Raskaudesta kertominen

Me ollaan ajateltu, että odoteltaisiin sinne nt-ultraan asti, ennen kuin yhtään laajemmin asiasta kerrottaisiin, silloin aletaan kuitenkin olla jo vähän varmemmilla vesillä. Läheisimmille ystäville todennäköisesti tulee kerrottua jo varhaisultran jälkeen, koska heille varmastikin kertoisi myös, jos joku menisikin pieleen. :Slightly Smiling Face:

Päätettiin nyt samantien että miten aiotaan kertoa. Ens viikolla vietetään esikoisen 1-vee juhlia ja askartelen hänelle paidan jossa lukee isosisko. Ei ehditä tilata, joten tekstiilitusseilla mennään. Laitetaan se sitten jossain vaiheessa vaipanvaihdon yhteydessä mekon päälle. Katsotaan millon joku huomaa ja tajuaa.🤭 Menee mukavasti noin kun kaikki on paikalla. Vähän varhainen tuo on, mutta haluan tällä kierroksella ainakin yrittää luottaa että kaikki menee hyvin.😌
Ja tänään oli hauska. Anoppi oli siis tänään meillä ja sanoi että hänelle sitten ensimmäisten joukossa info jos olen raskaana. Olin vain että juu tottakai. Pari tuntia aiemmin siis tein positiivisen testin, joka kökötti sitten kylppärin kaapissa piilossa. Pokka piti hyvin😂

Me juhlitaan huomenna esikoisen synttäreitä, mutta en aio vielä kertoa. Ellei pahoinvointi paljasta.. Jos olisi varhaisultra jo käyty ja viikkoja muutama enemmän niin kertoisin. Keskenmenon jälkeen enemmän epävarmuutta, ja jos ensi viikolla ultrassa ei tulisikaan hyviä uutisia, harmittaisi että kerrottiin niin aikaisin. Mutta ymmärrän, jos joku ajattelee eri tavalla :smiling-eyes:

Huomenna meillä on nuoremman 1v-synttärit tiedossa. Ollaan kyllä asiasta ihan hiljaa.

Mun hyvä ystävä tietää jo. Mitään kynnystä kertoa lähisuvulle ja ystäville ei ole, mutta luulen että annetaan asian tulla ilmi omia aikojaan. Eli sitten kun alkaa olla niin paljon huonovointisuutta ja väsymystä että se herättää kysymyksiä...

Ilmeisesti tänään on paljon juhlia kun mekin juhlitaan kuopuksen synttäreitä tänään 😂 Ja ollaan vielä ihan hyshys, koska hössöttävä anoppi ei nyt inspiroi. Eikä myöskään "aiotteko koko maailman täyttää ihan ite" -kommentit.

Mun paras ystävä tietää, mutta muilta haluaisin pitää mahdollisimman pitkään salassa.

Jos kaikki menee hyvin, niin varmaan siinä vaiheessa kun alkaa näkymään, niin on pakko paljastaa.

Kaveri arvasi ite, ja muille ei kerrotakaan.. Huomaa kun huomaa., koska kyseessä kun on 8.s lapsi, on onnittelut vaihtunut voivotuksiin.
Mulla vaan tuppaa maha näkymään jo rv 12-13, niin ei pitkään salaillakaan.
Sama täällä että tuskin kauheesti onnentoivotuksia ainakaan aitoja tulee kun jo kahdeksas tulossa. Varmaan päivittelevät suurin osa ikäänikin (41.v kohta).

Sama täällä että tuskin kauheesti onnentoivotuksia ainakaan aitoja tulee kun jo kahdeksas tulossa. Varmaan päivittelevät suurin osa ikäänikin (41.v kohta).
Joo, no eipä välitetä muista ❤️ en aina ymmärrä, miksi se lasten lukumäärä on ongelma muille.. Eihän he joudu hoitamaan niitä kahdeksaa lasta 🤔🤣

Mä en ymmärrä näitä kommentteja lainkaan. Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ehkä olis parempi olla hiljaa? Saatiin kans jo kuopuksen kohdalla kuulla kommentteja koko maailman täyttämisestä ja kyselyitä ihan sukulaisilta, et miten meille tällänen vahinko pääs käymään. Vaikka ihan suunniteltu lapsi olikin ja vaikka oliskin ollu vahinko niin mitä senkään olis ollut väliä 😅

Mun mielestä on jotenkin käsittämätöntä miten kolmekin lasta on nykyään jotenkin poikkeuksellista. Vaikka kai se on nykyään ”suurperheen” määritelmä. Itse olen kolmilapsisesta perheestä ja ajattelen itse että 5 lasta alkaa minimissään olla vasta ”enemmän lapsia”. Mutta on kyllä hyvä kysymys mitä se muille kuuluu. Ja pidän kyllä loukkaavana jos joku voivottelee, kyseessä on kuitenkin tuleva ihmisyksilö, oli hän sitten ensimmäinen tai kymmenes lapsi ja varmaan on ihan perheen oma asia päättää se lapsiluku 😡

Mun mielestä on jotenkin käsittämätöntä miten kolmekin lasta on nykyään jotenkin poikkeuksellista. Vaikka kai se on nykyään ”suurperheen” määritelmä. Itse olen kolmilapsisesta perheestä ja ajattelen itse että 5 lasta alkaa minimissään olla vasta ”enemmän lapsia”. Mutta on kyllä hyvä kysymys mitä se muille kuuluu. Ja pidän kyllä loukkaavana jos joku voivottelee, kyseessä on kuitenkin tuleva ihmisyksilö, oli hän sitten ensimmäinen tai kymmenes lapsi ja varmaan on ihan perheen oma asia päättää se lapsiluku 😡
Tää on jännä kyllä. Nyt kun tämäkin olisi meille kolmas, odotan mielenkiinnolla muuttuuko kommentointi. Tokasta oltiin vielä oikein iloisia laajalti. Oon huomannut, että moni on ajatellut että kun on kaksi lasta niin perhe on täysi. Ei kukaan ole suoraan sanonut, mutta rivien välistä huomaa selvästi.

Jotenkin todella tökeröä kommentointia. Ja mitä se kenellekään kuuluu. Ja vaikka meille on vasta tulossa toinen lapsi niin muistan kun anopille kerroin että haaveilen 3-4 lapsesta niin kommentoi asiaa vähän siihen tyylin että ei kai nyt sentään niin montaa. Eli juu.. Itse en kolmea näe vielä suurperheenä. Jokainen toki tekee omat valintansa.🤷‍♀️

Mäki vähä kammolla tässä odottelen millon kertois neljännestä. Mutta onhan tässä vielä aikaa.. odottelen ultrat ^^

Mä olen myös yrittänyt asennoitua niin että ihmiset saa sanoa mitä sanovat, mutta eihän se silti ihan niin mene... väistämättä kurjalta tuntuu... huomasin jo neuvolaan soittaessani kun kerroin että olen 41v. ja kuopukseni on 15v., niin koin että neuvolan täti nauroi puhelimessa että sinullahan on ollut sitten pahvinen äitiyskortti, että nykyään sekin on sähköisenä. Tuli vähän ennakkoluuloinen fiilis, että mitenkähän minut neuvolassakaan otetaan vastaan. No, huomenna menen ekaa kertaa neuvolaan katsomaan, että millaista kohtaamista siellä syntyy.
Toinen tilanne oli työterveyslääkärissä heti positiivisen raskaustestin jälkeisenä päivänä, kun kävin keskustelemassa unettomuudestani....lääkäri kysyi ensimmäisenä että onko minun tarkoitus pitää tämä lapsi? Mun mielestä se oli outo kysymys tai sitten vain oon nyt liian herkkänä hormonieni kanssa. Totesin vain että kyllä todella on, tätä lasta on 1,5v. toivottu.
Olisin halunnut pitää tämän nt-ultraan asti salassa, mutta voi olla että joudunkin kertomaan jo lähipäivinä, sillä en tiedä jaksanko pahoinvointini vuoksi hoitaa työtäni. Viime päivät on ollut sen verran hankalia. Luulin jo saaneeni pahoinvointirannekkeesta avun, mutta ei se nyt ihan niin mennytkään. 🫣🤢

Mä olen myös yrittänyt asennoitua niin että ihmiset saa sanoa mitä sanovat, mutta eihän se silti ihan niin mene... väistämättä kurjalta tuntuu... huomasin jo neuvolaan soittaessani kun kerroin että olen 41v. ja kuopukseni on 15v., niin koin että neuvolan täti nauroi puhelimessa että sinullahan on ollut sitten pahvinen äitiyskortti, että nykyään sekin on sähköisenä. Tuli vähän ennakkoluuloinen fiilis, että mitenkähän minut neuvolassakaan otetaan vastaan. No, huomenna menen ekaa kertaa neuvolaan katsomaan, että millaista kohtaamista siellä syntyy.
Toinen tilanne oli työterveyslääkärissä heti positiivisen raskaustestin jälkeisenä päivänä, kun kävin keskustelemassa unettomuudestani....lääkäri kysyi ensimmäisenä että onko minun tarkoitus pitää tämä lapsi? Mun mielestä se oli outo kysymys tai sitten vain oon nyt liian herkkänä hormonieni kanssa. Totesin vain että kyllä todella on, tätä lasta on 1,5v. toivottu.
Olisin halunnut pitää tämän nt-ultraan asti salassa, mutta voi olla että joudunkin kertomaan jo lähipäivinä, sillä en tiedä jaksanko pahoinvointini vuoksi hoitaa työtäni. Viime päivät on ollut sen verran hankalia. Luulin jo saaneeni pahoinvointirannekkeesta avun, mutta ei se nyt ihan niin mennytkään. 🫣🤢
Onpa kurjaa, että sulle on sattunut ikäviä kohtaamisia. 😔 Tiiän ite kans että tässä tilanteessa on helposti tunteet pinnassa, mutta älä anna tuntemattomien kommentit lannistaa sua. Sun raskaus on ihana asia ja sulla on oikeus nauttia siitä! 😊

Mä oon paljon miettinyt ilmastonmuutosta ja uuden lapsen vaikutusta siihen ja sitä, että maailmassa on liian paljon ihmisiä. Olen tullu siihen tulokseen, että ensinnäkin me perheenä eletään tällä hetkellä niin ympäristöystävällisesti ku vaan voidaan. Ollaan vähennetty lihaa, ei matkusteta, ei edes omisteta autoa. Liikutaan pyörällä, ostetaan käytettynä melkeen kaikki, lämmöt ei ole ollu päälle koko talvena, jep, pieni koti 47m² 4:lle lämpenee helposti, yms. Lisäksi suomalaiset kuolee kohta sukupuuttoon, joo, maahanmuuttohan se tuo tänne lisää populaa ja siitä se väestönkasvu näkyy. Eli periaatteessa kenelläkään ei ole sanomista meidän lapsimäärästä. Olen hyvällä mielin raskaana. ☺️

Mä oon paljon miettinyt ilmastonmuutosta ja uuden lapsen vaikutusta siihen ja sitä, että maailmassa on liian paljon ihmisiä. Olen tullu siihen tulokseen, että ensinnäkin me perheenä eletään tällä hetkellä niin ympäristöystävällisesti ku vaan voidaan. Ollaan vähennetty lihaa, ei matkusteta, ei edes omisteta autoa. Liikutaan pyörällä, ostetaan käytettynä melkeen kaikki, lämmöt ei ole ollu päälle koko talvena, jep, pieni koti 47m² 4:lle lämpenee helposti, yms. Lisäksi suomalaiset kuolee kohta sukupuuttoon, joo, maahanmuuttohan se tuo tänne lisää populaa ja siitä se väestönkasvu näkyy. Eli periaatteessa kenelläkään ei ole sanomista meidän lapsimäärästä. Olen hyvällä mielin raskaana. ☺️
Nythän sitä vissiin muutenki jo vähitellen aletaan olla pikemminkin huolissaan, että syntyvyys laskee liian alas 😅

Joo en ymmärrä niitä kommentteja että mulla ei oo lapsia niin saan tehdä mitä huvittaa jne. Oma tavoite on kasvattaa fiksuja ja tiedostavia lapsia ja näyttää oman esimerkin kautta mallia. Ei lennetä, en syö lihaa, maitotuotteita kuluu tosi maltillisesti, ei tarvita kartanoa jne.
Oon samaa mieltä. Typerien kommenttien heittäjät jääköön omaan arvoonsa...🙄

Takaisin