Raskaus ja liikunta

Niin ja ratsastukseen liittyen piti mainita, että mulla ei tunnu se mitenkään pahalta, mitä nyt tissit saattaa aristaa. Jotenkin etukäteen ajattelin, että etova olo siinä hytkyessä pahenisi entisestään, mutta onneks ainakaan vielä en oo sellaista huomannut.

Mä oon ollu keskiviikosta asti flunssassa ja nyt alkaa vasta helpottaa. Hengästyttää ihan perusasiat, mutta silti aion mennä kävelylenkeille ja viikko sitten hyvin jaksoin spinningissä. Siitä tulee hyvä olo sitten kun on liikkunut:) Vielä viikko muodostelmaluistelukautta ja sit ens kuussa meen raskauspilatekseen. Huonoo oloo ei ole ollut.

Moti on kyllä täälläkin kadoksissaja nyt todennäköisesti lentäisi varmaan oksukin jos esim kyykätä yrittäis 🤣 onneksi on sentään tuo pakollinen työmatkapyöräily pitämässä kuntoa yllä ees pienimmässä määrin, ylämäet on kyl pakko taluttaa ku happi loppuu🤦‍♀️😅

Täällä yksi aktiiviliikkuja!

Pyöräilen, juoksen ja uin sekä seinäkiipeilen. Ajattelin jatkaa urheilua niin pitkään ja niin paljon kuin jaksan, hapoille ja maksimisykkeille ei ole suositeltavaa kuitenkaan vetää pitkiä aikoja, eli kaikista kovimmat vedot jätän väliin.

Ratsastuksesta puheen ollen: Pari viikkoa sitten, kun en vielä tiennyt raskaudesta, kävin myös ratsastamassa (en osaa ratsastaa) ja mätkähdin sitten hevosen selästä. Kävi onneksi onnellisesti, eikä selkäänkään enää satu. 🤭 Mutta enää en kokeile ennen kuin vauva on turvallisesti ulkona!

Tänään ei ollut ratsastaessa muita kipuja, mutta rintoja aristi niin lujaa, että pitää hankkia normaalia tukevammat liivit. En meinannut millään jaksaa lähteä tallille, mutta onneksi oli valmennus sovittu - väsymys on ottanut aika hyvin vallan.

Mä harrastan talvella hiihtoo ja laskettelua, sit muulloin juoksua. Hiihdin vielä 20km munasolupunktiota edeltäneellä viikolla 😄 Sen jälkeen on joutunu jättämään liikuntaa pois, tuli sen verran kipuja ja tukalaa oloo ettei pystyny. Nyt alkaa vihdoin olla toipunu olo, en tiedä lähdenkö enää juoksemaan, mutta kävelylenkkejä oon tehnyt.

Olen nyt 4kk harrastanut aktiivisesti liikuntaa. Ennen sitä en vuosiin. Nyt olen hiihtänyt, tanssinut, joogannut, uinut ja vesijuossut. Aion jatkaa samoja harrastuksia nyt kun raskaus tuli kuvioihin. Toki nyt ei enää hiihtoa kun ladut suli. Kesällä voi suppailua harrastaa. Esikoisen kohdalla ei tullut kuuloonkaan että olisin päässyt sohvan ja wc pöntön väliä pidemmälle joten pitää nytkin ottaa huomioon jos raskaus on voimakas oireinen nii sitten en harrasta. Toivon että uinti ja jooga on sellaiset mihin voimat ja kunto riittäisi.

Avaanpa nyt keskustelun tällekin aiheelle, kun liikunta on itselle todellinen henkireikä. Onko täällä aktiivisia liikkujia ja mitkä on teidän suunnitelmat raskausajan liikunnan ja lajien suhteen? :smiling-eyes:
Ajattelin liikkua aivan samoin kuin ennen raskauttakin niin kauan kuin se tuntuu hyvälle. Riskialttiita lajeja en toki harrasta, mutta käyn salilla säännöllisesti 4x/vko ja juoksen viikottain muutaman kerran viikossa. Toki esim. salilla muokkaan treenit raskaanaoleville sopivaksi.💕

Juoksin eilen kevyesti juoksumatolla ja hyvältä tuntu, ajattelin jatkaa niin pitkälle kun pystyn.

Mä harrastan kausiluontoisesti kestävyyslajeja juoksun, uinnin, fillaroinnin ja hiihdon välillä. Maastopyöräilen ja sit oma laji kuuluu kontaktilajeihin... Painonnosto jäänyt vähemmälle viimeisen puolen vuoden aikana, tuntunut että vauvatouhut vieneet mehut siltä osin ja kroppa ja mieli olleet kovilla, ollut hankalaa repiä itsestään voimatasoja irti.
Mutta, tällä hetkellä energiataso sellainen että haluan liikkua ihan päivittäin. Rintojen arkuus hiukan hankaloittaa, mutta keinot on tähän asti keksitty 🤣 oman lajin parissa haluan jatkaa niin kauan, kuin se on vaan ikinä mahdollista, kyllä ainakin muutaman kuukauden vielä.

Tämä on kyllä hassua miten jo näillä viikoilla, siis 5+6, hengästyminen on niin paljon kovempaa! Tänään just koitin juoksua, mut ei vaan entiseen tapaan sujunut. Luovutin ja päätin että kävely saa riittää :D

2 kertaa tällä viikolla selviytynyt salille, sama saldo viime viikolta😅 ei tosiaan millään jaksaisi lähteä ja tekeminen hengästyttää mutta olo kuitenkin parempi jälkeen päin ja pistää jotenkin tuon etomisen tauolle kans😅

Mulla jäi nyt kesältä futis pois neuvolan kehotuksesta.. jotain pitäisi keksiä tilalle. Mietin että riittääköhän pyöräily ja kävely liikunnaksi vai pitäisikö keksiä joku uusi laji. Huomaan että hengästyn todella paljon normaalia helpommin joten juoksu tuntuu liian raskaalta. Vai onko se vain huono kunto, jota pitäis nimenomaan hölkkälenkillä parantaa? :Grinning Face:

Olen itse jo koronan puhkeamisesta lähtien treenannut pilatesta kotona muun liikunnan ohella. Nyt minulla on tilaus, jolla saa rajattoman määrän tavallisia ja prenetal-pilatestunteja (nauhoitettuja treenejä), ohjaaja on fysioterapeutti joten tietää mistä puhuu. Pilates on siitä ihana treenimuoto, että se parantaa lihaskuntoa, mutta on kuitenkin melko hellävärainen kropalle. Suosittelen kokeilemaan, netistä löytyy valtava määrä ilmaisiakin treenejä jotka on räätälöity raskaana olevien tarpeisiin.

Mulla jäi nyt kesältä futis pois neuvolan kehotuksesta.. jotain pitäisi keksiä tilalle. Mietin että riittääköhän pyöräily ja kävely liikunnaksi vai pitäisikö keksiä joku uusi laji. Huomaan että hengästyn todella paljon normaalia helpommin joten juoksu tuntuu liian raskaalta. Vai onko se vain huono kunto, jota pitäis nimenomaan hölkkälenkillä parantaa? :Grinning Face:
Kyllä se hengästyminen raskauteen liittyy

Mä ulkoilen muksujen kaa eli kävelen juoksen ja kiipeilen niinkuin ennenkin plus pienempiä lapsia työnnän vaunuissa.

Oon nyt innostunut kahvakuulaileen. Onkohan se ok? 🤔 Sykkeet nousee ja hengästyttää. Ei se ainakaan pahalle oo tuntunut. Muuten sit tulee lenkkeiltyä koirien kanssa päivittäin.

Oon nyt innostunut kahvakuulaileen. Onkohan se ok? 🤔 Sykkeet nousee ja hengästyttää. Ei se ainakaan pahalle oo tuntunut. Muuten sit tulee lenkkeiltyä koirien kanssa päivittäin.
mun muistin mukaan raskaana saa kyllä tehdä melkeen mitä vaan kunhan tuntuu itsestä hyvälle, että tuskin pahaksikaan on pitää kunnosta huolta vaikka sitten kahvakuulailemalla. :thumbs-up:

Koirien ja lasten kanssa tulee käveltyä, muuten juoksen ja pyöräilen. Viimeksi juoksu taisi jäädä joskus puolivälin paikkeilla pois kun alkoi tuntua epämukavalta lantionpohjassa. Liikun ehdottomasti normaalisti nyt kun pystyn ja saan, koska aiemmat raskaudet on vienyt vuodelepoon ja se kyllä vetää kropan ihan tuhottoman huonoon kuntoon.

Takaisin