Raskaudesta kertominen

Mä oo kertonu mieheni lisäksi kolmelle kaverille, sitten puolipaljastui toiselle siskolleni sekä oli ns pakko paljastaa pomolle - joka onneksi oli suunnattoman onnellinen puolestani ☺️

Ihan senkin takia olen kertonut, että jos tulee keskenmeno niin on sitten kenen kanssa siitä asiasta keskustella.. ikää kuitenkin mulla jo suht paljo, et keskenmenon mahdollisuus on kasvanut. Mutta tänään ultraaja totesi että jos mulla on kerta edelliset raskaudet menneet tosi hyvin - eikä ole edellisiä keskenmenoja - niin ei se riski ole mitenkään suunnaton.

Mä oo kertonu mieheni lisäksi kolmelle kaverille, sitten puolipaljastui toiselle siskolleni sekä oli ns pakko paljastaa pomolle - joka onneksi oli suunnattoman onnellinen puolestani ☺️

Ihan senkin takia olen kertonut, että jos tulee keskenmeno niin on sitten kenen kanssa siitä asiasta keskustella.. ikää kuitenkin mulla jo suht paljo, et keskenmenon mahdollisuus on kasvanut. Mutta tänään ultraaja totesi että jos mulla on kerta edelliset raskaudet menneet tosi hyvin - eikä ole edellisiä keskenmenoja - niin ei se riski ole mitenkään suunnaton.
Onpa kiva kuulla, että ultraaja on sulle noin sanonut, sillä sitä keskenmenoriskiä olen miettinyt itsekin. Kun toisaalta pelkää, että voiko tosiaan kaikki mennä vielä viidennenkin kerran hyvin, mutta toisaalta mietin, että todennäköisyys on hyvä, kun on jo neljä kertaa mennyt. :red-heart: Pieniä ihmeitä olemme kuitenkin kaikki joskus syntyneet, äitien iästä riippumatta.

Me kerrottiin edellisestä (kesken menneestä) raskaudesta melkein heti kummankin vanhemmille, miehen siskolle ja mun parille kaverille. Koko keskenmeno oli kokemuksena aivan hanurista eikä sen läpi käyminen niin monen ihmisen kanssa todellakaan auttanut asiaa. Lisäksi koko keskenmeno tapahtui niin huonolla hetkellä (ulkomailla lomareissulla, aiheutti sairaalareissun jne) että mielummin en olisin puinut asiaa sataa kertaa eri tahojen kanssa jälkikäteen. Tällä kertaa kerron vasta kun on pakko, eli kun vatsa alkaa näkyä (ja siihen ei näillä näkymin taida mennä kovinkaan montaa viikkoa…).

Muutamille ystäville ollaan kerrottu, mutta kummankaan perheille ei. Ajateltiin että kerrotaan sitten vasta kun mennään ennen joulua käymään. Oli kyllä hankalaa olla kertomatta omille vanhemmille kun oltiin siellä käymässä viime viikonloppuna ja käytiin samalla reissulla varhaisultrassa 🤭

Me ollaan pohdittu, että täytynee sisaruksille kertoa ennen kuin alkavat enemmän ihmettelemään miksi mua ei ole näkynyt vähään aikaan 😅 Piilottelen kotona, kun vaikea esittää ei-pahoinvoivaa 🙈

Voimakkaan pahoinvoinnin ja avun tarpeen takia kerrottiin tosi nopsaan molempien vanhemmille, kun 1v on pitänyt saada hoitoon tosi usein mun huonon olon takia.. itselläkin yksi keskeytynyt keskenmeno taustalla, niin kyllä kertominen aina tuntuu liian aikaiselta ennen nt-ultraa. Jotenkin pelottaa sanoa ääneen että vauva tulossa, kun pelottaa meneekö kaikki hyvin loppuun asti❤️

Muutamalle läheisimmälle ystävälle olen myös kertonut ja ne sen vuoksi että tiedän saavani tukea kävi miten kävi.

Me kerrottiin viime viikolla miehen veljelle ja tämän vaimolle, ja tiesin et vaimo tietää jo, kun olin nähnyt hänen katselevan kun välttelin viinilasia jossain juhlissa 😂

Esikoisen kohdalla kerroin töissä asiasta vasta rakenneultran jälkeen, mut nyt taidan kertoa jo ennen pikkujouluja joulukuun alkupuolella, koska muuten paljastun viimeistään ruokailun ja juomailun yhteydessä, ja se on sit kiusallista. Lisäksi mahakin alkaa tosiaan näkyä jo varsinkin iltaa kohden siinä määrin, että en pitkään pysty enää peittelemään paksuilla neuleilla ja muilla.

Ylihuomenna on alkuraskauden ultra. Sen jälkeen lähtee uutinen molempien sisaruksille ja vanhemmille, jos kaikki on kunnossa. Tähän mennessä vain yksi ystävä on tiennyt asiasta. Pikkuhiljaa kerrotaan muillekin ystäville, kun sattuu tulemaan sopiva tilanne.

Mä oon kertonut muutamalle kaverille. Yhden luona tein testin ja yhtä jouduin pyytämään hoitamaan 4v kun kävin neuvolassa. Meillä NT ultra marraskuun alussa ja miettisin jos marraskuun lopussa olevien esikoisen synttäreinä laittais jääkaapin oveen ultra kuvat jos kaikki kunnossa. :D

Mä olen kertonut yhdelle ystävälle, ja sit nyt oli pakko kertoa noille mun isommille lapsille. He kuitenkin jo yläasteikäisiä ja vanhempia, joten tajuaahan ne ettei ole normaalia kun äiti oksentelee päivät pitkät.

Myös työnantajalle kerroin. Oon töissä pienessä perheyrityksessä, ja on ollut puhetta mun työnkuvan laajenemisesta jne niin katsoin paremmaksi sanoa jo nyt. En mä varmaan mitään olisi kertonut jos olisin jossain isossa konsernissa töissä tmv, mutta tää tuntui tässä tapauksessa paremmalta vaihtoehdolta. Työnantaja on onneksi todella mahtava ja ymmärtävä, joten helpottaa hieman nyt etäpäivien suunnittelua sun muuta.

Mun äiti arvasi, ja luultavasti on kerrottava appivanhemmillekin tässä pian. Olisin itse halunnut pitää tämän alunperin salassa mahdollisimman pitkään mutta tää järkyttävä oksentelu ja pahoinvointi on vähän tuonut muutoksia siihen suunnitelmaan..

Joo, täällä ei oo mitään toivoa pitää enää kauaa salassa, mies näki mun vatsasta jo pari viikkoa sitten että oon raskaana. Ahdistaa, että ihmiset voi jo huomata vaikka nt-ultraankin on vielä pari viikkoa :Grimacing Face:

Mä olen tosissani työpaikalla aina välillä vetänyt vatsaa sisälle. Tänään esim puin vahingossa ihan liian tiukan paidan päälle. Aamulla ei vielä turvottanut, mutta lounaan jälkeen oli jo ihan kunnon raskausvatsa. Tämä yhdistettynä liian pieneen paitaan, kääk. On kyllä pakko kertoa lähimmille työkavereille jo nt-ultran jälkeen.

Mä olen tosissani työpaikalla aina välillä vetänyt vatsaa sisälle. Tänään esim puin vahingossa ihan liian tiukan paidan päälle. Aamulla ei vielä turvottanut, mutta lounaan jälkeen oli jo ihan kunnon raskausvatsa. Tämä yhdistettynä liian pieneen paitaan, kääk. On kyllä pakko kertoa lähimmille työkavereille jo nt-ultran jälkeen.
Siis tämä! Aamulla ajattelee että ei tässä mitään mutta lounaan jälkeen joutuu loppupäivän piilottelee vatsaa 🙈

Minä aion kertoa esihenkilölleni hieman ennen nt-ultraa ja johtoryhmälle ja tiimilleni heti nt-ultran jälkeen seuraavissa tiimikokouksissa.

Ennen työpaikalle kertomista haluaisin ehtiä kertoa vanhemmille viikonloppuna ultran ja tiimikokousten välissä mutta saa nähdä onnistuuko aikataulut.

Tällä hetkellä nt-ultraan on vielä 3 viikkoa ja tiimille kertoessani olisi viikko 14+0. Kovasti mietin miten pystyn pitää vatsaa piilossa niin kauan

Oon huomannut kertovani raskaudesta tuntemattomille ihmisille ja uusille tutuille ihan estottomasti, vaikka kaikki kaverit ei vielä tiedä. Tuntuu vähän hassulta, mutta jotenkin yksinkertaista kertoa, kun ei tiiä, tapaako enää koskaan tai pitkään aikaan. Tavallaan hirmu kiva päästä jakamaan tää ilo, kun kavereille ei vielä uskalla jakaa! Nt-ultra on maanantaina, ajattelin sen jälkeen kertoa laajemmin kaikille, mm. töissä. Eikä tätä mahaa kohta saa enää piiloteltuakaan, vaikka ei kukaan varmasti arvaisi sen johtuvan vauvasta!

En haluaisi vielä kertoa kellekään raskaudesta, mutta kyllä alkaa olla niin haaste piilotella kohta että pakko alkaa kertomaan. Parin viikon päästä ultra, mutta nyt jo huomaa että vatsa pömpöttää kaikista vaatteista niin paljon, että en tiedä enää mitä puen päälle. Isommat vaatteet ei auta kun pienirintaisena vatsa tekee silti sen isoimman kummun 😆 odotan sitä hetkeä että voin rauhassa turvota ja antaa vatsan olla just sen kokoinen kun on 🥰

Työnantajalle kerroin tänään työn luonteesta ja kesään painottumisesta johtuen. Oli vain kiitollinen tiedosta ja naureskeli,että hänellä tässä on vähän vauvakuumetta, vaikkei puolisoakaan tällä hetkellä löydy. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä kerroin heti plussan jälkeen siskolle ja ystävälle. Ekan neuvolan jälkeen toiselle ystävälle.
Äidille kerroin rv 10, kun tuijotteli niin epäilevästi vatsaa. 😅

Mutta tuntuu, että muulta maailmalta töistä, lapsen päiväkodista, naapureilta, pelikavereilta tms haluisin pitää salassa ihan tosi pitkään.
Mutta iso mahani ei kyllä anna mahdollisuutta kovin pitkään venyttää. Nt ultra ensi viikolla ja sen jälkeen varmaan kerron lähimmille työkavereille. En silti haluaisi vielä koko työyhteisölle, kuuluttaa. Täällä on vähän jotenkin nuiva suhtautuminen raskaana oleviin, mikä on kurjaa. 🥵

Veikkaan että osa arvaa jo mut nähdessään. Maha tuppaa pömpöttämään.. sikäli harmi kun haluaisin vielä odottaa joitakin viikkoja ennen kuin kerron asiasta.

Takaisin