Raskaus ja ruokavalio

Kirjoitinkin jo tähän ketjuun aiemmin ruokavaliostani, mutta tosiaankin tajusin nyt että vaikka noudatan noita ruokavalio-ohjeita kieltojen suhteen aika pilkuntarkasti, niin toisaalta sitten mun ruokavalio ei vastaa suosituksia täysin noiden suhteen mitä suositellaan syötävän. Esim. tuota rypsiöljyä ei mene ruokalusikallista, enkä kyllä syö kalaa mitenkään monipuolisesti. Sitä samaa lohta aina vain. Ja varmaan vihanneksia ei tule tarpeeksi syötyä päivittäin.
 
Taas iski kauhee iltasyöpöttely :grin Oon koko päivän tunnin välein vetänyt omenaa, pilttiä tai salaattia, ja nyt oli ihan pakko saada jotain suolan makuista. Paistoin kasan kanasuikaleita ja söin patongin kanssa. :cat: Nyt näyttää pahasti siltä, että mun the oire tulee olemaan oudot ruokamieliteot.
 
Mulla myös gluteeniton ruokavalio. Maitotuotteitakin hieman rajoitetusti. Ootko Nektari jutellut vielä tuosta neuvolan kanssa? Tiedätkö suosittelevatko he kalsiumlisää tms? Jännällä odotan ruokavaliokeskustelua. .
 
En ole vielä käynyt neuvolassa, enkä tiedä mainitsenko koko maidottomuutta, koska mulla ei ole siitä mitään "tutkittua faktaa" osoittaa tätille. Olen vaan itse todennut, että maha menee kuralle maidosta, myös laktoosittomasta.

Mun täytyy siis korvata aika iso osa ns. perinteisestä ruokavaliosta ja siksi mun päivittäiseen ruokaan kuulu aika merkittävä osa kasviksia. Olen vähän tutkaillut mitä eri kasvikset sisältävät ja esim. mun rakastama parsakaali sisältää tosi runsaasti kalsiumia. Ja mitä vihreämpi kasvis, sitä enemmän yleensä kalsiumia. En siis usko, että lisää tarvitsen :)
 
Oi tuota en olekaan tiennyt vihreydestä.. Itse juon mantelimaitoa, jossa on kalsiumia ja toivon, että siitä sais tarpeeksi kalsiumia juustojen ohella.
 
Tietääkös joku miksi maitohappobakteereja pitäisi syödä raskaana? Vai pitäisikö? Nähnyt muutamassa paikassa.
 
Setua: Mä en oo kuullut tuosta maitohappobakteerien syömisestä ollenkaan näin raskausaikana. Eli jos jollain on parempaa tietoa, niin kertokaa ihmeessä, että miksi sitä pitäisi syödä? :eek:

liliina: Josko noi "oudot" ruoka mieliteot olisi yksi merkittävä raskausoire sinulla? :D

Täällä itseäni vaivaa nälkä, mutta ei oikein mitään erityistä tee mieli. Ehkä kauhulla odotan,että millaisia outoja mielitekoja sitä itselle tuleekaan. :D
 
Mie en oo kuullukaan et maitohappobakteeria pitäis syödä. Mut ei kait siitä mitään haittaakaa oo..? Missä lie Setua oot nähny, mut jos siinä ollu ajatus,et auttaa jos on vatsavaivaa esim. rautakuurista, tasapainottaa mahdollista ripulia tms. :)
 
Mää satuin lueskelemaan tätä teijän ketjua ja teillä o ollu puhetta tosta maitohappobakteerejen syömisestä. Mulla la nyt huhtikuussa. Mulle neuvolassa sanottiin et kannattaa syödä niitä siks kun ne pitää ton alakerran pHn ja bakteerikannan normaalina, ei tuu tulehduksia. Ja tasapainottavat vatsaa. Ja nyt loppuaikana oon joutunut myös ottamaan maitohappobakteereja tonne alakertaan geelinä, kun paikat kuivuu. Mut kannattaa kysellä omasta neuvolasta tarkemmin.
 
Jos ketään kiinnostaa, niin kreikkalaisen/turkkilaisen jogurtin säännöllinen syöminen pitää myös alakerran pH:n kunnossa :grin Siinäkin on maitohappobakteereja. Nimim. viimekesänä paikat kutisi ja kuivu, mutta vaiva katosi heti, kun aloin aamupalalla syömään turkkilaista jogurttia.
 
Aa, okei! Enpä olisi arvannut maitohappobakteerien olevan tuohon asiaan! Kiitos neuvoista. En muista missä sen ohjeen näin, vain että "kai olet muistanut aloittaa foolihapon ja maitohappobakteerit" ja samantyylisen jossain muualla. Ei itselle yhtään tuttu juttu, vaikka foolihaposta oon kuullut monet kerrat. Jääkaapissa on turkkilaista jogurttia ja viime reissusta maitohappobakteereja kapseleina, ei kun popsimaan :)
 
Tossa tulikin vastauksia maitohappobakteereista, mutta itsekin olen niitä syönyt paljon. Söin niitä lähinnä hiivatulehduksiin ja aina silloin kun on ollut ab-kuuri, koska ne ehkäisevät tulehduksilta. Lisäksi esikoisen raskaudessa kun matkustin ulkomaille niin terveydenhoitaja suositteli syömään niitä jo ennen lähtöä ja koko matkan ajan.
 
Juu maitohappobakteerit vaikuttavat myös toosan bakteerikantoihin ja sieltähän vauva sitten saa kattavan bakteerikannan myös omaan suolistoonsa jos äidin bakteerit on kunnossa ja hyvä laatuisia. :D Tämä siis toki jos syntyy alateitse.. Saahan niitä sitten äidin iholta ja rintaruokinnassakin.. :)
 
Kiitos maitohappobakteeri infosta! :) Minä alan miettimään joko tuota turkkilaisen jogurtin syömistä tai sitten ihan noita tabletteja. Ja taas mä oon astetta viivaampi. :wink
 
Itse stressaan syömisestä aikalailla, tällä kertaa en vaan kerta kaikkiaan halua kerätä 30 kiloa raskauden aikana :sad001 herkut on jätettävä kokonaan pois ja muutenkin täytyy olla tarkkana. Viimeksi ainakin mulle tuli kiloja ihan järjetöntä tahtia vaikka mielestäni en edes syönyt mielestäni mitenkään erityisen huonosti.

Muuten mennään maalaisjärjellä ja neuvolan ohjeita yhdistelemällä. Mammavitskut kävin ostamassa jo ennen plussaa, liene ollut joku etiäinen :)
 
Itse olen syönyt jo ennen raskautta multivitan mama-tabuja, jos vaik auttais jo ennakkoon foolihapon yms. riittävä saanti. Ruokavalio on muuten kyllä hiukan heikko. Pitäisi syödä lämmin ateria x2, mut usein jää yhteen ja sit tulee kahvia hörpittyä leivän kanssa aivan liikaa. Onneksi pääasiassa syödään terveellisesti, viikonloppuisin herkutellaan hiukan. Eineksiä ei syödä juuri koskaan, joten ylimääräistä rasvaa ja lisäaineita ei pitäis tulla. Tsempata kuitenkin pitäisi säännöllisempien ruoka-aikojen eteen...
 
Itse syön säännöllisesti arkipäivinä eli 5 kertaa/ päivässä ja kaksi lämmintä ateriaa myös. Viikonloppuisin syön yleensä vain yhden lämpimän aterian. Itsekin oon yrittäny aina syödä pääsääntöisesti terveellisesti, mutta nyt raskaana ollessani oon yrittänyt katsoa vielä tarkemmin mitä syön.
 
Takaisin
Top