Raskauden aikana kielletyt asiat

Niin tosiaan, miten onkaan niiden tuorejuustojen laita? Ainakin muistelen lukeneeni ettei pastöroimattomia juustoja saisi syödä.

Ja entäpä sitten vuohenjuusto, oletteko lukeneet siitä jotain? Sitä ei ollut neuvolasta saamassani suosituslistassa mutta jostain kirjaston kirjasta luin että sitä pitäisi välttää. En käytä lehmänmaitotuotteita ja silloin tällöin syön vuohen- tai lampaanjuustoa. Nyt laitoin viimeisen paketin kuitenkin pakkaseen varmuudeksi odottamaan synnytyksen jälkeistä aikaa!
 
Tuorejuustoja ei suositella. Valio toki mainostaa heidän nettisivuilla et ne sopis raskaana oleville koska ne pakataan kuumina ja ne on pastöroituja.. Ite en oo käyttäny, salmiakkia ja lakua olen vähä syöny.
 
Espanjassa ollaan. Täällä siis se kinkku kuuluu aika lailla perusruokavalioon, joten uskoisin että ovat asiaa enemmän tutkineet. Ymmärsin, että tutusta paikasta hankkimisen turvallisuus perustuu jollain tapaa toksoplasmoosin esiintymiseen. Esim. Olet asunut koko ikäsi maatilalla ja et ole ikinä toksoplasmoosia saanut niin on epätodennäköistä, että sitä siellä maaperässä juuri olisi. En tämän tieteellisyydestä mene vannomaan sitten. Ranskalaisethan syövät juustoja kaksin käsin ja joskus luin, että Jenkeissä ei saisi tuoremehua juoda.
 
Niin tosiaan, miten onkaan niiden tuorejuustojen laita? Ainakin muistelen lukeneeni ettei pastöroimattomia juustoja saisi syödä.

Ja entäpä sitten vuohenjuusto, oletteko lukeneet siitä jotain? Sitä ei ollut neuvolasta saamassani suosituslistassa mutta jostain kirjaston kirjasta luin että sitä pitäisi välttää. En käytä lehmänmaitotuotteita ja silloin tällöin syön vuohen- tai lampaanjuustoa. Nyt laitoin viimeisen paketin kuitenkin pakkaseen varmuudeksi odottamaan synnytyksen jälkeistä aikaa!
Olen ymmärtänyt, että vuohenjuusto kuuluu niihin kiellettyihin pehmeisiin juustoihin. Kertokaa heti jos olen väärässä niin saan syödä :D
 
Olen ymmärtänyt, että vuohenjuusto kuuluu niihin kiellettyihin pehmeisiin juustoihin. Kertokaa heti jos olen väärässä niin saan syödä :D
Kuuluu kiellettyihin. Pehmeää kun on :)
Odotan niin, että pääsen herkuttelemaan vuohenjuustoa!! Naaaaam!
 
Mä kävin kesällä Italiassa ja kyllä harmitti kun piti mozzarellat ja monet lihat jättää syömättä. Siellä ne jotenki niin kuuluu siihen pakettiin. Suomessa on ollut helpompi vastustaa.
Raskauden jälkeen aion nauttia hyvän pihvin mediumina ja ison kasan irtokarkkia kaikkine salmiakkiherkkuineen. :rolleyes:
 
Mä kävin kesällä Italiassa ja kyllä harmitti kun piti mozzarellat ja monet lihat jättää syömättä. Siellä ne jotenki niin kuuluu siihen pakettiin. Suomessa on ollut helpompi vastustaa.
Raskauden jälkeen aion nauttia hyvän pihvin mediumina ja ison kasan irtokarkkia kaikkine salmiakkiherkkuineen. :rolleyes:

Mä tunnustan syöneeni pihvin mediumina raskauden aikana. Myös tuorejuustoja olen syönyt - ja pienesti myös valkohomejuustoa. Ja muutaman salmiakin.
Toistaiseksi sekä minä että vauva voimme hyvin. Tai mitä nyt ultrasta näkee.

Koen että Suomen elintarvikejutut on sen verran tarkasti säädeltyjä ja valvottuja että suht huolettomasti voi käyttää. Pyrin tietenkin syömään ohjeistuksen mukaan, mutta luulen että stressi ja ahdistus ja morkkis juustokakkuviipaleesta aiheuttaa enemmän hallaa kuin se itse viipale.
 
Olen ymmärtänyt, että vuohenjuusto kuuluu niihin kiellettyihin pehmeisiin juustoihin. Kertokaa heti jos olen väärässä niin saan syödä :D

Kuuluu kiellettyihin. Pehmeää kun on :)
Odotan niin, että pääsen herkuttelemaan vuohenjuustoa!! Naaaaam!


Vuohenjuusto on usein pehmeää, mut on myös tälläsiä pitkään kypsytettyjä, kovia juustoja. Vuohen- ja lehmänmaidosta oon löytäny molempia perus marketista. Mikäs nyt sit on niiden kohtalo?
IMG_0498.JPG
 
Mulla on ollut tämä raskaaksi tulo sen verran vaikeaa, että oon ollut raskauden aikana ehkä vähän liiankin tarkka. Muutaman kerran on jälkikäteen käynyt ilmi, että ruoka ei ookan ollut suositusten mukaista.

Mulle jostain syystä toi lihan kypsyys on sellainen, mikä tulee tarkastettua aina. Meidän kissakin on tutkittu ja on jo sairastanut toksoplasmoosin. Silti tekisi mieli mennä omalla rahalla käymään siellä toksoplasmoosi verikokeessa. Se on musta jotenkin pelottavaa, että sen voi sairastaa melko oireettomasti ja sitten tartuttaa sikiölle, jolla oireet saattaa ilmetä vasta muutaman vuoden vanhana esim. sokeutumisena ym.
 
Mulla on ollut tämä raskaaksi tulo sen verran vaikeaa, että oon ollut raskauden aikana ehkä vähän liiankin tarkka. Muutaman kerran on jälkikäteen käynyt ilmi, että ruoka ei ookan ollut suositusten mukaista.

Mulle jostain syystä toi lihan kypsyys on sellainen, mikä tulee tarkastettua aina. Meidän kissakin on tutkittu ja on jo sairastanut toksoplasmoosin. Silti tekisi mieli mennä omalla rahalla käymään siellä toksoplasmoosi verikokeessa. Se on musta jotenkin pelottavaa, että sen voi sairastaa melko oireettomasti ja sitten tartuttaa sikiölle, jolla oireet saattaa ilmetä vasta muutaman vuoden vanhana esim. sokeutumisena ym.

Mä pyysin neuvolasta että pääsen toksoplasmoosi kokeeseen. Meillä siis neljä kissaa ja minä onnistuin ihan itse mokaamaan yhden kanssa, kun olin jäänyt isompi hätä karvoihin kiinni... pesin siis sen kissan :arghh: tajusin vasta jälkikäteen, että mitä tulikaan tehtyä :banghead: Isäntä kyllä tyhjentää hiekat mukisematta :hilarious:
Sain siis lähetteen hyvin helposti ja viime viikolla kävin verikokeessa, tällä viikolla sain tuloksen. Ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan :happy:
Kannattaa pyytää neuvolasta lähete, ettet turhia murehdi :)
 
Mulla on ollut tämä raskaaksi tulo sen verran vaikeaa, että oon ollut raskauden aikana ehkä vähän liiankin tarkka. Muutaman kerran on jälkikäteen käynyt ilmi, että ruoka ei ookan ollut suositusten mukaista.

Mulle jostain syystä toi lihan kypsyys on sellainen, mikä tulee tarkastettua aina. Meidän kissakin on tutkittu ja on jo sairastanut toksoplasmoosin. Silti tekisi mieli mennä omalla rahalla käymään siellä toksoplasmoosi verikokeessa. Se on musta jotenkin pelottavaa, että sen voi sairastaa melko oireettomasti ja sitten tartuttaa sikiölle, jolla oireet saattaa ilmetä vasta muutaman vuoden vanhana esim. sokeutumisena ym.
Mullahan kävi silleen että raskauden alussa söin vahingossa lihaa, joka oli osittain raakaa. Ostin kaupan palvelutiskiltä lihapullia ja ei tullut mieleenkään että ei kunnolla kypsennetty. Ilmoitin asiasta neuvolaan ja sain tokso kokeen. Ei ollut tullut tuo tauti. Saisitko säkin se neuvolasta ilmaiseksi, jos kerrot kissasta?
Muoks. olikin kommentoitu jo samaa.
 
Mä arvelin ettei ne lähetä, jos ei ole kunnolla epäilystä. Meidän kissalta mä en sitä voi saada, koska se on sen jo sairastanut. Mulla tuota huolta aiheuttaa se, että oon saattanut syödä ruokaa, jossa on saattanut olla multaa. Tossa on varmaan liian monta ehkää.
Taidan kuitenkin kysäistä.
 
Vuohenjuusto on usein pehmeää, mut on myös tälläsiä pitkään kypsytettyjä, kovia juustoja. Vuohen- ja lehmänmaidosta oon löytäny molempia perus marketista. Mikäs nyt sit on niiden kohtalo?
View attachment 72287

Jos osaan lukea kuvaa oikein niin tämä olisi sallittu kunhan on pastöroitu.Tälläisessä juustossa ei siis taida ihan perus olttermanniin kovin suurta eroa paitsi maidon lähde.
 
Mulla on ollut tämä raskaaksi tulo sen verran vaikeaa, että oon ollut raskauden aikana ehkä vähän liiankin tarkka. Muutaman kerran on jälkikäteen käynyt ilmi, että ruoka ei ookan ollut suositusten mukaista.

Mulle jostain syystä toi lihan kypsyys on sellainen, mikä tulee tarkastettua aina. Meidän kissakin on tutkittu ja on jo sairastanut toksoplasmoosin. Silti tekisi mieli mennä omalla rahalla käymään siellä toksoplasmoosi verikokeessa. Se on musta jotenkin pelottavaa, että sen voi sairastaa melko oireettomasti ja sitten tartuttaa sikiölle, jolla oireet saattaa ilmetä vasta muutaman vuoden vanhana esim. sokeutumisena ym.
En tiennytkään ettei neuvolassa tämä kuulu automaattisesti verikokeisiin Suomessa. Täällä se siis tarkastetaan joka kolmaksella.
 
Jos osaan lukea kuvaa oikein niin tämä olisi sallittu kunhan on pastöroitu.Tälläisessä juustossa ei siis taida ihan perus olttermanniin kovin suurta eroa paitsi maidon lähde.

Jos on pastöroitu, niin saattanee olla ok (kuumennettuna tietty ok!), mutta itse en söisi ihan sen takia, että vedin heti alkuun tosi tiukat rajat juustojen kanssa. Ainoat, jotka oikeastaan jäi ruokavalioon on Valion kovat, kypsytetyt juustot, joiden osalta Valion sivuilla todettu että Ok raskaina oleville. Välillä toki olen saattanut syödä muidenkin merkkien, kunhan ovat kovia juustoja.

Kuumennettuhan (kuplivan kuumaksi) voi periaatteessa syödä mitä juustoja vain, mutta en itse silti syö home- tai vuohenjuustoja näin. Halloumia olen syönyt tosi hyvin kuumennettuna.

Täysin pannassa itsellä feta, mozzarella (paitsi pizzassa kuumennettuna), kaikki homejuustot, kaikki vuohenjuustot, kaikki tuorejuustot sekä ricotta. Minulla on ollut helpompi vetää tällaiset tosi tiukat rajat:pompus:
 
Mites saunassa käynti? Siitäkin luin jostain ettei olis hyväksi vauvalle. Ja joo, tyhmiä täällä kyselen esikoisen odottajana :'D
 
Mites saunassa käynti? Siitäkin luin jostain ettei olis hyväksi vauvalle. Ja joo, tyhmiä täällä kyselen esikoisen odottajana :'D
Käsittääkseni ulkomailla eivät suosittele, mutta kyllä täällä suomen suositukset on että saa käydä.Minä oon ainakin käynyt esikon aikaan koko raskauden ajan, eikä ollut ongelmia. Nyttenki oon käynyt oman voinnin mukaan. Ylimmälle lauteelle en pysty menemään, kun tulee huono olo.
 
Mä oon kans käynyt saunassa, mutta vain kerran viikossa!

Ja hyvin kevyesti, ei pitkiä aikoja tai kovia löylyjä varmaan suositella.

Mutta en näe, että tuollaisesta lyhyestä käynnistä olis haittaa, jos ei huono olo tule. Mulla se lähinnä rentouttaa :happy:
 
Juu, mäkin käyn kerran viikossa. En hirveen kovia löylyä uskalla itsekään ottaa.. Mulla on lisäksi 3- vuotias lapseni mukana niin en siksikään uskalla ottaa kovia löylyjä.
 
Takaisin
Top