Raskaudesta kertominen

Mun siskot sekä yksi ystävä tietää raskaudesta. Ovat tienneet myös kemiallisista, ja on kiva saada vähän purettua asiaa jollekin. Varhaisultran jälkeen mahdollisesti kerrotaan perheille, ja myöhemmin sitten muille. En usko että vielä rv12 uskallan kertoa julkisemmin, mutta ehkä vähän ennen puolta väliä 🤗
 
Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Joskin yrityksestä tietää kyl useempi kaveri. Aiemmissa raskauksissa ollaan kerrottu aika pian lähimmille ystäville ja perheenjäsenille. Varhaisultrassa käydään eka ja sit varmaan kerrotaan omille vanhemmille ja sisaruksille. Muutamille kavereille ehkä jo sitä ennen. Sain tänään kuulla kaverichatissä, et yks kaveri odottaa huhtikuista (niin huippua!) Melkein laitoin samantien kans omat uutiset, mut maltoin kuitenkin vielä. Haluun nyt vähän vahvempia viivoja eka. Ja musta on kiva kertoo kasvotusten ja ollaan parii niistä kavereista viikonloppuna näkemässä, et heille tulee sit varmaan kerrottua sillon. Nt ultran jälkeen varmaan tulee vapaasti kerrottua kelle nyt tulee. Laajemmin sit someen tulee laitettua varmaan loppuraskaudesta tai vasta sit ku vauva syntyy.

Vähän oon miettiny, et olis hauska perheen kanssa tällä kertaa toteuttaa se, et laittaa kuopukselle isosisko-paidan päälle ja kattoo millon joku huomaa. 😅 Mut millon sitä tulis sit sopiva hetki sellaselle. Yks vaihtoehto vois olla esikoisen synttärit lokakuun lopussa. Mut kattoo ny 🤔

Mulle kävi kyl pikkuvahinko täs. Mun vanhemmat tuli tänään vahtii lapsia ja olin muuten siivonnu testit sun muut pois näkyvistä. Mut pöydälle unohtu kauppakassi, johon oli jääny muutamat hedelmät ja yks paketti lisää raskaustestejä. Mun vanhemmat on sieltä kaivanu lapsille banaaneja. En tiiä ovatko kiinnittäneet huomiota, mikä pakkaus se on, mutta voi hyvinkin olla. No paketti ei viel tietty raskautta paljasta, mut ainakin sen, et yritystä on. No eipä sillä sinänsä väliä, ei vaan sit niin "isona" yllätyksenä tuu ku lopulta paljastetaan. Mut voihan olla, etteivät oo siihen mitään huomiota kiinnittäneet. 😅

Pitää kattoo millon tulee töissä kerrottua. Periaatteesa suositeltais töidenvälittäjille kertoo aika pian, etteivät laita mihinkään paikkaan töihin, mitkä kielletty raskaanaolevilta. Mut ne on aika harvinaisia, et voi sit siinä vaiheessa sanoo, jos yritetään sellaseen laittaa. Mul raskaudet näkyy tosi aikasin, et hirveesti nt ultran jälkeen ei voi peitellä, et samapa sitten kertoa. Toisaalta me tehdään aika paljon yksinään töitä, ettei sitä välttis ees tuu paljoo työkavereita nähtyä. Hauska on aiemmissa raskauksissa ilmestyä yhtäkkiä johonkin palaveriin pallomahan kanssa ku edellisen kerran nähty työkavereita puol vuotta sitten. Et se on sit ollu se tapa "kertoa" 😅
 
Ei olla kenellekään vielä sanottu. Lähipiirillä on ollut hyvin tiedossa, että suunnitelmissa uusi tulokas ei ole ollut. Odotellaan varmaan nt-ultraan asti, että kerrotaan muille, lukuunottamatta yhtä ystävää. On tullut tunne, että on pakko jollekin kertoa, ja hän neljän lapsen äitinä tietää kaikenlaiset tuntemukset raskauteen liittyen. :Smirking Face::Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Tällä hetkellä molempien vanhemmat ja pari läheistä ystävää tietää. Sovittiin, että varhaisultran jälkeen kerrotaan sisaruksille ja muille läheisille, ekan kolmanneksen jälkeen sitten ehkä laajemmin? Ollaan käyty läpi sen verran työläät hedelmöityshoidot, että ei haluta liian kauan piilotella, vaikka menisikin esim. kesken. Haluun iloita tästä, kun niin pitkään tuntui täysin mahdottomalta!

Työpaikalla taidan kertoa ekan kolmanneksen jälkeen tai viimeistään kun alkaa näkyä. Oon vähän sellainen avoin kirja kaikessa, joten nytkin jo tuntuu ikävältä piilotella asiaa.
 
Mä oon kertonut varmaan kaikille mahdollisille :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Töihinkin menin liuskat kourassa, että katsotaan nyt vielä porukalla onko tämä todellista. Hesarissa oli ihan mielenkiintoinen juttu jokin aikaa sitten, mikä käsitteli raskaudesta kertomisen kulttuurieroja suomi vs muu maailma. Omalla kohdalla kun ei ollut suunniteltu juttu niin koin tosi helpoksi vaan huudella heti kaikille ja yleisesti ottaenkin olen ihan todella huono pitämään salaisuuksia :Grimacing Face:
 
Mä tikutin tänään positiivisen testin. Kerroin tuloksen ekana miehelle viestillä kun kello oli aamu kolme. 😅 Ollaan siis nyt eri paikassa niin en voinut pyytää ihailemaan livenä testiä.

Lisäksi oon tämän vau.fi lisäksi kertonut jo 13 ystävälle viestillä tai kasvotusten 😅🤭 aika moni tietänyt että toivotaan lasta niin ystävät on toivonut kuulevansa uutiset heti jos kerrottavaa on. Lapsuuden perheelle kerron varmaan varhaisultran tai nipt-ultran jälkeen. Ei niin läheisille kavereille ja tutuille kerron kun raskaus on vähän pidemmällä (esim vkolla 12) ja kun törmätään.

Työkaveritkin tietää että toivotaan lasta. Katson että kerronko sitte jos asia tulee puheeksi vai jos raskauspahoinvointi alkaa. Mutta luulen siis että asia tulee kerrottua työkavereillekin kuukauden sisään jo. Esihenkilö johtaa meidän tiimiä etänä niin hälle ei varmaan tuu ihan alkuvaiheessa kerrottua jos ei tarvi jäädä raskauspahoinvoinnin takia saikulle.

Tää ei oo mulle mitenkään herkkä aihe niin ihan ok kertoa jo tässä vaiheessa. Saapahan jakaa ilon tunnetta muiden kanssa. Oon sanonut monille että varhaistahan tää on että voi mennä vielä kesken. Ja en todennäköisesti oo aivan maassa jos menis kesken vaikka toivottu lapsi on.
 
Mä tikutin tänään positiivisen testin. Kerroin tuloksen ekana miehelle viestillä kun kello oli aamu kolme. 😅 Ollaan siis nyt eri paikassa niin en voinut pyytää ihailemaan livenä testiä.

Lisäksi oon tämän vau.fi lisäksi kertonut jo 13 ystävälle viestillä tai kasvotusten 😅🤭 aika moni tietänyt että toivotaan lasta niin ystävät on toivonut kuulevansa uutiset heti jos kerrottavaa on. Lapsuuden perheelle kerron varmaan varhaisultran tai nipt-ultran jälkeen. Ei niin läheisille kavereille ja tutuille kerron kun raskaus on vähän pidemmällä (esim vkolla 12) ja kun törmätään.

Työkaveritkin tietää että toivotaan lasta. Katson että kerronko sitte jos asia tulee puheeksi vai jos raskauspahoinvointi alkaa. Mutta luulen siis että asia tulee kerrottua työkavereillekin kuukauden sisään jo. Esihenkilö johtaa meidän tiimiä etänä niin hälle ei varmaan tuu ihan alkuvaiheessa kerrottua jos ei tarvi jäädä raskauspahoinvoinnin takia saikulle.

Tää ei oo mulle mitenkään herkkä aihe niin ihan ok kertoa jo tässä vaiheessa. Saapahan jakaa ilon tunnetta muiden kanssa. Oon sanonut monille että varhaistahan tää on että voi mennä vielä kesken. Ja en todennäköisesti oo aivan maassa jos menis kesken vaikka toivottu lapsi on.
Tarrasukat ja jarruliimaa ison saavillisen pistin pikalentorahtina sinulle heti samantien tulemaan nyt tuon kivan uutisesi luettuani.
Hra Haikara totesi mielellään nyt samalla lentoreitin luoksesi toukokuun kuljetusta varten jo harjoittelevan.
 
Me joudutaan kertomaan aika varhain miehen perheelle, koska meillä on mökkiviikonloppu varattuna. Ja jos edellisten raskauksien oireilut toteutuu, alkaa pahin pahoinvointi pahimmoilleen silloin. 😅 Ja taitaa he jo arvata, kun kippaa ruokaviini tai saunaoluen. 🫣 Mutta julkisesti mietin, että ehkä rakenneultra jälkeen. Pari ystävää ja äitini tietää jo. Vähän ajatellut niin, että ne keille voi ilot ja surut jakaa, niin myös kerron tästä vaikka sattuisikin jotain. Oon aika avoin ihminen ja mahdottoman vaikea pitää sisällä näin isoa asiaa.

Todella vaikealta tuntuu kertoa yhdelle ystävälle, jolla on pitkä yritys takana ja keskenmenokin. Tuntuu, etten kehtaa kertoa, että meillä tämä tuli niin pian yrityksen alettua, kun hieman hän ilmaisi "kateuttaan" edellisestä raskaudesta. Tulee vähän itselle sellainen olo, että me päästiin niin helpolla tässä asiassa. 😪
 
@Kesäyönuni Huomasin allekirjoituksesta, että teillä on saman ikäinen esikoinen mitä meillä. Ootteko hänelle kertoneet? Miten otti uutisen vastaan? Tai miten suhtautuu nykyiseen kuopukseen? ☺️

Ikävä tuo tilanne ystävän kanssa.❤️
 
@Kesäyönuni Huomasin allekirjoituksesta, että teillä on saman ikäinen esikoinen mitä meillä. Ootteko hänelle kertoneet? Miten otti uutisen vastaan? Tai miten suhtautuu nykyiseen kuopukseen? ☺️

Ikävä tuo tilanne ystävän kanssa.❤️
Ei olla vielä kerrottu, mutta ei oo oikein välittänyt kuopuksesta mikä tietysti harmittaa. Ehkä iso ikäero tekee osittain ja ihan se ettei oo koskaan ollut noin pienen kanssa. Hällä alkaa kuitenkin myös esiteinivaihe olla käsillä. Vähän siis jännittää, vaikka oon pohjustanut kyllä joskus, että voisi vielä olla yksi tervetullut. 😅
 
Me ollaan yleensä jo tässä vaiheessa kerrottu perheille, mutta nyt vaan mun siskot ja serkku, joka viikon edellä raskaudessa mua tietää. Me ei olla kerrottu muille, että neljäs lapsi on toiveissa ja edeltävän keskenmenon takia en ole halunnut kertoa. Meillä kahden viikon päästä ultra niin jos siellä on kaikki hyvin ja itsellä sellainen olo, niin varmaan kerrotaan perheille, muuten sitten vasta myöhemmin.
 
Takaisin
Top