Raskaudesta kertominen työnantajalle

Lemmy

Näppärä viestien naputtelija
Eli siis milloin ootte aikoneet kertoa pomolle tulevasta äitiyslomasta? Mää mietin, että josko sitä kertois jo tammikuussa kun np-ultra on ohi, mutta eikai rakenneultrankaan jälkeen oo myöhästä...Lakihan ei velvoita kertomaan kuin paria kuukautta aikaisemmin, mutta musta on jotenkin hölmöä "pimittää" tietoa, ehtivätpä sitten rauhassa saada hyvän sijaisen :)

Esikoisesta kerroin noin 4kk ennen äitiysloman alkua. Pomo (mies) oli ihan hiljaa vaan puhelimessa...Ollaan siis eri paikkakunnilla, siksi puhelu.
 
Varmaan np-ultran jälkeen. Oon siis nyt ä-lomalla ja jään pariksi kuukaudeksi hoitovapaalle ennen uutta äippistä. Ja en jaksa jatkuvasti siellä ravata, niin samalla menee kun käyn hoitis ja kesäloma hommat juttelemassa :)
 
:D Mäkin olen nuo välit ollu töissä 5kk ja 4kk. Esimies oli eri tyytyväinen :smiley-angelic006
 
Lemmy sama juttu :D oikeesti jopa hävettää kertoa mutta ilonen uutinenhan tää on...
 
Mie ajattelin viedä töihin maanantaina pullaa ja kertoa, että nyt on pulla uunissa! :grin. Eka tulossa ja maanantaina menen siis ekan kerran töihin np-ultran jälkeen.
 
mulla alkaa uudet työt ens viikolla... tyypit tietää että oon raskaana.. ja työsopimus toukokuunloppuun :)
 
Mä aion vielä pitää salassa. Tiedän, että pomo ottaa nää asiat tosi hyvin, tämmoisissa jutuissa se on ymmärtäväinen. Onhan ne tuolla palkanneetkin yhden jo aika näkyvästi raskaana olevan naisen (joka tosin pian potkittiin pellolle, kun ei pomo tykännytkään siitä, mutta ei siis raskauden takia) ja yksi tammikuussa palkttu sai pari viikkoa aloittamisen jälkeen tietää olevansa raskaana (se lähti ite kesäkuussa, kun ei kestänyt pomoa) eikä siitäkään mitään ongelmia tullut. Joskus pomo ja varapj (molemmat naisia) ovaat oikein hehkutelleet, että koskakohan saadaan seuraava järjestövauva. Eli siis varmaan saisin vilpittömät onnittelut, ja ihanat työkaverit olisivat varmasti myös iloisia meidän puolesta. Silti ei vain tee mieli kertoa. Ehkä siksikin, että haluan itse tuolta jo pois, koska en jaksa enää pomoa. No, kai sitten tammikuun lopussa kuitenkin kerron tai helmikuussa. Tai jos maha pullahtaa kovasti esiin, niin sitten kun huomaavat. Yhdelle työkaverille, joka on myös kaverini, tekisi mieli kertoa, mutta pelkään, että se sitten vahingossa möläyttää jotain.
 
Mun oli tarkoitus pitää kaikki pitämättä jääneet kesälomat nyt alkuvuodesta ja palata sitten töihin. Ei varmaan tartte palata töihin, kun kerron uutiset ultran jälkeen. Jos kumminkin kesälomat sais pitää, niin olis tosi jees. :wink Mulla on meinaan pitämättä 2,5kk kesälomia ja viimeinen loma pakko pitää toukokuusta alkaen, joten ei siihen sit jäis työviikkoja kovin montaa. :grin
 
Mä oikeestaan jouduin kertomaan jo melko alussa.. kun pahoinvointi alko jo rv 6.. en tiiä miten muuten olisin selittäny 6 viikon sairasloman "mullatotaöö..on sitkeessä tää vatsatauti":smiley-angelic006
 
Mie kerroin esimiehelle jo aika alussa, kun mietin pystynkö keväällä enää kaikkea tekemään. Oikein hyvin se otti ja onnittelikin, katotaan sitten keväällä mikä on vointi :) Työ on sesonkiluontoista, joten sopimus päättyy muutenkin ennen äippäloman alkua.

Työkavereista olen parille maininnut jotka osaavat pitää salaisuuden, muut pohtikoot sitten myöhemmin että oonko vain lihonu vai kehtaako kysyä :D
 
Mäkin jouduin kertomaan töissä jo varhain, kun jouduin jäämään pahoinvoinnin vuoksi sairaslomalle. Tai siis vain pomo tietää, työkaverit saavat huomata asian sitten, kun huomaavat.

Mun monta vuotta kestänyt määräaikainen työsuhteeni on päättymässä nyt keväällä, enkä usko, että sitä tässä tilanteessa jatketaan. Oikeastaan ei ollut varmaa, olisiko työ jatkunut muutenkaan, mutta raskaus varmasti sinetöi sen, että työ ei jatku.

Pomo myhäilee avoimesti tyytyväisyyttään, kun sen ei tarvitse kantaa huonoa omaa tuntoa mun laittamisesta pihalle, kun nyt siihen on "hyvä syy". "Täähän kävi nyt sun kannalta tosi hyvin, kun voit jäädä sopparin päättymisen jälkeen äitiyslomalle", se sanoi. Mun mielestä tilanne ei kyllä ole yhtään hyvä.

Musta on tosi kurja jäädä äitiyslomalle työttömänä. Olisi niin paljon helpompaa, kun olisi tuttu työpaikka, johon palata. Tietäisi talon tavat ja ei tarvitsisi äitiyslomalla murehtia sitä, mistä löytää uuden työn. Kolmikymppinen yhden pienen lapsen äiti kun ei ehkä ole sitä kuuminta valuuttaa työmarkkinoilla... Onko muita, jotka joutuvat jäämään äitiyslomalle työttömänä?
 
Mä olen opiskelija ja ehdin juuri valmistua ennen vauvan syntymää. Tokihan järkevintä olisi ollut odottaa siihen, että saan työpaikan ja se vakinaistetaan, ja ryhtyä vauvahommiin vasta sitten. Miehelläni kuitenkin on vakituinen työpaikka ja meillä on säästöjä syrjässä ihan asuntosäästöjenkin lisäksi, joten uskomme pärjäävämme.

Minäkin jään siis työttömänä äitiyslomalle ja työelämään palatessani olen liki 27-vuotias pienen taaperon äiti ilman koulutuksen jälkeistä työkokemusta. Voin olla jopa hieman vanhempi, jos päädymme tekemään toisen lapsen heti ensimmäisen perään tai edes melko pienellä ikäerolla. Kieltämättä hiukan jännittää tuo aika, vaikka alallani työtä riittää ja näen itseni melko hyväksi työnhakijaksi noin muuten.
 
Mulla vakkarisopimus. Tosin en ees noita lomia paljon pitele, kun vanhempainvapaakin laitetaan tällä kertaa miehen kanssa puoliksi. Olen siis n. puol vuotta pois töistä tän tokan naperon jälkeen.
 
Minä oon kans vakkarityössä. Ja aion kyllä heti loppiaisen jälkeen kun menen töihin kertoa pomoille asiasta kun on kehityskeskusteluaikakin, niin miksipä sitä olis kertomatta, sikäli mikäli maanantain np-ultrassa on kaikki niin kun pitääkin.
Oon itse asiassa suunnitellu että pitäisin ens kesän lomankin ennen äippälomaa eli jäisin jo pois toukokuussa mikäli se pomoille sopii, siten saisin periaatteessa ratkaistua senkin että kerkeisin tälle keväälle tehdä mun työn ohessa olevaan koulutuksenkin kaikki harjoittelut ennen syksyä, jolloin ne pitäs viimestään tehdä ku marraskuussa loppuis.
 
Mulla on tosiaan nyt vakipaikka, mutta sellainen, jossa en halua jatkaa. En ole halunnut pitkään aikaan, mutta palkka ja työehdot pääosin ovat kuietnkin sen verran hyvät, etten ole mihin tahansa halunnut vaihtaa. Nyt olisi näkösällä ainakin yksi kiinnostava paikka ja mahdollisesti aukeaa toinenkin lähiaikoina, mutta en tosiaan tiedä, miten tämä raskaus vaikuttaa mahdollisuuksiini saada kumpikaan nosita mahdolisista ja kiinnostavista paikoista. Tosin täällähän äitiysloma on hyvin lyhyt (1,5kk ennen laskettua aikaa ja 1,5kk syntymän jälkeen) eli pitkää taukoa ei ole tiedossa. Jos en noista paikoista kumpaakaan saa, on kai vain pakko sinnitellä nykyisessä työssä. Plääh.
 
Mulla on kans vakipaikka. Kerroin esikosta muistaakseni rv6 ja nyt toisesta rv7 vai 8.

Mä oon jo kyselly josko saisin säästää tän vuoden kesäloman ja pitää sen sit ens kesänä pois, sillai et sais mammalomaa venytettyy kahden kesäloman verran.
 
Takaisin
Top