Raskaus ja ruokavalio

Tuskinpa noita faktoihin pohjutuvia lainauksia/tilastoja on tänne ketjuun poimittu niiden kiusaksi ja syyllistämiseksi, jotka haluavat vähän höllemmin suhtautua näihin ruokavalioasioihin. Eiköhän ne ole tiedoksi niille, jotka infoa aiheesta ovat pyytäneet ja ovat asioista kiinnostuneita. Tuossa fetajutussakin mielestäni hienosti jaettiin eri mielipiteitä ja näkökulmia asiaan. Faktoissa on se hyvä puoli, että jokainen voi niiden pohjalta muodostaa oman mielipiteensä sen mukaan kuinka tarkasti haluaa asioita ajatella.

Se, että jossakin lukee, että jokin asia lisää jotakin riskiä X % ei tarkoita, että mitään ei saa syödä tai heti kuolee.

Välinpitämättömiksi täällä ei ole kukaan nimittänyt heitä, jotka eivät ole niin tarkkoja, mutta hysteriaksi ja överiksi on nimitetty tarkempaa suhtautumista asiaan. Toivoisin kunnioitusta molempia näkökulmia kohtaan ja suvaitsevaisuutta kestää myös sitä, että toiset ovat kiinnostuneita näistä asioista ja faktoista tarkemmin ja haluavat niistä keskustella.
 
Itellä tosiaan tarkoitus lisätä tietoutta eri asioista, enkä tajua miten sellasesta voi joku saada syyllistämistä. Onneks Ellu sanoikin sen, mitä ajattelin. Peace.
 
No näimpä! :BangHead kyllä tässä näemmä näkemyserot on sitä luokkaa, ettei niitä millään sillalla umpeen kurota, mutta toivottavasti tässä nyt jonkilainen rauha ja keskitie löytyisi, ja niin minä kuin muutkin muistettaisiin, että ei olla täällä yksin ja ajatustapa on todella erilainen kaikilla ja kaikki ei tosiaan tykätä samoista asioista, se mikä on toisen intohimo,saattaa toisia loukata, tosiaankin toisten huomioonottamista toivottaisiin.
 
Minä kun sain neuvolasta tämän suosituslistan niin jännästi oli hommat muuttuneet noin 8 vuoden aikana. Neuvolan tätikin sanoi, että maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Ja nyt kun mua oksettaa aika moni asia, niin sanoi, että pääasia onkin, että syön jotain, vaikkei sitten ihan sitä terveellisintä olisikaan.
 
Jooh, mun pointti oli siis lisätä nimenomaan tietoutta sen takia, että edes tietäis mikä on hyväksi ja mikä haitallista. En koe, että asioiden tiedostamisella saa mitään pahaa aikaan - eipähän ainakaan kukaan silkkaa tietämättömyyttään lisää esim. keskenmenoriskiään vahingossa - täysin eri asia ottaa tietoinen riski.
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa muiden valintoihin, perustellut lähinnä omiani.
 
Siis tiedättekö mikä on ihan parasta ikinä. Matala hiilihappoinen vesi jossa lilluu sitruunan viipaleita. Aijjestas että voi jokin maistua näin herkulta :bored::grin
 
Mulla on nyt tomaattivaihe :) vihanneslaatikko täynnä tomaatteja, sit käyn niitä napsimassa, ja taas sekoon kaupassa suolakurkkujen taivaalliseen tuoksuun, siis sellaisten kun lilluu siellä ämpärissä kokonaisina vihannesosastolla. Vielä en ole sortunut ostamaan, mutta ei ole kaukana, kun niitä alan taas imeskellä :)
 
Kaks (yhteensä) kraavilohen siivua oli pakko syyä perjantaina ja lauantaina. Illalla äiti sit sano et syö äkkiä sitä kallaa ku vielä on, oisin perso sille, mut piti sanoa et herkuttelen munavoilla nyt. Nyt pelottaa et niistä kahesta palasesta ois ollu hirviä haitta :/
 
voisin elää hedelmillä ja marjoilla. lämmintä ruokaa pystyy just sen kerran päivässä syömään ilman etovaa oloa, mutta kaikki makea menis alas koska vaan...oon kyllä yrittäny vältellä suurimpia herkkuja ja popsia niiden sijaan juuri noita hedelmiä ja marjoja.
 
Mä olen ollut laktovegetaristi yli 20 vuotta, joten silläkin jo välttää monet raskaudenajan ei suositellut ruoka-aineet :) Alkoholia tai tupakkaa en ole koskaan käyttänytkään ja homejuustot yms. ei kuulu ruokavalioon muutenkaan kun en niistä pidä.

Kahvia en juo, mutta cola zeroa silloin tällöin (sitä saa muuten monista paikoista ulkomailla myös kofeiinittomana). Siitä mielelläni opettelisin kyllä eroon. Syön melko terveellisesti, mutta tällä hetkellä kyllä maistuisi makea (lähinnä suklaa ja jäätelö) turhan hyvin.

Päivittäin otan lisäksi maitohappobakteereja ja herukansiemenöljykapseleita (esikoisella allergioita ja atopia, joten varmuuden vuoksi), foolihappoa, B12-vitamiinia sekä d-vitamiinia.
 
Aneska, rauhotu! :D Listerioosi alkaa oireilemaan vuorokauden päästä syömisestä vatsataudille tyypillisesti. Eli jos sulla ei oo lauantaina ollu mitään oireita, ni sinä ja vauva ootte ihan kunnossa. Listeriariski on tosi pieni, mut noita toivotaan vältettäväksi sen taudin vaarallisuuden vuoksi. Vuosittain muistaakseni 5 raskaana olevaa suomalaisnaista saa listerioosin, eli aika vähän.

Mä löysin muuten itelleni b-vitamiinilisän, jossa on b-vitamiinit ja foolihappo samassa purkissa. :) Tollanen ku sana-solin vahva B.
 
Tekis ihan törkeesti mieli maksakastiketta, mutta ei parane. En mä pystys pitäytymään sellaisessa miniannoksessa, joka pysyisi suosituksien rajoissa :rolleyes: Tietysti jonnii sortin voitto jo sekin, että tekee mieli ruokaa.
Kuuma kaakao on myös alkanut maistua. Normaalisti olen teen litkijä, mutta teetä olen juonut ehkä max 3kuppia plussan jälkeen. Ei vaan maistu.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Pii
Neuvolan täti käski jouda muutaman lasillisen maitoa päivässä. Ihan sellaisenaan en ole vielä saanut sitä menemään alas, mutta mullekin on kaakao alkanut maistua, tosin kylmänä. Mun tyypillinen "herkkupala" nykyään on n. 2,5 dl maitoa ja 1-2 tl kaakaota.

Useimmat ruoat menee jo ihan ongelmitta alas, mutta musta tuntuu, että siedettävä annoskoko on pienentynyt. Mun painoindeksilläni se tosin on ihan hyvä juttu. Syön paljon useammin kuin ennen ja vähemmän kerrallaan.
 
Mulla kans tuo annoskoko on ihan naurettava tällä haavaa. Pitää syödä miltei tunnin välein jotain pientä, että pahoinvointi pysyy aisoissa. Porkkana, mandariini, kuppi kaakaota... toi lämmin kaakao oli kyllä jännä, kun kaikki lämmin on ollut ihan yök yök.
Tällä haavaa mun paino on vain laskenut, mutta josko se nyt alkaisi nousta. Ei ihan kamalasti ole ns ylimäärästä tässä pulkannarussa... poika nauroi eilen, kun mun lautasella oli kaksi pientä perunaa, porkkanaraastetta ja ihan onneton tippa nakkikastiketta. Pojalla oli kuus perunaa ja armoton määrä raastetta ja kastiketta. Ja tyyppi vielä santsas. Ja toi poika on siis TODELLA hoikka. Liikkuu vaan niin maan perkuleesti ja taitaa kohta taas venyä lisää sen 10cm kun syö ko hevonen.
 
Minä syön ihan älyttömiä välillä. Iltapalaksi eilen kiskoin puolenyön aikaan 4 syvää lautasellista salaattia:D Sitten mies jo jemmasi salaattikulhon:grin

Välillä taas annokset on niin säälittäviä et turha melkein oli ruokaa edes ottaa.
 
Kyllä kesällä on vaan pakko saada uusien perunoiden kanssa ees pari siivua (tommosta metrin mittaista) kylmäsavulohta... Ostaa vaik kaupan kalatiskiltä ni tuoreustakuu ehkä korkeampi kuin niissä vakuumipakatuissa.. Se on vaan niiiiiiiin hyväääääää!!!!

Ja maksakastike!!! Sitö tekis mieli koko ajan tai kunnon maksapihvejä, mutta oon ajatellu pinnistellä ny ilman niitä kuitenkin. Ja just siks, että en kuitenkaan pystyis vaan sivistyneesti maistelemaan vaan vetäisin kilon kerralla.
 
Itse oon ollut aina hyvä syömään, vaikka eipä se oo musta päällepäin näkynyt, kun aina oon ollut hoikka. Nykyään annokset on paljon pienempiä mitä ennen raskautta ja enpähän mä ole pitkään aikaan syönyt niin, että olis vatsa ihan täysi. Tänään töissä esim. Oli perunaa ja lihakastiketta, joka on yks mun lemppari ruuista töissä ja olihan mulla kauhea nälkä, mutta pienen annoksen mä pystyin sitä vaan syömään kunnes tuli stoppi.
 
Mä taas ahneuksissani ja nälissäni lataan lautasen kukkuralleen, mutta syötyäni siitä ihan murto-osan on vatsa jo ihan täynnä :shifty: ja normaalisti söisin sen lautasen tyhjäksi..
 
Mies teki tänään tortilloja ja just ja just jaksoin yhden syödä. MUTTA, mä siis SÖIN lämmintä ruokaa. Eikö edes jauheliha etonut, joka on koko alkuraskauden ollut ehkä se pahin asia kaikista.
 
Äh. Mä aloin eilen illalla vaan itkemään, ku väsytti niin paljon eikä ollu kotona mitään ruokaa, olis pitäny mennä kauppaan mut ei vaan jaksanu. Lopulta mies lähti mukaan, ni jaksoin. Ostin kasan ruokaa: pari litraa jugurttii, 1,5kg omenoita, mikropizzan, pussipastan jne. No. Nyt on sit kaik syöty. Pitää varmaan siirtyy korista kärryihin pikkuhiljaa. Oon tottunut syömään tosi vähän siis ja kevyemmissä töissä mulla on aina riittäny evääks joku jugurtti. :I
 
Takaisin
Top