Mulle sanottiin myös viime raskaudessa neuvolassa, että d-vitamiinilisä riittää. Ja sanottiin myös, että rautalisää ei kannata ottaa, jos ei ole ehdottoman tärkeää (eli hemoglobiinin lasku liian alas eikä saa ruokavaliolla nousuun). Eli neuvojen kirjo on aikamoinen, vaikka viralliset suositukset on selkeät ja oon muuten tosi tyytyväinen neuvolaani.
Mä myös mieluummin syön vitamiinini ruoasta kuin purkista. Mutta monen muun tavoin haluan varmistaa foolihapon ja d:n saannin pillereillä ja myös koska en halua potea huonoa omatuntoa liikaa siitä jos jää vitskut saamatta siks et oon välillä laiska enkä jaksa niin tarkkaan huolehtia, että oon saanut niitä tarpeeksi ruoasta. Muuten syödään kyllä monipuolisesti ja terveellisesti itse laitettua ruokaa, näin jo ennen ensimmäistäkään raskautta, joten noi d ja foolihappo on ainoat muutokset mun ruokavalioon, kiellettyjen poisjäämisen lisäksi tietysti.
Hemoglobiinin laskusta vitsailin, että se johtuu siitä kun oon jättänyt punaviinin pois. :) ei laskenut liian alas missään vaiheessa, mutta merkittävästi kuitenkin mun normaaliin nähden, joten tämä maitohiiri vähensi maidon juontia liha-aterioilla ja se auttoi!