Raskaus ja ruokavalio

Juu erittäin pieniä todennäköisyyksiähän nuo on, ja jokainen sitten itse miettii kuinka tarkkaan haluaa riskit karsia.
 
Joo enpä mäkään erityisen fanaattinen ole näiden ruokien suhteen. Alkoholi nyt tietysti on ehdoton ei, samoin tupakka. Toisaalta jälkimmäistä ei ole tullutkaan harrastettua enää ensimmäisen lapsen tulosta kuultua.

Aika monihan noista on tosiaan vaan sellasia, minkä syömistä pitää rajoittaa, mutta ei kokonaan lopettaa. Terveellä järjellä pystyy kyllä selviytymään. Itselle on heikko kohta maksa, himoitsin maksalaatikkoa koko edellisen raskauden ajan mutten uskaltanut ostaa sitä, kun se on ilmeisesti kielletty kokonaan? No, enpä kerennyt synnytyksen jälkeen sitä vielä syömään ja nyt onkin jo toinen tulossa niin saa odotella se himo taas hetken :D Toisalta toi maksakin on aika jännä, esim. maksamakkara ja -pateehan on pienissä määrin sallittua, mutta kastikkeet ja laatikot ei.
 
Mulla iskee aina aikaajoin himo maksamakkaraan. Jota en ymmärrä koska maksaa en pysty sietään yhtään. Se hajukin saa aina mut voimaan pahoin.

Mua harmittaa etten nyt ole voinut pitää yhtään kiinni ruokavalioistani.. olo on niin ällöttävä etten pysty kaikkea syömään. Oon tyytyväinen kun jotain saan alas asti.
 
Kylläkait maksalaatikkoakin voi kohtuudella syödä. Näin oli ainakin eräästä neuvolasta sanottu.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Pii
Aijaa, pitääpä selvitellä asiaa vielä itsekin lisää :) Oishan se kiva jos voisi.

Itse oon pystynyt pitämään ruokavalion terveellisenä - mitä nyt eilen vetelin pussillisen karkkia, mutta katsoo kuinka tätä kestää vielä. Vielä ei sinänsä oo onneksi tosiaan mitään ällötyksiä, lähinnä vaan joitain ruokia tekee enemmän mieli kuin toisia.
 
Täällä näköjään pastabolognese ja ranskalaiset ei aiheuta kuvotusta, näillä mennään jos muu ei uppoa. Pystyy veteleen jopa useana päivänä peräkkäin, ei vaan ehkä terveellisimmästä päästä, mutta ruokaa sekin, pääasia et jotain syö :)
 
Uskaltaiskohan jo sanoa, että täällä tais pahoinvointi hellittää.. Ruoka menee alas normaalisti eikä heikota enää 24/7. Kestihän tuota jo kuukauden päivät..
 
Itsekään en ole jaksanut miettiä, että mitä ja miten mä syön, kun paha olo meinaa vaivata koko päivän. Tai mä oon nyt ajatellut, niin että pääasia, kun syön edes jotain sellaista mitä mä pystyn syömään, kun se, että väkisin syön jotain sellaista mikä jo valmiiksi kuvottaa. Itsellä ollut pari kertaa todella lähellä ettei oksennus tule ja oon vielä toistaiseksi pystynyt olemaan oksentamatta, joten oon päättänyt etten ala syömään sellaista mikä mua kuvottaa.

Mä aion kysyä ensi viikolla neuvolassa tästä asiasta, vaikka tuskin heillä mitään konsteja on. Ja vitamiineja syön joka päivä, mutta kyllä mua silti huolettaa, kun ruuasta en juuri saa noita vitamiineja, kun kaikki kasvikset ja juurekset ällöttää.
 
Mä olin etukäteen ajatellut, että raskausaikana syön kyllä superterveellisesti ja pystyn helposti kieltäytymään kaikista herkuista, kun pitää itsensä lisäksi ajatella vauvaa.. No joo, eipä oo ihan niin mennyt, kun lähes kaikki terveellinen kuvottaa.
Normaalisti syön siis melko terveellisesti, paljon kasviksia ja harvoin mitään herkkuja, mutta nyt on mennyt herkkujakin vähän enemmän ja pastaa tai leipää lähes joka päivä. Yleensä en syö päivittäin pastaa, riisiä, leipää tms. Tuoreet kasvikset ja hedelmät menee ihan hyvin, mutta kypsennettyinä aika ällöttäviä.. Ja tosi moni ruoka oksettaa ajateltuna, mutta jos sit syön kuitenkin, niin menee yleensä ihan hyvin.
 
Me ollaan just reissussa ja syön viidettä päivää ihan mitä sattuu... Mitenköhän paluu arkeen onnistuu, pakko on kyllä skarpata heti huomisesta aamusta alkaen!

Mikään ruoka ei kuvota paitsi kala, mutten muutenkaan ole suuri kalan ystävä.
 
lämminruoka tai ajatuski siitä alkaa etomaan, eilen sain kaksi tortillaa syötyä ja olo oli kyllä sen mukainenkin loppuillan...suolakeksit, hedelmät, vihannekset ja jugurtti menee ja toki suklaa ja jäätelö maistuis myöskin...mutta pakko sitä on jotain syödä kun muuten jo pelkkä syömättömyys aiheuttaa huonon olon.
 
Piti tulla heti tännekin kommentoimaan, kun muistin että viime raskaudessa söin B6-vitamiinia raskauspahoinvointiin. Sain vinkin silloin neuvolasta. Näköjään mulla on vielä purkki jäljellä ja päiväystä vuoteen 2017, joten testaanpa auttaisiko tällä kertaa!

Ja toki sitten voimakkaaseen pahoinvointiin (jos alkaa jo kuivua oksentamisesta) määrätään ihan lääkkeitä.
 
Oi nam nam, höyrytettyä parsakaalia ja porkkanaa. Tähänkin vähän sitruunamehua. Kaikkeen sitruunamehua!

Muoks. Ja nokare voita ja ripaus suolaa, ettei mee ihan liian terveelliseksi.
 
Muokattu viimeksi:
Ellu: Kiitti vinkistä, B-6 vitamiini pahoinvointiin? Pitääpä kokeilla!
HS ja Tassu: Maksalaatikkoa tekis mieli, otin jo pakkasesta sulamaan. Kai sitä pikkasen ees...

Kertokaas kun nää mun verenpaineet on niin alhaalla notta oireilen aika voimakkaasti. Ruokahalun puutekin varmaan osaltaan liittyy siihen yleiseen heikotukseen ja pyörrytykseen.

Pitäs saada siis paineita ylös. Juon hirveesti vettä, välillä ei mitään muuta pysty suuhun laittamaankaan. Salmiakki on nyt vaan että EI. Lakut, ok, voin maistaa, mutta jostain kuulin että onko niistä ees hyötyä?

Tänään katselin vatsa velloen pakastimeen, mitä siellä olis tarjolla. Ranskalaisia! Nam! Kai niitä voi nyt syödä ku tää syöminen on muuten niin onnetonta. Niihin ropsaus suolaa vielä päälle.

Mitä muuta matalaan paineeseen?
 
Eipä tuo ruokavalio liikaa muutu masuasukin vuoksi. Vitamiinipillerin vaihdoin raskaanaolevan vitamiiniin. Vettä litkin muutenkin paljon. Hedelmiä menee. Jos menee yhtään samoin kun esikon kanssa, niin tulen elämään hedelmäsalaatilla jonkun pätkää, kun muu ei vaan maistu tai mene alas :D

Noiden suositusten suhteen olen aika rauhallinen. Alkoholia en juuri muutenkaan käytä, raskaana en lainkaan, enkä tupakoi joten jos nyt tekee mieli lautasellista maksalaatikkoa, niin sitten vetelen sen.
 
Mä syön ihan normaalisti 5-6 ateriaa päivässä, 3-4h välein. Vettä tulee juotua noin 3l päivässä. Hedelmiä ja kasviksia pyrin syömään joka aterialla jotain. Leipää oon nyt koittanut karsia max3palaan päivässä. Mutta herkkuja sais syödä kyllä vähemmän. Oon ihan hirveässä sokerikoukussa, ollu jo viimiset 4v. Pitäis kyllä tsempata nyt sen kanssa kun en haluais sitä +25kg. Vielä siihen vois ees vähän yrittää vaikuttaa.
 
Alkaa taas olla nälkä, mutta kaikki vaikuttaa pahalta. Ei o helppoo. Pirtelön voisin ottaa, jos jostakin saisin, mutta muuten...:depressed:
 
Mua ei ällötä mikään vaikka pahoinvointiakin on. Mutta eipä ole mielitekojakaan. Syön luvattoman paljon, pitäisi vastapainoksi liikkua mutta pahoinvointi ja kamala väsy hidastaa.
 
En oo muuttanyt raskauden takia ruokavaliota millään tavalla, perusterveellisesti oon tähänkin asti syönyt kuitenkin. Kotona lasten kanssa ollessa syön kuitenkin aina, kun lapsetkin ruokaa syövät. Tällä hetkellä on kyllä itse pakko jotain pientä väliäpalaa välillä ottaa, kun muuten pääsee liian huono olo tulemaan ja sit tuun vaan pirun kiukkuiseksi. Vitamiinit tosin vaihdoin raskausvitamiiniin, muttta muuten samoilla ruoilla mennään
 
Mä kuvittelin, että menisin ihan perus kotiruualla kuten aina. Mutta eihän mene ruoka alas, ei. Lämminruoka ei maistu ollenkaan, tai meinaa tulla ylös.
KYLMÄÄ mehua, vettä, viinirypäleitä, hapankorppuja... niillä mennään mitä alas saadaan. Ehkä tää tästä helpottuu jollain kohtaa.
 
Takaisin
Top