Raskauden aikana kielletyt asiat

En mä lähtis niitä valmiiksi kypsiä enää kuumentamaan, sit on jo sama sama asia iskeä uuniin alunperin raaka kala ja kypsentää se ite. Ne vaan helpottaisi ja vois oikaista, kun tuntuu et sitä kalaa tulee valmistettua liian vähän. Oon siis tykännyt laittaa sitä valmiiks kypsää leivän päälle.
Tästä päästäänkin sit taas uuteen ongelmaan, et mitä sit kahvilassa saa syödä. Siellä ei voi valita leipää missä olis kalaa (kun ei tiedä mistä paketista se on otettu, tuskin kahvilat itse kypsentää) ja sitten muissa leivissä on niitä juustoja välissä :D

Oon mä etenkin alussa syönyt myös mozzarellaa mut nyt nää alkanut vaivaamaan...
 
Hohhoijaa, alkaa nää ruokarajoitukset ottaa päähän. Siis söin tänään lounasravintolassa salaattipöydästä savumuikkuja (Pielisen valmistamia), olikohan se nyt ok vai ei.
 
Hohhoijaa, alkaa nää ruokarajoitukset ottaa päähän. Siis söin tänään lounasravintolassa salaattipöydästä savumuikkuja (Pielisen valmistamia), olikohan se nyt ok vai ei.

Kyllä savustettuja muikkuja saa syödä :happy: Silakka on kiellettyjen listalla, muikku ja lohi taas suositeltavien kalojen listalla.
 
Kyllä savustettuja muikkuja saa syödä :happy: Silakka on kiellettyjen listalla, muikku ja lohi taas suositeltavien kalojen listalla.
Kiitos vastauksesta, joo, olin vielä valmistajaan yhteydessä ja sanoivat, että heidän prosessissaan kuolee kyllä kaikki pöpöt :)
 
Mäkin ymmärrän Eviran sivuilta että kaikki vakuumipakatut kalat on kielletty, oli raakaa tai kypsää. Tai jos syö niin täytyy kuumentaa ensin.

Sit mua vaivaa salmiakkiasia. Mun neuvolasta saaduissa papereissa lukee, että 50g/päivä on sallittua, mutta Eviran sivuilla lukee: ei käytetä ollenkaan. Miten neuvola voi sanoa että antaa mennä vaan, kun virallinen suositus on jättää kokonaan syömättä?
 
Lakujen ja salmiakkien suosituksia on musta päivitetty useita kertoja ja ihan vastikään (perustuen uusimpiin tutkimustietoihin), joten todennäköisesti vain neuvolassa vanhentuneet laput. Tää menee itsellä siihen kategoriaan, että pieni määrä silloin tällöin (mulla max. kerran viikossa ja vain muutama laku) ei haittaa. Kielto perustuu glykyrritsiiniin, jota lakritsi ja etenkin salmiakki sisältää. Se (voi) vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen haitallisella tavalla, mutta ei tuollaisista minimääristä. Eli jos kauheat himot on niin söisin ihan rauhassa sen pari lakua viikossa kuin kärvistelisin totaalinollalinjalla:grin glykyrritsiiniä löytyy muistakin elintarvikkeista pieniä määriä. Erityisen paljon sitä on niissä ns. apteekin salmiakeissa. Mulla onneksi himona on vain tollaset täytelakut!
 
Mun on ollut helpompi olla ilman kuin rajoittaa. Mies ihmettelee mun totaalikieltäytymislinjaa. Kuvittelee, että se on tosi vaikeaa ja jatkuvaa kärsimistä. Varmaan ihmiset on erilaisia ja joillekin rajoittaminen on helpompaa. En ole käyttänyt yhtään kofeiinia ja salmiakkia koko raskausaikana. Aluksi tuli muutaman kerran himo, mutta se meni nopeasti ohi. Kun en saa sitä jatkuvaa maistiaista ja muistutusta, totun nopeasti olemaan ilman ja en edes muista milloin viimeksi teki mieli. Kokemusta on myös rajoittamisesta kofeiinin suhteen. Joskus huolestutti, että käytän vähän liikaa ja yritin rajoittaa. Ei toimimut hyvin. Jatkuvasti teki mieli enemmän ja ärsytti koko ajan.
 
Mulla kävi kahvin suhteen niin, että sitä ei ole tehnyt juuri lainkaan mieli, ja olen juonut n. Yhden kupillisen (latteversiona) viikossa. Oon ennen juonut kahvia säännöllisesti, tosin en kovin paljon vaan max. Kaksi kuppia päivässä. Jo ennen raskautta määrä väheni yhteen, kun huomasin, että ilman kofeiinia pärjää oikein mainiosti. Kahvinjuonti oli ehkä enemmän vain tapa. Alkuraskaudessa ei tehnyt yhtään mieli kahvia, joten se jäi kokonaan ja join ainoastaan kupin teetä päivittäin. Nyt menee pari kuppia teetä viikossa ja se noin yksi kahvi. Tämä on itsellä toiminut hyvin!
 
Lakujen ja salmiakkien suosituksia on musta päivitetty useita kertoja ja ihan vastikään (perustuen uusimpiin tutkimustietoihin), joten todennäköisesti vain neuvolassa vanhentuneet laput. Tää menee itsellä siihen kategoriaan, että pieni määrä silloin tällöin (mulla max. kerran viikossa ja vain muutama laku) ei haittaa. Kielto perustuu glykyrritsiiniin, jota lakritsi ja etenkin salmiakki sisältää. Se (voi) vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen haitallisella tavalla, mutta ei tuollaisista minimääristä. Eli jos kauheat himot on niin söisin ihan rauhassa sen pari lakua viikossa kuin kärvistelisin totaalinollalinjalla:grin glykyrritsiiniä löytyy muistakin elintarvikkeista pieniä määriä. Erityisen paljon sitä on niissä ns. apteekin salmiakeissa. Mulla onneksi himona on vain tollaset täytelakut!
itse luin tästä vähän tarkemmin myös. Ymmärsin ettei se salmiakki itse vaikuta siis yhtään millään tavalla mihinkään kehitykseen vaan tuo glykyrritsiini päästä stressihormonit vapaammin istukan läpi ja siten voi vaikuttaa. Myös ne määrät mitä piti syödä, että asialla olisi mitään merkitystä olivat aika suuria. Ja tosiaan eroa löytyi myös siinä minkälaista salmiakkia tai lakua syö. Joissain pitoisuudet oli hyvin paljon korkeampia. Itse olen vähän syönyt salmiakkia myös.
 
Mä nyt vielä ihmettelen huvikseni tätä vakuumipakattu kala asiaa. Lainaan suoraan Eviran sivuilta mitä sanotaan:

Evira: "Raakoja, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita syödään vain kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70 astetta). Sushia ja mätiä sekä raakaa kalaa sisältäviä pateita vältetään."

Voiko tuon teidän mielestä ymmärtää molemmin päin, että se tarkoittais kaikkia tyhjiö- ja suojakaasupakattuja kaloja sekä että se tarkoittais tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita? (Jos joku nyt hiffaa mitä mä meinaan.) Mä jotenkin itse tulkitsin sen ainakin alunperin tuolla jälkimmäisellä tavalla, jos joku siis ymmärtää mitä tarkoitan, että tuo jälkimmäinen mustattu sanaketju ikäänkuin kuuluis yhteen eikä tuo tai-sana katkaisisi sitä asiaa kahteen osaan.

Mietin vaan siltäkin kannalta, että syödäänhän lihojakin monenlaisia kypsennettynä suojakaasussa, niin miksei niissä sitten ole sitä samaa riskiä.

No joo, tää nyt on tämmöistä pohdiskelua. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta jotenkin vaan hämennyin vähän tästä asiasta, kun toiset ymmärtäneet sen erilailla kuin mitä itse.
 
Kyllä ton mun mielestä voi ymmärtää molemmin päin. Mä itse ymmärsin sillä ekalla tavalla, mutta kyllä toi tokakin ihan järkeenkäyvältä kuulostaa. En vaan itse osannut hahmottaa tuolla tokalla tavalla.
 
Voi olla, että tuossa on tarkoitettu tokaakin vaihtoehtoa, mutta hankala mennä sanomaan varmasti. Kypsennetyissä (eli siis muut kuin raa’at/graavit, kylmäsavustetut) on varmaan aika pieni riski. Noista graaveista ja kylmäsavustetuista listeriaa on taas löytynyt tosi paljon, esim.

https://www.ess.fi/teemat/ruoka/201...utta-kalaa---kuluttaja-lehti-tutki-joulukalat

Mä en itse oo ottanut riskiä, vaan oon skipannut kaikki tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalat.

Kypsennetyistä lihoista (jos siis tarkoitetaan esim. suomalaisia Snellmanin leikkeleitä tms.? Muuta ei itsellä ainakaan tule syötyä..) listeriaa ei varmaan ole löytynyt, joten ei ole päätynyt Eviran listalle?
 
Mustikkamarja, on varmaan viisainta kertoa työnantajalle asiasta.

Miten olette ratkaisseet hiusten värjäyskysymyksen? Siitä ei taida olla virallista suositusta missään. Jostain luin ettei ensimmäisen kolmanneksen aikana kannattais laittaa koko päähän ainakaan väriä mutta toiset taas sanoo tuon olevan aivan hysterisointia. No, itse kaiken varulta peruin nyt kampaaja-ajan tältä viikolta mutta en tiedä olenko tammikuulle asti värjäämättä.

Minä olen itse vältellyt liikaa värjäämistä ja muutenkin kemikaaleja ja meikkaamista jopa, mutta olen koko raskauden aikana kahdesti nyt värjännyt juurikasvun poies ja nyt on siis rv 27. Ainakin kaikkien tutkimusten mukaan vaavilla on masussa kaikki hyvin.

Viiniä on hiukan ikävä, mutta vielä enempi ikävä on nikotiinia! :,D En ole siis polttanut varmaan kuuteen vuoteen mutta olen höyrytellyt ja höyryn jälkeen syönyt niksapurkkaa. Raskaana ollessa en ole toki nikotiinia ottanut missään muodossa.

Hmm. Höyryttely/purkka taitaa olla ehkä se pahe johon sorrun uudestaan kunhan raskausaika ja imetys loppuu. :wacky:

Koko raskausaikana on tarvinnut pari kertaa vain särkylääkettä pääkipuun ja Panadoliahan minä sitten popsin. Nenän tukkoisuuteen en uskaltanut ensiksi ottaa Nasolinia (kun oli epäselvää onko turvallista vai ei), mutta sitten kun neuvolasta annettiin sille vihreä valo niin sen jälkeen kyllä olen iltaisin ennen nukkumaanmenoa tarvittaessa sen Nasoliinin suihkauttanut jotta happi kulkisi. :dead:

Hirmusti on kiellettyjä juttuja raskaana ollessa. Yksi mikä ei välähtänyt heti mieleen oli kakkutaikinan maistaminen leipoessa, siinähän kun on raakaa kananmunaa! Minä leipoessaan tyytyväisenä vaan pistin taikinaa suuhun ja sitten hoksasin sen kananmunan.. :rolleyes:
 
Takaisin
Top