Raskaus ja ratsastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kavilleni oli sanottu neuvolassa kun odotti esikoistaan, että ratsasta niin kauan kun siltä tuntuu. Itse meinasin tätä samaa nyt käyttää omaan raskauteeni. Pidän kyllä järjen mukana, kolmesta omasta hevosesta ratsastan vain kahdella, koska yksi on senverran raisu että tapaturmariski on paljon suurempi... Enkä siis ole mikään aloittelija vaan ratsastanut yhtä kauan kuin kävellyt.

Mulla on sellaiset Back to Trackin purkkahousut eli sellaiset, jotka joustaa enemmän kuin alushousut ja ovat vielä lantiomalliset, ettei tarvitse avata vetoketjua eikä hakasta, kun menee vessaan: tulevat pois jalasta muutenkin. Niitä toivon pystyväni käyttämään vielä pitkään. Cavallot varmaan sanoo jossain vaiheessa, että nyt on rouva lihonut liikaa!

Vaikka kysymyksestä aikaa onkin, niin ajattelin laittaa oman lusikkani soppaan... [;)]

Eli itte kans tuli kysyttyä neuvolassa ratsastusharrastuksen jatkosta, niin vastasivat että 10 rv:lle asti voi ratsastaa, mutta sen jälkeen keskenmenon riski alkaa olla turhan suuri (tipahtamis riskin takia) ja toinen perustelu oli -koskee erityisesti päivittäin ratsastavia henkilöitä- (joka vaikutti enemmän ainakin muhun) on että ratsastajilla pysyy "paikat niin tiukkana" ettei siitä välistä lasta pakerreta pihalle (suurempi todennäköisyys sektioon).

Liikunnalliselta kannalta siis ratsastus kunniaan! [:D]

t. Piitu

Espoon kaupungin nettisivuilla sanotaan, että puoliväliin voi normaalisti ja niin minäkin aion tehdä. Tuosta keskenmenoriskistä noin alkuvaiheessa vouhkaa eniten juuri ne, jotka eivät hevosiin koske pitkällä tikullakaan.

Tämän jutun sektiovaarasta ja avikeista synnytyksistä olen kuullut aikaisemminkin, mutta en kyllä tajua asiaa. Kyllähän ne vatsalihaksen antaa periksi! En oikein ymmärrä miten juuri ratsastus pitäisi vatsaslihakset sen timmimmässä kunnossa kuin esimerksikisi pilates tai pallojumppa tms ja siten vaikeuttaisi synnytystä. Vatsalihakset paukkuu ja antaa periksi. Toisaalta jos joku nyt lantionpohjanlihaksillaan ratsastaa (???), niin eikös nekin pidä pitää synnytystäa ajatellen kunnossa?

vai minkä paikkojen piukkuudesta tässä puhutaan?

Mulla on osoittautunut ongelmaksi ratsastaessa housut.
Piru vie että puristaavat just virtsarakon kohdalta ja se tekee tyrkkäämisestä aikasta epämukavaa. auki jos pitää housut niin alkaa valua. kai se on mentävä verkkareissa tms.

Hyppämisen ajattelin lopettaa aikalailla pian, huomasin näet, että itse varoin erilailla ja pidemmän päälle liika varominen aiheuttaa taatusti vaaratilanteita hypätessä.
Muutoin jatkan ratsastusta niin kauan kuin ei ole ongelmia. ratsastan nykyisin vain pari kertaa viikkoon, että eiköhän se baby löydä tien jostain vatsalihasten välistä  [:D]

Mä ymmärsin että se on väliliha mikä on ratsastajilla pinkeenä. Kun sanoin neuvolantädille mun lajit joihin kuuluu ratsastus ja pyöräily niin se oli ihan että voi hyvänen aika, hänen pitää antaa sitten jotain välilihan hierontaohjeita loppuraskaudesta.

Mutta en tiedä, kyllä väliliha leikataan/repeää monella muullakin.
Ja sitä paitsi jos kuitenkaan ei loppuraskaudesta ratsasta, niin kyllä kait ne paikat ehtii vähän pehmetäkin. Ainakin mulla on aina taukojen jälkeen paikat hellänä ja keväällä kun pyöräilykausi alkaa.

Jaa että väliliha kiristyy... Pitää varmaan kysellä lisätietoja vielä jostain. Mutta sillä nyt ei varmasti ole sektion kanssa mitään tekemistä. En tiedä kyllä ketään ratsastajaa, joka olisi tällaista jutellut kun on raskauksista ja tämän lajin harrastamisesta puhuttu.

mulla oli tänään ekaa kertaa sellainen tunne ratsastaessa, että jotain sisälläni painaa alaspäin. Tunne oli vähän sama, kuin jos olisi pissattanut kauheasti mutta siihen ei liittynyt pissahädän tunnetta, pelkkä paine vain. nykysin pitää jo tulla hevosen selästä vähän kiepsahtaen alas, en viitsi valua alas niin, eettä paino olisi vatsan päällä.

Purkkahousut mahtuu vielä. Toppiksiin taidan kohta siirtyä, etenkin maastolenkeille. En varmaan saa enää chapseja kohta kiinni!

Vaikee kuvitella että ratsastus ja sektion todennäköisyys liittyis millään lailla yhteen. Sitä paitsi ei varmaan ole kauheasti porukkaa ketkä ridaa ihan loppuun asti.. yhden kouluratsastajan näin kyllä kerran menevän valtavan mahan kanssa. Muuten ei ole paljoa näkynyt isomahaisia ratsastajia.

Mä oon aina ajatellu että ratsastuksesta olis hyötyä synnytyksessä nimenomaan siinä että on tota keskivartalon hallintaa ja syvien vatsalihasten hallintaa. Ja kai ne lantionpohjan lihaksetkin siinä kehittyy?

Mielenkiinnolla odotan kuinka pitkälle pystyt jatkamaan Quara!

Juu, itselläkin on kyllä sellainen mielikuva, että ratsastaessa treenaantuu juuri ne lihakset joita synnytyksessä tarvitaan ponnistamiseen sekä sitten lantionpohjan lihakset jotta ei sitten tarvitsisi tenaan synnytyksen jälkeen turvautua!! 

Mulla kans kaverit kovasti kyselee, että eikö jo tee pahaa masun kans ratsastaa. Ei kyllä vielä tee, varusteet alkaa vaan mullakin tosiaan pistää hanttiin, kun kenkiä, saappaanvarsia ja kannuksia ei saa jalkaan enää housut kiinni!! [:D] maanantaina huomasi että suojia laittaessakin sitä kyykistelee ihan kummallisessa asennossa polvet sivuille harottaen, kun alkaa masu ottaa jo vastaan kun on piukat housutkin!

Tirri, kohta alat varmaan puhisemaankin kuntoon laittaessa [:D]

Mä huomasin että jostain syystä vaikka maha ei ollut vielä mikään ihan hirveen iso, niin omia kenkiä laittaessa tuli sellanen olo että menee "veri päähän" ja happi loppuu ja alko puhisuttamaan. Jos olis kattonu peilistä niin varmaan punanen naamakin.

.. ja tuomaan jakkara että pääset selkään [:D]

Mulla on kauhee ikävä hevosia ja ratsastusta. En oikein ole halunnut mennä katsomaankaan edes muiden hevosia tai talleille, kun sen jälkeen on aina vähän vaisu ja haikea olo kun kattelee kun muut menee. Tänään olis ollu tarkotus käydä kattomassa sitä hevosta kellä ridasin tän vuoden ja joka elokuussa myytiin. En kuitenkaan ehtinyt töiden takia mukaan. Harmittaa etten päässyt katsomaan, toisaalta olis varmaan harmittanut se katsominenkin [&o]

Heippis!

Minä ratsastelen vielä ihan normaalisti ja tänään lääkärissä lääkäri sanoi, että kohtuni on takana. Se ainakin sitten kertoo sen, että tuo vatsan alueelle tullut on vain läskiä, ei raskausvatsaa.

Kysyin lääkäriltä myös tätä piukat paikat- sektioasiaa ja lääkäri purskahti nauruun. Sanoi suoraan, että höpöhöpö ja ratsastat niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Ja että millekään tuollaisille harhaluuloille ei ole mitään järjellisiä perusteluja. Ja niinhän jo eilen kommentoin minäkin.

Terkkari tietenkin taas pelotteli, että kyllä kohta pitää jo ratsastus lopettaa. Voi huokaus, vaikka toki minulla on kiusaus valita itselleni "helpoin" ja mieluisin neuvo, niin toisaalta voi myös kysyä: uskoisinko 50- vuotiasta synnytyslääkäriä, jolla takana 12 vuoden yliopisto-opinnot, vai 30-vuotiasta terkkaria, jolla takana 4 vuoden AMK-opinnot... Tuota työkokemustakin on heillä vähän eri määrä.

Tänään puri pakkanen pollea takalistosta ja se keksi innoissaan ryntäillä laukannostoissa. Onneksi se kestää aina käsissä eikä pukittele pahasti. Kohta pitää ihan tosissaan antaan sen kunnollinen liikuttaminen muiden käsiin.

Näittekö uusimmassa hippoksessa jutun aiheesta? Siihen olisi kyllä voitu kerätä enemmän tietoa. Ja mä en tajua edelleenkään mistä tuo "istukan irtoamisriski pomppivan liikkeen takia" oikein tulee??? Kun samaanaikaan sanotaan että saa lenkkeillä ja käydä jumpassa jne. Mielestäni mä en ainakaan ihan hirveesti siellä selässä enää POMPI näin 20 vuoden kokemuksen jälkeen..
Mutta siis muuten jutussa tuli ihan hyvin esille se että jossain vaiheessa itse kullakin tulee se fyysinen tai henkinen stoppi. Ja tohon mun mielestä koko aihe aikalailla kiteytyykin.

Ja mä en tajuu mistä noi Quarankin mainitsema terkkareiden negatiivisuus oikein johtuu. Ehkä se nyt vaan liittyy johonkin yleiseen negatiivisuuteen lajia kohtaan kun ei tajuta mistään mitään??

Eipä ollut Hippoksen juttuun kuitenkaan haastateltu terveydenhuollon ammattilaisiakaan, vain randomilla kahta harrastajaa, jotkaolivat lopettaneet jo tietenkin siinä vaiheessa, kun terkkarit suosittaa, jossei jopa aikaisemminkin...

Tirri ja muut ratsastajat, missäs mennään nyt?

Minulla tätä kirjoittaessa viikkoja 18+5, tänään reippaalla maastolenkillä käytiin ja koiranulkoiluttajille vilkuteltiin, kun lumipyryssä tienvierustaa laukattiin. Ratsastus tuntuu edelleen hyvältä, ei ole vaikeuksia istua alaskaan joskin pitenmpi pätkä ravia kenttäistunnassa alkaa ikävästi painaa vatsalihaksia, joten keventelyksi menee. Laukassa kevyt istunta ei ole mikään ongelma.

koska tuo vatsa ei edelleenkään kovasti näy, niin ei se ratsastaessakaan tunnu. Toppahousujen nepparit ei kyllä mene enää kiinni. Tai menevät, mutta poksahtelevat auki.

Ainoastaan tuo kyykkiminen alkaa tuntua välillä ikävältä, joten pitäisi varmaan hankkia hevoselle sellaiset suojat, joissa on heijastimet valmiina. [:D]

Meillä on muuten tallilla uusi tamma, joka on kantavana. Se liimautuu minuun kiinni, kun haen hevostani aitauksesta. Mahtaako tuumata, että samassa veneessä ollaan...[;)]

Mahtavaa Quara että pystyt vielä menemään [:)] Ja juttu oli hulvaton [:D]

Siitä tais puuttua Malin Baryard, eiks se hypännyt vielä aika lähellä synnytystä GP luokkia..?

Morjensta vaan.
Mä lopetin sitten ratsastamisen noin viikkoon 13.
Syynä ei suinkaan ollut onnettomuuksien vaara tms. neuvolatätihöpsötys vaan veren vuoto. Syytä sille ei löydetty (ilmeisesti siis vaaratonta jne) mutta lääkärin kanssa pähkäiltyämme tulin siihen tulokseen etten halua joutua tilanteeseen jossa olen yksin konin kanssa maneesissa ja alan vuotaa verta.
Siihen jäi meikäläiseltä, mutta nyt kun veren vuotoa ei enää ole ollut harkitsen vakavasti uudelleen kyytiin kiipeämistä [:)]

ALKUPERÄINEN: Tirri
maanantaina huomasi että suojia laittaessakin sitä kyykistelee ihan kummallisessa asennossa polvet sivuille harottaen, kun alkaa masu ottaa jo vastaan kun on piukat housutkin!

Mutta onneksi tämä laji saa aikaa aukeavan lantion ja lonkat, joten tällainen kyykistely tulee helposti. [:D] Tosin tuskinpa meistä kukaan on erityisen polvet yhdessä ollut, kun tähän siunattuun tilaan on päätynyt, hih![;)]

Takaisin