Raskaudesta kertominen

Vesta

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Missä vaiheessa olette ajatelleet kertoa muille raskaudesta? Oletteko jo kertoneet? Mä jotenkin aina ajattelin, että pidetään tieto meillä kahdella ns. turvallisille viikoille, mutta tämän päivän plussan jälkeen tuntuu etten millään malttaisi odottaa niin pitkään! Jos tässä nyt kuitenkin yrittäisi olla vielä jonkin aikaa hissuksiin :rolleyes: Onhan tää raskaus niin alkumetreillä ja mitä vaan voi vielä tapahtua.
 
Tällä hetkellä tietää miehen lisäksi vain paras ystäväni. Kahden viikon päästä on ultra viikoilla 8+5, niin sen jälkeen kerrotaan sitten vanhemmille ja sisaruksille ja varmaan muutamalle kaverille. Muut saa odottaa viikon 12 ja ultran yli. Välillä on kyllä vaikea pitää salaisuutta sisällään ja haluaisi kertoa siitä kaikille. :-)
 
Parhaalle kaverille kerroin pari päivää plussan jälkeen ja muille ajateltiin kertoa vasta nt-ultran jälkeen. Nyt voi tosin käydä niin ettei tarvii kertoo kenellekään yhtään mitään. :/
 
Parhaalle kaverille olen kertonut ja tosiaan kollega kysyi niin tietää. Muut saavat tietää joskus sitten. Olen päättänyt että jos joku kysyy, en valehtele, muttei tässä ole kiire kertoa kellekään pitää vaan tarkkaan miettiä kuinka pukeutuu.
 
Mies tietää ja se riittää toistaiseksi. Pian ajattelin kertoa hyvälle ystävälle kun hän tietää raskautumissuunnitelmista. Ensimmäisen ultran jälkeen voi hyvillä mielin alkaa kertomaan laajemmin, jos sinne asti selvitään.
 
nannapricis, voi ei, toivotaan että kaikki on hyvin ja pääsette kertomaan uutisia lähipiirille pian!

Leina, kuinka paljon viikkoja on nyt kasassa? :)

Itse jännitän just sitä, että jos joku osaa kysyä asiaa, kun jotain epäilyksiä voi herätä tupakoimattomuudesta ja siitä, että joudun jättämän työpaikan ensi kuussa olevat juhlat väliin tai sitten olemaan vesilinjalla siellä. Että keksiikö jonkun tekosyyn vai paljastaako kyselijöille asian laidan. Tosin jos sen jolle kulle kertoo, niin koko talo siitä kyllä sitten pian tietää.
 
Mulla vasta 4 viikkoa kasassa ja olen hoitovapaalla töistä. Esikoisen kohdalla ilmoitin töissä sitten kun olin käynyt ultrassa. Pikkujouluissa olin vain juomatta, mutta eivät he mitään tajunneet kunnes kerroin syyn.
 
Vielä ei olla kerrottu kellekään, enkä oikein tiedä koska kertoa. Edellisestäkään emme kertoneet ja sitten se keskeytyikin ja sai jälkikäteen sanoa olleensa raskaana. 12.3. on eka neuvola/lääkäri/ultra, rv 9+6, joten ehkä odotetaan sinne. Silloin vasta itsekin saa varmuutta tilanteesta. :)
 
Kiitos Vesta! :) mahtaisko työkavereille mennä joku selitys terveellisemmistä elämäntavoista tai vaikka vedosta jonkun kanssa läpi? Tai olisko ehkä mahdollisuutta alkoholittomaan tarjoiluun?
 
Mun kaksi kaveria tietää, ja muille tärkeille kerromme sitten nt-ultran jälkeen. Suunnilleen samoin tehtiin esikoisestakin. Jotenkin haluan yksin (tai kaksin miehen kanssa) märehtiä siinä mahdollisessa surussa, mikäli kaikki ei menekään hyvin. En ole muutenkaan hyvä jakamaan tärkeimpiä asioitani kuin miehelleni.
 
Mä oon kertonu kahdelle ystävälle, josta toinen näemmä onkin nyt vähän möks, hän yritti eksänsä kanssa toista lasta yli 6kk eikä onnistunu. En osannut ajatella, et hän olis vähän erikoinen kun kuulee, hänen yrittämistään on yli vuosi ja on ihan innoissaan kertonut toisten ystäviensä raskauksists. Onnitteli mut vähän etäisempi ollut sen jälkeen, tai sit kuvittelen. Harmi.

Tosi vaikea olla kertomatta! Ke kerrotaan vanhemmille varhaisultran jälkeen huonot tai hyvät uutiset ja toki ne juoruaa sisaruksille ellei me itse ehditä kertoo. Muut ei saa vielä tietää.
 
Mun kaks kaveria ja sisko tietää! Viime plussan jälkeen en ehtinyt miehen lisäksi kertoa kenellekään kun keskenmeno jo tuli. Näille kavereille halusin kuitenkin kertoa keskenmenosta, joten ajattelin nyt kertoa tästä raskaudesta heti, koska jos jotain pieleen menisi, kertoisin kuitenkin heille! :) Muille ilmoitetaan vasta nt-ultran jälkeen...
 
Mä oon kertonut kaikille ketä oon nähny :) En mä osaa salata :) Jos jotain ikävää sattuu, niin riittää tukijoita sitten ainakin..
 
  • Tykkään
Reaktiot: be
Meillä ollaan kerrottu vaan muutamalle parhaalle kaverille jotka tiesi "yrityksestä" ja säännöllisesti kyseli et joko tärpännyt :)
Ja omalle äidille kerroin heti plussan jälkeen...
Viime kerralla kun kävi todella huonosti niin nyt varovaisempi...
 
Kolme kaveripariskuntaa tietää, yks miehen kaveri ja mun äiti. Tää tuntuu ihan hyvältä nyt kun viikkoja vasta 6+4. Tosin mun tekis mieli välillä kertoa kaikille muillekin, mutta koitan hillitä itteni. Oon muutenkin hyvin avoin, ja jos tässä käy vielä huonosti, niin haluan ehdottomasti puhua siitä myös lähimpien ystävien ja äitin kanssa.
 
Olispa tänään tehty kovasti mieli kertoa appivanhemmille, kun antoivat meille ulkomaanmatkan tuliaisina viinipullon. No, kahden viikon päästä on anopin synttärit niin silloin kerrotaan jos ultrassa paria päivää syke löytyy ja kaikki hyvin.
 
nannapricis, kyseessä on ihan puhtaasti omakustanteiset ryyppäjäiset työporukalla. Ei sinne kyllä taida viitsiä lähteä herättämään epäilyksiä, jätän mielummin väliin "flunssan" vuoksi. :p

L82ady
, hienosti oot malttanut pitää suun supussa kun noin tarjoiltiin mahdollisuus paljastaa raskaus! :wink

Mun äidillä on myös synttärit pian, itseasiassa viikon päästä. Luulen kyllä etten malta odotella pidempään ja kun mieskin on valmis kertomaan muille, niin me taidetaan laittaa koko perheeltä onnittelut äidille ja tulevalle mummolle. :)

Meillä on muuten sellainen tilanne, että mun ja miehen vanhemmille kysessä on ensimmäinen lapsenlapsi. Reaktiot jännittää vähän, kun pidettiin salassa se että alettiin yrittämään. Oma äiti tulee itkemään onnesta, sen mä veikkaan jo melko varmaksi. Anopin ja appiukon mielipidettä en osaa arvata, mutta anoppi on kysellyt jälkikasvun perään jo useemman vuoden, mutta ei hänestä aina tiedä.
 
Me ajateltiin kertoa vasta nt-ultran jälkeen, kuten esikoisestakin. Mutta varmaan tulee tilanteita, joissa ystävät huomaavat etten juo alkoholia ja sitten tulee kerrottua, kuten esikoisestakin. :)
 
Me ollaan kerrottu parille hyvälle ystävälle ja sit mun äidille, ultraa odotellessa :)
 
Työkaverille olen vasta paljastanut asian, kun hänen kanssaa ollaan puhuttu vauvasuunnitelmista. Mennään tänään ar-ultraan ja jos saadaan sieltä hyviä uutisia, niin viikonloppuna kerrotaan vanhemmille. Esikoisesta kerrottiin jouluaattona niin, että laitettiin vanhemmille kirjekuori lahjojen joukkoon ja sinne kortti, jossa LA ja pienet sukat. Nyt ollaan ostettu pojalle T-paita, jossa lukee Isoveli ja laitetaan se sitten viikonloppuna päälle, kun mennään kyläilemään :)
 
Takaisin
Top