Raskaudesta kertominen

Mangusti_

Piirimestaruustason postaaja
Maaliskuun äidit 2019
Onko teillä pohdittu, miten kerrotte raskaudesta läheisille/kavereille/ym?

Meillä ei siihen asti oo vielä uskallettu ajatella. Viime raskaudesta kerrottiin tulevalle tädille kuunteluttamalla olevinaan musiikkia (mies silloin oli ihastunut rakentamaan musiikkia tietokoneella) sanoen "me tehtiin tämmönen, mitä tykkäät?" Ja nauhalta kuului vauvan sydänäänet. Täti kyllä hoksasi heti, missä mennään. 😁 Kerrottiin vasta nt-ultran jälkeen, kun km:n pelko oli voimakas 3 epäonnen jälkeen.
 
Kerrotaan vasta rakenneultran jälkeen ja vanhemmille ilmeisesti näytetään kasvotusten ultrakuvat ja muut näkee sit somesta.
 
Mä oon kertonut kahdelle kaverille. Kerroin heti kun tuli plussa, kun heidän halusin joka tapauksessa tietävän, kävi miten kävi 😊
Muille kertomista ei olla vielä mietitty, mutta kuitenkin vähän myöhemmin vasta 🤔
 
Miulla tietää muutama ystävä ja sit oma äiti sekä töissä esihenkilö tietää (esikoisen odotus riskiraskaus ja rakenteeltaan poikkeava ja selvityksen alla vaatiiko tämä raskaus tarkempaa seurantaa sen takia) koska neuvolat ja lääkärit yms asettuu aina työajalle..

Ja asiat on ilmoitettu niin että JOS KAIKKI MENEE HYVIN, pelkotilat edelleen vahvoja..
 
Mies, sisko, yks kaveri ja puoli internettiä tietää. Netistä on varmaan pari nettituttua joita oon tavannu myös livenä varmaan bongannut. En kyllä omalla nimellä oo, mutta en nyt anonyymissä. En yhtään tiiä millon kerron isommin, viimeksi taisivat pääasiassa näkemällä huomata. Töissä tiedettiin kun voin niin pahoin 😅 somessa kerrottiin kun vauva syntyi kyllä. Lapsi lapselta on ”masukuvat”, ostoskuvat, ultrakuvat vähentyneet somessa. Kuopuksesta niihin oli 0-linja lukuunottamatta wa-viestejä kavereille ja omille perheenjäsenille. Sinne jotain ultrakuvia panin ja naureskelin täysiaikaista jättimahaa.
 
Kerrotaan varmaan lähimmille NT-ultran jälkeen pääsiäisen aikaan. Muille sitten siitä miten sopii. Töissä varmaan pitää tässä keväällä jo ennen rakenneultraa kertoa, kun vaikuttaa meidän projekteihin ja alkaa kyllä varmaan myös näkymään…

Viimeksi tein nt-ultrakuvasta sellaiset polaroid-tulosteet ja niihin kirjoitettiin Tulossa 04/2022. Nyt oon jo vähän alkanut esikoisella harjoituttaa isosisko-sanaa. Hän saa kertoa ja etäämmällä asuville läheisille kuvataan hänestä sitten video.

Vähän vielä pohdinnassa mun äiti, joka joutuu leikkaukseen ens kuussa, että pitäiskö varmuuden vuoksi kertoa jo ennen leikkausta…
 
Miten muuten puolisolliset kerroitte (vai vielä kertomatta?) kumppanille?

Meillä oli puoliyllärinä plussa - aktiivinen yritys kyllä menossa, mutta kierrossa just ovulaation aikaan/vähän jälkeen oli elämäni kamalin mahatauti enkä viitsinyt testata ennen kuin oli jo menkat myöhässä ja oireita mm hirmuinen väsymys. Nappasin töihin mennessä marketista testipaketin ja ruokkiksella työpaikan vessassa testasin, ja oli aika onnellisen epäuskoinen fiilis, kun suhteellisen selkeä viiva lähti erottumaan!

Laitoin miehelle heti vessasta päästyä viestiä, että ehtiikö puhua puhelimessa. Raukka pelästyi, kun luuli, että oli jotain kurjaa sattunut, yleensä kun en tykkää soitella. Uutisen kuultuaan oli kyllä helpottunut ja onnellinen. 🤩 Ja kotiin ehdittyämme söpösti hihitellen silitteli masua. ❤️ 5-v. tyttärelle vältellään kertomasta ennen turvallisempia viikkoja.
 
Miten muuten puolisolliset kerroitte (vai vielä kertomatta?) kumppanille?

Meillä oli puoliyllärinä plussa - aktiivinen yritys kyllä menossa, mutta kierrossa just ovulaation aikaan/vähän jälkeen oli elämäni kamalin mahatauti enkä viitsinyt testata ennen kuin oli jo menkat myöhässä ja oireita mm hirmuinen väsymys. Nappasin töihin mennessä marketista testipaketin ja ruokkiksella työpaikan vessassa testasin, ja oli aika onnellisen epäuskoinen fiilis, kun suhteellisen selkeä viiva lähti erottumaan!

Laitoin miehelle heti vessasta päästyä viestiä, että ehtiikö puhua puhelimessa. Raukka pelästyi, kun luuli, että oli jotain kurjaa sattunut, yleensä kun en tykkää soitella. Uutisen kuultuaan oli kyllä helpottunut ja onnellinen. 🤩 Ja kotiin ehdittyämme söpösti hihitellen silitteli masua. ❤️ 5-v. tyttärelle vältellään kertomasta ennen turvallisempia viikkoja.
Laitoin vaan kuvan miehelle positiivisesta testistä.
 
Puolisolle kerroin samana päivänä kun tein positiivisen testin heti kun hän tuli kotiin. Sanoin että meidän pitää käyttää joululahjaksi saamani hotellilahjakortti ennen lokakuuta, kun lokakuun alussa meille syntyy kolmas lapsi, jos kaikki menee hyvin.
Töissä täydyin jo kertoa tiiminvetäjälle, kun en pysty pahoinvoinnin takia ihan kaikkia hommia tekemään.
Muuten ei olla vielä kerrottu, eikä varmaan ainakaan ennen neuvolakäyntiä kerrota. Mies on kyllä välillä ihan avoimesti lasten kuullen puhunut järjestelyistä, joita täytyy tehdä, mutta onneksi he eivät vielä tajua asiaa.
 
Ei ollut tarkoitus kertoa kenellekkään ennen ensimmäistä ultraa, mutta miehen siskon kertoi yllättäen olevansa raskaana joilloin päätettiin kertoa että niin mekin 😅 Omalle äidilleni olen myös kertonut, muille kerrotaan vasta myöhemmin
 
Meidänkin piti odottaa viikolle 12, mutta pikkuhiljaa on alkanu lipsahdella useammalle ihmiselle🙈 ensin mies soitti äidilleen ja itse kerroin heti siskolle ja parhaalle ystävälle ja nyt olisi tarkoitus kertoa vielä omille vanhemmille😇 jotenki jännittää kun esikoinen kyseessä🤭
 
Varmaan tylsästi ultrakuvalla sitten kun kertominen tuntuu hyvältä ajatukselta, jos sinne asti päästään. En kyllä tiedä milloin se olisi. Tekisi mieli odottaa siihen asti ettei keskenmenoa voi enää tulla, mutta toisaalta tarvitaan kyllä tukea, jos menee myöhäisessä vaiheessa kesken.
 
Ei olla vielä kerrottu kenellekään, mutta luulen, että töissä on pakko kertoa kuukauden sisään, jos pahoinvointi lisääntyy… ihan läheisimmille ollaan ajateltu kertoa ehkä pääsiäisen tienoilla😅 mies vitsaili, että sitten juhannuksena
 
Mä oon kertonut yhdelle kaverille. Muuten kerrotaan vasta ultran jälkeen aikaisintaan, paitsi ehkä muutamille kavereille joiden kanssa enemmän lähiaikoina tekemissä eikä viitsi valehdella miksi ei juo tai tee jotain urheiluja. Esikoiselle pitää miettiä koska voi kertoa kun hän varmaan kertoo sen ihan kaikille ja olisi vaikea suhtautua menetykseen.
 
Äitikavereiden wa-ryhmässä kerroin, kun tuntu, että pakko kertoa jollekkin. Vanhemmille, läheisille kavereille ja esihenkilölle varmaan nt-ultran jälkeen ja muut saa lukea paikallislehdestä kun syntyy.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Me kerrottiin miehen vanhemmille varhaisultran jälkeen, koska ollaan aika paljon tekemisisssä eikä jaksa salailla. Yhdelle kaverille oon kertonut lisäksi!
 
Me ei olla vielä kerrottu uutisista vielä kenellekään, mutta jännitys sen suhteen kasvaa päivittäin.. Tekisi niin mieli kertoa ja juhlia asiaa yhdessä lähipiirin kanssa!
 
Me ei olla vielä kerrottu uutisista vielä kenellekään, mutta jännitys sen suhteen kasvaa päivittäin.. Tekisi niin mieli kertoa ja juhlia asiaa yhdessä lähipiirin kanssa!
Sama täällä🙈 haluais jo kertoa kaikille, mutta sit jotenki mietin koko ajan että miten kerron ja millon ja pian äiti tuleekin jo kylään ja sitte jäön varmasti kii😂
 
Takaisin
Top