Raskaus ja sairaudet+lääkkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja halimami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä otin influenssarokotuksen viime viikolla, ei mitään sivuoireita. Sarvikuono on tosiaan hyvä nenän aukaisuun!

Flunssa jo toista viikkoa.. panadol ja oli pakko käyttää vicks sumutetta kun oli niin tukossa koko pää. Ei lähtenyt helpottamaan tällä viikolla niin kävin lääkärillä - korva- ja ylähengitystien tulehdus. Määrättiin antibioottikuuri ja nenään kortisoninenäsuihke..

Flunssa jo toista viikkoa.. panadol ja oli pakko käyttää vicks sumutetta kun oli niin tukossa koko pää. Ei lähtenyt helpottamaan tällä viikolla niin kävin lääkärillä - korva- ja ylähengitystien tulehdus. Määrättiin antibioottikuuri ja nenään kortisoninenäsuihke..
Onneksi sait kunnon lääkkeet ja pääset taas pian kuntoon. Minulla oli viime raskaudesta täysin sama homma. Ei vauvallakaan ole hyvä olla, jos äiti on aiiiivan kanttu vei. Eikä tollaset taudit lähde pelkällä pyhällä hengellä. Raskaus itsessään verottaa voimissa jo paljon, saati sitten tulehduksen kanssa.

Halleluuja lääkkeille! :) Vaikken turhana raskauden aikana niitä hyväksykään!

Btw. Onko muilla rv 12-20 nenä ja röörit aivan tukossa? Mulla on näköjään joka kerta. Hiukan ärsyttävää niistä pitkin öitä. Ja kaiken lisäksi raskauden hehku pysyy entistäkin kauempana niistämisestä auenneilla ja punaisilla nenänpielillä. :/

Mulla on ollut ajoittain nenä tukossa sen takia, että limakalvot on niin kuivat. Kurkkukin tuntuu kuivalta. Nenä on auennut hyvin sarvikuonolla ja ostin A-vitamiinitippoja, joissa vähän öljyä, että suojaavat paremmin nenää kuin pelkkä merivesisuihke. Nyt on taas pari viikkoa ollut ok.

Mulla ketipinor lääkityksen takia kokoajan nenäsuihke käytössä.. Lääkäri lohdutti, että on paikallishoitoon, niin ei ole haittaa vauvalle. :) käytössä siis nasolinin 0,5mg/ml suihke. Lääkitystä yritettiin vaihtaa, mutta kun ketiapiini ollut jo kolme vuotta niin muut ei toimi ja lääkäri luovutti ja sanoi että ei niin pinistä annoksista ole vaaraa. Vaikka mieluiten itsekkin olisin ilman mitään. :/ ketiapiinia en vain voi lopettaa, kun hyvin äkkiä itse vaivun pohjamutiin ja se taas ei ole hyväksi kenellekkään...

Panadolia jouduin ottaa muutamaan kertaan joku vk sitten, kun hartiat ja niska oli niin kipeet et meinas itku tulla yöllä.

Aiotteko ottaa influenssarokotuksen? Alussa mietin et ei.. mutta nyt ku on sairastelua jo takana ni ei mielis enää sit parin kkn päästä uudestaan!

Kommentoin jo tuossa yllä, että olen ottanut, eikä mitään oireita. Influenssalöytöjä on tehty ainakin jo Hgin seudulla eli kannattaa ottaa nopeasti jos aikoo. Itse haluan suojata paitsi itseni ja mieheni, myös vauvan ja muut riskiryhmäläiset, jotka eivät voi rokotusta ottaa. Lähipiirissä esim syöpää sairastavia aikuisia ja lapsia (ja tietysti laumaimmuniteetilla auttaa myös tuntemattomia). :)

Verenpainelääkitys oli noin vuosi sitten, mutta yrittämisen aikaan lopetettiin, kun lääkeaine sellainen joka ei hyväksi raskauden aikana, joten oli hyvä lopettaa ajoissa. Olin ilman ja verenpaineita seurattiin. No, nyt paineet nousseet hiukan korkealle ja aloitettiin Albetol 100mg. On beettasalpaaja ja raskauden aikana käyvä lääke.

Saakohan ummetukseen käyttää mitään raskausaikana? Alkaa olla välillä aika tukalaa :( parhaani mukaan kyllä syön monipuolisesti ja vettä hörpin.

Mä oon siinä uskossa että ainakaan laksatiivejä (eli laxoberon kuulat ja tipat yms.) ei sais käyttää. Se lisää suolen toimintaa ja saattaa istukan kautta kulkeutua myös vauvalle ja tehdä saman, ja vauvahan ei saa lapsiveteen ulostaa. Mutta kyllä apteekissa pitäs olla jotain kuitulisiä tai vatsanpehmikkeitä jotka eivät vaikuta suolen toimintaan vaan lisäävät veden määrää ulosteessa ja siten se pehmenee..
Itella vatsa toiminut hyvin ni en oo tarvinnu. Koulussa oli just äitiyshoitotyön kurssi ni sieltä muistelen noita... mut apteekista kannattaa kysyä jos ei perusjutut, liikunta, luumu, kuitu ja vesi, auta!

Niin ja onhan Levolac ja mallasuute ja luumut ja ja ja... Samoja voi antaa vauvallekin aivan vastasyntyneistä lähtien.

...oman suoleni jo tunnen ja olen oppinut, että raskauden aikana se toimii just sillai, kun se haluaa. Välillä lievästi ummettaa, välillä saa istua pöntöllä yhtenään. Oire se on tämäkin ja merkki raskauden etenemisestä. Oon ajatellut, että elimistö tietää, milloin täytyy pantata ja milloin ei. :)

Olen ottanut influenssapiikin ja myös muut jokka samassa huushollissa asuu. Ei oireita kellään. Kuulun riskiryhmään jo ilman raskauttakin niin parempi yrittää välttää pitkät ja raskaat flunssataudit parhaansa mukaan. Tavallinen lentsukin jo saa astman pahasti pois tasapainosta. Säännöllinen lääkitys on ollut jo vuosikaudet. Raskauden myötä lääkitystä jouduttu muuttamaan ja ihan vielä ei ole kohdallaan...

Minä myös olen ottanut influenssa piikin ja kaikki muutkin meillä asuvat ovat sen ottaneet. Minä myös kuulun riskiryhmään astaman takia. Minulla on onneksi pysynyt astma samalla lääkityksellä kunnossa kuin ennen raskauttakin.

Minäkin otin influenssarokotteen jo lokakuussa, hoitoalalla työskentelen, niin jo sen takia.
Täällä taas vatsa ollut koko raskauden ajan tosi löysällä/välillä ripulilla ihan, välillä joutuu montakin kertaa käydä vessassa. :/ Inhottava vaiva tämäkin, ei auta laktoosittomat tuotteetkaan, ruisleipää ei siedä nyt ollenkaan. Silläkin uhalla ostin tänään ruisleipää kun alkaa jo vaaleiden leipien puputus tökkiä :D

Onko kellään kokemuksia lääkkeistä joita ei suositella raskausaikana?

Olen vihdoin ja viimein saamassa ADD-diagnoosin, ja tätä kautta aukeaa myös mahdollisuus stimulanttilääkkeisiin. Nämä lääkkeet siis saattaisivat mahdollistaa jonkinlaisen elämänhallinnan saavuttamisen sekä helpottaa omaa ahdistustani joka johtuu muun muassa kykenemättömyydestä suorittaa yksinkertaisiakaan tehtäviä.

Lääkkeiden sisältämää metyylifenidaattia ei kuitenkaan ole tutkittu raskauden yhteydessä niin paljoa, että lääke voitaisiin määritellä absoluuttisen turvalliseksi kaikissa tapauksissa, joten lääkettä ei suositella raskauden aikana otettavaksi. Kaikki tieteelliset tutkimukset joihin perehdyin esittävät kuitenkin, ettei ao. tuotteen käyttämisestä raskausaikana ole haittaa, lukuun ottamatta erästä rottakoetta jossa kuusi kertaa lääkeannosta suuremmilla annostuksilla havaittiin pieni kohouma raskauden aikaisissa komplikaatioissa.

Todennäköisesti siis turvallisempaa kuin esimerkiksi tupakka. Ottaisitteko itse?
Pääsykokeet taas edessä muutama viikko LAn jälkeen enkä kestä tätä opiskelun mahdottomuutta kun tarjolla olisi ratkaisu niiiin pitkään jatkuneisiin ongelmiin :/ Vaihtoehtona odottaa viisi kuukautta kunnes synnytys ja pääsykokeet on ohi, mutta tämä vaihtoehto ei pahemmin houkuttele.

Minä odottaisin! Nyt kun/jos vihdoin olet saanut diagnoosin ja olet oikeutettu lääkkeisiin koko loppuelämäsi, ei minusta yks 5kk. vauvan takia ole elämästäsi pois yhtään tippaa. Vauvan saattaa olla...???

Itse tietenkin teet ratkaisun, eikä lääkkeet varmasti ole haitallisia pienelle. Ajattelin vaan, kun et ole ennen raskauttakaan käyttänyt niitä, niin ei ehkä kannata aloittaa ihan vielä.. Lääkärin kanssa yhdessä kannattaa toki tehdä näin iso päätös, mikä on juuri sinulle oikein. :)

Hienoa kuitenkin, että olet lopulta saanut apua ja ymmärrystä! <3

Olen samaa mieltä MaLinnin kanssa. Lääkkillä kun voi olla muutenkin erilaisia vaikutuksia ihmisiin. Raskaana ollessa kun elimistö toimii muutenkin erilailla niin voi olla, että nyt toimiva annostus ja lääke voivat olla täysin väärät sitten 5kk päästä. Kannattaa jutella lääkärin kanssa ja vaikka neuvolassakin asiasta ja päättää vasta sitten mitä teet. Ymmärrän kyllä toisaalta todella hyvin myös sen, että haluat aloittaa lääkityksen heti kun mahdollista.

Takaisin