Raskaus ja ratsastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lupasin tähän väliaikatietoja, joten tässä tulee. Vatsani pullahti jotenkin esiin tämän viikon tiistaina. Olin ahtanut itseni venyviin ratsastushousuihini aamulla, mutta nepä sitten alkoivatkin painaa. Lopulta jouduin jo hevosen selässä istuessani avaamaan housut ja chapsit, jotta vatsa pääsi rentoutumaan. Tulikin sitten käyntimaasto, koska vatsaa kivisti aivan valtavasti. Ei kestänyt ravata ollenkaan.

Eilen laitoin toppahousut, jotka siis kaikinpuolin ovat sekä lämpimämmät että mukavammat. Ei mitään ongelmia. Mutta nyt tuo vatsa ilmeisesti aloitti kasvamisen. Kävin ostamassa sellaisen vatsan alapuolelle laitettavan tukivyön, joka tuntuu tosi hyvältä. Sen äitiyskaupan myyjä oli varmaan ensimmäinen ihminen maailmassa, joka ei kauhistellut harrastustani. Stockan myyjä oli jo samana päivänä aikaisemmin kyllä ilmaissut, että aika kauheaa touhua...

Mä lopetin ratsastuksen tuossa pari viikkoa ennen joulua, rv 19 tienoolla. Ei oikeastaan vieläkään fyysisesti tehnyt tiukkaa, mua vaan yhtäkkiä lakkasi huvittamasta!? Kaikki tutut on kyllä ihmetelleet, että miten näin pitkään pystyinkin ja uskalsin ratsastaa. Oma terkkarini ei missään vaiheessa ole harrastustani kauhistellut, totesi vain että tiedät itse sitten kun ratsastus ei enää tunnu hyvältä! Ja vaikka olisi kauhistellutkin, niin enpä olisi häntä kuunnellut vaan jatkanut silti [:D] 

Minä kävin ratsastamassa 3pv sitten -18.5 oli pakkasta, ja ratsastin hevosellani ilman satulaa toppahousut jalassa, oli lämmin!! Ratsastin kunnon hangessa pellolla, ja oli kyllä ihanaa, tuntu että hevonenkin nautti moisesta kävely lenkistä. Ajattelin itse ratsastaa niin kauan kun se hyvältä tuntuu. Tosin hevossella ajetaankin, niin kärryillähän voin ja ehdin istua myöhemmässäkin vaiheessa!!!

Suosittelen muuten kaikille muillekin liikkujille sen tukivyön hankintaa. Eilen unohdin sen kotiin ja ratsastessa olo oli vähän samanlainen kuin jos olisi ilman rintsikoita liikenteessä. [:D]

Ostin omani Bebesistä, 42 euroa. En tosin tehnyt mitään hintavertailuita, voihan niitä jostain saada halvemmallakin. En käytä sitä kuin ratsastess, sillä ajattelin, että turha tukea itseään normioloissa liikaa vielä tässä vaiheessa.

Mulla on vatsanympärys kasvanut esiinpullahduksen jälkeen eli reilussa viikossa 6 cm!

Vaikeutuu, vaikeutuu... Toppavaatteissa alkaa olla jo haastavaa kiivetä hevosen selkään siltä jakkaralta, miltä normaalisti menen. Mitään ei voi suunnitella etukäteen, koska ei voi tietää, miltä tänään tuntuu. Joskus vatsaa nipistelee, joskus tuntuu tosi hyvältä.

Askellajeista käynnin lisäksi pystyn menemään kevyttä ravia sekä kenttälaukkaa. Onneksi vuokraaja hoitaa liikuttamista kolmena pivänä viikossa, joten voin itse omina päivinäni mennä oman kunnon mukaan tai vaikka vain talutella. Näin kovilla pakkasilla viimeinen onkin hyvä vaihtoehto, koska silloin ei tule itselle kylmä.

Kohta pitää varmaan luovuttaa. Nyt jo harmittaa, ettei pysty ratsastamaan kunnolla ja sitten tulee turhautunut olo. En tiedä tykkääkö vauva keinutuksesta. Ainakin se on aina kovasti liikkeessä ennen ja jälkeen ratsastuksen. [:D]

No, ei tätä enää kauaa kestä...

Moikka, täällä myös yksi hevosihminen. Olen ratsastuksen opettaja ja omia hevosia on 3 (yksi nuori). Ratsastettavista toinen on sarjassamme terapiahevonen, toinen hieman vauhdikkaampi, menee siis lujaa, muttei pukita tmv. Olen raskaudessa ihan alkuvaiheissa (rv 5-6) ja ajattelin ratsastaa sen verran mitä kroppa antaa periksi. Ensimmäisessä raskaudessa ratsastin aika epäsäännöllisesti, koska silloin oli vuokraajat, jotka kävi 4-6 kertaa viikossa ja itse lähinnä juoksuttelin. Vieraiden hevosten selkään en kiipeä enää, enkä kiivennyt myöskään esikoista odottaessa, eiköhän se ole tuo itsesuojeluvaisto, mikä pukkaa päälle.

Topparatsastushousuja olen käyttänyt, vaikka noi yhet perusratsaritkin menee jalkaan, tosin näillä keleillä en lähde ulos ilman toppiksia! Pääasiassa maastoillaan ja mennään hankitreeniä, eli en mene mitään kouluvääntöä tai hyppele esteitä. Niitä on tullu tähän ikään mennessä harrastettua + kisattua ihan riittävästä ja niitä kerkeää tehdä sitten lapsen syntymän jälkeenkin :)

ilmeisesti toi ratsastus ja moottoripyöräily niputetaan yhteen... mä olin ihan puulla päähän lyöty kun neuvolan täti sanoi sitten heti kun kuuli raskaudestani(ties mut motoristiksi ja perheessä se harrastus ollut jo vuosia) että malta sitten keväällä olla pois prätkän selästä...[:@][&:][:@][&:][:@] ja me kun ollaan vielä aina korkattu ajokausikin heti kun maantiet vähänkään sulat. (kahtena vuonna jo marras-huhtikuun vaihteessa) ja haaveilin että varmasti käyn vetäsee pikkulenkit heti kun mahdollista ja niin pitkään kun penkkiin mahun.. noh.. ilmeisesti niin ei tule sitten käymään... tyhmää tuommoinen kieltäminen. eikös se ole ihan itsestä kiinni tunteeko olonsa hyväksi siinä hevosen/prätkän selässä..... meillä vielä customi pyörät niin ei tarvii kyykyn tavoin tankin päällä röhnöttää.. kyllä on kurjaa.. [:(][:(] ehkä mä kuitenkin kokeilen miltä se tuntuu mahani kanssa äheltää pyörän selkään joku aurinkoinen huhtikuun päivä.. [:D] eihän sitä tarvii maantiekiitäjänä olla kaahaamassa vaan ihan varovasti... tää pitkä talvikin on ollut ihan hirveetä kun ei pääse prätkän selkään... ja jos keväälläkään ei saa... [&o] jolloin vielä mahtuisin toisiin ajovarusteisiin..................

Päätin eilen lakata kiusaamasta itseäni puolittaisella ratsastamisella ja kun hevosen liikutuskin järjestyi, tämä akka vetäytyy takavasemmalle eikä enää yritä kiivetä selkään. Kropan painopiste on alkanut muuttua siten, että suorana istuessa tuntuu, että olisin etukenossa. Vakaalta tuntuva istunta olisi näin ollen väärä. JOtta en hilaa itseäni väärään asentoon, pidättäydyn mielellään koko touhusta.

Mutta siis nyt on viikkoja 24+2 ja eilen tuli jonkun verran lieviä koko vatsa-alueen jännittymisiä, joiden perusteella päätin, että saa jäädä. Mieheni lohdutti, että ei tässä ole kuin reilut neljä kuukautta. Ja pakko ajatella, että nopeastihan se menee. Nyt on vaan niin ihanat hanget, että helpompaa olisi, jos olisi kuraa ja loskaa...

Hevonen on vissiin alkanut huomata mahani, koska on pariin otteeseen töninyt minua vastaan... [:D]

Täällä ilmoittautuu kanssa esikoistaan odottava (RV 8+3) hevosenomistaja. Itselläni on reipas remontti, joten kakkosratsastajaa olen alkanut etsimään hiljakseen.

Tamma on onneksi rauhoittunut paljon, joten vielä pystyn työskentelemään hänen kanssaan, mutta ilmastakin energiaa lataavalle Duracellille on löydettävä lisäliikuttajaa sille ajalle kun maailma pyörii verenpaineen takia liian lujaa. Ruokintaa ollaan korjattu jo matalaenergisemmäksi - nyt pidetään vain liikunnan määrä sopivana. Kokeilin muuten juoksuttamista hieman haperossa olotilassa -> tamma ihmettelee, että kumpi pyörii ja harjoitusten päätteeksi vahvasti tamman kaulasta tukien siirrymme tallille. =0)

Itse ajattelin ratsastaa niin kauan kuin se hyvältä tuntuu. Tosin loppuvuodesta tajunnanmenetyksestä tiputtuani päälleni saaden kallonmurtuman (kypärä päässä) ja vakavan aivotärähdyksen - olen todella varovainen olotilan kanssa. Olen lisännyt työskentelyä maasta käsin. Tammaseni tuntuu tietyllä tavalla ymmärtäneen, että nyt ei passaa riekkua, sillä hän tuntuu tarkastavan ratsastajan kunnon aina jos horjahdan.

Toivon, että mahdollisimman moni pystyy teistä jatkamaan rakasta harrastustanne niin kauan kuin se on turvallista, joko selästä tai maasta käsin.

P.S. Saksalainen Krämer Pferdesport myy nettikaupassaan raskausajanratsastushousuja sekä - jodhbureita, masun yli tuleva malli, joilla pitäisi päästä n. 6:lle kk:lle. Itse harkitsen tilaavani ko. housut sitten kun nykyisistä loppuu vara. Huomasin mös, että Horzen superhalvat kangaspaikkaiset joustaa uskomattoman miellyttävästi, joten niillä päästään nämä "väliviikot" mukavasti.

ALKUPERÄINEN: Maya_L
P.S. Saksalainen Krämer Pferdesport myy nettikaupassaan raskausajanratsastushousuja sekä - jodhbureita, masun yli tuleva malli, joilla pitäisi päästä n. 6:lle kk:lle. Itse harkitsen tilaavani ko. housut sitten kun nykyisistä loppuu vara. Huomasin mös, että Horzen superhalvat kangaspaikkaiset joustaa uskomattoman miellyttävästi, joten niillä päästään nämä "väliviikot" mukavasti.

No hemmetti, olisinpa tiennyt. Nyt on jo myöhäistä... Minäkin menin joustavillla kangaspaikkaisilla, mutta kun ne ei nouse ylös, vaan jäi loppujen lopuksi painamaan juuri siitä, missä se tuntui epämiellyttävältä... Horzen talvitoppikset on olleet pop.

Quara, nyt se luonnollinen stoppi sitten tuli.. kiva että sait hevoselle liikuttajan, varmaan helpottaa omaa oloa.

Mä oon nyt vaan niin täysin vauva- ja odotusmaailmassa.. En ole paljon hevosjuttuja miettinyt, mutta uutta Hipposta lukiessa kyllä taas kirpaisi ja välillä mietin esim. viime talvea miten kaikki viikonloput meni tallilla.. Tuntuu niin kaukaiselta. Tulee sellanen tosi haikea olo, ihan kuin ei enää ikinä pääsisi. Siltä se nyt tuntuu. Mutta toisaalta olen jo vähän alkanut miettiä kevättä ja mistä löytyisi sopiva ratsu ja miten sen tallille pääsemisen pystyisi imetyksen lomassa järjestämään [:)] Voi olla keskivartalon hallinta ja harjotusravi vähän hakusessa aluksi!

Minulla on hieman eri käsitys tuosta ratsastajan synnytyksen helpoudesta [:)] Itse odotan ensimmäistä, joten omakohtaista kokemusta ei varsinaisesti ole, mutta _kaikki_ tutut ratsastajat ovat joutuneet sektioon.. Nämä siis ratsastajia, jotka ratsastavat sellaisen muutaman tunnin päivässä [8|]

Itse on viime vuodet tullut ratsastettua n. 5-8h päivässä, joten synnyrystapakin alkaa olla aika selvä [;)]

Niin ja eihän lääkärit mitään myönnä tästä ratsastajamyytistä, paitsi vahingossa. Mulle lääkäri lipsautti, että tarviihan ne huippu-urheilijat tavallista enemmän avustusta (imukuppi) synnytyksessä.. [8|] Että silleen.

Vielä tuosta ratsastuksesta.. Mä lopetin ratsastuksen viikolla 23. Ei ollut mitään vaivoja, mtta eipä ollut mitään intoa jatkaakaan, kun kisakausikin oli jo ohi [:)] Mutta jokainen tyylillään. Varmasti voi rauhallisesti ratsastella vaikka loppuun asti [:D]

Molemmille sisarilleni on tehty sektiot. He eivät ole juuri hevosen selässä käyneetkään. Luulen, että omalla kohdallani mahdollisen sektion selitys löytyy ennemminkin jonkunlaisesta geneettisestä alttiudesta ja siitä, että suku on täynnä "huonoja synnyttäjiä", kuin siitä, että ratsastus olisi siihen aiheuttanut. Jokainen saa tietysti uskoa mihin tahansa

Toisaalta, ehdin saada itseni tässä seuraavan neljän kuukauden aikana ratsastamattomuudella myös täysin rapakuntoon. Todennäköisempää on, että ne kaikki "tosi tiukat lihakseni" ovat toukokuun lopulla pelkkä muisto vain... [:D]

Kauhean monet näyttävät tätä ratsastajien ja urheilijoiden vaikeiden synnytysten myyttiä vaalivan. Mielestäni lääkärit ja kaikki henkilökunta tekee ihan oikein, jos ei ruoki käsityksiä, joiden pohjalla ei ole tutkimuksia. Jos tällaisille myyteille saisi lääkäriltä vahvistuksen, se voisi olla osaltaan ruokkimassa joko toisaalta synnytyspelkoa tai rohkaisemassa ratsastajia hakeutumaan sektioihin, joille ei ole perusteita. Alatiesynnytys on kuitenkin kaikesta huolimatta aina se turvallisin ja luonnollisin tapa synnyttää.

Minullekin tuttu ratsastaja sanoi, että ratsastajien ponnistusvaiheet ovat pitkiä. Hänellä on kolme lasta, ja kaikkien kanssa hän on ratsastanut ja kaikki synnytykset ovat olleet erilaisia. Eikä edes niin, että ensimmäinen vaikein ja sitten helpotti. Paljon tiedän pitkäänkin ratsastaneita naisia. Yhdelle on tehty sektio, mutta hän kärsi aivan valtavasta synnytypelosta. Paljon uivat ihmiset sanovat, että uimisessakin treenautuu samat paikat, jotka pidentävät ponnistusaikoja. Eräs ystäväni ponnisti neljättä tuntia ennen sektiota, eikä harrastanut juuri mitään liikuntaa raskausaikana.

Se, kuinka paljon oma ajattelu synnytyksestä vaikuttaa siihen, että millainen synnytyksestä tulee, lienee kuitenkin relevantimpi asia. Ei se varmasti suunnitelmien mukaan mene silti, mutta jokainen nainen on kuitenkin omanlaisensa synnyttämään. En tiedä, kun en ole synnyttänyt. Olen toukokuussa sitten viisaampi.

Joka tapauksessa, jos lihaksensa pitää hyvässä kunnossa, on synnytyksestä palautuminen varmasti nopeampaa, vaikka olisi tehty sektio, välilihanleikkaus tai olisi revennyt kuinka pahasti.

Quara: juu, minä en mieltäni muuta ennen kuin toisin todistetaan..

Mutta enköhän kohta ole hieman viisaampi ja tulen tännekin raportoimaan onko tämä ratsastajamyytti "confirmed" vai "busted" minun kohdallani [:)]

Hienoa, että sinä jaksat ajatella noin positiivisesti kaikista jutuista huolimatta [:D]

heh, oli pakko vaan tulla sanoon tähän väliin että luin otsikon raskaus ja ratsaus... Ja mielessä pyöri, että MITÄ IHMETTÄ TÄÄLLÄ VOIDAAN OIKEIN PUHUA???[:D]

ALKUPERÄINEN: Amorosa

Quara: juu, minä en mieltäni muuta ennen kuin toisin todistetaan..

Mutta enköhän kohta ole hieman viisaampi ja tulen tännekin raportoimaan onko tämä ratsastajamyytti "confirmed" vai "busted" minun kohdallani [:)]

Hienoa, että sinä jaksat ajatella noin positiivisesti kaikista jutuista huolimatta [:D]

Heh, jännityksellä odotan. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Periaatteessa kai paljon urheilleet myös jaksavat nuo pitkät ponnistusvaiheet paremmin, kuin muut.

Mä olen loppujen lopuksi ihan kauhean kyyninen ja varaudun aina kaikkeen ja kaikesta pahimpaan, joskus jopa mässäilen kauhutarinoilla, koska en kestä juuri minkäänlaisia yllätyksiä. Ikään kuin varaudun aina kaaokseen. Mutta jostain syystä silti ajattelen silti olevani eräänlainen Hannu Hanhi, joka vain menee laitokselle, pieraisee ja hups, vauva tuli! [:D]

Piti nyt tulla kertomaan, että sektiohan se minun synnytys oli.. [8|]

Luulen että tähän vaikutti ainakin osin suuri ratsastettavien määrä jo monen vuoden ajan, mikä on aiheuttanut erittäin tiukat lihakset tuonne lantion seudulle ja vatsaan. Näin myös lopulta lääkärikin arveli.

Kaverillani, joka "harrastelee" vain omalla hevosellaan n. tunnin päivässä, oli taasen helpohko ja nopea esikoisen synnytys [:)]

Hyvä että täälä oli keskustelua ratsastamisesta. Tein eilen positiivisen testin ja eilen kävin myös ratsastamassa. Kayn ratsastustallilla ja just 10h kortti ostettu, että enköhän ne ratsastele loppuun ja sit kattele miltä tuntuu. Muistelen vaan viimeksi neuvolassa taisivat sanoa että ei ratsastusta, niin rupesi mietitýttämään mikä siinä on niin pahasta.

Haluaisin kovin ratsastaa, mutta koska olen vasta hyvin varhaisessa vaiheessa raskautta ja edellinen päättyi keskenmenoon, olen päättänyt olla hyvin varovainen eli taitaa jäädä :/

Takaisin