Raskaus ja sairaudet+lääkkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja halimami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ajattelisin asian niin, että jos lääkkeet sopivat niin niistä on todennäköisesti enemmän hyötyä kuin haittaa. Varsinkin jos helpottavat ahdistusta. :) Kannattaa tosiaan jutella neuvolassa/lääkärissä. He varmasti osaavat auttaa ja kertoa mahdollisista haitoista (ja hyödyistä!).

Mulla ei ole omaa kokemusta, mutta tiedän muutaman joille on aloitettu joku tuon tyylinen lääkitys raskausaikana. Ei ole ollut haittoja, pelkästään hyötyjä kun on saanut rauhallisin mielin järjestää asioita vauvaa varten.

Olen tuskaillut jo useamman viikon bakteerivaginoosin kanssa kun ilman labratuloksia ei määrätä lääkkeitä ja hoitaja unohti kertoa, että oli laittanut lähetteen testiin. Labra oli luonnollisesti kiinni jouluna. Tosi kiva kun näitä hoitovirheitä tapahtuu jo tässä vaiheessa. Nyt vain täytyy toivoa, että tulehdus ei ole levinnyt kohtuun :(

Buuuu, teidän hoitajalle!!! Ärsyttävää tollanen. Ihan inhimillistä unohtaa kertoa, eikä hän varmasti tahallaan sitä tehnyt, mutta kuitenkin! Ärsyttää sinun puolesta! En usko, että tulehdus on ehtinyt levitä, koska oireesi eivät ilmeisesti ole muuttuneet (kuume,supistelut...). Kohtutulehduksen riski on silti jo aivan tarpeeksi pikaiseen hoitoon. Ja muutenkin tuo vaiva on epämiellyttävä, jonka haluaisi vaan mahd.pian hoitaa pois.

Onneksi huomenna on rakenneultra, niin ehkä siellä selviää, jos kohdunkaula on lyhentynyt, tulehdus on levinnyt tms. Oireet ovat pysyneet samoina koko ajan eli lämpöä, voimakasta pysyvää vatsakipua ja supistelua.

Huomenna varmasti selviää ja toivottavasti jo huomenna saat reseptin antibioottiin joltain fiksulta lääkäriltä (ennen viljelyn tuloksia). :)

Kova pakkanen ja astma = huono yhdistelmä....Peffit laskenu jonkin verran. Onko kellään muulla pakkanen haitannu astman hoitotasapainoa?

Ei kovat pakkaset haitanneet kun ulkoilin mahdollisimman vähän. Ei hyvä sekään ratkaisu, mutta kokemuksesta tiedän, että ainoa oikea ratkaisu minulle. Nyt on jo sellaiset pakkaset, ainakin täällä Pirkanmaalla, että uskaltaa olla ulkonakin. :)

Täälä oli pari päivää -38 sitten lauhtu -20 pari päivää...ja taas nyt mennään reilun -30 lukemissa...sairaalassa piti käyä vastaanotolla kun peffit vaan putos ja oli jo meno aika tukkosta :hungover:...lääkkeet meni vaihtoon ja pitänee toivoa että pelittävät ettei tartte kortisonia ruveta tabletti muodossa nappailemaan....ja ulos en mee ennen ku lauhtuu, eri asia milloin sen tekee.

Toivottavasti uudet lääkkeet auttaa pölleröinen! Ja pysy sisällä niin paljon kuin vaan mahdollista. Toivottavasti pakkaset teilläkin pian helpottaa. Meillä on täällä Pirkanmaalla (Ylöjärvellä asustelen) enää -10n paikkeilla ollut pakkaset parina päivänä. Ne on jo ihan mukavia lukemia.

tänään -36...ja ennuste lupas vasta torstaiksi hiukan lauhtuvaa...eli ei helpotusta luvassa ilmojen puolesta vielä hetkeen....

Ja kirsikaksi kakun päälle antibioottikuuri virtsatietulehdukseen....löyty näytteestä joka otettiin jo viime viikolla...ihmeen kauan kesti ennen ku tieto tavoitti minut...varsinkin kun ensin tuli viimeviikon lopulla tekstari että näyte puhdas? Ihmeen oireeton on ollu kun en ole olossani huomannu mitään outoa tai samanlaisia oireita kun joskus aikoinaan kun on ollu virtsis...kaipa ne vähäset oireet on sekottunu tähän raskauden mukanaan tuomiin. Ja antibiootti laukaisee satavarmasti hiivan....niin on käyny aina. Saa nähä säästynkö nytkään...?
Onko muita kiusannu virtsis tai hiiva?

Kyllä sua nyt koeteellaan pölleröinen! Toivottavasti säästyt hiivalta. Kannattaa ottaa maitohappoja ab:n kanssa. Mulla se auttoi eikä tullut hiiva.

Pölleröinen: mulla oli hiiva aivan alkuraskaudessa. Pari viikkoa sitten jouduin hakemaan ab-kuurin poskionteloihin ja voi elämä... Hiiva taas, maitohappobakteereista huolimatta. :/ Nyt on onneksi jo hyvä! :) Ei se hiivakuurikaan ole kuin 3 päivää. Toivottavasti silti selviät ilman. :)

Mulla ei oo ollu virtsatietulehdusta mutta hiivasta oon kärsiny lähes koko raskauden ajan. Nyt viimein on ollu pari viikkoo ihan oireetonta ja toivon että tällaisena pysyykin loppuajan! Mulla alko hiivatulehduskierre vähän ennen raskautta (viime kesäkuussa) ja tähän asti on kestäny. Kokeilin vaihdella eri lääkkeitä (gynodaktarin ja canesten) ja kerran lääkäri määräs sellaisen suun kautta otettavan lääkkeen vaikka niitä ei raskaana oleville suositella. Söin sen kun lääkäri vakuutteli että on turvallista, mutta sen käynnin jälkeen gynekologi sanoi että ei olisi kannattanut ottaa... Eli kannattaa pidättäytyä paikallishoidoissa. Kaksi kertaa raskauden aikana mulla on hoidettu myös emättimen bakteeritulehdus. Melko samanlaiset oireet siinä kuin hiivassa... Maitohappobakteereja oon syöny kokoajan varuiks.

Salmiakkilakritsi: oon ihmetellyt tota samaa suun kautta otettavaa hiivakuuria. Viime raskaudessa mulle neuvolalääkäri kirjoitti sen nimen omaan siksi, kun kuulemma on maitohappobakteeri pohjoinen tai jotain. Neuvolatäti komppas vieressä täysillä...Nyt uuden raskauden aikana se suun kautta otettava tyrmättiin tyystin (eri lääkäri ja neuvolatäti kylläkin)... En ymmärrä. En kyllä sit ottanut. Tällä kertaa oli gynodaktarin ja hyvin tehosi.

Kortisoonikuurihan se napsahti päälle kun peffit vaan laski. Älytön väsymys päällä kun nukuttua ei saa ku ahistaa ja limaa pitää yskiä koko ajan, nokka joko vuotaa tai on tukossa vähän väliä...pää kipiä että halakiaa, ei puutu ku migreeni enää tästä saamarin sopasta....ainut valopilkku oli rakenneultra jossa kaikki hyvin ja niin no hiiva ei vielä ole ilmoittanu itsestään..jos tulee niin lääkkeet valmiina kotona, paikallisesti hoitavat (puikko ja rasva), suunkautta otettavia ei lääkäri suositellu.

Hip heijaa! Hiivatti sitten väisti minut tällä kertaa :happy:...antibiootit popsittu ja virtsis häippässy:happy:. Seurata meinasivat tästä lähin kuukausittain ettei uusi enää, kun oli oireeton versio. Kortisoonia jouduttiin hiukan vielä jatkamaan, mutta parempaan suuntaan on menny peffitkin jo. Tässähän on mielialakin noussut jo huimasti:grin Vielä kun lauhtuis ilmat niin pääsis haistelemaan ulkoilmaa..

Takaisin