Raskaus ja liikunta

Mörri-Möykky

Sukkela juttelija
Helmikuunmammat 2015
Maaliskuunmammat 2015
Muistaakos joku, että mistä alkaen tarkalleen ottaen piti ruveta välttämään niitä vatsallaan tehtäviä liikkeitä? Siis esim. vaihtaa vatsallaan tehtävät selkäliikkeet kontallaan tehtäviksi?

Okei, hyvä tietää, nyt kun syksyn harrasteet taas alkaa kesätauon jälkeen. Aion ihan normaalisti käydä kuntonyrkkeilemässä, kun siinä ei otella vaan hallitusti lyödään toisen hanskoihin. Enemmän mietityttää sen rankkuus, tiukat kuntopiirit ja lihaskuntojutut, mut täytyy ottaa iisimmin ja tehdä jaksamisen mukaan. Kevätpuolella ehkä tyydyn sitten jo reippaisiin kävelylenkkeihin kun masu on jo oikeesti tiellä, lähinnä sit itseä ärsyttää kun ei saa kunnolla tehtyä. Mammajoogaa kokeilin viimeeks, mutta oli ihan liian tylsää mun makuun, nukahtelin niissä rentoutusosioissa. Joku tanssi vois olla kiva...

Itse käyn vaikka millä ryhmäliikuntatunneilla (bodycombat, bodypump, spinning, powerstep yms.) ja välillä myös kuntosalilla, joten uskon kyllä löytäväni valikoimista sopivia tunteja koko raskauden ajaksi. Pitää tosiaan vähän ruveta jossain välissä keventämään painoja ja välttämään hyppyjä, sekä vaihtaa jotkut liikkeet toisiin, mutta eiköhän niistä selvitä. Esikoista odottaessani laitoin salikortin narikkaan vasta pari viikkoa ennen laskettua aikaa, kun rupesi siinä vaiheessa selkä vihoittelemaan niin, että kävelykin muuttui vaikeaksi.

Joo itsekin aion tehdä mahdollisimman pitkään, niin pysyy kunto ja lihakset niin hyvinä kun mahdollista, se auttaa sit synnytyksessäkin jos on kunnossa! Viimeekskin oli nopea toimitus, ja hoitajat sano et varmasti iän ja tuurin lisäks vaikutusta oli perusterveydellä ja yleiskunnolla. Viime kerralla viimeiset kuukaudet meni kyllä rauhallisen liikunnan, lähinnä kävelyn merkeissä, kun oli jo niin ärsyttävän kömpelö olo ja sit alko puuskututtaa ihan sekunneissa jos jotain teki, kun keuhkot oli niin ahtaalla jo. Siks luulen että kevätpuoli menee rauhallisemmin. Viimeks ei kiloja tullu kotiinviemisiks, ni ei ollu kiire harrastamaankaan heti, vaan keskityin vauvaan ja annoin kropan palautua urakasta rauhassa ihan vaunulenkkeillen vaan. Niitä sitten riittikin, kun tyttö nukkui päivisin lähes ainoastaan vaunuissa! Jos tuore isä on nyt enemmän mukana kaikessa kun mitä edellinen oli(on syytä ennakoida näin olevan) niin varmaan aiemmin kuitenkin palaan normaaliharrastuksiin :)

Joo, hyvä peruskunto auttaa synnytykseen ja palautumiseenkin. Mulla oli kanssa esikoisen suhteen nopea toimitus. Supistusten alusta syntymään n. 4 tuntia. Mulla ei ollut ollut mitään ennakoiviakaan supistuksia tai oikeastaan mitään muita vaivoja siinä loppumetreillä, kun vaan sitten ihan lopussa sekä pystyssä olemisen ja kävelyn hankaluus, kun selkä kipeytyi. Ja myös palautuminen sujui hyvin, täälläkin pitkiä vaunulenkkejä tehden.

Mulla ei taas hyvästä kunnosta ollut mitään hyötyä synnytyksessä (+20h). Tai no en uskalla edes ajatella että miten paljon kauemman siinä olisi mennyt huonolla kunnolla. :D
Töitä (aika fyysistä) tein loppuun saakka ja fillarilla pystyi hyvin kulkemaan, koiran kanssa tein myös pitkiä metsälenkkejä ihan loppuun asti, palautuminen oli kyllä nopea. :) Nytkin jatkan liikkumista ihan niin kauan kuin tuntuu hyvältä.

Mä oon ollut kauhean huono liikkumaan molemmissa raskauksissa, alkuun on niin väsynyt et ei vaan jaksa j sit se jotenkin jää... Nyt ajattelin aloittaa äititysjoogan kun tuosa lähellä alkaa ryhmä:)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Kai ne hoitajat tarkoitti että ponnistusvaihe tms mitä sairaalassa tapahtu oli nopeita ja silleen, avautuminen on enemmän kiinni muista asioista, vaikka kai rentoutuminen voi sitä edesauttaa.

Mammajoogasta en ite saanu oikein mitään irti, kun tykkään että liikkuessa tulis edes hiki...lähinnä jotkut asennot oli vaan epämukavia, vaikka olen notkea. mut kaikki liikuntahan on parempi kun ei mitään, ja tuli siinä venyteltyä ainakin :)

Kävin tänään juuri ostamassa salikortin tähän lähelle, tauon jälkeen pakko alkaa saamaan vähän lihaksia ja voimaa takaisin, muuten kuolen imetysaikana niska/selkä särkyihin! Sain kaupan päälle personal trainerin tekemään ohjelman+katsomaan sopivat alkupainot.

Aiemmin olen harrastanut lähinnä ryhmäliikuntaa mutta sain raajavamman ja siksi loppui ne siihen...nyt yritän motivoitua salille+vesijuoksuun.
Jostain lueskelin myös että lihasmassa kasvaa helpommin raskaana?! Se olisi Niin siistiä :) onko kellään kokemuksia salitreenistä raskauden loppumetreille? Oon enempi jumppatyyppiä, ollut yli 10v mutta nyt ei vaihtoehtoja...

Itse olen kanssa enempi ryhmäliikuntatuntia, kun välillä se motivaatio salilla on kateissa. Tarvitsen jonkun piiskaamaan itseni tekemään kunnolla. Edellisessä raskaudessa treenasin siis ihan viime metreille saakka. Loppuvaiheessa tosin ryhmätunnit olivat vaihtuneet salitreeniksi, koska ei vaan enää pysynyt tunneilla perässä sen hervottoman kokoisen vatsan kanssa. Treeni koostui aina lämmittelystä stepperillä/crosstrainerilla, muutamista lihaskuntolaitteista sekä käsipainoilla tehtävistä liikkeistä + loppuvenyttelyistä. Suurimmaksi osaksi tein ihan samoja juttuja kuin ei-raskaana-ollessanikin, mutta toki piti pudottaa painomääriä ja muutoinkin keventää tahtia kehoa kuunnellen. Vain sellaiset liikkeet, joissa vatsa olisi joutunut puristuksiin tai joissa muutoin tuli huono olo jätin kokonaan pois.

Aiemmissa raskauksissa tosiaan siirryin loppuvaiheessa myös rennommille tunneille, mm.kevyt spinning, vesijumppa ja zumba(missä en tietenkään pomppinu ja sekoillu ihan entiseen malliin) niin ja koiran kanssa pitkiä ja rauhallisia lenkkejä. Harmittaa ihan hirveesti ettei pysty enää :smiley-angry003 polvi vain hajosi kesken step-tunnin kun pompin, joko tulkilihakset ei ollu kunnossa tai sitten 2 raskautta oli syönyt pahasti niveliä ja rustoa.

Yllättäen tässä raskaudessa hirvee maitotuotteiden tarve koko ajan(viiliä, maitorahkaa, maitoa vedän kokoajan), johtuiskohan kalsiumin puutteesta? Ajattelin käydä erikseen vielä ostamassa kalsium-lisää...

Mullekin maistuu jogurtti ym maitotuotteet vielä tavallistakin paremmin. On kyllä virkistynyt olo kunnon hikiliikunnan jälkeen! Tänään tosin ekaa kertaa himmailin vähän vatsalihasosiossa, kun oli korkeamman sykkeen kuntopiiriä jossa jokatoiset vatsaliikkeitä. Ei mitenkään erityisen pahalta tuntunu, omituiselta vaan. Ja kuulin sitäpaitsi huhun, että jos kovasti raskaana ison mahan kanssa treenaa suoria vatsalihaksia, niin ne saattaa jäädä venähtäneiks tai jotenkin erilleen raskauden jälkeen :S onko tässä mitään perää? Apuva. Viimeks palautuivat kyllä ihan normaaleiks, en kyllä yhtään muista missä vaiheessa raskautta silloin hidastin tahtia, mutta luulen että suht aikaisin. Ja rauhallisesti vaunulenkkeilin enkä mitään superharrastanu synnytyksen jälkeen, mutta eipä sillon näin aikaisin masukaan pullahtanut yhtään esille. (Rv 19 menossa) Ja miten ne sykejutut meni? Ei mulla ole sykemittaria enkä aio hankkiakaan, kun käsittääkseni sykerajat on siks että ihmisillä pysyis joku tolkku ja malttaisivat kuunnella kehon viestejä... (?) EIkös se ole pääsääntöisesti kiinni siitä, mitä on tehnyt jo ennen raskautta, että jos elimistö on tottunu tiettyihin juttuihin ja niitä on kiva tehdä eikä mikään verenmaku suussa todellakaan, niin sitten voi huoletta jatkaa? Ei mulla ole masua nippaillu eikä mitään... hengähdystaukoja olen pikkiriikkisen pidentäny, että ehtii hyvin varmasti tasaantua aina ennen seuraavaa osioa...

Suorien ja noin yleisesti 'pinnallisten' vatsalihasten treeni pitäisi lopetella, kun niiden välinen rako on kaksi sormenleveyttä. Ja totta on, ertä ne ei välttämättä palaudu synnytyksen jälkeen vaan voivat jäädä erilleen. Tähän vaikuttaa juurikin treeni ja varmaan osaltaan muut jutut. Puolivälin tai sen kahden sormen leveyden erkanemisen jälkeen pitäisi keskittyä syviin vatsalihaksiin ja niiden treenaamiseen.

Netistä löytyy oikein hyviä vinkkejä, miten treenata vatsoja raskaana ollessa :)

Oukei kiva tietää! :) kyllä ne vähän hassuilta tuntuivatkin, vatsalihasliikkeet siis, eivät pahoilta yhtään mut tosi omituisilta. No voi niiden tilalle keksiä jotain muuta, vaikka takapuolen lihaksia, niin on sitten todella teräspeppu synnärille lähtiessä :D

Sama kahden sormenvälin sääntö taitaa päteä myös sitten synnytyksen jälkeen, eli kun se rako on pienempi, niin saa alkaa treenaamaan suoriakin vatsalihaksia.

Mulla navan kohdalta meni 2 sormea vaikka en ollut raskaana. Kaks raskautta tehnyt tehtävänsä. Nyt teen vinoja pallon päällä mutta en varmaan niitäkään enää kauaa kun masu jo aika iso. Lankutuksen jätin kun tuntui pahalle

Jossain netistä luin että synnyttäneelle tietty senttimäärä rakoa vatsalihasten välissä on normaalia, ja kahden sormen mentävä rakoni oli normaalin rajoissa hyvinkin. Ei välttis enää ikinä saa sitä tiukkaa uumaa miyä joskus oli, mutta hyvän silti työllä saa :)

Hmm...hyvää infoa täällä. Mulla ei vielä tuntunu lankutus pahalle, niin annoin mennä. Toisaalta vaan minuutti-tauko-minuutti jne eli ei kerralla mitään maksimipitoja. Tänään tuntui treenit erityisen piristäviltä muutenkin. Nyt tuntuu että vois jatkaa loppuun asti mutta tiedän että ensi vuoden puolella, kun alkaa kaikki vanhusten ja ylipainoisten vaivat iskeä kerralla(itse ainakin koin, että viimeksi oli joka päivälle silloin ihan lopussa joku uusi kolotus tai vaiva edellispäiväisten lisäksi) ja maha olla ärsyttävästi tiellä, niin olen jo eri mieltä ja tyydyn reippaisiin kävelylenkkeihin...

Takaisin