Raskaudesta muille kertominen

Varpulainen

Satasella mukana keskusteluissa
Maaliskuiset 2027
Oletteko jo kertoneet läheisille? Milloin ajattelitte kertoa? Mitä fiiliksiä liittyy kertomiseen?

Ja ootteko suunnitelleet jotain spektaakkelia kertomiseen vai aiotteko vaan sanoa niinkuin asia on? 😃 esim että annetaan vaikka isovanhemmille paketti jossa ultrakuva tms.

Me ollaan kerrottu puolison perheelle ja mun perheelle. Ollaan kesäloman vietossa mun perheen luona niin olisi hankala keksiä tekosyitä että miksi ei voi syödä sitä mitä tarjotaan, ja muutenkin haluan että perhe tietää mitä on meneillään niin osaavat suhtautua. Lisäksi kaksi mun läheistä ystävää tietää (toinen heistä myös raskaana).

Ollaan menossa mökille kavereiden kanssa niin saa nähdä tuleeko siellä ihmettelyä kun en juo alkoholia, ei sillä että ihmiset enää juuri kommentois muiden juomattomuutta. Muuten varmaan yritetään oottaa se 12 viikkoa ainakin ennenkuin kerrotaan. Se on vaan vähän hankalaa kun monia ystäviä näkee vaan kesällä, nyt on niin alussa ettei haluais vielä kertoa niin saa nähdä käykö niin että ens kesänä pamahetaan paikalle vauvan kanssa (toivottavasti! 🥹✨)

Monille ystäville en oo siis vielä ees ehtiny kertoa keväisestä keskenmenosta, tuntuu hassulle kertoa keskenmenosta samalla odottaen uutta vauvaa, josta ei kuitenkaan vielä haluaisi kertoa.

Ei olla hirveesti puhuttu hoidoista, niin ei tiedä vielä kukaan raskaudestakaan. Viime kerralla oltiin mietitty et kerrotaan varhaisultran jälkeen perheille, mutta sitten ei ollutkaan mitään kerrottavaa. Nyt en oikein tiedä uskaltaako varhaisultrankaan jälkeen vielä kertoa vai odottaako ainakin sinne 12 viikolle. Varmaan katotaan fiiliksen mukaan sitten, jos varhaisultrassa kaikki on ok 🥹

Tuskin kerrotaan kenellekään ennen varhaisultraa. Sen jälkeen varmaan joillekin muutamille ja esimerkiksi mun isoille lapsille kerrotaan vasta 12 viikkoo kun on kulunut ja ollaan käyty nt-ultrassa. Isoille lapsille haluan kertoa jollakin hauskalla tavalla, pitää miettiä mikä olisi kiva. Ideoita otetaan vastaan jos jollakin on jotain kivoja ideoita 😁 nämä isot lapset on siis jo teinejä.

Mä oon kertonut parhaalle ystävälle, mutta muille kerron vasta paaaaljon myöhemmin, osa saa tietää vasta kun lapsi on maailmassa :)

Tuskin kerrotaan kenellekään ennen varhaisultraa. Sen jälkeen varmaan joillekin muutamille ja esimerkiksi mun isoille lapsille kerrotaan vasta 12 viikkoo kun on kulunut ja ollaan käyty nt-ultrassa. Isoille lapsille haluan kertoa jollakin hauskalla tavalla, pitää miettiä mikä olisi kiva. Ideoita otetaan vastaan jos jollakin on jotain kivoja ideoita 😁 nämä isot lapset on siis jo teinejä.

Hei kiva idea teineille! Täällä ryhmässä varmaan on joku joka on keksiny jonku hauskan yllätyksen ☺️

Ollaan kerrottu muutamille lähimmille kavereille jotka tiesi jo hoidoista ja siirrosta. Sukulaisten kanssa koetetaan odottaa ainakin nt-ultra, ehkä lapsivesipunktion tuloksetkin jos vain on mahdollista salata rupeamatta valehtelemaan tai kauheasti piilottelemaan. Jos tarvitsee apua esim koiranhoitoon tms niin sitten toki kerrotaan. Halutaan säästää heitä menetyksiltä, kun heille se olisi sitä vs ystävät vain pahoillaan meidän puolesta. Suvussa myös taustaa menetyksistä ja lapsettomuudesta niin stressaava aihe jo itsessään, ei haluta kuormittaa enempää.

En ole ehtinyt kertoa edes miehelle vielä, kun hän työreissussa 😂 Haluan kuitenkin kertoa livenä. Onneksi tulee huomenna!
Varmaan parille läheisimmälle kaverille kerron myös aika heti, yleisesti varmaan nt- ultran jälkeen, vahemmille ehkä varhaisultran jälkeen

Tähän liityen, koska aiotte kertoa töissä?? Itse teen toimistotyötä, eli sinänsä ei tarvitse kertoa heti, mutta monien projektien suunnittelun kannalta voisi olla fiksua kertoa ajoissa. Varsinkin, kun en ehdi olla edes vuotta takaisin esikoisen äippäloman jälkeen 😅

Sinällään ois kiva kertoo töihin ajoissa, että vois hoitaa neuvolat työajalla. Mutta meillä on ollut vähän epävarmaa aikaa ja muutosneuvottelutkin just päättyi, niin en tiedä haluanko kertoa vielä lomilta palatessa, ettei vaan tuu mitään negatiivisia vaikutuksia. Vaikka raskaus ei saiskaan mihinkään vaikuttaa. Mut ei sitä ikinä voi tietää.

Ei oo vielä kerrottu kenellekään. Haluaisin odottaa kertomisen kanssa jonnekin viikolle 12, mutta parin viikon päästä kaverin häät, joten todennäköisesti tulee julkiseksi kun jätän alkoholitarjoilut väliin. Silloin myös varmasti selviää mun vanhemmille kun "normaalisti" oltaisiin kuskia vailla.

Mekään ei vielä aiota kertoa, ajattelin että odotetaan ainakin varhaisultraan ennen kuin kerrotaan vanhemmille ja lähimmille ystäville, vaikka varsinkin ystäville haluaisin jo hehkuttaa kun he tietävät meidän vauvatoiveesta. Yhdelle ystävälleni tosin kerroin heti miehen jälkeen, kun olemme niin paljon tekemisissä ja ajatus siitä, että salaisin häneltä jotain tuntui väärältä. Hän on lisäksi sellainen tyyppi, jolle myös mahdollisesta keskenmenosta voisin varmasti kertoa heti.

Työkavereille ajattelin kertoa sitten, kun raskaus selvästi näkyy ja keskenmenon uhka ei ole enää niin suuri. Tosin, päätin etten tästä asiasta kenellekään ala valehdella, joten jos joku suoraan kysyy aion kyllä vastata rehellisesti. Vartaloni on tosin sellainen, että turvotuspäivinä muutenkin näytän siltä kuin olisin reippaasti raskaana, joten uskoisin että menee tovi ennen kuin kukaan uskaltaa kysyä. :tears:

Ollaan aika monelle jo kerrottu, vaikka alussa ollaan. Jossain aiemmassa keskustelussa sepustinkin jo siitä, että tarvitsin henkistä tukea aika paljon lapsettomuushoitojen kanssa niin niistä jo tiesi aika moni läheinen. He tiesivät myös alkionsiirtopäivän joten osasivat odottaa. Kaikille tietoisille sanoin kyllä, että ei saa tulla kyselemään, ilmoitan itse tulokset 😅 Ja niin teinkin

Teen todella fyysistä työtä joten muutamalle on pakko kertoa aika nopeasti, että saan apua raskaimpiin hommiin, ja että pystyn välttelemään mm kemikaalien käsittelyä. Varmaan oireiden mukaan mentävä, jos tulee jotain pahempaa mitä ei enää pysty selittämään niin kai se on kerrottava. Vessatkin on töissä aivan julmetun kaukana, on alkanu jo tympimään jatkuva ravaaminen.

Kaksi kaveria tietää, lisäksi kun kesäloma loppuu aion töissä parille parhaalle työkaverille kertoa. Huomaisivat kuitenkin viimeistään sushibuffassa 😆 perheille ja muille haluaisin odottaa kertomisen kanssa tämän ensimmäisen kolmanneksen yli.

Me ei kerrota, ennen kuin on ihan pakko. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Omalle äidille ja siskolle vois aiemmin, jos tulee saumaa kasvotusten. Miehen perheelle on ihan kamalaa ollut kertoa jo parista edellisestä raskaudesta, kun he selvästi kannattaa muutaman lapsen perheitä. Eikä siinä toki mitään, mutta aina se uusi ihme on yhtä toivottu, yksilö ja rakas.

Ootan kun pääsee lapsille kertomaan :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: He oli järkyttyneitä kun kuopuksen synnyttyä sanottiin että hän jää ikuisesti perheen vauvaksi. :'D Heidän reaktiot on varmasti mielettömät :Two-hearts:

Me ei malteta varmaan pitää salaisuutena raskautta, ollaan avoimesti kerrottu että yritys on ollut syksystä asti päällä ja vauvatoive kaikilla tiedossa 😅❤️

Parhaalle ystävälle kerroin heti. Hän on kertonut myös avoimesti omista raskauksistaan ja niiden ongelmista. Tuntui siis luonnolliselta ja luotto myös siihen, että osaa ottaa vastaan mahdolliset uutiset keskenmenosta. Vielä mietin milloin muille kertoa. Toisaalta haluaisin kuuluttaa koko maailmalle, toisaalta en kenellekään. Ultran jälkeen varmaan sitten varsinainen julkistus tutuille.

Takaisin