Raskaudesta kertominen

maisa_emilia, voi kun teillä kävi harmillisesti että tuleva täti ehti kuulla ensin huhupuheita :/ Tuttuni anoppi kantoi kymmeniä vuosia katkeraa kaunaa, kun vauvauutisesta oli kerrottu takapihalla ja hän oli ollut keittiössä käymässä, ja kuuli asian muutaman minuutin jälkikäteen :D Onneksi avokkisi sisko varmaan toipuu asiasta nopeammin :)

Mua tavallaan vähän harmittaa, kun en ole kertonut vielä yhdellekään ystävälleni raskaudesta. Haluaisin kertoa ensin parhaalle ystävälleni, mutta pystytään harmillisesti näkemään toisemme vasta syksyllä. En haluaisi kertoa näin isoa asiaa puhelimessa. Toisaalta voi olla hassua kertoa asia vasta syksyllä kasvotusten kun vatsa ehtii jo varmaan puhua puolestani ennenkuin ehtii sanaakaan sanoa. Ja entä jos ystäväni loukkaantuu siitä, etten ole kertonut aiemmin... Mutta tässäpä syy, miksi en ole sitten muillekaan ystävälleni kertonut, pelkään nimittäin että sana kiirii nopeasti ja sitten joku ehtii kuulemaan raskaudesta jotakin toista kautta ja loukkaantuu. Kamalan vaikeaa :D Parin viikon päästä olis hyvä tilaisuus kertoa suurimmalle osalle ystävistä samaan aikaan, mutta pelkään niin kovin että jos sana leviää laajemmalle kun jos ei malta olla kertomatta eteenpäin :( Lähisukulaisille kun kerrottiin, niin vannotettiin että eivät saa kertoa kenellekään asiasta ennen syksyä (uuden työni takia tälläinen hienovarainen ja välttämätön juttu pitää asia vain pienen piirin tiedossa).

Mutta ehkä yritän ottaa samanlaisen asenteen kuin Tytti Marjaana, eli että yritän pitää salassa asian ystäviltäni niin kauan kuin mahdollista ja antaa sitten heidän udella kun arvaavat :) Ajattelin olla kaikissa tulevissa kesäjuhlissa autolla liikenteessä, niin ei tarvitse juomattomuuttakaan selitellä.

Meillä on nyt kerrottu minun ja mieheni vanhemmille ja sitten kahdelle parhaimmalle ystävälleni kerroin heti kun näytti plussaa. Viime vkl kerrottiin isännän vanhemmille; saatiin neuvolasta vihkonen "vanhemmasta isovanhemmaksi" annettiin se ja sanottiin että neuvolasta annettiin niille tuliaisena tuommoinen. Anoppi häkelty ja kysy mitä me neuvolassa tehtiin ;) Soiteltiin eilen niin kerto että vasta kotona oli oikein älynnyt että pikkuinen on tulossa ja on kyllä niin onnellinen siitä. Tuli itsellekkin hyvä mieli kun odottavat innolla :)
Kavereille kerrotaan kun ultrassa on käyty ja nähty että kaikki on hyvin silloin on viikkoja 12+4. Ajattelin tätä perinteistä fb ultrakuva, ei pääse kukaan valittamaan että tuolle kerroit ensin, eikä kukaan pääse juoruamaan etukäteen ;)
Vuosi takaperin laitoin fb että "Vihdoin pitkä odotus palkitaan ja meille tulee vaava.." Hetken päästä laitoin kuvat tulevasta varsasta ;) Saas nähä kuinka moni uskoo nyt tän todeks ;)

Mä muistan kun esikoista odotin ja me mentiin anoppilaan kukkapuskan kanssa ja kortissa oli sitten joku paljastava teksti. Niin anoppi tuiskas että "Mitä *miehe esikoisen nimi*kin siihen sanoo!?" eikä sanonut koko asiaan mitään muuta pitkään aikaan. Multa meinas tulla itku ja loukkaannuin ihan hirveesti. Tätä nykyä meidän neiti on kyllä mummun silmäterä ja innoissaan otti isosiskokin tulokkaan vastaan, mutta siltikin jännittää kertoa tästä toisesta....

No niin, tänään sitten kerrottiin anopille. Ja ihan syystä jännitin.. Oltiin meillä grillaamassa ja veljen poika ja oma tyttö touhus pihassa koirien kans. Mä sitten kaivoin taskusta ultrakuvan ja sanoin että olis mummulle vähän uutisia. Se tokas että "Jaaha! Ja kaikki hoidatte, koirat ja lapset!" Että sellanen vastaanotto. Sitten syötiin niin että mä muutenkin huonovointisena jätin lihat pois, ja itku kurkussa kun tuli niin paha mieli....

Meillä äiti on raskautta vastaan, vaikka olenkin jo pian 29v., mieheni kanssa meillä on oma iso rivari neliö ja vakaa suhde. Äitini on varma, että juonin raskauden miehen selän takana, vaikka raskautta yritettiin lähes vuosi. Hän puhuu raskaudesta todella negatiiviseen sävyyn ja siitä miten olen "lihonut". Todella usein on pahamieli ja nykyään emme enää ole oikeastaan edes väleissä. Soitellaan ehkä kerran viikossa ja silloinkaan ei vauvasta puhuta :( ikävä tilanne..

Lila-Aurora: inhottavaa, varmaan tulee paha mieli kun noin sanoi :( mut eiköhän se sun anoppi kuitenki lämpene kun vaavin saa sitten syliin :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Ikävää että sait tuollaisen vastaanoton uutiselle :( luulisi että jos esikkokin on tätä nykyä silmäterä niin osaisi toisella kertaa jo valita sanansa paremmin:mad:

Tänään olis ollut loisto sauma kertoa mun isälle ja miehen vanhemmille mut mä vähän niinkuin jänistin, osaltaan koska olin ajatellut et keskiviikkona kun on ultra niin sit olis ihan kuvan kans ja vähän varmempi fiilis myös. .. reaktiot vähän jännittää kun voi tulla heille yllätyksenä, asiasta kun ei olla heidän kanssaan puhuttu koskaan.

Meillä on jo kerrottu kaikille lähimmäisille. Kaikki muut ottanut asian iloisena vastaan, mutta yks kaveri kysyi että "pelottiko kun tajusit että oot tullut raskaaksi?" Kauheesti ei pelottanut kun lasta on tekemällä tehty lapsettomuushoidoissa.. Väliklä ihmiset ei ajattele yhtään, vaikka tuskin hänkään pahalla kysymystään tarkoitti.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Nii kyllä mä uskon että anoppi hetken asiaa mietittyään alkaa pitään sitä ihan mukavana ajatuksena, tai viimeistään sitten kun on pikku nyytti jota taas hyysätä. Mutta tuntuu niin pahalta.. Onneks oma äiti ryntäs molempien kaulaan vedet silmissä ja nyt soittelee pari krt vkossa ja kyselee vointia yms... ♡♡

Meillä kerrottu jo molempien perheille ja parille hyvälle ystävälle. Ensi viikon ultran jälkeen ajateltiin että voi sitten kertoa kavereille, mahakin alkaa olla jo sen kokoinen, että sitäkään ei enää kauaa piilottele. :)

Meillä rv9 menossa ja mun pikkusisko ja -veli tietää. Niille kerroin jo heti plussauksen jälkeen. Luotin aiheesta heihin, että pitävät suun supussa. Veli varsinkin nyt intoilee, et heti ekan ultran jälkeen (7.7) hälle pitää ekana soittaa, ei muille <3 Kattelee jo lahjuksia siskon"kumpi se nyt onkaan":lle. Sisko ei ollut yllättynyt. Olin jo toiveistani puhunut ennen plussaakin.

Olin ennen raskauttani melkoinen bilehile, joten parhaalle ystävälleni olikin ihan turhaa edes kertoa, se tiesi jo alkoholin ja tupakan jättämisestä. Sitä nyt jännätään osaako olla kertomatta, kun vielä sinne ultraan saakka ainakin halutaan kaveripiiriltä tietoa pimittää. Miehen puolelta ainoastaan pomo tietää. Sille piti sanoa, et mies pääsi livistämään kesken työpäivän ekalle neuvolakäynnille.

Isäni pilvenpäällä onkin tiennyt jo varmaan ennen mua. Harmi etten ukon mietteitä nyt kuule. Varmaan kutsuisi tulokasta Sintiäiseksi ja kurap**seeksi, kuten minua aikoinaan :D <3 Mutsille kerrotaan sitten kun ollaan valmiita kertomaan kaikille. Silläkun ei taatusti pysy mikään salaisuutena, päivittää luultavasti heti mummustatukset facebookiin :D

Miehen suku ei minua tunne, ollaan tuore pariskunta. Mies kertoo ultran jälkeen ja odotan kyllä sieltäkin suunnalta onnitteluja ja höösäyksen alkamista.

Mies oli eilen äidilleen kertonut raskaudesta. Sanoi vaan terveisiä mulle, että sen äite on tukena jos tarvitsee ja kuuntelee ja auttaa kyllä. Omalle äidille ajattelin ultran jälkeen kertoa.

Sent from my C6603 using Vau Foorumi mobile app

Voi ei jouduin jo ensimmäisten arvailujen kohteeksi! Äitini bestis oli tsuumaillut valmistujaiskuvaani vatsan seudulta ja kun juhannuksena olin poikaystäväni kanssa selvinpäin niin alkoi olla varma asiasta... Humalainen äitini oli pelastanut tilanteen toteamalla, että "sillä on niin pahoja ruuansulatusongelmia että sen vatsa nyt pömpöttää aina" :D

Kerrottiin eilen miehen vanhemmille sitten vihdoin. Oli vaan hyvä hetki kun miehen veli ja sen perhe oli myös paikalla. ... pakko sanoa että vastaanotto oli jopa parempi kuin omilla porukoilla! :) mies sai kertoa, ja se oli pari tuntia kun siinä ensin syötiin ja juotiin kahvit, kuin muniva kana! Mua nauratti kun sitä jännitti ja sanat ei meinannut tulla suusta ensin ulos mut sitten saatiin asia sanottua vihdoin ja hyvä mieli jäi.... <3

Viikonloppuna tuli kerrottua ystävillekin. Tai mies sen sanoi, kun kyyditsittiin känniläisiä bileisiin. Muistaa tai sitten ei seuraavana päivänä. Sit seuraava pläjäys onkin mun sukulaiset nt ultran jälkeen pikkusiskoni häissä :grin

Täällä rv 8+5 ja kukaan muu ei vielä tiedä kun työkaverit ja mies :) Vähän jänskättää sukulaisille kertominen.. minulla on kyllä jo kaksi lasta ennestään, mutta ikää heillä on jo 10 ja 12 ja sitten on vielä mieskin vaihtunut tässä välissä ja nyt sitten "kypsemmällä" iällä olisi kolmas tulossa, ollaan mietitty, että sitten rv 12 paikkeilla kerrotaan läheisille, ehkä siis sen eka ultran jälkeen, saa nähdä, välillä kyllä tuntuu, että joku arvaa :D

Mua niin jännittää perjantai kun kerrotaan mun vanhemmille! Äitin reaktion tiiän: hysteerinen itku ja hymy päälle :D Iskästä en osaa sanoa, varmasti kuitenki ilonen :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Vieläkään ei muut kun mun sisko ja veli ja bestis tiedä. Haluisin vaan jo kuuluttaa kaikille, mut vielä odotellaan. Kävin tänään äidilläni ja olin niin lähellä kertoa, mut sitten tuli taas mieleen et se hölisee heti koko kylälle. Jotenki vaan nyt haluis jutella äidin kanssa ja vertailla juttuja.

Tai itseasiassa haluisin jutella kenen tahansa kanssa, joka haluaa raskaudestani puhua :grin Musta on niin tulossa juuri sellanen rasittava ihminen, joka ei muusta osaa puhuakaan. Koetan kyllä kovasti välttää sitä, mutku vahingossakin kääntyy puhe Sintiäiseen, jos sellasen kanssa juttelen, joka tästä tietää.

Takaisin