Raskaus ja ruokavalio

Onko muilla ruokavaliossa petrattavaa? Mä oon tosi huono juomaan maitoa joten jotain pitäis keksiä. Sit mietin, että en aloittaisi kuitenkaan vitamiineja vielä vaan koittaisin pitää ruokavaliolla sen homman kondiksessa, syksyllä sitten vasta lisäravinteita. Mistä sitä foolihappoa saa helpoiten? Nyt olen laittanut vehnänalkioita jogurttiin mutta se ei varmaan nyt yksin riitä :/
 
Jääkukka foolihappoa pitäisi saada 400µg/vrk ja foolihappolisää suositellaan jo yritysvaiheessa.
 
Joo jääkukka, käy äkkiä hakemassa purkki foolihappoa, et saa sitä mitenkään tarpeeksi pelkästään ruokavaliota muuttamalla. :)
 
Musta viimeraskaudessa meidän neuvolatäti sanoi et jos on tasapainoinen ruokavalio, ni se riittää alkuunsa. Ja niin mä tein silloinkin :O
 
"Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittelee foolihappolisää raskaana oleville ja raskautta suunnitteleville naisille. Tarkoituksena on ehkäistä hermostoputken sulkeutumishäiriötä lapsella.

Suosituksen mukaan foolihappovalmistetta tulisi ottaa 400 mikrogrammaa vuorokaudessa alkuraskauden aikana ja jo silloin, kun raskautta suunnitellaan."

Lähde: THL


"Folaatin tarve raskaus- ja imetysaikana on noin 0,5 mg päivässä. Suomalaisnaisten keskimääräisen folaatin saannin on havaittu jäävän alle suosituksen. Eniten folaattia on tuoreissa marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa; lisäksi jonkin verran kokojyväviljassa. Päivittäistä 0,4 mg:n foolihappolisää tabletteina suositellaan kaikille raskautta suunnitteleville monipuolisen ruokavalion lisäksi"

Lähde: Terveyskirjasto
 
B-ryhmän vitamiineihin kuuluvan folaatin (ravinnossa esiintyvä muoto) ja foolihapon (vitamiinivalmisteissa oleva muoto) riittävä saanti on tärkeää sikiön normaalin kehityksen kannalta. Riittävän foolihapon saannin on useissa väestöpohjaisissa tutkimuksissa todettu vähentävän synnynnäisten epämuodostumien vaaraa.



Erityisesti hermostoputken sulkeutumishäiriöt on kiistattomasti yhdistetty vähäiseen foolihapon saantiin. Riittävä foolihapon saanti vähentää näiden vaikeiden epämuodostumien esiintyvyyttä jopa 70 prosenttia.




Saantisuositukset



Sikiön elimistö muodostuu alkuraskauden aikana (12. raskausviikon loppuun mennessä), joten ensimmäinen neuvolakäynti 8 - 10. raskausviikolla tulee foolihappolisän aloitusta ajatellen myöhäisessä vaiheessa.



Kaikille raskautta suunnitteleville naisille suositellaan monipuolisen ruokavalion lisäksi päivittäistä 0,4 milligramman foolihappovitamiinilisää jo kaksi kuukautta ennen ennen ehkäisyn poisjättämistä. THL:n Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille

Lähde: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...ntojavitamiinit/Foolihappo/Sivut/default.aspx
 
Juu varmasti voi ollakin ihan mahdollista saavuttaa se tavoitemäärä pelkällä ruokavaliolla. Mutta en mä itse sellasta riskiä uskaltaisi ottaa että tuleeko sitä varmasti tarpeeksi, vaan mieluummin popsin varmuuden vuoksi foolihappoa myös pillerin muodossa. Mahdollisimman terveellisen ruokavalion ohella. :)
 
Niin, vähän tuntuu että joka kunnassa eri ohjeet, mutta mielestäni tämä foolihapon saanti on aikalailla valtakunnallinen. Jokainen toki tekee tätä tyylillään, mutta niinkuin rozekin sanoi, mäkään en ottaisi tässä mitään riskejä. Tosin ilmeisesti siinä kohtaa kun raskaudesta saa tietää, on kai jo myöhäistä tehdä foolihapon suhteen korjausliikkeitä, koska sitähän pitäisi syödä jo yritysvaiheessa.
Tsemppiä jääkukka ja toivotaan että ruokavalio riittää. :)
 
No kiitos.. on se jo neljä kertaa todistettavasti riitänyt. Ja siis huonoina ruokapäivinä olen kyllä ottanut purkkilisää, viikonloppuisin varsinkin kun ei tuu niin katottuna mitä suuhunsa pistää, ja raskauden edetessä ihan raskausvitamiinia.

Näin pikaisella laskukaavalla mun normaali ruokavalio sisältää raakarunkona n.250mcg foolihappoa ja siihen ei sisälly siis vaihtuvat hedelmät, kasvikset ja muut vielä. Lisäsin yritysaikana jo määriä.

Sitten, 100g vehnänalkioita sisältää 330mcg foolihappoa. Kun vetäisee 50g tuorepuuron mihin on pilkottu vaikka pari kiiviä sekä aamulla että illalla, päästään jo yli sen 400mcg...
Eiks kukaan muu tosiaan oo perehtynyt näihin :O
 
No mä koen ettei mun tarvi perehtyä siihen foolihapon laskeskeluun ravinnosta kun mä otan sen suositellun foolihappolisän joka takaa sen että saan sitä sen tarvittavan määrän.

Virallisiin suosituksiin olen kyllä mielestäni hyvinkin perehtynyt ja haluan niiden mukaan toimia. :)
 
No se tuli kyllä selväksi :D mä kysyinkin että eikö ole muita ketä olis kiinnostunut niiden tuotteiden ravintosisällöstä mitä suuhunsa ajaa. Tai lastensa suuhun. Silloin ei tarvi laskea kun perusasiat on hallussa. Nyt kun on eri tilanne kuin normaalisti, niin muistin virkistys on tarpeen ja siksi mä tätä alunperin aloin avata, kun kuvittelin et muitakin kiinnostaa.
 
En mä usko että foolihappolisän ottaminen ja ravintosisältöjen tutkiminen olis mitenkään toisiaan pois sulkevia asioita. Itse ainakin katson mielestäni suht tarkkaan mitä suuhuni pistän, vaikka napsinkin ne foolihapot pillereinä(kin). :)

Uskon siis että kyllä täällä varmasti moni muukin on ruokansa ravintosisällöstä kiinnostunut, vaikka sen foolihappolisän ottaakin.

Hienoahan se on mikäli osaa ja pystyy varmuudella ravinnostaan sen tarvittavan määrän ottamaan. :) Minä vain itse koen helpommaksi ja varmemmaksi mennä tuon suosituksen mukaan. Saapa rauhassa syödä pahoinvointipäivinä mitä kykenee syömään, ressaamatta vitamiineista.
 
Minä koen kanssa, että vaikka syönkin tosi terveellisesti (kokkaan itse mieheni kanssa kaikki perheen ruuat), ei syödä valmisruokia ja suosin aina tuoreita aineksia ja luomuna tuotettua, haluan silti varsinkin tässä alkuvaiheessa turvata riittävän vitamiinien saannin.

Vitamiinien imeytymiseen vaikuttaa niin monta asiaa, ja päivittäinen saantimääräkin vaihtelee. Samoin kuin kasvisten ym ravintosisältö ihan jo kasvupaikan ja vuoden ajan mukaan.

Joten vaikka syön hyvin ja monipuolisesti, se yhden vitamiinilisän syöminen ei paljon haittaa. Tärkeintä on turvata vauvan hyvinvointi. :Heartred

Mutta sen rautalisän sain kyllä korvattua ruokavaliolla viime raskauksissa, niitä en tykkää syödä.

Hyvä vain, että näistä asioista puhutaan, ja kiinnostaa muakin kyllä. :)
Aina jos voi ruualla korvata pillerit, se on vain hyvä.
 
Mulle sanottiin myös viime raskaudessa neuvolassa, että d-vitamiinilisä riittää. Ja sanottiin myös, että rautalisää ei kannata ottaa, jos ei ole ehdottoman tärkeää (eli hemoglobiinin lasku liian alas eikä saa ruokavaliolla nousuun). Eli neuvojen kirjo on aikamoinen, vaikka viralliset suositukset on selkeät ja oon muuten tosi tyytyväinen neuvolaani.

Mä myös mieluummin syön vitamiinini ruoasta kuin purkista. Mutta monen muun tavoin haluan varmistaa foolihapon ja d:n saannin pillereillä ja myös koska en halua potea huonoa omatuntoa liikaa siitä jos jää vitskut saamatta siks et oon välillä laiska enkä jaksa niin tarkkaan huolehtia, että oon saanut niitä tarpeeksi ruoasta. Muuten syödään kyllä monipuolisesti ja terveellisesti itse laitettua ruokaa, näin jo ennen ensimmäistäkään raskautta, joten noi d ja foolihappo on ainoat muutokset mun ruokavalioon, kiellettyjen poisjäämisen lisäksi tietysti.

Hemoglobiinin laskusta vitsailin, että se johtuu siitä kun oon jättänyt punaviinin pois. :) ei laskenut liian alas missään vaiheessa, mutta merkittävästi kuitenkin mun normaaliin nähden, joten tämä maitohiiri vähensi maidon juontia liha-aterioilla ja se auttoi!
 
No kyllähän mäkin aiemmin tossa mainitsin, et niinä päivinä kun syön huonosti, syystä tai toisesta, ni kyllä mä sen foolihapon Nappaan tabletin muodossa. Et en mäkään mikään totaalikieltäytyjä oo :)
D-vitamiinia napsitaan lasten kanssa talvikausi kyllä. Mut se maitopuoli on mulla heikko kohta, se tais olla 8dl se suositus ja ei varmasti mulla toteudu :P
Rautalisää en oo joutunut syömään kuin esikoisen aikaan, jokusen verran on hb laskenut mutta ei mitenkään pahasti. Mulla on lähtöarvo niin hyvä aina.
 
Jääkukka, munkin oli vaikea toteuttaa maitomäärä sitten kun jätin sen aterioilta pois. Kun ei sitä nyt erikseen tule juotua. Joskus söin kalkkitabuja, etenkin ulkomaanreissulla kun en uskaltanut koskea mihinkään maitotuotteisiin.
 
Takaisin
Top