Raskaudesta kertominen

Me ei olla kerrottu vielä kenellekään, odotellaan ekaan ultraan. Neuvola oli viime torstaina ja silloin saatiin sydänäänet kuuluviin<3

Ja moi vaan kaikille, olen uusi täällä. puoli vuotta ehdimme esikoista yrittää kunnes tärppäsi:) kovasti houkuttaisi jo iloiset uutiset läheisille kertoa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Eilen oltiin kaveripariskunnan luona kylässä ja heillä on 10kk pikkunen poika. Siinä keittiössä pojan iltapala aikaan sitten kaveri kysyi että "millos teille on tulossa perheenlisäystä". Samantien hän käänsi katseensa minuunpäin ja arvasi heti ilmeestäni ilman, että ehdin sanoa sanaakaan, että raskaana ollaan! Se ilme oli niin paras! :grinHän sanoi, että hän jo huomasi, että mun rinnat oli kasvanu hirveesti ja ajatteli heti että oon raskaana, koska hänellä itselläänkin oli alkuraskaudesta kasvanu rinnat hirveesti. Hän lupasi olla kertomatta kenellekään. Huippua kun sai jutella jonkun naispuolisen ystävän kanssa raskaudesta edes sen hetken kun miehet olivat toisessa huoneessa :wink Mies varmaan kertoo tällä viikolla sen pariskunnan miehellekin uutisen. Vanhemmille ja suvulle sitten tieto juhannuksena :)

Muokattu viimeksi:
Eilen kerrottiin molempien vanhemmille, kumpikin omalla tavallaan. Mies soitti isälleen joka totesi suurinpiirtein että aijaa. Tästä tuli minulle hirveän paha mieli, että onpa todella välinpitämätöntä todeta vaan noin.

Myöhemmin sitten kun sain psyykattua itseni paremmalle mielelle laitoin viestin vanhemmilleni että olemme tilanneet teille yhteisen syntymäpäivälahjan (molempien synttärit alkuvuodesta) ja arvioitu toimitusaika 9.1.2015

Ensimmäisenä soitti äiti että mihin te ootte ostaneet meille matkan? Vastailin että ei mihinkään ja hetken vielä jatkuneen arvuuttelun jälkeen vihdoin tuli oikea arvaus. Vastasin että oikein vauvahan se on tilattu, josta seurasi pitkä hiljaisuus ja nyyhkytys. Kuulemma paras synttärilahja ikinä.

Seuraavaksi isä laittoi viestiä ja kaipasi vähän ennakkotietoja lahjasta,johon laitoin tämänhetkiset vauvan mitat. Vastaus oli ai kastemato. No ei ihan. :-) Arvuuteltiin taas hetki mutta ei se päässyt kärryille joten laitoin viestin että susta tulee pappa. Viestit loppu ku seinään ja viiden minuutin kuluttua tuli taas nyyhkytyspuhelu. Onnenkyyneleitä ja kauan on kuulemma odotettu.

Sitten vielä laitoin siskolleni viestiä että arvaa mikä susta tulee tammikuussa ja jälleen sain itkupuhelun. Niin että tulipahan itketettyy koko perhettä oikein kunnolla. :-)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Heh meillä oli hauska tapa kertoa lähimmille sukulaisille, kun oli äskettäin omat valmistujaisjuhlat ja paikalla siis sekä poikaystävän vanhemmat että omani ja isovanhemmat. Siinä sitten kun kaikilla skumpat kädessä (ennenkuin kukaan ehti ihmetellä alkoholitonta juomaani) ja ekat skoolattu nii lisäsin, että ai niin, ois tämmönen pikku juttu vielä.... :D Eipähän tarvinnut kenenkään sitten loukkaantua siitä, että kuka sai kuulla ekana kun kaikki tasapuolisesti kuuli samaan aikaan ja oli aika uutispommi kyllä. Loppujuhlista ei varmaan enää kukaa muistanut mitä alunperin oltii tultu juhliin. Kielsin kaikkia kertomasta eteenpäin ja ei olla viel kerrottu kellekään ystävälle.

Joo samaa mieltä Bluemoonin perheen reaktio on ollut ihana ja niin aito :) <3 Harmittaa kun meillä asian kuultuaan äiti ryhtyi poikaystäväni äidille vaan selittämään kovaan ääneen, kuinka jokin toinen ajoitus olisi ollut parempi että nyt tuli vähän liian aikaisin. Ihan kun vauvan vois tilata johonki ajankohtaan että osuis synnytys just vaikka kesälomalle, kun äitiä harmitti että miten ny töiden kanssa sitte että kai meet sinne ja isä jää hoitaan kotiin sit heti.. :D Ja nii kuulemma kihlajaisuutista olisivat ennemmin oottaneet.

Me ollaan mun perheen kanssa lähdössä lomamatkalle. Vanhemmilleni sitten sanoin kylässä ollessamme että matkaan on tullut hiukan muutoksia. Lomalle on lähdössä muitakin......Meinaan teidän ensimmäinen lapsenlapsenne. Äippä ryntäs heti kyyneleet silmissä kirkuen halaamaan. Iskä toisteli sohvalla "hä, siis kuka sinne oikeen tulee" kunnrs tajusi mistä on kyse. Silmät kostui hänelläkin vaikkei sitä tietenkään myönnä ;) Ylihuomenna kerrotaan miehen perheelle :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Mä muistan kun esikoista odotin ja me mentiin anoppilaan kukkapuskan kanssa ja kortissa oli sitten joku paljastava teksti. Niin anoppi tuiskas että "Mitä *miehe esikoisen nimi*kin siihen sanoo!?" eikä sanonut koko asiaan mitään muuta pitkään aikaan. Multa meinas tulla itku ja loukkaannuin ihan hirveesti. Tätä nykyä meidän neiti on kyllä mummun silmäterä ja innoissaan otti isosiskokin tulokkaan vastaan, mutta siltikin jännittää kertoa tästä toisesta....

Meillä tietää tällä hetkellä kaikki mun sisarukset, mun äiti, anoppi ja pari läheistä ystävää :) anoppi ja mun äiti sano että ne oli jo odottanutkin tätä uutista kun esikoinen kumminkin täyttää jo 2v :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon kertonut parille ystävälle. Työpaikalla olin tällä viikolla käymässä ja työkaverit sit kiusoitteli, et "kai te teette toisen heti perään". Tokaisin siihen sitten, että jos kaikki menee hyvin, niin tammikuussa tulee toinen. :) Ihan hyväkin et työkaverit tietää, veikkaan et saatan olla töissä hiukka huonovointinen... Mun äiti on tulossa parin viikon päästä kylään muutamaks yöks. Veikkaan et sille on pakko kertoa, ainakin jos tää mun olo ei oo tasaantunut siihen mennessä.. Yleisesti kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen.

Ihania tarinoita täällä! :Heartred
Ite ei olla kerrottu vielä kellekään, mutta voi olla että viimeistään juhannuksena täytyy ekoille paljastaa. Suurimmalle osalle haluan kertoa kyllä vasta ultran jälkeen, kun ollaan jo vähän "varmemmilla vesillä". Mitään erityistä tapaa en kyllä ole siihen ajatellut.

Mua jännittää kertoa isälleni! Ei mitkään lämpimät välit meillä ja paljon arvostelee aina savolaisukko kun on :) ja miehen vanhemmat on vielä vuorossa ja se jännittää eniten kyl! Mut pari viikkoo aikaa miettii mitä sanoo.
:)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Meijän ei pitäny kertoo enne ultraa kellekkään sukulaiselle. Nyt tietää kumminki mun mummo ja mun täti (täti arvas ja halusi kertoa mummille) pari kaveria miehen ja mun taholta tietää. Muille kerrotaan vasta ultran jälkeen pikkuhiljaa.. Ei oo mitään erityistä tapaa ajateltu. Onneks on semmone löysä mekko rippijyhliin ni ei turvotuskaa paljasta ;)

Sent from my C6603 using Vau Foorumi mobile app

Oma isoäitini sai kuulla ensimmäisenä uutiset. Valittelin huonoa oloa niin siitähän arvasi heti :)
Äidille ja isäpuolelle kertomista jännitettiin kovasti, koska äitikin on tällähetkellä raskaana, en oikeen tiennyt millaista reaktiota odottaa :D Noh onneksi olivat molemmat innoissaan uutisesta, vaikka 2kk vanhempi Eno tai täti on meidän lapselle tulossa :)

Anoppi taas arvasi siitä kun ei kahvia tehny mieli.. Reaktio nyt ei ollut mikään paras mahdollinen mielestäni, huuti sen sitten siinä samassa poikaystäväni sisaruksille ja valitteli sitä että ei kai hänestä nyt 44-vuotiaana voi mummoa tulla kun hänen miesystävänsäkkin on vasta 33v.. Noh en tiedä, vaikutti kuitenkin loppujenlopuksi ihan innostuneelle, vaikka olis kuulema voinu vielä itsekkin yhden lapsen pyöräyttää :)

Minulla tietää jo suht moni tästä. On kyllä vatsalla kokoakin sen verran, että arvailuja varmaan tulisi. Alkoholi ja tupakkakin kun jäänyt pois niin eipä tarvitse niitäkään selitellä. Kuukauden ajan osalle valehtelinkin syitä miksi en juo, kunnes kyllästyin. Isän äiti on aivan innoissaan tästä ja on hoitopöydänkin on jo varannut :D
Omat vanhemmat eivät niinkään innostuneet, mutta on tämä heille jo neljäs lapsenlapsi (isälle kyllä virallisesti ensimmäinen) ettei niin suuri asia ehkä enää olekkaan. Koulujen suoritusta lähinnä harmittelevat, kun se taas viivästyy.

meil tietää miehen sukulaiset ja tulevat kummit sekä yksi ystäväni :) Miehen äitille vietiin viinipullo ja rakkaalle iso-äidille kirja jotka sai aukasta ilman että sanottiin mitään :) Näytti sielt vähän liikuttumista tapahtuvan mutta keräs itsensä.. loppujen lopuks oli sit meijän lähdön jälkeen tirahtanu muutamat kyyneleet :)

Me kerrottiin myös hetki sitten tuleville kummeille :) Mun sedälle ja hänen vaimolle kun kerrottii niin molemmilla tuli itku :) <3

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mä olen kertonut kolmelle ystävälleni, avomies ei vielä kenellekään. Juhannuksena menemme hänen veljelleen ja sinne tulee myös hänen siskonsakin perheineen, joten silloin varmaankin tämä porukka tulee arvaamaan koska en juo koko Juhannuksena mitään. Heinäkuussa on yksi tapahtuma jonne ollaan menossa ystäväpariskunnan kanssa, he saavat tietää viimeistään silloin.

Vanhemmillemme kerromme sitten kun siltä tuntuu, emme kuitenkaan ennen ensimmäistä ultraa, joka on 4.7. Esikoista odottaessani kerroin äidilleni hyvin aikaisessa vaiheessa asiasta ja seuraavan viikon aikana hän oli kertonut lähes kaikille. Tämän johdosta en halua kertoa hänelle tällä kertaa kovinkaan aikaisessa vaiheessa, voisin hyvinkin kertoa vasta elokuussa hänen syntymäpäivänään, jolloin olisin 17. raskausviikolla. Tosin vain jos onnistun pitämään salassa eikä vatsa ole kasvanut liian huomiota herättäväksi :D Esikoisesta raskauttani ei pystynyt huomaamaan kovinkaan aikaisin, vaihdoin farkkuni äitiyspöksyihin vasta viidennellä kuulla, mutta nyt tuntuu vatsa turpoavan ihan erilailla.

Joka tapauksessa pyrimme pitämään salassa niin kauan kuin vain mahdollista, on mielenkiintoista seurata missä vaiheessa joku uskaltautuu kysymään asiasta ja mistä syystä :)

Meillä tietää jo koko lähipiiri, eli kummankin perhe ja lähimmät ystävät. Moni sen myös on arvannut, eikä ole ollut tarvetta erikseen kertoa; kuulemma hehkun sellaista äitiyden onnea jo ja neuvolalääkäri kehaisi, että on vauhdilla kasvanut pikkuinen! (: Mahakin siis on alkanut paisua ja jo viikolla 7!

Reaktiot oli aivan ihania ja mieleenpainuvia vaikka moni oli arvaillutkin jo asiaa - oli ilonkyyneleitä ja syöksyttiin halaamaan. Kummankin vanhemmille eka lapsenlapsi ja on olleet isovanhemmuudesta ihan hassuina :D

Ainoa harmi oli, että avokin sisko sai tietää ikävästi töiden kautta. Työskennellään kaikki kolme (minä, avokki ja hänen sisko) samassa firmassa mutta eri toimipisteissä, ja on mahdollisuus tehdä työvuoroja kummassakin pisteessä. Ollaan siksi aika tiiviissä yhteydessä keskenään työpisteinä. Meillä oli lähtenyt juorut raskaudestani liikkeelle ja joku tai jotkut ilman 100% varmaa tietoa oli alkaneet puhua asiasta satavarmana, myös toisen työpisteen työntekijän kanssa. Tämä työntekijä oli mennyt reippaasti eräänä työpäivänä juttelemaan avokin siskolle ja kysyi ensitöikseen "onkos kiva kun susta tulee täti?". Sisko siinä mennyt hämilleen, punaiseksi ja kysynyt että mitä ja ilmeisesti oli tajunnut silloin kysyjä että eipä tiennyt tyttö. Heti kun pääsi töistä, laittoi minulle viestiä ja onnitteli ja harmitteli miksei itse oltu kerrottu. Tuli niin paska fiilis, selitettiin tilanne ja avokkini alkoi selvittää asiaa, vieläkin kyllä ollaan ihan ymmällään miten näin pääsi käymään.

Vaikka ollaan vasta rv 10+5, ja yllättävän moni asiasta jo tietää, on silti ollut tosi luottavainen ja rauhallinen fiilis. On varma olo, että kaikki on hyvin. (:

Takaisin