Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikku3
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Mun pitĂ€isi kertoa töissĂ€, kun vatsa alkaa jo niin paljon nĂ€kyĂ€. Samoin akteemisessa projektityössĂ€ sopimusten uusimiskausi on taas vuodenvaihteessa ja suunnitelmia ensi vuodelle pitĂ€isi lyödĂ€ lukkoon. VĂ€hĂ€n ahdistaa kun tuntuu ettĂ€ osaltani jĂ€tĂ€n projektin kesken, työni kesken kaiken. 😔 Kaikki ovat varmaankin iloisia ja suhtautuvat posisti, enemmĂ€n tÀÀ on omien korvien vĂ€lissĂ€ oleva huono omatunto.

Mun pitĂ€isi kertoa töissĂ€, kun vatsa alkaa jo niin paljon nĂ€kyĂ€. Samoin akteemisessa projektityössĂ€ sopimusten uusimiskausi on taas vuodenvaihteessa ja suunnitelmia ensi vuodelle pitĂ€isi lyödĂ€ lukkoon. VĂ€hĂ€n ahdistaa kun tuntuu ettĂ€ osaltani jĂ€tĂ€n projektin kesken, työni kesken kaiken. 😔 Kaikki ovat varmaankin iloisia ja suhtautuvat posisti, enemmĂ€n tÀÀ on omien korvien vĂ€lissĂ€ oleva huono omatunto.
YmmĂ€rrĂ€n, ite oon uudessa työpaikassa hanketyössĂ€, ja on tosi huono omatunto jo nyt, ettĂ€ en tee sitĂ€ työtĂ€ loppuun, mitĂ€ minut palkattiin tekemÀÀn

Me ei olla kerrottu vielÀkÀÀ kellekkÀÀn, paitsi molempien parhaille kavereille. Tuntuu kaikki vielÀ niin oudolle, ja kun ei oikein usko tÀtÀ itekkÀÀn, ettÀ miten sitÀ osaa kertoa muillekkaan. Ja mulla vaan jotenki takaraivossa soi se sananlasku et "kel onni on, se onnen kÀtkeköön", pelottaa ettÀ jos ilakoin liikaa, niin matto vedetÀÀn alta..

Kuulostaa nyt niin hullulta nĂ€mĂ€ pelot kun kirjotan tĂ€n tĂ€hĂ€n, mutta varmaan sillĂ€ kevĂ€isellĂ€ keskenmenolla on nyt suuri vaikutus tĂ€hĂ€n arasteluun. Vai onko ne raskaushormonit, et vĂ€hĂ€n kaikki asiat vĂ€lillĂ€ pelottaa đŸ«Ł

EhkĂ€ mĂ€ nyt vaan lakkaan pelkÀÀmĂ€stĂ€, ei siinĂ€ oo kyllĂ€ mitÀÀn jĂ€rkeĂ€! đŸ˜„đŸ€­

Me ei olla kerrottu vielÀkÀÀ kellekkÀÀn, paitsi molempien parhaille kavereille. Tuntuu kaikki vielÀ niin oudolle, ja kun ei oikein usko tÀtÀ itekkÀÀn, ettÀ miten sitÀ osaa kertoa muillekkaan. Ja mulla vaan jotenki takaraivossa soi se sananlasku et "kel onni on, se onnen kÀtkeköön", pelottaa ettÀ jos ilakoin liikaa, niin matto vedetÀÀn alta..

Kuulostaa nyt niin hullulta nĂ€mĂ€ pelot kun kirjotan tĂ€n tĂ€hĂ€n, mutta varmaan sillĂ€ kevĂ€isellĂ€ keskenmenolla on nyt suuri vaikutus tĂ€hĂ€n arasteluun. Vai onko ne raskaushormonit, et vĂ€hĂ€n kaikki asiat vĂ€lillĂ€ pelottaa đŸ«Ł

EhkĂ€ mĂ€ nyt vaan lakkaan pelkÀÀmĂ€stĂ€, ei siinĂ€ oo kyllĂ€ mitÀÀn jĂ€rkeĂ€! đŸ˜„đŸ€­
Muistan ekasta raskaudesta elÀvÀsti tuon tunteen. Aika moni sai tietÀÀ vauvasta joskus rv 16-20 tienoilla. Nyt huomaan, ettÀ oon tietyllÀ tavalla rennompi, ja oon kertonut jo yllÀttÀvÀn monelle kaverille, vaikka eka ultra on vasta tÀllÀ viikolla. Jotenkin ei ehkÀ samalla tavalla pelota, ettÀ jokin menee vikaan. Ja toisaalta elÀmÀ on niin puuhakasta arjen pyörityksessÀ, ettÀ tuntuu, ettei samalla tavalla ehdi ajatella raskautta.

Muistan ekasta raskaudesta elÀvÀsti tuon tunteen. Aika moni sai tietÀÀ vauvasta joskus rv 16-20 tienoilla. Nyt huomaan, ettÀ oon tietyllÀ tavalla rennompi, ja oon kertonut jo yllÀttÀvÀn monelle kaverille, vaikka eka ultra on vasta tÀllÀ viikolla. Jotenkin ei ehkÀ samalla tavalla pelota, ettÀ jokin menee vikaan. Ja toisaalta elÀmÀ on niin puuhakasta arjen pyörityksessÀ, ettÀ tuntuu, ettei samalla tavalla ehdi ajatella raskautta.
Joo, ompa ihana tietÀÀ joku muukin on vĂ€hĂ€n "hepuloinut" tĂ€llasten ajatusten kanssa ekassa raskaudessa 😅 Kuulunee siis asiaan! đŸ€­

MeidĂ€n 3v on kysellyt jo pari kertaa, ettĂ€ onko sulla Ă€iti vauva mahassa. Oltiin ihan Ă€imĂ€nĂ€ miehen kanssa, ettĂ€ mikĂ€ meedio tuo lapsi on, mutta kun kyselin, mistĂ€ on tuollaista saanut pÀÀhĂ€nsĂ€ niin: "Nokun kaikilla Ă€ideillĂ€ on vauva mahassa, pĂ€ivĂ€kotikaverin Ă€idillĂ€ on". Eli ei ollut meedio vaan laski yhteen 1+1, ettĂ€ jos kaverin Ă€idillĂ€ on vauva niin tietysti hĂ€nenkin Ă€idillĂ€ on. 😂 Sanottiin sillon vaan, ettĂ€ ei kaikilla Ă€ideillĂ€ aina ole vauvaa mahassa, kun ei tiedetty yhtÀÀn vielĂ€, kuinka pitkĂ€llĂ€ ollaan ja onko kaikki hyvin.

EhkÀ sitten nipt-tulosten jÀlkeen voisi kertoilla lapsille ja sukulaisille. EdellisestÀ kerrottiin vasta 4kk ennen laskettua aikaa sukulaisille, mutta en tiedÀ, jaksanko "salailla". En myöskÀÀn ole kovin avoin puhumaan sukulaisille, ettÀ en tiedÀ, jaksanko myöskÀÀn jutella raskaudesta tai vastailla kysymyksiin. Saattaa olla, ettÀ Àitini on arvellut jo jotain, kun alotankin jo ensi kevÀÀn harjotteluista toisen nyt syksyllÀ ja vÀhÀn kierrellen ja kaarrellen vastasin, kun kysyi, koska toinen harkka on. Opiskelen siis sairaanhoitajaksi kolmatta vuotta, meillÀ olisi ensi kevÀÀlle kaksi harkkaa putkeen heti lasketun ajan jÀlkeen, joten pitÀÀ ne jÀrkkÀillÀ niin, etten jÀÀ jÀlkeen. On sitten loppuraskaudessa ja pikkuvauvan kanssa aikaa tehdÀ opparia, kun harkat on alta pois jo.

Kavereille kerrottiin heti, yhdelle kaverille laitoin heti plussasta kuvan. Toiselle jouduin kertomaan, kun kyseli, koska jatketaan keskenerĂ€istĂ€ tatuointia, jota on tehnyt minulle. 😅 Mies kertoi kaikki kaverinsa heti lĂ€pi, ja oli jo kertomassa sukulaisillekin, mutta toppuuttelin hieman, ettĂ€ ei voi omilleen kertoa ennen kun kerrotaan minunkin sukulaisille samaan aikaan. 🙈 LisĂ€ksi en myöskÀÀn jaksa keskustella miehen mummun kanssa raskaudesta, hĂ€n edellisessĂ€kin raskaudessa soitti minulle, ettĂ€ hienoa, kun pÀÀtitte vielĂ€ tehdĂ€ pojankin. Tiesin jo siinĂ€ kohtaa, ettĂ€ meille on tulossa kolmas tyttö. No, onpahan nyt hĂ€nellekin sitten oikeaa sukupuolta tĂ€mĂ€ neljĂ€s. 😬

MehÀn kerrottiin vasta miehen sukulaisille ja ystÀville vauvasta. MeillÀ kun on monta ihanaa lasta jo ennestÀÀn niin tiedettiin jo ettei saada vÀlttÀmÀttÀ lÀmmintÀ vastaanottoa heiltÀ "kun tÀmÀ on meille jo tuttua kauraa" vaikka AINA yhtÀ ihmeellistÀ, suurta ja juhlittavaa.

Sukulaisilta tuli juuri se reaktio, jota odotettiin ja pelĂ€ttiin. Itkua pidĂ€teltiin molemmat, kun onnitella ei ensimmĂ€isessĂ€ hetkessĂ€ kukaan muistanut, saati hymyillĂ€. Kertoivat vain kuinka tiesivĂ€t jo, kun minun lihomiseni ei kuulemma ollutkaan nĂ€yttĂ€nyt normaalilta lihomiselta. Ja vielĂ€ nĂ€illĂ€ sanoilla. 😭 HĂ€vetti ihan super paljon kun kehoani oli tuijoteltu siinĂ€ mielessĂ€ ja oikein suvun kanssa keskusteltu asiasta. Tahdottiin vain vajota maan alle ja vedin vauvavatsaa sisÀÀn loppu vierailun kun hĂ€peĂ€ nousi niin vahvana pintaan ettei tiennyt miten pĂ€in olla. Ihan kauheaa!

Mies otti asiakseen puhua tÀstÀ heidÀn kanssa kaksin seuraavalla kerralla kun tapaa ja tÀmÀ keskustelu oli kuulemma mennytkin hyvin ja olivat ymmÀrtÀneet kuinka pahalta tilanne oli meistÀ tuntunut kun vauvasta kertominen oli saanut niin töykeÀn vastaanoton.

JĂ€i aivan arvoton roska olo heidĂ€n silmissĂ€, edelleen silmĂ€t kostuu omasta ja vauvan puolesta. Omat sukulaiseni suhtautuvat kyllĂ€ varmasti paljon lĂ€mpöisemmin, tai ovat aina niin aina aiemmin tehneet joten odotan heille kertomista kasvotusten kovasti. 💕

Ja lapsemme tietenkin rakastivat ajatusta uudesta sisaruksesta kun kerrottiin. 💛

MehÀn kerrottiin vasta miehen sukulaisille ja ystÀville vauvasta. MeillÀ kun on monta ihanaa lasta jo ennestÀÀn niin tiedettiin jo ettei saada vÀlttÀmÀttÀ lÀmmintÀ vastaanottoa heiltÀ "kun tÀmÀ on meille jo tuttua kauraa" vaikka AINA yhtÀ ihmeellistÀ, suurta ja juhlittavaa.

Sukulaisilta tuli juuri se reaktio, jota odotettiin ja pelĂ€ttiin. Itkua pidĂ€teltiin molemmat, kun onnitella ei ensimmĂ€isessĂ€ hetkessĂ€ kukaan muistanut, saati hymyillĂ€. Kertoivat vain kuinka tiesivĂ€t jo, kun minun lihomiseni ei kuulemma ollutkaan nĂ€yttĂ€nyt normaalilta lihomiselta. Ja vielĂ€ nĂ€illĂ€ sanoilla. 😭 HĂ€vetti ihan super paljon kun kehoani oli tuijoteltu siinĂ€ mielessĂ€ ja oikein suvun kanssa keskusteltu asiasta. Tahdottiin vain vajota maan alle ja vedin vauvavatsaa sisÀÀn loppu vierailun kun hĂ€peĂ€ nousi niin vahvana pintaan ettei tiennyt miten pĂ€in olla. Ihan kauheaa!

Mies otti asiakseen puhua tÀstÀ heidÀn kanssa kaksin seuraavalla kerralla kun tapaa ja tÀmÀ keskustelu oli kuulemma mennytkin hyvin ja olivat ymmÀrtÀneet kuinka pahalta tilanne oli meistÀ tuntunut kun vauvasta kertominen oli saanut niin töykeÀn vastaanoton.

JĂ€i aivan arvoton roska olo heidĂ€n silmissĂ€, edelleen silmĂ€t kostuu omasta ja vauvan puolesta. Omat sukulaiseni suhtautuvat kyllĂ€ varmasti paljon lĂ€mpöisemmin, tai ovat aina niin aina aiemmin tehneet joten odotan heille kertomista kasvotusten kovasti. 💕

Ja lapsemme tietenkin rakastivat ajatusta uudesta sisaruksesta kun kerrottiin. 💛
Aivan kamala vastaanotto! Ei noin puhuta toiselle ihmiselle missÀÀn tilanteella 😳 Wn yhtÀÀn ihmettele teidĂ€n oloa ja tunteita tuon jĂ€lkeen. Toivottavasti osaavat pyytÀÀ anteeksi!
ÄlĂ€ hĂ€peĂ€ tai piilota sun kehoa idioottien ihmisten takia ❀ MikÀÀn ei oo niin kaunista kuin raskaana oleva nainen❀

Ihan hirveÀÀ, mies saisi kyllĂ€ pitÀÀ sukulaisilleen puhuttelun tĂ€stĂ€. 😞

Nauti vauvasta ja kasvavasta vatsastasi, ja muista, ettĂ€ elĂ€mĂ€ssĂ€ ei tarvitse olla yhteydessĂ€ kehenkÀÀn, joka luo sinulle huonon olon. ❀ Oli kyseessĂ€ sitten sukulainen, "ystĂ€vĂ€" tai naapuri.

Isot halit ja onnea teille vauvasta. ❀❀

MĂ€ en ajatellut edes kertoa. Mun esikoinen on sijoitettuna ja tĂ€stĂ€ syystĂ€ en halua kuunnella mitÀÀn saarnaamista ”kuinka tĂ€mĂ€kin lapsi viedÀÀn”.. Inhottavaa kun ihmiset ei meinaa ymmĂ€rtÀÀ, ettĂ€ tilanne oli silloin tĂ€ysin eri mitĂ€ se nyt on đŸ˜© Saavat itse sitte huomata jossain kohtaa.

Takaisin