Raskaus ja liikunta

Mrs Willow

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuiset 2023
Avaanpa nyt keskustelun tällekin aiheelle, kun liikunta on itselle todellinen henkireikä. Onko täällä aktiivisia liikkujia ja mitkä on teidän suunnitelmat raskausajan liikunnan ja lajien suhteen? :smiling-eyes:
 
(Sähkö)pyöräilen ja kävelen aktiivisesti ja säännöllisen epäsäännöllisesti tulee tehtyä intensiivisempää urheilua (juoksua, salia, muuta cardiota). Aattelin jatkaa kaikkia näitä niin kauan kun tuntuu hyvältä ja luottaa siihen että olo sanelee – ymmärtääkseni jos olo on hyvä ja pystyy niin säännöllistä liikuntaa voi ja kannattaakin jatkaa ihan loppuun saakka 😄 Jossain kohtaa on tarkoitus aloittaa tekemään kotona sellaista jumppaa joka on nimenomaan tarkoitettu synnytystä helpottamaan, mutta saa nähdä että milloin.
 
Joo, sanoisin kyllä, että olosta huomaa, jos joku liikuntamuoto on vähän liikaa siihen kohtaan. Itsellä on aina supistelut jossain vaiheessa rajoittanut esim. juoksulenkkejä, mutta olen kyllä pystynyt liikkumaan ihan loppuun saakka, kevyemmin toki.
 
Voimanosto on mun laji ja kyllä mä aattelin sitä jatkaa kehoa kuunnellen ihan normisti. Tosin maksimeita ei tulisi muutenkaan nosteltua kun oli toi kaularankaleikkaus tammikuussa mut kuhan jotenkin saisi pidettyä voimaa yllä, itselle myös henkisesti tosi tärkeä juttu
 
Hyvältä kuulostaa @Susanie mun korvaan ainakin. Varmasti kun laji on tuttu osaat tehdä tarvittavat muokkaukset treeniin ja tehdä kroppaa kuunnellen :smiling-eyes:
 
Kävelylenkit ja frisbeegolf tällä hetkellä, ja jos jotain kotijumppaa sais taas aloitettua, tai vaikka joogaa.

Pyöräilykausi olisi alkamassa joten se varmaan tulee kans lisäksi.

Mies haluaisi myös juoksulenkille, mutta musta tuntuu että sen saa aloittaa yksin. Mulla on tällä hetkellä peruskunto sen verran huono, että tiedän että juoksulenkit olis mulle liian raskasta aloittaa nyt, kun mulla syke nousee nopeesti ja korkeelle, enkä halua nyt ottaa mitään turhia riskejä.

Alkusyksystä olis toiveissa lähteä taas Lappiin pariksi viikoksi, ja siellä ollaan päiväseltään menty lyhyempiä ja pidempiä reittejä. Myös fatbiket ollaan vuokrattu mutta en sitten siitä tiedä, onko liikaa hypyttelyä. Pitää katsoa miltä sitten tuntuu.

Mutta ihan tota Lapin-reissua ajatellen pitäisi kyllä ainakin jonkin verran kuntoa parantaa 🙈
 
Kävely ja pyöräily on kyllä tehokkaita peruskunnon ylläpitäjiä ja muutenkin kivoja aktiviteetteja, kun kelitkin tästä lämpenee.

Oon käsittänyt, että uusia rankkoja lajeja ei suositella aloitettavaksi raskausaikana. Ehkä siis tosiaan parempi, että @Helinä84 odottelee juoksulenkkien kanssa ensi vuoden puolelle. :smiling-eyes:
 
Uinnin olin ajatellut aloittaa, kun ratsastuksen jouduin raskauden takia lopettaa. Mutta musta vähän tuntuu etten saa aikaiseksi, kun omalla paikkakunnalla ei oo uimahallia 🙈 muutenkin mulla pitäis olla kellonaika x ja ohjattu tunti, niin tulis paremmin mentyä.
 
Uinnin olin ajatellut aloittaa, kun ratsastuksen jouduin raskauden takia lopettaa. Mutta musta vähän tuntuu etten saa aikaiseksi, kun omalla paikkakunnalla ei oo uimahallia 🙈 muutenkin mulla pitäis olla kellonaika x ja ohjattu tunti, niin tulis paremmin mentyä.
Lopetitko ratsastuksen heti plussaan? Mulla on aiemmin ainakin ekan kolmanneksen aikana ratsastus sujunut hyvin, esikoisesta taisin itse asiassa ratsastaa jonnekin viikolle 16 saakka kun vatsa ei tullut aikaisin esiin.

Toivottavasti löytyy joku muu kiva korvaava liikuntamuoto. Ymmärrän hyvin, että ennalta aikataulutetut harrastukset on helpompia saada toteutumaan. Onnistuisiko esim. jonkun kaverin kanssa sopia liikuntatreffejä? :smiling-eyes:
 
Mun laji on ratsastus ja ajattelin jatkaa niin kauan, kun oma olo antaa myöden. Hyppäämisen jätän todennäköisesti, kun vatsa alkaa näkymään. Kouluratsastusta sitten pidempään. 😊
 
Mun laji on ratsastus ja ajattelin jatkaa niin kauan, kun oma olo antaa myöden. Hyppäämisen jätän todennäköisesti, kun vatsa alkaa näkymään. Kouluratsastusta sitten pidempään. 😊
Samoilla linjoilla täälläkin. Tosin hyppelyt on nyt ollut vähissä muutenkin, kun mun pääasiallinen ratsu on kantavana.
 
Käytiin tänään puolison kanssa pikku juoksulenkillä (kunto taas vähän huonontunut mutta haluan sitä kasvattaa kun vielä voi) ja oli kyllä aika tukalaa näillä tuhottoman kipeillä tisseillä, vaikka muuten olikin ihan ok rasitus 😅😅
 
Helou! Mä harrastan muodostelmaluistelua, mutta lopetan sen tän kuun loppuun, koska en aloita sitten enää uutta kautta. Valmentajalle oli pakko kertoa, mutta kerron uutiset sitten ensi kuussa joukkueelle. Käyn spinningissä ja salilla, uimassa ja kävelyllä. Rv7+0 nyt. Ens kuussa alkaa raskaus-pilates niin meen sinne, on ainakin turvallista:)
 
Tänään viimeistä kertaa dynaamisessa joogassa, kurssi loppui sattumalta sopivasti. Tunneilla oli paljon liikkeitä mahan päällä.

Onko jollain omaa kokemusta siitä, millainen jooga sopii raskausaikaan? 😊
 
Tänään viimeistä kertaa dynaamisessa joogassa, kurssi loppui sattumalta sopivasti. Tunneilla oli paljon liikkeitä mahan päällä.

Onko jollain omaa kokemusta siitä, millainen jooga sopii raskausaikaan? 😊
You Tube on täynnä raskausajan joogaa ilmaiseksi, enemmän enkuksi hakemalla Pregnancy Yoga 🤗
Kuin myös lantionpohjanlihasten treenit raskausaikana! Enkuks hakusanat You Tubessa Kegels Pregnancy.

Tää on muuten jännä, kun mulla on jenkkiläinen raskauden seuranta appi Nurture, niin siellä on ihan joka päivä päivän tehtävissä noi kegelit - eipä oo suomalaisissa appeissa tuon asian tärkeys esillä samalla tavalla!
 
Lopetitko ratsastuksen heti plussaan? Mulla on aiemmin ainakin ekan kolmanneksen aikana ratsastus sujunut hyvin, esikoisesta taisin itse asiassa ratsastaa jonnekin viikolle 16 saakka kun vatsa ei tullut aikaisin esiin.

Toivottavasti löytyy joku muu kiva korvaava liikuntamuoto. Ymmärrän hyvin, että ennalta aikataulutetut harrastukset on helpompia saada toteutumaan. Onnistuisiko esim. jonkun kaverin kanssa sopia liikuntatreffejä? :smiling-eyes:
Joo mä lopetin molempien raskauksien kohdalla heti plussaan (esikoisen aikaan oli oma hevonen jonka myin sitten pois). Tiedän että monet ratsastaa vielä pitkään, mutta itse olen (liiankin) varovainen, kun tiedän että joka kerta on mahdollisuus tippua hevosen selästä.

Joo paremmin tulis lähdettyä kaverin kanssa, mutta vähän samassa veneessä ollaan kun heilläkin pieniä lapsia ja aikaa ei oo 🙉
 
You Tube on täynnä raskausajan joogaa ilmaiseksi, enemmän enkuksi hakemalla Pregnancy Yoga 🤗
Kuin myös lantionpohjanlihasten treenit raskausaikana! Enkuks hakusanat You Tubessa Kegels Pregnancy.

Tää on muuten jännä, kun mulla on jenkkiläinen raskauden seuranta appi Nurture, niin siellä on ihan joka päivä päivän tehtävissä noi kegelit - eipä oo suomalaisissa appeissa tuon asian tärkeys esillä samalla tavalla!
Mä tein näitä omassa olkkarissa esikoisen aikaan 😊👍
 
Mites väsymykset ja huonot olot on vaikuttaneet muilla liikkumiseen, vai ovatko? Mulla kyllä syö liikkumisintoa, ei mahda mitään. Toki useamman kerran viikossa edelleen oon treenannut, mutta se lähteminen tai ryhtyminen vaatii aika tavalla enemmän kuin normaalisti. Lisäksi hengästyttää hirveästi, vaikka sykkeet ei edes olisi korkealla. Tätä tosin on ihan portaita kiivetessä tai muuta pientä tehdessäkin.
 
@Mrs Willow Mulla on tuntunut ratsastaessa vihlontaa alavatsalla, mutta ei ole vielä vaikuttanut suuremmin omaan tekemiseen. Nyt pitäis ennakoida housujen kanssa, kun nykyiset on aivan tyköistuvat ja tuntuu turvotuksen kanssa liian napakoilta jo tässä vaiheessa.

Lenkkeilyn suhteen on saamaton olo. Tallille tulee lähdettyä siksi, kun siellä valmennukset sovittu tiettyihin aikoihin. Harmi, kun kukaan ei ole vahtimassa lenkkeilyä. 😅
 
Mulla sama, jos on sovittuna jumppa kaverin kanssa tai ratsastus tai pelivuoro varattuna niin toki sinne tulee lähdettyä. Juoksu ei oo nyt pariin viikkoon innostanut pahan olon ja hengästymisen takia. Ajattelin kyllä pakottaa itseni joku päivä taas yrittämään, kun kadutkin on sulana ja kelit lämpenemään päin.
 
Takaisin
Top