Raskaudesta kertominen

Mä oon tosi malttamaton, tottakai odotetaan ainakin sinne 12 viikkoon asti.
Meillä varmasti moni läheinen kyl arvaakin jo tän.
 
Nyt menossa 7+3, ollaan kerrottu molempien vanhemmille ja sisaruksille. Mulle hyvin tärkeää saada jakaa näin iso asia läheisille ja myös saada tukea mieltä askarruttaviin asioihin niin raskauskokemuksien ja vinkkien kuin käytännön järjestelyiden puolesta. (läheiset toki pitävät suunsa visusti supussa, muille kertominen odottaa tuonne 12 viikolle. )
 
Omalle äidille kerroin heti testin jälkeen ja miehen vanhemmille varhaisultran jälkeen, on vannotettu niitä pitämään salassa, saa nähdä miten onnistuu kun ovat niin innoissaan :)
Ei vielä olla mietitty miten ja millon muille kerrotaan, en muutenkaan mitään henkilökohtaista jaa sosiaalisessa mediassa niin tuskin mitään sellasta tulee tehtyä. Niille kelle haluaa kertoa on kivempi puhua kasvotusten :Heartred
 
Olisipa ihana jo kertoa kaikille, mutta tuonne 12 viikolle täytyy odottaa. Tosin, töissä on välillä semmoisia hommia, että täytyy tehdä työjärjestelyjä, jos osuvat kohdalle. Sit täytyy kertoa...
 
Oon kertonu tähän mennessä (7+1) miehelle, varmaan 9 ystävälle ja muutamalle kollegalle :D Ei meinaa raaskii pitää salaisuutena! Mies on kertonu äidilleen (isä kuollut), veljilleen, tädeilleen ja sedälleen.

En oo vielä kertonu perheelle. Tekis paljon mieli kertoa perheelle koska meiän vauva olis mun vanhempien ensimmäinen lastenlapsi. Mutta mua pelottaa ja jännittää paljon kertoa perheelle koska pelottaa että he ottaa uutisen huonosti tai sanoo jotain loukkaavaa. Tässä tilassa ja näin tärkeen asian kanssa en haluis kohdata muuta kun positiivisia reaktioita. Perhe on siis uskonnollinen ja pelottaa että he ajattelee tuomitsevasti siitä kun vauva syntyy avioliiton ulkopuolella ja pelkään myös et koko suku jotenki tuomitsis ettei oltais oltu heidän mielestä tarpeeks kauan yhdessä.

Kerron varmaan perheelle ja kaikille muillekin viikolla 12 koska keskenmenon riski pelottaa myös vähän... someen en varmaan malta olla kertomatta aika pian heti sen vk 12 jälkeen :)
 
Työkavereista 3 tietää ja mun ystävistä 2. Perheet ja sisarukset halutaan ehdottomasta pitää sinne np-ultraan saakka tietämättöminä. Samoin oma esikoisemme :)
 
Tänään selvisi, että minun oikeastaan pitäisi kertoa töissä. Meillä kun niitä vaarallisiakin kemikaaleja käytetään. Äh. Ehkä se on maanantaina kerrottava pomolle. :bored:
 
Piti odottaa vielä mutta appivanhemmat tuli yllätysvisiitille ja varhaisultran kuvat oli unohtunut jääkaapin oveen... :facepalm::woot:
 
Piti odottaa vielä mutta appivanhemmat tuli yllätysvisiitille ja varhaisultran kuvat oli unohtunut jääkaapin oveen... :facepalm::woot:

voi ei :woot:
Mulla kävi pieni moka kanssa kun juttelin miehen kaa puhelimessa ja hänellä se oli kaiuttimella ja veljensä samassa huoneessa. Aloin pohtimaan sit siinä et näkeeköhän musta jo että olen raskaana. :chicken:
 
Keskenmenon jälkeen on varovaisempi kertomisen kannalta. Tässä raskaudessa ei ole tähän mennessä ollut mitään pahoja enteitä keskenmenosta vielä, mutta välillä tunnen oloani niin normaaliksi etten uskoisi että olen raskaana. Mieheni on innoissaan ja sanoo että olisi mielellään kertonut kaikille jo, mä taas haluan odottaa että tämä ensimmäinen kolmannes on ohi ja ultrassa ja verinäytteissä ei ole löydetty mitään poikkeavaa. Tiedän että tämänkin jälkeen voi tapahtua mitä vain, mutta tilastollisesti tämän jälkeen on turvallisempaa. Kaikille pitää kertoa samaan aikaan, koska kun poika saa tietää niin hän kertoo siitä kaikille. Eikä se minua haittaa, hän on jo hetken ajan toivonut pikkusiskoa (vaikka todennäköisyys on että veli sieltä tulee). Mutta hänen biologinen äiti tulee ottamaan uutista vähän eri tavalla ja se on ehkä se mikä minua sitten stressaa. Molempien vanhemmat ovat varmasti iloisia ja siskot tulevat kertomaan miten heidän raskaudet ovat menneet. Neuvoista en pääse karkuun varmasti! Eli noin kuukauden päästä olisimme kertomassa näillä näkymin.
 
Siitä puheenollen, oletteko miettineet jotain SoMe ilmoituksia? Ensin ajattelin että se voisi olla ihan hauskaa kertoa näinkin ystäville, mutta toisaalta miksi? SoMessa yleensä julkaistaan vain "hyviä uutisia" ja se tuntuu jotenkin feikiltä laittaa ilmoitus vauvan tulosta, kun he eivät tiedä miten kauan on yritystä kaukana. Mulla tuli sellainen fiilis etten hirveästi jakaisi tätä somessa. Ne jotka haluavat nähdä minua ja tietää miten minulla menee kyllä laittavat viestiäkin tai soittelevat! Ehkä jouluksi voisi laittaa sellainen "Next Christmas we will be four!" ... En tiedä oikein vielä olenko sitä vastaan tai puolestaan. Varsinkin kun näkee näitä äitejä jotka laittavat someen kuvia jokaikisestä sotkusta ja kakkavaipasta :D

Muiden ajatuksia?
 
Siitä puheenollen, oletteko miettineet jotain SoMe ilmoituksia? Ensin ajattelin että se voisi olla ihan hauskaa kertoa näinkin ystäville, mutta toisaalta miksi? SoMessa yleensä julkaistaan vain "hyviä uutisia" ja se tuntuu jotenkin feikiltä laittaa ilmoitus vauvan tulosta, kun he eivät tiedä miten kauan on yritystä kaukana. Mulla tuli sellainen fiilis etten hirveästi jakaisi tätä somessa. Ne jotka haluavat nähdä minua ja tietää miten minulla menee kyllä laittavat viestiäkin tai soittelevat! Ehkä jouluksi voisi laittaa sellainen "Next Christmas we will be four!" ... En tiedä oikein vielä olenko sitä vastaan tai puolestaan. Varsinkin kun näkee näitä äitejä jotka laittavat someen kuvia jokaikisestä sotkusta ja kakkavaipasta :D

Muiden ajatuksia?


Riippuu vähän mihin tuo meidän la sijoittuu ja milloin 12vk täyttyy.:) Someen varmaan ihan ultrakuva tai jokin kevyt päivitys, jos maha kovasti paisuu, niin siitä revittyä huumoria! Katsellaan..

Kerrottiin jo molempien vanhemmille+sisaruksille, koska viimeistään ne olis hoksannut pelkästään näkemällä mut livenä, kun en kestä hajuja yhtään ja oksettaa 24/7. :grin

Meillä kävi ikävästi, että yksi jolle oli kerrottu meni ravintolassa pikkuhiprakassa kovaan ääneen lipsauttamaan meidän vauvauutiset juuri, kun ympärillä oli myös tuttuja ja puolituttuja. Koitin siinä peitellä ja vaihtaa aihetta, osa tajusi tilanteen ja tuli pahoittelemaan (ja onnittelemaan) jälkikäteen kahden kesken.Kyllähän tuo v*tuttaa, että meidän toivetta ei kunnioitettu.. Haluan joka tapauksessa pitää meillä ilon ja "yksityisoikeuden" näiden suurien uutisten jakamisen ja kertoa muille silloin kun alunperin oli ajateltu, joskus vk 12 jälkeen, ja somella saavuttaa myös ne sukulaiset ja tuttavat, jotka ovat mahdollisesti huhujen varassa..
 
Ite en päivitä todennäköisesti tästäkään raskaudesta someen mitään. Esikoisestakaan en ole päivittänyt kuin syntymän ja voi olla että tämän kanssa on sama linja.. Ne tosiaan näkee sitten kenen kanssa olen tekemisissä..
 
Siiru vähän samaa mietin, ettei asiaa tarvitse paljon "päivitellä" someen, mutta se voi olla että joku raskauskuva menee nettiin vain sen takia että siinä juhlitaan jotain muuta esimerkiksi :)
 
Minäkään en someen näitä lapsijuttuja paljon päivittele, esikoisestakin sitten kun syntyi (... Hän syntyi keskosena kaiken lisäksi). Mietin saisiko tästä kuitenkin jotain aprillipäivä- tai vappuhuumoria repäistyä (la 21-25.4) :hilarious:

Nyt tietää vaan yksi kollega, mut varmaan pitäis töissä kertoa pomolle ja työkavereille muutenkin. Käsittelen myös vahvoja lääkkeitä ja säteilyä välillä. Jotenkin tuo pomolle kertominen pelottaa, olisin siis varsinaisesti töihin vanhempainvapaalta palaamassa tammikuussa, ja sit jo maaliskuussa uudestaan äitiyslomalle. Vähän jopa nolottaa kertoa. Kokemuksia ja ajatuksia pomolle kertomisesta? :nailbiting:

Muutoin ootellaan kertomista sinne 12 viikolle. Jollekin ystävälle saatan paljastaa jo ennen sitä. :smiley-angelic003
 
Meidän oli pakko kertoa mun perheelle jo 4+1, kun oltiin porukalla pitkällä ulkomaan matkalla ja olin jo muutaman illan kieltäytynyt juomista milloin milläkin tekosyyllä. Venytettiin kertomista niin pitkälle kuin mahdollista, mutta viinitilavierailu ja -maistelu tuntui mahdottomalta selitellä läpi :D Reaktio oli lähinnä nopea hämmennys (joskin positiivinen), siinä alkumaljojen keskellä.

Miehen perheelle kerroin nyt (7+1) tavatessani heitä kasvotusten, kun nähdään melko harvoin. Mies oli videopuhelulla mukana, sanottiin että voitaisiin näyttää joitakin kuvia, kaikki tietysti olettivat että tuolta reissulta, mutta iskinkin pöytään varhaisultran kuvat. Niistähän sitten innostuttiin, ja miehen sisko rupesi onniteltuaan listaamaan, mitä kaikkea heidän vauvatavaroistaan voi nyt antaa meille :D

Muille ei varmaan ruveta aktiivisesti kertomaan ennen nt-ultraa, mutta ajattelin että varhaisultran kuvat saavat olla jääkaapin ovessa, ja meillä käyvät voivat ne siitä bongata. Kovin usein vieraita ei kyllä käy. Haasteena on parin viikon päästä koittavat sukujuhlat, en tiedä miten voin epäilyjä herättämättä kieltäytyä alkoholista. Kortittomana olen huonohko "kuski", "antibioottikuuria" voisi harkita, tai sitten pestaan perheenjäsenet juomaan vaivihkaa minunkin osuuteni :D

Someen en usko, että tullaan päivittämään mitään.
 
Meidän oli pakko kertoa mun perheelle jo 4+1, kun oltiin porukalla pitkällä ulkomaan matkalla ja olin jo muutaman illan kieltäytynyt juomista milloin milläkin tekosyyllä. Venytettiin kertomista niin pitkälle kuin mahdollista, mutta viinitilavierailu ja -maistelu tuntui mahdottomalta selitellä läpi :D Reaktio oli lähinnä nopea hämmennys (joskin positiivinen), siinä alkumaljojen keskellä.

Miehen perheelle kerroin nyt (7+1) tavatessani heitä kasvotusten, kun nähdään melko harvoin. Mies oli videopuhelulla mukana, sanottiin että voitaisiin näyttää joitakin kuvia, kaikki tietysti olettivat että tuolta reissulta, mutta iskinkin pöytään varhaisultran kuvat. Niistähän sitten innostuttiin, ja miehen sisko rupesi onniteltuaan listaamaan, mitä kaikkea heidän vauvatavaroistaan voi nyt antaa meille :D

Muille ei varmaan ruveta aktiivisesti kertomaan ennen nt-ultraa, mutta ajattelin että varhaisultran kuvat saavat olla jääkaapin ovessa, ja meillä käyvät voivat ne siitä bongata. Kovin usein vieraita ei kyllä käy. Haasteena on parin viikon päästä koittavat sukujuhlat, en tiedä miten voin epäilyjä herättämättä kieltäytyä alkoholista. Kortittomana olen huonohko "kuski", "antibioottikuuria" voisi harkita, tai sitten pestaan perheenjäsenet juomaan vaivihkaa minunkin osuuteni :D

Someen en usko, että tullaan päivittämään mitään.


Mä kokeilin tän antibiootti hommaa, ku oli juhlissa tarjolla alkujuomat ja muut, sanoin vaa, että on antibiootti minkä kanssa ei saa juua ja meni kaikille läpi.
 
Takaisin
Top