Mä en oo elokuun jälkeen ollut enää töissä. Ei vaan pysty tällä mahalla ja selällä. Toiseen kun rupee sattumaan niin heijastaa taas toiseen ja sitten onkin ihan kipeenä :sad001
 
Mä nyt heitän kommenttia vaikka en itse odota(tai mistä sitä tietää :wink )
Kun aloin odottamaan esikoista heinäkuussa 2012, mulla oli just vaihtunut työnantaja. Pubi missä työskentelin myytiin ja uusi omistaja halus mut palkata. Omistajanvaihdos tapahtui heinäkuussa ja elokuussa plussasin(mulla oli lapsettomuus diagnoosi eli tuli ihan puskista). Kerroin muistaaksseni NP-ultran jälkeen ja ehdotin työnantajalle "herrasmies"-sopimusta, joka tarkoitti seuraavaa; määrä-aikainen työsopimus tammikuun 2013 loppuun, jonka jälkeen työjatkuu 0 sopparilla/kutsuttaessa. Kyseinen ravintola on 2 hengen yritys eli omistaja + duunari.
Äitiysrahat sain 6kk tulojen mukaan ja koska olin painanut duunia kuin hullu niin rahatkin olivat mitä mukavimmat.
Voin kertoa että kyllä pelotti oikeasti kertoa. Nykyään teen satunnaisesti töitä sinne koska haluan tehdä päivä duunia pää osin.
 
Onko kukaan irtisanoutunut raskauden takia? Mites jos irtisanoutuu ennen synnytystä, ja sitten jää äippälomalle ja vanhempainlomalle, ja jos sitten tuleekin uusi vauveli vuoden päästä ekasta, niin saako silloin mitään korvausta ja kuka ne maksaa ylipäätään?

Työnantaja ei tiiä raskaudesta, mutta on aikas paljon vihjaillu siihen suuntaan, ja sanoi että itse hän irtisanoutui ennen äitiyslomalle jäämistä....pitää kai sitä hyveenä
 
Ei tulisi mieleenkään irtisanoutua, eikä työnantajakaan sellaista hetkeäkään harkinnut vaikka koeajalla raskaudesta ilmoitin. Vähän myös epäilen tuollaisen vihjailun olevan laitonta, tai ainakin aika rajalla liikutaan. Ilmeisesti kyseessä varsin pieni firma, joka koittaa säästää kulujaan?
 
Tainnut pomo keksiä omiaan. Mikähän idea siinä ees olis irtisanoutua?!
 
Helpottaahan se työnantajan omaa elämää. Ei tarvitse hankkia väliaikaista sijaista, vaan voi suoraan hankkia pysyvän korvaajan. Eli ei tarvitse välittää yhtään, milloin toinen olisi töihin palaamassa. Ja usein työnantaja vielä maksaa ekan kolmen äippälomakuukauden ajan äitiysrahan ja palkan erotuksen, nekin rahat säästyvät. Töissä, joissa on lyhyt perehdytys ja kokemuksella ei niin suurta merkitystä, toki tuollainen pelottelu kannattaa, mutta ei se tosiaan ihan laillista taida olla.
 
Mä meinasin että mikä idea työntekijän kannalta. Työnantajan kanta nyt on selvä. :D
 
Jaa-a, hyvä kysymys. Itse en keksi mitään kunnollista syytä.
 
Takaisin
Top