Raskaudesta kertominen

Minä jouduin kertomaan jo rv 6 työnantajalle kun olen ollut siitä asti sairaslomalla ja todistuksissa lukee syynä raskauspahoinvointi. Hyvin ottivat uutisen. Keskiviikkona pitäisi yrittää töihin takaisin ja silloin aion kertoa että jään kesäkuun alussa kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle.
 
Kerroin np-ultran jälkeen jo. Minusta taas helpompaa kun muutkin ymmärtävät mun vessassa ravaamisen, jatkuvat röyhtäilyt yms..
 
Kesälomia meiltäkin kysellään alustavasti jo tällä viikolla, joten siinä yhteydessä se tulee ilmi sitten esimiehellekin. Toisaalta ehkä rekryongelmien vuoksi hyväkin, vaikka ajattelin itsekin ensin että odotan ru:n saakka.
 
Ensimmäisen ultran jälkeen kerrottiin minun perheelleni, miehen perheelle jo joululomalla. Olisivat huomanneet sen kuitenkin, kun elin välillä pelkällä vissyllä ja hedelmillä, kun mikään muu ei uponnut. Setiä, tätejä ja serkkuja oli tarkoitus pitää pimennossa vielä vähän pidempään, mutta miehen 91-v. mummo puhui kotikunnassaan jo läpi kaikki kaupan kassatkin. :D Mutta oma sukuni kuulee vasta pääsiäisenä, jos tieto ei jotain kautta vuoda ennen sitä. Välimatkaa on kuitenkin sen verran, että en usko kenenkään saavan tietää, jos joku täällä päässä Suomea jo tietävä ei läväytä sitä fb-seinälle tai jotain.

Kavereiden suhteen ajateltiin tehdä niin, ettei kerrota kellekään ennen kuin itse huomaavat yksi kerrallaan. Saa nähdä mitä siitä tulee, kun nyt osa tietää ja osa ei varmaan vielä pariin kuukauteen... XD Ennen rakenneultraa ainakaan en aio tehdä tästä kovin julkista. Tämä on meille ensimmäinen raskaus, ja monet asiat jännittävät/pelottavat niin, että haluan vielä varjella tietoa. Molemmat ollaan töissä/opiskelupaikalla kerrottu esimiehille jne., kun on sitten helpompi sumplia seuraavien kuukausien aikatauluja, kesälomia tms.
 
itse en ole varsinaisella työpaikallani puhunut vielä mitään. ilmoitan lakisääteisesti 2kk ennen äitiysloman alkua, mikäli sitä ennen eivät ota itse puheeksi. teen tällä hetkellä myös toista määräaikaista työtä, jossa sijaistamani henkilö tietää tilanteen mutta esimieheni ei. Kävin myös viimeviikolla työhaastattelussa, jossa luonnollisesti en tuonut asiaa esille. Hieman ehkä tuntuisi itsekkäältä ottaa paikka vastaan, mikäli sen saisin, mutta ehkä tämä on se tilanne, jossa kuuluukin vähän olla itsekäs. työ eroaisi tämänhetkisistä sillä, että se olisi luonteeltaan vakituinen.
 
itse en ole varsinaisella työpaikallani puhunut vielä mitään. ilmoitan lakisääteisesti 2kk ennen äitiysloman alkua, mikäli sitä ennen eivät ota itse puheeksi. teen tällä hetkellä myös toista määräaikaista työtä, jossa sijaistamani henkilö tietää tilanteen mutta esimieheni ei. Kävin myös viimeviikolla työhaastattelussa, jossa luonnollisesti en tuonut asiaa esille. Hieman ehkä tuntuisi itsekkäältä ottaa paikka vastaan, mikäli sen saisin, mutta ehkä tämä on se tilanne, jossa kuuluukin vähän olla itsekäs. työ eroaisi tämänhetkisistä sillä, että se olisi luonteeltaan vakituinen.

Itse puhun esimiehen asemassa olevana henkilönä. Ota paikka vastaan mikäli sen saat! Itse työnantajana en kokisi minkäänlaista ongelmaa että jäisit äitiyslomalle. Se on helpottavaa olla sitten äitiyslomalla kotona kun tietää että vakituinen paikka odottaa.
 
Mulla on melkein identtinen tilanne mamaxs:n kanssa. Eli esimies tietää jo pitkien saikkujen takia, mutta tosiaan nuo kesäloma-asiat pitäisi käydä lähipäivinä läpi. Mulle pitää rekrytä sijainen, joka mun itse pitäisi ehtiä perehdyttämään ja olisin jo kesäkuun alkupuolella jäämässä lomille. Meillä rekryt kestää tosi kauan ja tehtävä on aika uniikki, joten alkaa olla jo kiire laittaa asiat vireille hr:ssä.

Ja työkamuille pitäisi ehkä kertoa uutiset mieluusti ennen kuin rekryilmoitus julkaistaan. :hilarious:
 
Tämän viikon perjantaina on nt-ultra ja sitten kerrotaan minun äidille ja ehkä myös sisaruksille. Miehen vanhemmille vähän myöhemmin.. töissä tulee just sopivasti kehityskeskustelut maaliskuun aikana niin sitten kerron siellä. :)
 
Lähisukulaiset ja parhaimmat ystävät ovat jo tietoisia raskaudesta. Töissä koitan asian salata sinne rakenneultraan asti mikäli vaan onnistuu. Alkaa tuo maha vähän pullistumaan jo.. :shy:
 
Itse kerroin esimiehelle heti kun tuli 12 vko täyteen. Oon niin työorientoitunut ja koin ihan hirveitä omantunnontuskia tästä (vaikka ei siis mitään syytä, elämäähän tämä vain on ) ja koin tosin stressaavaksi kun oli salaisuus. Kun sain kerrottua ja esimiehen reaktio oli positiivinen, mun on ollut paljon helpompi tehdä töitä (ja tulosta) sen aikaa mitä tässä nyt töissä sitten on. :headphone:
 
Mä oon sanonut työnantajalle vaan että suomen laki sanoo että saan olla jopa 3 vuotta poissa. Että olen poissa 9kk - 3 vuotta. Ovatko muut ilmoittaneet/ luvanneet jo palata tiettynä aikana?
 
Eipä oo kyllä tuollasia kysytty, eikä tarviikaan kysyä. 2kk ennen äitiysloman loppua riittää kun kertoo jääkö hoitovapaalle vai ei.
 
Mua mietityttää tosi paljon tuo työnantajalle kertominen kun olen vielä koeajalla. Harmittaa kun raskaus on tosi iloinen asia, mutta koen kaiken aikaa huonoa omaatuntoa työpaikan suhteen :sad001
 
Kyllä tässä täytyy pikkuhiljaa töissä kertoa kun tosiaan ne kesälomalistat pitää pian täyttää ja kohta ei saa enää nostella paljon mitään :bored:
 
Jouduin sitten jo eilen vihjaamaan esimiehelle. :shifty: Oli taas laittamassa vetämään projektia joka olisi pääosin syksyllä. Väistin hissukseen jo aiempaa mitä ehdotti niin oli pakko selittää miksi olisi parempi idea valita suoraan joku toinen. :rolleyes: Tajusi sitten vihjeestä. Tunnin päästä tästä pyysi käymään, että pystyisinkö jo nyt sanomaan vähän tarkemmin, kun tulikin juuri tilaisuus, että saisi keväällä palkata pari uutta ja toisesta voisi mulle puuhata sijaisen. Oli jo puhelin kädessä soittamassa potentiaaliselle sijaiselle. :hilarious: Ihan hyvin otti uutisen, varsinkin kun tuli lupa palkata uusi. Aiemmin ollut kieltoa ettei saa äitiyslomasijaisia palkata (mikä järki tässäkin). Vähän kyllä hermostuttaa kun jo 13+0 kerrottu. :nailbiting:
 
Minä kouduin kanssa kertomaan jo töissä tänään heti nt-ultran jälkeen. Paitsi noitten kesälomien niin sen takia, etten voi ottaa enää uusia työtehtäviä että ehdin ennen kesää hoitaa vanhat pois. Kiva ajatus kyllä jo etukäteen että kun palaa sitten aikanaan töihin niin pääsee aloittamaan ihan tyhjältä pöydältä ilman mitään kasautuneita rästihommia :smiley-bounce022
 
Kohta alkaa sen verran masu työntyä esiin, että alkaa olla hankala piilottaa. (nyt rv16) Oon vasta saanut vakituisen työn, että siinä mielessä jännittää ihan hulluna kertoa esimiehelle...:nailbiting: enkä osaa yhtään ennakoida kuinka hän suhtautuu tähän uutiseen.
 
Töissä olen kertonut esimiehelle, koska en oo varma kesän työkyvystä ja työkavereille, joista myös yksi toinen odottaa 8vkoa edellä. Miehen porukat tietää muttei vielä laskettua aikaa. Omalle äidille yritin eilen vihjaista muttei ymmärtänyt, seuraavan kerran näkee rv17 jos sitten jo huomaisi tai ei :D
 
Mä oon sanonut työnantajalle vaan että suomen laki sanoo että saan olla jopa 3 vuotta poissa. Että olen poissa 9kk - 3 vuotta. Ovatko muut ilmoittaneet/ luvanneet jo palata tiettynä aikana?

Mulla on ollut sama työpaikka kaikkien lasten kohdalla ja me yleensä kirjoitetaan sopimus aina vuodeksi eteenpäin ( vaikka olen yleensä melko varma että oon ainakin sen 2 vuotta kotona) että saadaan sitten tekosyy käydä työpaikalla moikkaamassa ja he näkevät siellä mitä mulle kuuluu. Ja näin on käsittääkseni kaikkien meidän äippälomalaisten kohdalla (meillä about 15 työntekijää pomon lisäksi jotka ollaa samassa tiimissä, ja aika läheisiä )

Mulle on itsestään selvää kun tarkoitukseni oli palata töihin tuossa heinäkuussa kun nuorimmainen täyttää kolme elokuun lopussa, että ilmoitan pomolle kaksi kuukautta ennen sitä suunniteltua töihin paluu päivää joka on sama päivä kun äippäloma alkaa.

Aiemmin kun olen ollut töissä ja piti samaiselle pomolle raskaudesta ilmoittaa, hän oli kovin kiireinen ja ei paljon työpaikalla näkynyt. Sitten kun alkoi olla jo kiire kertoa niin juoksin hänen peräänsä kun näin hänen hahmonsa vilahtavan käytävällä puhuen puhelimessa ja sanoin: "Tiedän että sulla on kiire mutta koska laki: Mä oon raskaana, 2kk päästä alkaa äippäloma nii tehää paperit heti ku sie ehdit, HEIPPA!" ja juoksin takas omiiin hommiin, pomo huikkasi puhelun lomasta että "tehdään näin, ja hei huisisti ONNEEEE!" :hilarious::grin
 
No, nyt on pomolle kerrottu. Onhan tää vähän aikasta, mutta toisaalta kivempi niin ei tartte salata ja saa sitten miettii kesän sijaisuuksia ym. kun äitiysloman aloitus kuitenkin sattuu tuohon heinäkuun alkuun. Työkavereille ei ole vielä kertonut, varmaan se rupee kyllä kohta näkymään tästä mahasta.
 
Takaisin
Top