Raskauden viimeinen kolmannes.

Babaytoy

Asioista perillä oleva
On mulla hieman kysymysmerkkinä....

Hei! Osaako joku selittää mulle vähän tarkemmin,että milloin alkaa raskauden viimeinen kolmannes?
Okei,sen tiiän että 1-3kk (Ensimmäinen kolmannes) 4-6kk (Toinen kolmannes) ja 7-9kk (Viimeinen kolmannes).
Mutta viikkoina? En tiedä milloin mulla alkaa ja varmaan monella muullakin niin tuo viimeinen?

Olen nyt viikolla 23+1.
0-4vk 1kk, 5-8vk 2kk, 9-12vk 3kk, 13-16vk 4kk, 17-20vk 5kk, 21-24vk 6kk ...?
Meneekö näin,että vielä viikko eteenpäin niin olen kuudennella kuulla? Mutta vasta 25-28vk 7kk ja alkaa raskauden viimeinen kolmannes? ...

Oon varmaan tosi untamo,mutta yhteen kertaan mietin näitä,että huhhuh missäs tässä nyt mennään.
Kertokaa joku!!!??
 
http://www.helistin.fi/?page=0320365&id=8144582

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=86

Noissa on tietoa tuosta viimeisestä kolmanneksesta, joka noitten mukaan alkaa vkolla 28.. Kuukkelin kautta löytyy tietoa kuhan jaksaa ettiä :)
 
Kiva ku avasit tänne uuden palstan raskauden viimeselle kolmannekselle.. Ite oon miettiny aivan samaa, et kohta vois jo sellasen laittaa, ku osa meistä siirtyy viimeselle kolmannekselle jo tuota pikaa, jollei jo ole. Vavuva-lehdessä ja vauvan netti-sivuilla raskaus oli jaoteltu seuraavanlaisesti: Alkuraskaus 1-13, keskiraskaus 14-26, ja loppuraskaus 27-41.
 
Täällä ollaan tuon rv 27 mukaan viimisellä kolmanneksella [:)]. Mulla siis rv 27 umeputuu sunnuntaina.
Mä aikoinaan kuulin tavan laskea et on kaksi kolmannesta rv 1-12 ja 13-24 ja viiminen neljännes 25-40 ja sitten aloin sitä käyttään.
Sitten olen kuullut näinkin et 1-16,17-28 ja 29-40.
Tokihan tuo lasketunajan mukaan rv 40 ei ole 100% varma, kun syntyminen voi tapahtua +/- 2 viikkoa eli n. rv 38-42 välimaastoon.

Sit.. jossain nettisivuilla oli raskausviikot katsottu rv 43 asti ja joissain kuten yleensä, eli vähemmän.. Minkä kaavan sitten itselleen mukavammaksi tuntee niin sitä sitten käyttään...lapsi näyttäköön milloin tulee [:)].
 
Hei, huutelen vieraisiin pöytiin.. [:D]
 
Mä olen ainakin kuullut yleisimmin, että alkaisi periaatteessa 29.viikolla. Eli 28+0. 29.viikon kohdassa hehkutetaan vaunkin omassa raskausviikkojutussa, että "seitsemänkuukautisjuhlat ovat ovella!" ja tuon käsittäisin samalla tarkoittavan viimeistä kolmannesta.
 
En sitten tiedä.. Tosiaan monia eri näkemyksiä. Mä taisin itse tuntea olevani viimeisellä kolmanneksella 27+0 lähtien, eli 28.viikolla.
 
Upea viiminen kolmannes...
Oon lukenu et naiset voi parhaiten tähän aikaan raskautta.
Odotan että se olisi eessä [:D].
Ei tosin.. miellän että hyvin kiitettävästi olen tähän asti voinut.

Olen viikosta 25 likimain potenut selkäongelmia ja sairaslomaa on ollut. Masun kasvukipujakin oikein kivuliaana lisäriesana.
Välillä koittanut käydä kääntymässä töissä muttei siitä tule mitään. Enemmän vain selkä ja masu ärtyy..
Nyt lääkäri laittoi neuvolan tarjoamaan fysioon lähetteen jos siitä saisi apua jaksamiseen ja Panadol Fortea tai Panacodia sitten jos oikein pahasti kipeänä ettei reseptivapaa Panadol auta.
Kevyitä kotipuuhia ja koiran kanssa ulkoilua jaksamisen mukaan.

Pitelen muuten myönteistä asennetta päällä vaikka selkä onkin mikä on.
Ihanaa ajatella ettei enää ole kauaa kun saa pikkuisen syliinsä. On tervetullut perheenjäsen.. Hyvin odotettu sellainen [:)].
 
Onnea viimeiselle kolmannekselle! [:)] Täälläkin päin pientä odotellaan,vaikka aikaa onkin vielä jonkun verran. <3
 
Heippa kaikille!
 
Itsekin olen miettinyt tuota kolmanneksien ajoitusta ja paatin just, etta mun viimeinen kolmannes on nyt alkanut [;)] Se tuntuu niin hauskalta ajatukselta. Sita paitsi vihdoin ja viimein vatsa on jo oikeesti iso, hankintoja pitais tehda vauhdilla ja kaikentyyppista pienta raskausvaivaa on alkanut pukkaamaan, joten nailla evailla olen siirtynyt viimeiselle kolmannekselle! Ja sita paitsi huomasin tanaan kavelyni muuttuneen hieman ankkamaiseksi [:D] varma merkki viimeisesta kolmanneksesta! Heh!
 
Onkos teilla muilla jo kaikki tarvikkeet hommattu, sairaalalaukut pakattu ja vauvan huoneet sisustettu? Toivottavasti ei kun itesta tuntuu, etta hankintoja olis viela ja vaikka kuinka paljon edessa... Vaatteita alkaa nyt olla keraantynyt jonkin verran ja pinnasanky on hankittu. Kaikki muu sitten viela uupuukin. [8|] Oliko jollain palstalla joku jo tehnyt jonkinlaista listaa mita kaikkea sita pitaisi hankkia? Musta tuntuu, etta on niin paljon purkkeja ja tavaroita, pumppuja ja nenaputsareita etta kertakaikkiaan eksyn aina kun menen kauppoihin... Eilen kaytiin vaunuostoksilla ja myyja ahdisteli ja sanoi, etta kaiken pitaisi olla valmiina 7kk kohdalla. Iik, sehan on jo hassun viikon paasta! Meilla on viela muuttokin edessa maalis-huhtikuun vaihteessa ja nain ollen esim. huoneen sisustus on viela ihan mahdotonta aloittaa. Suunnitella tietty voi... kukakohan sen sitten toteuttaa kun itse masuasukin kanssa en tuskin pysty paljon enaa tehda [8D] taytyy olla kiltisti, jotta apureita saa helpommin!
 
Hauskaa vauvan- ja kevaan odotusta kaikille ja energiaa elamaan! [:D]
Taikkuri
 
 
 
 
Täälläkin kuletaan kuin ankka tai pingviiniksi olen itseni nimennyt [:)].

Ei kaikkea tarvitse ostaa mitä kaupoissa on.. myyjät markkinoi vaikka mitä jopa sellaista mitä heti ei tarvii. Maalaisjärkeä käyttöön että mitä oikeesti tarvii.

Meilläkin esim. mielessä matkasänky ja sitteri, mutta jäävät siihen aikaan hankittavaksi kun Nyytti on jo syntynyt jos tarvetta nähdään.
Turvakaukalo/istuin ja kantoliina on vielä kaupassa.Toki jotain muutakin vielä hankittavana, mutta voiton puolella hankinnoissa ollaan [:D].
Yhdistelmävaunut on hankittu, pinnasänky irrotettavalla hoitotasolla löytyy ja 50-60cm koon vaatteita (bodyja, potkuhousuja, kietaisupaitoja,housuja, sukkia jne..) jokunen saatuna ja ostettuna alkuun, ja sitten äitiyspakkauksen satoa mikä tuli eilen (kuvia 2009 mallista kelan sivuilla) [:)]. 70cm- koon vaatteita hankitaan sitten kasvun mukaan.
Myös starttiin tuttipulloja on kolmet ja ensitutteja pari pakettia,tuttipidike sekä pulloharja ja harsovaippakankaita puklauksiin. Pari helistin lelua ja sängyn mobiililelu + vaunujen ketjulelu löytyy. Hoitopöydällä mm. pehmomainen hoitoalusta ja voide + Natusanin minipakkaus töpsyja ja vanulappuja. Sänkyyn patja ja lakana. Nyytille unipussi.
Mulla käytössä ollut jättityyny joka hyvä apu ittellä jo nukkumisessa ja sitten Nyytin synnyttyä hyvä imetystuki/ lapsen köllöttelupaikka.

Paljolti olen katsonut että millä hinnoilla esim. Vapaavalinnat ja Löytötavaratalot, Citymarketit ja Prismat myy samoja pikkutarpeita vaikkakin merkki olisi eri kuin lastentarvikekaupassa. Ei ihan kaikki tarvitse olla niin Laatuliikkeestä ja säästöä ehkä hieman saattaa tulla.

Perintöä ;
Keinuhevonen on mun vanha ja siirtyy Nyytille leikkeihin kunhan kasvaa. Kastemekko ja malja ovat myös minun alkuperäiset sekä ensikengät jos pohjalliset korjaisi ja vaihtaisi nauhat. Saatan kyllä ostaa sitten ajankohdan ollen uudet kengät [:)].
Meillä varmaankin menee niin että koiran pehmolelut "vingut"  ja pallot ovat myös Nyytin käytössä. Tulee sitten niitä uusiakin leluja mitä saa lahjaksi.
 
Mäkin päätin siirtyä jo tälle puolelle. Oon niin sisästäny sen että ku 27 alkaa, nii viimesellä kolmanneksella ollaan. [:D]

Maha on tuntunu kasvavan viikon aikana ihan hirveesti, ku puuskutan jo kenkiä jalkaan laittaessani. Kivaahan toi on et masu kasvaa, mut välillä on tukalan ähky olo, vaik ei ois mitään syönytkään. Viikonloppuna lähdetään anoppilaan viikonlopuksi. Anoppi on viimeks nähny mut raskausviikolla 8. [:)] Tyttö on sille sit tiedottanu puhelimessa vähä väliä miten äidin masu on kasvanu toosi isoks. Sit se on nauranu jälkikäteen, et mummu sano ettei se ny viel voi kovin iso olla, et vast tammikuussa alkaa ehkä vähä näkyy..[:D]
no ehkä tää ny vit vähä näkyy, heh he. Toivottavasti ei lennä pyllylles ku saavutaan perille. [;)]

Otin masukuvia aamusti ja mittailin itteäni. 87,9kg on nyt aamupaino ja mahan ympärys 114cm. Paino ei o vielä noussu lähtölukemista, ku pahoinvoinnin takia se laski ekan parin kuun aikana -7kg. Miinuksella ollaan vielä toistaiseksi reilut 5kg. Nyt on kuitenkin kuukauden aikana sellaset +2kg tullu, et kaipa se on nyt sit ylämäkee painonkin suhteen tää loppuraskaus. Huomen-aamuna ois meno sokerirasitustestiin.

Mä sain mukavan puhelinsoiton eilen. Ku yks äitini lapsuuden ystävä soitteli mulle ja kyseli mitä tarttisin vauvalle. Hän on 3v pojan mummu ja ostanu tälle ties mitä. Sano lainaavas mulle kaikkee mitä haluun ihan lakanoista verhokatokseen ja sellasen rottinkisen vauvan korinkin lupas antaa, missä voi nukuttaa noi ekat kuukaudet. Onneks ei keretty vielä tollasii petivaatteita ja verhokatosta ostamaan, ku nyt saadaan nekin.

Tutteja ja pulloja en o vielä hankkinu. Tai no yhden pullon sain lahjaksi. Babysitteri ja turvakaukalo, sekä vaunut on kans vielä hankkimatta sekä ne rintapumput ja liivinsuojukset ym.. Itkuhälytintä aattelin kattella lasten kirppikseltä. Nii ja kestovaippoja samaten. Joitakin ehkä ompelen itekin vanhoista pyyheliinoista.

Kivaa olla jo loppusuoralla.. Mukavaa viikkoa kaikille vauvavattoille [:D]

 
No näinpä minäkin päräytän tästä mukaan viimeiselle kolmannekselle [:D] onpas hurjaa, kun alkuun tuntui ettei se toinenkaan ala millään!! Mulla on maha kans kasvanut nyt ihan viime päivinä hurjasti, koko ajan kiristää ja maha on pinkeä kun venyy ja venyy [:D] tyyppi on myöskin hyvin touhukkaaksi alkanut nyt viimeisen parin viikon aikana, aamulla herää kun minäkin herään ja monottelee aamujumpat tuonne alavatsaan oikein mojovasti! Mulla olis perjantaina kans sokerirasitukseen aika, saas nähdä miten käy! Kunhan nyt vaan muistais olla sit syömättä [8|] Mä saan yhdeltä ystävältä ainakin kantoliinoja pari kappaletta, toivottavasti meidän tyyppi viihtyy siinä, käyttäisin niin mielelläni!
 
Tänään pääsee tuoksuttelemaan pienen vauvan hajua, mennään tervehtimään 2 viikon ikäistä ystäväperheen poikaa, meidän uutta kummipoikaa [:D] tähän mennessä onkin molemmat aikaisemmat kummilapset olleet tyttöjä!
 
Alkaa tuo kasvava vatsa tälläkin haitata menoa. Itse olen heittänyt arkipukeutumisesta tyylin metsään ja painelen tyytyväisenä villakangastakki-goretex-kengät -yhdistelmässä koska en enää tahdo mukavasti taipua kaksinkerroin laittamaan varrellisia siistejä talvikenkiä jalkaan [8|] mukavuudenhalu vei voiton *hih*
 
Ihanaa ku pääsette näkemään vastasyntynyttä. Ne on niiiin pieniä ja sulosia. [:)] Eilen kattelin sairaala-sarjaa illalla ja tippa tuli silmään ku siin näytettiin pikkusta, joka oli syntynyt rvk 36, mut kasvu oli hidastunu ja se näyttikin ihan pari kiloselta vaa se vauva.

Mull on jo nii kauhee "vauvakuume", ettei malttais odottaa kevääseen asti. Vielä ois silti reilut 3kk jälellä tätä odotusta.. Koitas laittaa itestäs tänne masukuvaa Tirri. Ollaan nii samalla viivalla, et ois hauska nähdä sunkin masusta kuvaa.. [:D]
 
Hih, minä ostin pari päivää sitten Vauva-lehden jonka mukana tuli jonkinlainen Meille tulee vauva-opas. Lukasin sen sitten toissa iltana löhöillessäni kuumassa kylvyssä ja ensi kertaa minulle tuli semmoinen tunne että voi vitsi kun sen vauvan jo saisi syliin...
Se oli aika ihana tunne...
 
Jopa ajatus synnytyksestä ei jostain syystä ainakaan sillä hetkellä pelottanutkaan vaan sitäkin odotin kihelmöivällä jännityksellä...
 
Rauha
 
Huomenna alkaa vko 27...vaikka olen äärettömän onnellinen lapsesta ja hän on erittäin toivottu, tämä raskaus ei ole ollut elämäni parasta aikaa. Supistukset alkoivat jo viikolla 17 jonka jälkeen en ole päässyt töihin...pahoinvointi hellitti vasta viikolla 23, viisi kiloa putosi alussa paino...helvetilliset lantion liitoskivut, niin paha refluksi että öisin herään siihen kun yskin vatsanesteitä pois henkitorvesta.

Ihanaa että kohta ollaan loppusuoralla ja saan vauvan syliini pois vatsastani.
 
Muusatar
No ei kuulosta helpolta sun raskauskertomus.. [&:]

Kurja kun toisilla on alusta asti jotain kremppaa. Sit on niitä joilla ei o kerrassaan mitään. Ei edes pahoinvointia. Nii se vaa menee, ettei tasan käy nämäkään "raskauslahjat".

Itellä on jo paremmat ajat menossa. [;)] Alussa oli kaamee pahoinvointi [&o] viikolle 17 asti ja satunnaisia oksenteluja senkin jälkeen. Sit alko ne ennen aikaset supistelut viikolla 22, niin voimakkaana et sairaalaan jouduin tutkittavaks. Paikat oli pehmenneet ja pyydettiin ottaan lunkisti loppuraskaus, ettei synny liian aikasin [:(]. Se oli henkisesti rankkaa, ku pelkäs et menettää tämänkin lapsen. Pari viikkoa niitä supisteluja kesti. Sit tuli onneks paussi. Viime vkl oli vähän kivulias, mut tää viikko menny taas mallikkaasti. Toivossa siis on et loppusuora ois mukavaa ja nautittavaa vauvan odotusta.

Joku sano et mitä enempi ikää tulee, sitä enempi vaivojakin, mut tiiä häntä..

Koitetaan nauttia loppuraskaus ja vaikka ois vaikeeta, ni sinnitellään raskaus loppuun. Lopussa on ainakin luvassa mitä parahin palkinto yhdeksästä kuukaudesta. Saadaan ikiomat prinssit ja prinsessat sylkkyyn. Sitä odotellessa.. [:D]
 
Näin sitä ollaan viimeisellä kolmanneksella [:)] Aika hurjaa vauhtia on aika mennyt kun miettii taaksepäin.
 
Jotenkin tuntuu että siihen toukokuun alkuun on vielä ihan kamalan kauan mutta viime viikolla sit kolahti että eihän se ole kuin vajaa 13 viikkoa enää laskettuun aikaan! Eli ei juuri mitään. Siinä vaiheessa iski pieni jännitys ja ehkä ahdistus et miten sitä saa kaiken valmiiksi [:D] 
 
Minulla myös Muusatar ollut kaikenlaista vaivaa enkä juuri ole töissä naamaani tämän raskauden aikana näyttänyt. Alkuun oli järkyttäviä pahoinvointeja sinne rv 16-17 asti, jonka aikana paino putosi liki 10kg. Seuraavaksi alkoi kantapää vaivata. Diagnosoitiin rasituksesta aiheutunut kantaluupiikki ja olin 4 viikkoa poissa. Tämä kun saatiin kuntoon iski vatsatauti ja sen jälkeen meni vatsan toiminta niin sekaisin et oltiin 1,5 viikkoa poissa ja nyt sitten lääkäri totesi maanantaina kontrollikäynnillä ettei mulla töihin ole edes asiaa kun ihmettelin lantion ja lonkkien kipuilua ja kerroin et mulla on todettu yliliikkuvat nivelet...
 
Toivottavasti siis kaikki ketkä ovat suuremmilta vaivoilta säilyneet nauttivat tästä ajasta minunkin puolesta! [:)] Minä keskitän ajatukseni toukokuulle ja odotan että saan käärön syliin.
 
 
 
Vauveli, juu kuvia on tullut otettua mutta koneelle asti ei ole niistä yksikään vielä siirtynyt [8|] jos tässä sitten ensi viikolla vaikka ottaisin asiakseni kun mies on iltavuorossa ja päätin juuri että kunhan nuo lauantain tuparit on juhlittu ja tää viime hetken remontinviimeistelypaniikki on ohi, niin ensi viikolla en aio kyllä pistää tikkua ristiin tuon rempan eteen!!!!! Hitto, viime yönä tuli nukuttua vaan 5½ tuntia kun innostuin sit hieman tekemään sitä sun tätä kun mies lähti yövuoroon - yhtäkkiä huomasin että kellohan on jo puol 1!! [:D] Tai voisin oikeastaan yrittää pelata kameran kanssa jo sunnuntaina, kun talo on täynnä krapulaisia *hih*
 
Mä kuulun sitten juuri siihen "ärsyttävään" porukkaan, jolla ei ole oikeastaan ollut mitään kremppaa raskausaikana! Oon päässyt kyllä niin helpolla että mietin koko ajan että missäköhän kohtaa mua sit rankastaan tästä [:D] kai mä sit synnytän kolmatta vuorokautta tai jotain, kun nyt on ollu helppoo! Tai sit meille tulee koliikkivauva tai jotain! [:D]
 
Iiiihanaaa [:D] nyt tyyppi käännähti pidemmäksi aikaa päälleen ja potki niin oikeaan kylkeen että ensimmäistä kertaa minä ja työkaveritkin näki potkut <3 [:D] voimaa on kyllä kaverilla kun koko maha heilahti potkujen voimasta *hih* mutta sitten tuo palasi puolen tunnin jälkeen taas persiilleen istumaan...[8|] ...no hyvä että nyt edes kokeilee tuota oikeaa asentoa ajoitain, jos sitten jossain vaiheessa jäisikin sinne *hih*
 
Tää pelasti mun kettumaisen työpäivän aivan täysin [:D]
 
Takaisin
Top