Raskaus ja ruokavalio

Niin ja kalkkia pitäs hankkia. Vanhassa kirjassa oli sananlasku että jokainen lapsi vie äidiltä yhden hampaan. Sikiö ottaa tarvitsemansa kalkin äidiltä joka tapauksessa. Maitoa kyllä Juon ja muita maitotuotteita Käytän tosi hyvin mielestäni
 
Näin sanotaan mutta totuus on ettei se ihan nii hampaisiin vaikuta. Paljon on kiinni siitä omahoidosta.
 
Mä juon maitoa vain kahvissa (ja nyt teessä, kun vältän kahvia), lisäksi juustoa 4-6siivua + 2dl jogurttia. Neuvolatäti sanoi että on varmasti riittävä. Kalsiumia voi ottaa pillerinä lisää jos tuntuu että joinain päivinä jää vajaaksi. Söin äsken vahingossa (siis ajattelemattomuuttani) pienen palan Koskenlaskija Kylmäsavuporo -juustoa! Ei tämä homma varmasti siihen kaadu, mutta tietty huolestuin heti kun noi kylmäsavutuotteet ei oo suositeltavia. Kuinka pahasti tässä nyt pitää huolestua..? Loppujuusto päätyi siis ruokaan mikä keitettiin, eli se on jo ihan ok.
 
Minulle terkkari sanoi, että kotimaiset pastöroidut tuorejuustot yms on ihan turvallisia käyttää. Just siis esim. Valion. Juurikin itse arvon uskallanko tehdä voileipäkakkua viikonlopuksi, jos käytän vain valion sulatejuustoa..
 
Mä oon syönyt surutta jonkin verran kylmäsavuhärkääkin ja ilmakuivattua kinkkua. Eihän niissä muuten ole alkioille/ sikiölle haittaa, paitsi ruokamyrkytysriski joka sitten voi olla vaarallinen tila masun kasvatille. Mutta Suomessa on melko pieni riski saada ruokamyrkytystä valmiiksi pakatuista elintarvikkeista.
 
Ei mua se juusto pelota, kotimaiset on ok. Mutta toi kylmäsavuporo...

Kylläpäs minä hyvin luin tuon sinun tekstin. Aloin itekin miettimään jälkeen päin, että se porohan siinä se ongelma taitaa olla, tosin tuskin siitä nyt mitään haittaa on ollut jos sitä vähän on maistellut. Olen itsekin pari siivua metvurstia "maistanut" :oops:
 
Metvurstia ei oo kypsennetty kuumentamalla.

Sehän noissa riskiruuissa on ikävää ettei se riski tule vain siitä että sitä syö paljon, vaan jos siinä on se listeria tai toksoplasma niin sen saa vaikka sitä ruokaa vain maistaisi.
 
Ite pitäis kyllä syyä terveellisemmin myös nyt raskauden aikana, mutta vaikeaa tekee tän järettömän pahoinvoinnin vuoksi. Ei maistu etenkään lämmin "kunnonruoka". Syön siis lähinnä näkkäriä, mehukeittoa, jogurtteja sekä hedelmiä kun muut ei oikein meinaa upota alas :confused:
 
Mulla pysynyt pahoinvointi aisoissa kun syö parin tunnin välein. Nyt ollut jo viikon verran muutenkin parempi olo, eikä pahoinvointi varmaankaan ole ollut mistään pahimmasta päästä. Syön "puolikkaita" annoksia, eli aamulla normaalisi syönyt 2 leipäpalaa, niin nyt syön aamulla yhden ja parin tunnin päästä toisen. Sit väliin joku hedelmä ja lounaaksi menee parhaiten salaatti esim kanalla. Sit pari tuntia ja jogurtti ja sitten joku hedelmä. Sitten kotona "oikeeta" ruokaa (siis lämmintä) ja iltapalaksi vielä joko leipä tai jugu+mysliä.
Nopea googlaus Duodecimille: "Tartunta saadaan yleisimmin huonosti kypsennetystä sian-, lampaan- tai naudanlihasta, jossa on toksoplasman kystamuotoja. .... Toksoplasmaa esiintyy kaikkialla maailmassa, mutta kylmässä ilmastossa se on harvinaisempi kuin lämpimässä." eli väittäisi todennäköisyyden olevan todella pieni. + se juusto on mitä todennäköisimmin ollut kuumaa (tuhoutuu yli +60 asteessa) siinä vaiheessa kun se pororouhe on siihen laitettu. Wikipedia taas mainitsee riistasta vain hirven..
Todennäköisempänä pitäisin sitä, että tämän saa kissasta (mitä meillä ei ole) kuin tästä juustopalasesta :D
 
Apua kyllä mä meetvurstia oon syöny ihan huoletta :eek:
 
Tuossa on kuva THLn raskausaikana vältettävien listasta. Listahan löytyy esim täältä: https://www.evira.fi/elintarvikkeet...kevaarat/elintarvikkeiden-kayton-rajoitukset/ (pdf-linkki)

a876b345a61a94af34daf821f4afb447
 
Koskakohan toi metukka on lisätty vältettävien listalle, en oo yhtään huomannut sitä aiemmin ja joka raskaudessa sitä oon kyllä syönyt :/
 
Oiskohan ollut nyt vuoden alusta, kun uudistui.. Ihan huoletta minäkin sitä vielä söin esikoista odottaessa 2015, pikkuisen yllärinä tuli ettei nyt sitten saakaan syödä :/
 
Joo mä kans odotin esikoista 2015 ja paljon on muuttunut niistä ajoista :D esim. salmiakin ja lakritsin suositeltu määrä on paljon pienempi nyt. Välillä tulee niin kamala salmiakinhimo, että oksat pois! Varsinkin ne irtokarkkihyllyn kovat salmiakkimutterit, nään melkein unia niistä. :joyful: Muuten on pahoinvointi rajoittanut syömistä välillä aika paljonkin, joten syön mitä milloinkin tekee mieli, että tulis syötyä edes jotain. Mut painoakaan ei oo tullut kuin kilo, jonka voi laittaa turvotuksen piikkiin. Stressasin tätä painoasiaa tosi paljon kun tulin raskaaksi, ja toiveena ois että ennen puoliväliä ei tulis paria kiloa enempää. Nyt 10+2.
 
Salmiakki ja lakritsihan on näissä uusimmissa suosituksissa kielletty nyt ihan kokonaan. :/
 
Kun syö kohtuudella ei oo vaaraa. Kaikki on vaarallista jos syö paljon isoja annoksia. Järki käteen!
 
Takaisin
Top