Raskauden ajan painonnousu..

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lindas
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lindas

Jostain jotain jo tietävä
Halusin luoda tällaisen keskustelun, sillä raskaus on minulle ensimmäinen ja jäin miettimään miten paljon painoa raskauden eri vaiheissa tulee? Ymmärrän että tämäkin on yksilöllistä. Tänään katsoin vaa'asta että mulle on nyt tullut (viikot 14+6) 2,5kg lisää. Lähtöpaino oli 66 ja pituutta 165. Toki rinnat on kasvanut ihan älyttömästi ja maha pullottaa.. Mites teillä?

emoticon
 
Itsellä on tullut jo noin viitisen kiloa lisää. Mutta on tässä tullut herkuteltuakin. Karppauksen lopetin kun rupesin varttoon, rupesi vaan tekeen leipää niin paljon mieli ja sen myötä tekee sitten mieli ihan kaikkee. Pitää varmaan aloittaa taas karppaus, jos saa vaan itteään niskasta kiinni. Viime raskaudesta lihoin melki 20kiloo. Tällä kertaa aloituspainokin oli pienempi. Jos sitä sitten tämän lapsen jälkeen saisi ittensä kesäkuntoon 2014 viimeistään. 
 
Mulla oli lähtöpaino 64,5kg (pituutta mulla 164cm) ja rv 11+ kun oli neuvola, niin oli tullut vaan 200g lisää. Ihme sinänsä, kun olin vanhempien luona lomallakin ja siellä tuli herkuteltua kunnolla! Mitään ruokavaliota en ole pitänyt, mutta hormoonien takia on esim. lihan syönti jäänyt vähälle, kun ei vaan maistu. Kait sekin jotain vaikuttaa, ettei enää laita leivän päälle lauantaimakkaraa. :) Normaalipainoisillahan painoa ei tarviis kait tulla ekan kolmanneksen aikana vielä, ei ainakaan paljoa, vasta sitten tokasta kolmanneksesta alkaen.

Tämmösen taulukon löysin yhdestä esitteestä, minkä sain lääkäriltä. Se on tehty normaalipainoisille ja on siis pelkästään suuntaa antava.

Painonnousu raskauden aikana 
rv 1. - 16. yhteensä 2kg
rv 17. - 22. yhteensä 2kg
rv 23. - 26.  yhteensä 2kg
rv 27. - 39. 0,5kg/ viikko
 
Mulle on tullut nyt 1-1.5kg. Mä myös lopetin karppauksen ja luulen et noi kilot on siitä tullut.. Mä yritän pitää painon nousun mahdollisimman maltillisena, koska viime raskaudessa mulle tuli huimat 27kg! enkä koskaan enään haluu sellasta taakkaa kannettavakseni! :)

Katoin äitiyskortista miten mulla meni toi painonnousu viimeksi.
Eli älkää toimiko näin! ;) :

rv1 - 16       = 6kg
rv17-20+2   = 2,9kg
rv21-26+1   = 6,4kg
rv27-39       =  9,8
rv39-40       = 2kg
 
Joo... no mulla pomppas paino ylöspäin ainakin sen 2 kg jo ennen ekaa neuvolaa....
Esikoisen kanssa kysyi sentään paljonko oli paino ennen raskautta, nyt laittoi sen mikä oli ekassa punnituksessa.
Ja syönyt olen muka normaalisti! Tai vähän kevyemminkin yritin, kun näytti että paino lähtee hurjaan nousuun.

Sain ekaa odottaessa alkuvaiheessa noottia, kun paino oli jonkun sata grammaa pudonnut. Se oli kuitenkin vain yks kerta ja joulu siten korjasi tilanteen korkojen kera...
 
Mulla paino oli pudonnut 1,5kg, 1-14vko, eikä neuvolatäti sanonut tohon mitään. Ja olen kyl herkutellut useammin ku ennen..mut eiköhän täs vielä kerkee paino nouseen.. :)
 
Mulla on kanssa tullu karppauksen lopettamisen jälkeen heinä-elokuulta jotain 4 kiloa ainakin, on vaan tullu herkuteltua niin maan perkuleesti! Masentavaa, tuntuu kun koko karppaus olis menny ihan hukkaan, mut tuskinpa ne kaikki 40 kiloa nyt edes raskauden myötä takasin tulee :D
 
Mulla oli tässä raskaudessa alkupaino 64kg nurkilla, pituutta 170cm. Painoa oli kk aikana tullut 100g lisää. Nyt mulla on/oli mahatauti, että varmaan pari kiloa kadonnut elopainoa... Edellisessä raskaudessa tuli pikkasta päälle 20kg, tosin uskoisin sen olevan suht tasan 20kg, koska alkupaino lienee heittänyt parilla kilolla. Olin sanonut alkupainokseni silloin 63kg, mutta kuukaudessa olisi tullut muka melkein 4kg lisää, niin ei voi pitää paikkaansa. Varmaan olis ollut lähempänä 65-66kg... Ei tuo paino alussa kuitenkaan pitäis kauheesti nousta.  

Mutta mielenkiinnosta kattelin miten se paino meikäläisellä meni :)

1-16+5 vk 4,6kg (jos ajateltais et se paino ois ollut sen 65kg, niin painoa ois tullut 2,6kg)
17-22+3vk 5kg
23-28+3 4,9kg
29-39+6 8,1kg (vajaa 0,8kg/viikko)

Lopuksi tuli aika paljon turvotusta, että nestettä kertyi. Tämä paino kertyi, vaikka söin normaalisti enkä kahden edestä. Synnytyksen jälkeen annoin 9kk itselleni aikaa palautua lähtöpainoon ja se onnistui. Kuulun siihen onnekkaaseen porukkaan, jolla imetys vie kiloja pois. Saas nähdä millaset saldot on tästä raskaudesta :) Minä en kiloja raskauden aikana murehdi, tärkeintä on et mukelo kasvaa ja äiti voi hyvin :)
 
Niin, tuo painon nousu on niin yksilöllistä ja siihen vaikutta moni tekijä. Mulla tuli molemmista pojista 20 kiloa, jotka tosin lähti pois n. kolmen kuukauden jälkeen synnytyksistä.

Mulle alkoi puolenvälin jälkeen kertyä todella paljon turvotusta ja pääosa tuosta painon noususta siis johtui nesteen kerääntymisestä kroppaan. Nilkkoja mulla ei enää viimeisinä viikkoina edes ollut, kun olivat kirjaimellisesti lähes yhtä paksut kuin mun polvet. Norsuna siis mentiin synnyttämään ;). Sitten kun synnys ohi, sainkin juosta vessassa todella usein ja pissaa tuli ihan järjettömät määrät, kun nesteet lähti liikkeelle.

Nyt jo paino noussut 4 kiloa ja huomaan, että nilkkoihin on alkanut hiukan kerääntyä nestettä. Varsinkin illalla turvotuksen huomaa ja aamuisin se on laskenut. Lääkäri ja kätilö joskus sanoivat, että iso turvotus voi olla merkkinä myös hyvin toimivasta istukasta, joka poistaa tehokkaasti kuona-aineita. Mistään raskausmyrkytykistä kun ei ole mun kohdalla ollut kyse.

Eli "innokkaana" odotan, mitä vaaka tulee näyttämään tässä odotuksessa. Veikkaan että samoihin lukuihin mennään, ellei ylikin. Lohtuna onneksi siis, että palautuminen omiin normi-mittoihin ollut nopeaa. Eli ei stressiä täällä suunnalla painosta :).
 
En tiedä ymmärsivätkö kaikki kommenttini niin, että stressaisin vauvasta johtuvaa painon nousua, mutta sitä en tarkoittanut. Vaan siis juurikin tuota, että onnistuin jo ennen kuin edes raskaudenaikainen painon nousu oikeasti alkaa, niin lihomaan sen 4 kiloa :)

Olen kyllä kiitollinen siitä, että tulin raskaaksi nyt, enkä silloin yli 110 kiloisena, koska luultavasti silloin olisi ollut huomattavasti tukalampi olo.
 
Mulla oli ensimmäiseen neuvolaan mennessä tullut jo 2kg lisää painoa, mutta sen jälkeen paino onkin pysytellyt samoissa lukemissa, kun viikko sitten kävin viimeksi vaa'alla. Esikoisesta painoa tuli vain n. 9kg koko raskauden aikana. Söin kaikkea mitä halusin ja niin olen tehnyt oikeastaan nytkin. En ole erityisesti herkutellut, mutten ole vältellytkään niitä.

Innostuinpa minäkin katsoa miten painoa tuli viimeksi.
rv 1-22    = -0,3kg (paino tippui aluksi rajusti oksentelun vuoksi)
rv 23-30  = 4,9kg
rv 31-36  = 3,4kg
rv 37-40  = 1,2kg
 
Mulla tuli esikoisesta 9kg yhteensä, pystyin syömään normaalisti ja en kyllä kattonu mitä söin. Alotuspaino mulla oli sillon 57kg ja kaikki lähti pois ja olin sit about puoli vuotta 57kilon painonen ja aloin lihomaan :D nyt lähtöpaino 65kg ja pelottaa paljonko tulee painoa :o Ihan vaan sen takia, että heinäkuussa meillä on häät ja panikoin jo nyt, saanko itseni samoihin mittoihin kun nyt olen, ainakin, toiveissa olis painaa pikkasen vähempi.
 
Mua himppasen huolettaa mun painonnousu. Nimittäin paino nousi eka neuvolakäynnille +1.2kg kun jouduin syömään raskauspahoinvoinnin vuoksi normaalia enemmän. Nyt sitten tuo kaikki oli pudonnut ja lisäksi on tullut -200g. Sinänsä tuo ei kai ole huolestuttavaa, kun pituus on 161 ja lähtöpaino 64.5 ja nyt 64.3kg eli normaalipainon ja ylipainon rajoilla mennään lähtöpainossa. Mä kuitenkin syön normaalisti (aamupala, lounas ja päivällinen ja plussasta lähtien lisäksi 1-2 välipalaa. Herkuttelenkin välillä. Täytyy toivoa, että paino nyt kääntyy nousuun. Maha kyllä koko ajan kasvaa, joten toivottavasti kaikki on kunnossa! Bw, kirjoittelen näitä viestejä puhelimella ja jostain syystä rivivaihdot ei siirry teksteihin vaikka puhelimessa ne näkyy. Siksi kaikki siis yhdessä pötkössä...
 
Tähän mennessä oman puntarin mukaan on tullut lisää painoa 300 grammaa ja neuvolan puntarin mukaan 700 grammaa. Tuo neuvolan punnitus on vain siitä epämääräinen, että siellä punnitaan aina vaatteet päällä ja yleensä olen ehtinyt syödä aamiaistakin, kun muuten tulee huono olo. Yllättävän vähän on kuitenkin paino noussut, sillä alkuraskaudesta jouduin syömään huonon olon takia vähän väliä ja oksensin kuitenkin vain muutaman kerran. Liikkuminen on jäänyt vähiin, joten pitäisi ryhtyä taas reippailemaan ennen kuin tulee lunta.
 
Mä painoin ennen raskautta 55-56kg ja ekassa neuvolassa 57kg. Viime neuvolassa paino oli pudonnut 100g.. No, kyllä se nyt viimeistään on noussut, kun ollaan oltu pari vk flunssassa enkä ole salilla käynyt ja aika paljon herkuteltu :D Ei se mtn, pääasia että vauva syntyy terveenä, on ihana aloittaa kunnon treenaus synnytyksen jälkeen :)
 
Lohdullista kuulla, että on muitakin joilla paino laskee/ ei juurikaan nouse. Ollaan varmaan yksilöllisiä tässäkin! Mulla on seuraava neuvolan punnitus viikon päästä.
 
Ensimmäisessä raskaudessa painoa tuli 18kg. Toisessa tuli 15kg. Nyt toivon, ettei tule niin paljoa sillä lähtöpainokin on jo 10kg enemmän kuin aiemmin!! Toisessa raskaudessa paino tippui 4,5kg ja olin vasta viikolla 20 alkupainossa, joten kaikki 15kg tuli 20 viikossa. 

Joudun ekaa kertaa sokerirasitukseen ja se jännittää jo nyt, vaikka on käsittääkseni vasta viikoilla 20+. Tosin ensin jännitän sitä onko kohdussa ylipäätään elämää, np-ultra on tulevana perjantaina. Varhaisultrassa vk 8+6 löytyi kohdusta sikiö ja syke, mutta nyt oireet ovat kadonneet.. :/

Painoa en ole seuraillut vielä, sillä seuraava neuvola on mulla vasta lokakuun viimeinen päivä, jolloin viikkoja on jo 19-20. Katsotaan sitten tuleeko sanomista neuvolassa.
 
Mulla on aika lailla samanlainen painotilanne kuin Anemonella. En ole mikään laiheliini, mutten varsinaisesti ylipainoinenkaan, ja nyt raskauden alussa paino on ollut paikoillaan. En ole kuitenkaan huolehtinut asiasta, kyllä sitä painoa sitten myöhemmin alkaa tulla :) Syö vain normaalisti ja terveellisesti. Parempi kun ei liikaa tuijottele puntaria.

Itellä ekassa raskaudessa painoa tuli yhteensä 7 kg. Söin normaalisti, herkuttelin silloin tällöin,  ja elin normaalisti. Kaikki raskauskilot jäivät synnärille. Pikkuisen oli turvotustakin, mutta ei huomattavan paljon sitäkään. On todella yksilöllistä, miten paljon painoa tulee.
 
Heippa maaliskuiset :)

Teillähän menee hyvin painojenne kanssa, meillä huhtikuisissa on aika järkytttäviä turpoamisia :D
 
Itse olen ollut hieman huolissani kun paino ei juurikaan ole noussut vielä :D Lähtöpaino oli tosin 66-67 (pituus 160) ja kesällä muka aioin (ennen kuin tiesin olevani raskaana), pudottaa nämä ylimääräiset pois. Toisin kävi :) Painoa oli tullut ekaan neuvolaan (rv 10) ehkä kilo, seuraavalla kerralla kun kävin neuvolalääkärissä pari viikkoa sen jälkeen oli paino pudonnut yli kilon. Nyt se pyörii siinä samassa 1-2 nousussa, riippuen päivästä. Välillä mietin syönkö liian vähän koska välillä olen pirteämpi ja välillä taas ihan zombie, ja olen huomannut että zombie päivät on yleensä niitä päiviä kun tulee syötyä huonommin. Mielitekoja ei ole vielä ilmennyt yhtään.
 
Takaisin
Top