Raskaudesta kertominen läheisille

Kesäkuussa kerroin neljän hengen opiskeluryhmällemme, joihin olen tutustunut tammikuussa opintojen alettua. Emme siis ole niin läheisiä, joten oli "turvallista" kertoa. Kevättalven lähipäivillä tuli paranneltua maailmaa parin viinipullon avulla ja juteltuakin, että toinen lapsi jossain kohtaa haaveissa ja kesäkuussa sitten jo kieltäydyin kohteliaasti ja olin vesilinjalla niin kyllähän sieltä heti tuli kyselyä! :Grinning Face: Olivat oikein iloisia uutisista. Hyviä tyyppejä niin vähän voi vaihtaa kuulumia. En nyt kuitenkaan liikaa viitsi kuormittaa vauvajutuilla.

Läheisille kertomista taas olen pantanut, koska noh viimeksi vastaanotto etenkään oman sukunipuolelta ei ollut mikään ylitsepursuava. He olivat kaikki iloisia uutisesta, mutta meidän suvussa vain ei oikein tajuta tällaisia juttuja. Joulunpöytään kun oltiin asettumassa juoksin isän perään ja kerroin uutisesta. Sielä taisi tulla asiallinen "hieno juttu". Sitten kun pöydässä kerroin hänen avopuolisolleen ja muulle seurueelle ei kukaan oikein edes onnitellut. Jatkettiin siinä sitten jouluruoan syömistä... :tears:
Äidilleni kun annoin ultrakuvan käteen ja kysyin kenen kuva tämä on niin niin veikkasin ihan vakavalla naamalla, että mun miehen ja kesti aika pitkään tajuta, että tulevan lapsenlapsen kuva se siinä. Hänellä on sairauksia, joten ei aina niin jaksa keskittyä ja on myös superjuoruilija, joten hänelle voi kertoa vasta kun tieto on kaikille julkista!!! :No Evil Monkey:


Miehen puolelta reaktio oli onneksi tuolloin sellainen kuin elokuvissa; syöksyttiin halaamaan ja onnittelemaan. Taisi siinä aina niin virallinen appiukkokin herkistyä. :Slightly Smiling Face: Anoppi on pikkukakkosesta kysellyt jo pitkään. Vuosi sitten jo sanoin, että kyllä luultavasti jossain kohtaa toista toivotaan. Välissä sitten aina heittänyt sutautuksia "ettei tulisi kovin pitkä ikäeroa sisaruksille". Tarkoittanut toki aina hyvää, mutta itse pyrin olemaan aina kovin sensitiivinen näissä jutuissa. Ehdimme itsekin tätä plussaa yrittämään yli vuoden.
 
Me ollaan nyt vihdoin kerrottu isovanhemnille. Ja voi ihmetyksen ja ilon määrää. Olivat jo sitämieltä et tuskin nuo lisää tekee? Eli ylläri kolmonen! Muutamaa kaveria ollaan nähty ja yllättyneitä hekin kun aijemmin nii nihkeesti suhtauduttu ajatukseen et meitä olis enemmä. Mut ihanaa yllätellä kavereita!
 
Pikkuhiljaa kypsyy ajatus kenelle ja milloin. 🐕 hoitaja tietää jo. Pomo myös.
Eräälle urakoitsijalle totesin viime viikolla etten tod.näk ole mukana 4/2023 hanketta toteuttamassa. Totesi maksavansa mun pomolle munmatkakulut+palkan+päivärahat Virosta tms Suomeen... No, toivottavasti sylissäni on tuolloin aivan jotainmuuta kuin projektipapereita.

Vanhempieni luona menen käymään parin kolmen viikon päästä, en aio kertoa (onneksi maha on ihanan pieni) He huolestuisivat turhaan, etenkin kun jo tietävät mahdollisista maastamuuttosuunnitelmistani. Parhaalle kaverille kerron jos RU jälkeen on kaikki ok. (Meidän piti helmikuussa lähteä kaksistaan Madeiralle). Pystyn jo näkemään miten hän tulee minne tahansa sairaalaan mua ja pientä katsomaan vaikka siellä olisi millaiset vierailurajoitukset... Esiintyy vaikka pappina, vaikkei kirkkoon kuulukaan

Parille työkaverille on myös RU jälkeen tark. kertoa.
Miehen vanhemmat ovat kuolleet, enkä ole sisaruksiaan tavannut.

Asianajani luo varaan ajan RU jälkeen. Täytyy tehdä paperit kaiken varalle, mikäli minulle esim synnytyksessä sattuisi jotain.
Eli aika pieneksi jää tuo ennakkoon asiasta tietävien joukko.
 
Mä kerroin eilen koko firman henkilöstölle meidän yhteisessä palaverissa. Viimeviikolla kerroin myös toimarille ja hallituksen pj:lle. Kovin oli ilahtunutta porukkaa. :No Evil Monkey::Speak No Evil Monkey: Meillä on siis hyvin tiivis työyhteisö ja oon useiden työkavereiden kanssa myös ystävystynyt niin että olen nähnyt heitä myös vapaa-ajalla ja joskus vollottanut niinsanotusti olkaa vasten kun raskaus mennyt kesken ym. :red-heart::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Eli osa työyhteistöstäni on ollut seuraamassa meidän hoitotaivalta aika tiiviistikin, niin jännitti nyt ihan tosi paljon kertoa asia näin julkisesti. Toisaalta taas minusta ihan aiheellista kerto asiasta nyt, koska jään nyt kuukauden lomalle ja mulle aloitetaan sijaisen rekry, niin palattuani lomalta ollaan jo sen verran pitkällä että se olisi loman aikana paljastunut jo rekryn myötä, halusin kuitenkin ihan itse asiasta kertoa. Ohhoh tulipa sepostus
 
Vanhempieni luona menen käymään parin kolmen viikon päästä, en aio kertoa (onneksi maha on ihanan pieni) He huolestuisivat turhaan, etenkin kun jo tietävät mahdollisista maastamuuttosuunnitelmistani.
Mihin olet mahdollisesti muuttamassa, kuulostaapa mielenkiintoiselta! :) Me ollaan haaveiltu, että muutettaisiin väliaikaisesti johonkin ulkomaille ainakin vuodeksi ennenkuin lapsi(lapset) menee kouluun. Katsotaan tuleeko tämä haave koskaan toteutumaan. Ollaan ennen lasta tehty molemmat useamman kuukauden reissuja yhdessä ja erikseen kun oltu aikanaan lisäksi opiskelijavaihdossa.
 
Mihin olet mahdollisesti muuttamassa, kuulostaapa mielenkiintoiselta! :) Me ollaan haaveiltu, että muutettaisiin väliaikaisesti johonkin ulkomaille ainakin vuodeksi ennenkuin lapsi(lapset) menee kouluun. Katsotaan tuleeko tämä haave koskaan toteutumaan. Ollaan ennen lasta tehty molemmat useamman kuukauden reissuja yhdessä ja erikseen kun oltu aikanaan lisäksi opiskelijavaihdossa.
Mahdollisuus muuttaa pysyvästi tai tilapäisesti, Viro, Latvia tai Saksa, jolla luonnollisesti merkitystä esim sos.turvaan eli terv.huoltoon.
 
Onko muut vielä julkistaneet raskautta omilla somekanavillaan? Mä suunnittelin tekeväni sen tänään tai huomenna oheisen kuvan kanssa 😍
Onpa ihana idea! Me pidetään some pimennossa siihen asti, että miehen perhe on kuullut ja mies haluaa heiltä pantata asiaa (koska ei niin hyvät välit vanhempiin ja pelkää siskojensa vahingossa kertovan asian vanhemmille)
 
Onpa ihana idea! Me pidetään some pimennossa siihen asti, että miehen perhe on kuullut ja mies haluaa heiltä pantata asiaa (koska ei niin hyvät välit vanhempiin ja pelkää siskojensa vahingossa kertovan asian vanhemmille)
Kiitos 😄 sinne sujahti kuva someen ja kanavat räjähti.
Kurjaa jos välit on vähän viileät, ymmärrän kyllä hyvin että silloin haluaa pantata asiaa aikansa. Toivottavasti huonot välit vanhempien kanssa ei kuitenkaan hälvennä odotuksen onnea ❤️
 
Kiitos 😄 sinne sujahti kuva someen ja kanavat räjähti.
Kurjaa jos välit on vähän viileät, ymmärrän kyllä hyvin että silloin haluaa pantata asiaa aikansa. Toivottavasti huonot välit vanhempien kanssa ei kuitenkaan hälvennä odotuksen onnea ❤️
Ei onneksi ☺️ Mun vanhemmat on onneksi hyvin läheiset myös mun miehen kanssa, joten ehkä vähän ”paikkaa” asiaa 🥰 sanotaanko ettei välit miehen vanhempiin ole sinällään huonot että olisi riitaa tai jotain, miehellä ei vaan ollut mikään paras mahdollinen lapsuus, eikä sen takia halua pitää kauheasti yhteyttä, aikalailla sellaiset neutraalit välit. Äitinsä ei ehkä ole kaikista tasapainoisin ihminen.
 
Ihana kuvaidea Noaidi! 😍 Me ei olla somessa julkistettu asiaa, niin vähän muutenkin päivitän facebookiin mitään ja muissa somekanavissa en oo. Katotaan jos lapsen synnyttyä sinne jotain päivitän 😅
 
  • Tykkään
Reaktiot: MMV
Haha meil on tää samanlainen kuva pleikkaohjaimista suunnitteilla 😁🤩
Aijaa onpa hauska! Mäki pohdin pitkään ja selailin nettiä kun etsin inspiraatiota! Lopulta tää tuntui kaikista omimmalta tavalta, kun pelaaminen on mulle ja miehelle yhteinen harrastus. 😊 Toinen yhteinen harrastus on Netflix mutta "netflix & chill" ois saanu ihan uudet sfäärit jos oisin laittanut siihen liittyvän kuvan 😂😂😂
 
Muokattu viimeksi:
Mä ajattelin et vois julkaista jonkun kuvan ens viikon rakenneultran jälkeen, mutta katsotaan voi olla että jää vielä vähän myöhemmäksi🤭 meillä kyllä kaikki läheiset ja ystävät jo tietää raskaudesta, lisäks miehen ja munkin monet työkaverit koska ilmeisesti maha ei oo enää mikään huomaamaton edes väljissä työvaatteissa😂
 
Onko muita jotka haluaa pitää tiedon raskaudesta salassa mahdollisimman pitkälle? RV18+2 eikä vielä kerrottu eteenpäin.🤭 Varmaan annetaan kaikkien ite huomata, mut vielä ei oo maha kasvanut näkyvästi.🙂
 
Onko muita jotka haluaa pitää tiedon raskaudesta salassa mahdollisimman pitkälle? RV18+2 eikä vielä kerrottu eteenpäin.🤭 Varmaan annetaan kaikkien ite huomata, mut vielä ei oo maha kasvanut näkyvästi.🙂
Ei ollakaan siis ratkaisumme kanssa yksin, kiva! Taikausko tms sellainen estää epävarmoista tulevista asioista kertomisen...
Meillä olikin jo lupa-tulla vaiheessa sovittuna, ettei raskaudesta juurikaan kerrota.
Nyt RV16+5, 💓 ja mitään massupallukkaa ei näy. Samat napakat farkut ja t-paidat käytössä, isompia rintsikoita oon kylläkin ostanut.
Mun ex-pomo=nykyinen luottoystäväni ja koirahoitolan pitäjä on ainoat jotka terv.huollon henkilöstön ja mun työnantajan lisäksi asiasta tietää. Ens viikolla kampaaja, jolle aion kertoa, vaan ei ole kavereita.

Aiotaan kertoa vasta kun Ohhoh on sylissä.
Syksy- ja talvikauden vaatteet auttavat rajaamaan uteliaita katseita ja korona-aika siirsi kaverijutut pääosin nettiin... Ens helmikuulle suunniteltu ulkomaan kaverireissu pitänee työ yms kiireisiin vedoten siirtää kylläkin syksyyn.
 
Ei ollakaan siis ratkaisumme kanssa yksin, kiva! Taikausko tms sellainen estää epävarmoista tulevista asioista kertomisen...
Meillä olikin jo lupa-tulla vaiheessa sovittuna, ettei raskaudesta juurikaan kerrota.
Nyt RV16+5, 💓 ja mitään massupallukkaa ei näy. Samat napakat farkut ja t-paidat käytössä, isompia rintsikoita oon kylläkin ostanut.
Mun ex-pomo=nykyinen luottoystäväni ja koirahoitolan pitäjä on ainoat jotka terv.huollon henkilöstön ja mun työnantajan lisäksi asiasta tietää. Ens viikolla kampaaja, jolle aion kertoa, vaan ei ole kavereita.

Aiotaan kertoa vasta kun Ohhoh on sylissä.
Syksy- ja talvikauden vaatteet auttavat rajaamaan uteliaita katseita ja korona-aika siirsi kaverijutut pääosin nettiin... Ens helmikuulle suunniteltu ulkomaan kaverireissu pitänee työ yms kiireisiin vedoten siirtää kylläkin syksyyn.
Minä oon nyt töistä jäämässä opintovapaalle, niin sielläkään ei keretä huomata kun vasta kun on vauva sylissä. 😅 Toivon et saatais olla miehen kans vauvakuplassamme ihan kahdestaan mahdollisimman pitkään.🤭😁 Mulla ollu muutenki aina väljiä paitoja käytössä niin ainakaan ei sen puolesta pitäis heti arvata et vaatteet vaihtus. Saa nähdä minne asti voi vielä "piilotella". 😁
 
Olen kertonut läheisille ja ystäville hyvin sekalaisessa järjestyksessä. Tällä kertaa (neljäs raskaus) vanhempani saivat tietää ensimmäisinä. Suurin osa ystävistä ei vielä tiedä.
 
Mun maha pompsahti kunnolla esille viikolla 14+, joten sen jälkeen on ollut aivan turha yrittää salailla mitään edes löysien vaatteiden avulla 😂 Kaikki ne ihmiset tietää siis, joita olen sen jälkeen tavannut. Töissä kerroin heti loman jälkeen eikä mitään spekulaatioita ehtinyt syntyä. Mitään julkista paljastusta somessa tms. ei olla kuitenkaan tehty, ehkä sitten lähempänä joulua jos ollenkaan.
 
Takaisin
Top