Raskaudesta kertominen työnantajalle

Kuulostaa hyvältä idealta, täytyy itekin miettiä samaa noiden kesälomien suhteen.
 
Meillä töissä tietää melkein kaikki. Ja sain toissapäivänä mammatyöhousut. Mun eka mammavaate.
 
Kerroin esimiehelle kun olin suurinpiirtein rv 6. Ei ollut tarkoitus kertoa ihan niin alkaisin, mutta oli oikeastaan pakko koska työskentelen paikassa jossa on paljon riskitekijöitä ja mm. sikiölle vaarallisia kemikaaleja.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla loppuu hoitovapaa maaliskuun alussa esikoisesta ja pitäisi palata töihin 3 vuoden poissaolon jälkeen...vain lähteäkseni mammikselle taas kolmen kk päästä. En tiedä miten kertoa. Pomoni ei ehkä edes usko mun palaavan töihin ja odottelee irtisanomisilmoitusta. Mietin kerronko ennen paluuta vai heti palattuani. Varmaan mun on pakko kertoa jo etukäteen. Esikoisesta kerroin 12 viikolla.

Mitä aiemmin kertoo, niin se enemmän työnantajalla on aikaa varautua lähtöön. Itse ainakin toivoisin saavani tiedon mahdollisimman ajoissa. Plus kannattaa mun mielestä kertoa ennen kuin se näkyy päälle. Se hyvä puoli kertomisessa noin niinku ylipäätään on, että ilmoituksen jälkeen saa aika hyvän suojan esim. potkuja vastaan.
Kannattaa myös laittaa se ilmoitus esim spostilla, jolloin sinulla on todiste ilmoituksesta. (Työkaverini sai aikoinaan potkut kerrottuaan raskaudesta ja riitautettuaan potkut hän voitti nimenomaan sposti todisteella ilmoituksesta.) Kannattaa varautua kaikkeen näinä aikoina, kun potkitaan paikasta jos toisesta ihmisiä pellolle. Ikinä ei voi tietää mitä tulee vastaan ja parempi varmistaa oma selusta :)
 
Ajattelin kertoa pomolle vasta tokan neuvolan jälkeen, eli rv15+2. Saa vielä itselle varmistuksen, että vauvan sydänäänet kuuluu ja kaikki on kunnossa ennen kertomista "suuren yleisön tietoon" :)
 
Mulla loppuu työsuhde 31.7. Koska on jo kolmas ketjutettu määräaikainen sijaisuus, niin pomo sanoi jo syksyllä, että pestiä ei jatketa, vaan hommiin palkataan uusi työntekijä (pelkäävät, että muuten vaatisin oikeusteitse sopimuksen vakinaistamista).

Mutta tämän hetken la:n mukaan äippäloman pitäisi alkaa jo 27.6. joten pakottavat varmaan mut pitämään lomat ennen sitä (ettei tarvii sit pitämättömiä lomia maksaa, kun sopimus loppuu). Haluaisin oikeastaan olla kesäkuun vielä töissä, vaikka ehkä lomakin tulee tarpeeseen. Työnantajalle ajattelin kertoa niin myöhään kuin mahdollista...edellinen äippälomalle jäänyt työkaveri sai esimieheltä niin törkeää vittuilua raskaudesta, että en jaksaisi itse kuunnella sitä yhtään pidempään kuin on pakko.

Onko niin, että kertoa pitää siis 2 kk ennen laskettua aikaa vai 2 kk ennen äitiysloman alkamista?

Ajattelin kyllä palata takaisin heti työmarkkinoille jo heti joulun jälkeen (vauva olisi noin puolivuotias), koska mies haluaa jäädä kotiin lapsen kanssa. Toivotaan, että syksyllä jaksan aktiivisesti hakea töitä, että olisi sitten uusi duuni, jossa aloittaa 1.1.2016.
 
Mahollisimman ajoissa vaan kantsii kertoa. Ja se on muistaakseni toi 2kk ennen äitiyslomaa. Mäkin oon palaamassa töihin tän toisen ollessa puolvuotias, koska mies jää sit kotiin hoitaa näitä. :)
 
Mannavilja, voisitkohan liitosta saada tukea? Kuullostaa uskomattoman törkeältä että eivät jatka sopimustasi vaan sen takia että vaatisit vakinaistamista kun kerran tarvitsevat kuitenkin jonkun sitä hommaa tekemään. Uskomatonta kyykytystä :/ ja kysy samalla tuosta voiko esimies vaatia sinua pitämään lomia etukäteen, sillä eihän tiedä joudutko jäämään sairaslomalle jo ennen äitiyslomaa jolloin pitämättömät lomat tulevat jokatapauksessa maksettavaksi.
 
Mie kerroin tänään töissä ja ihanan iloisesti ottivat kaikki uutisen vastaan, ketä nyt paikalla oli. Meillä siis kolmivuorotyö, niin ei mitenkään ikinä näe kaikkia. Kiva, kun voi nyt muutenkin avoimesti puhua töissä vauva-jutuista ja on ihmisiä keltä kysyä, kun muillakin töissä lapsia :).
 
Esimiehelle olen kertonut jo monta viikkoa sitten. Oli aidosti iloinen ja onnitteli kovasti :) Hän tiesi myös keskenmenneestä raskaudesta, mikä oli silloin hyvä juttu, kun tuli poissaoloja eikä työtehot olleet ehkä ihan parhaimmillaan muutamaan hetkeen.

Muulle työporukalle suunnittelin aiemmin kertovani heti joululomien jälkeen, keskiviikkona palailen töihin. Nyt vaan on tullut sittenkin sellainen olo, etten olekaan ihan varma, haluanko kertoa vielä. Lähimmät työkaverit on mahtavia tyyppejä, mutta mutta... mietityttää, jos sittenkin vielä jotain menee pieleen. Vähän hankalaa vaan, kun tämä alkaa jo näkyä sen verran, että olisi kiva kertoa ennen kuin maha paljastaa totuuden...
 
Meillä kerrottiin eilen työpaikalla toisetkin vauva uutiset :) Mä oon jo jonkin aikaa tienny, mutta nyt se oli julkinen tieto. Työkaverilla hiukan mun jälkeen la. Ihanaa kun on töissäkin joku jonka kanssa jakaa kaikki, vaikka toista odotankin niin yhtä jännää tää tuntuu olevan.... :D
 
Itse ilmoitin ajat sitten työnantajalle olevani hoitovapaalla 2016 kevääseen asti, siis siihen asti kun esikoinen täyttää 3-v. Pitäsi taas rimpautella ja kertoa uutisia, harmi vaan kun on pomo vaihtunut. En kyllä yhtään oo miettiny että kauanko sitä kotona sitten olisi, ainakin 1-v asti (ajattelin yrittää taas imetystä tuonne asti). Mutta niin.. nyt on joku aivovamma kun en tajua että saanko siis saman äitiysrahan kuin ekassa raskaudessa kun äitiysloma alkaa vai mitenkäs tuo nyt oikein menee? Tosin itsellänihän työnantaja maksoi palkkaa reilu pari kk vapaiden alussa, sitä tuskin enää voi odottaa. Pitäisi varmaan leuskella asioista, kun jaksais.
 
2013&15: sulla on vakipaikka, jolloin mun käsittääkseni työnantaja maksaa ekat 3kk palkkaa. (ainakin meidän työehtosopimuksen mukaan) Ja mikäli lapsi syntyy ennen kuin edellinen täyttää 3vee, niin saat samaa ä-rahaa kuin edellisestäkin. :)
 
Riippuu työpaikasta ja tessistä saako palkkaa. Jos siis ei vanhempainvapaiden välillä käy töissä. Kaupan alalla ei saa palkkaa kun jatkaa suoraan uudelle lomalle. Justiin tarkistin tessistä, kun olin kuullut, että asia olis viime vuoden alusta muuttunut :/
 
Jaaaaaaa...empäs jotenkin osannut ajatellakkaan että voisin vielä saada palkkaa äitiysloman alussa. Mutta jos mä nyt oikein ymmärrän niin juu, kyllä sitä pitäs noilla ehdoilla saada. Kaupungilla siis duunissa 6/12-3/13 jolloin jäin ensin lomille ja sitten äitiysvapaalle jne..
Toi kohta "palvelusuhde välittömästi ja keskeytymättä ennen äitiyslomaa vähintään 2kk" mietityttää, kaipa siihen kuitenkin lasketaan tuo hoitovapaa aikakin. Pitänee soittaa pomolle kunhan uskaltaa :think005
Jos työntekijälle tai viranhaltijalle on myönnetty hoitovapaa, jonka aikana Kela myöntää uuden äitiyspäivärahan, on hänellä oikeus äitiysvapaaseen, johon sisältyy 105 arkipäivää, 72 ensimmäistä arkipäivää palkallista. KVTES V luku 8 § 1 edellytykset
palvelussuhde välittömästi ja keskeytymättä ennen äitiyslomaa vähintään 2 kk
äitiysvapaata haettu viimeistään 2 kk ennen va-paan alkamista
esitetty todistus raskauden kestosta ja lasketusta synnytysajasta Lisäksi:
hoitovapaan keskeytyksestä on ilmoitettu kuukautta ennen keskeytystä
 
Eipä sit tulli kerrottua kun pomot ei kerennyt noita keskusteluita pitämään . No jospa huomenna. En sit muillekaan työkavereille vielä paljasta...
 
Eilen laitoin pomolle sähköpostia mun lomasuunnitelmista ja hoitovapaasta ja samalla sitten kerroin, että en syksyllä palaa hommiin vaan kesäkuussa alkaa uusi ä-vapaa. Hurjasti pomo onnitteli ja käski käymään viimeistään kun vauva syntyy :) Kerrankin joku suhtautuu positiivisesti meidän uutisiin :happy:
 
Huh, sainpas kerrottua lounaspöydässä uutiset lähimmälle työtiimille, miten se voikin jännittää niin kovin! Piti kertoa jo eilen, mutta en vaan saanut suuta aukaistua. Kai tästä tuli jotenkin todellisempaa ja lopullisempaa nyt. Olipas kyllä ihanan iloinen vastaanotto. Eipä tarvitse enää miettiä miten pukeutuu töihin. Muut työkontaktit saavat huomata sitten sitä mukaa kun heitä tapaan, mahaa en aio enää piilotella.
 
Tänään aamulla palaverissa esimies otti mun raskauden puheeksi (mun luvalla) kun työporukassa oli vielä pari jotka eivät vielä tienneet. Jotenkin alkoi hirveästi taas kuumottaa ja naamani olikin varmasti aivan punainen, enkä kyllä edes tiedä miksi.. o_O Kovasti tuli onnitteluja ja kyseltiin laskettua aikaa yms. Työporukassani on vain vanhempia miehiä ja esimies joka on nainen.
 
Takaisin
Top