Raskaana --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä alkoi elämän ensimmäinen äitiysvapaa nyt. Olen valmistunut -98, joten olipa pitkä rupeama työelämän vietävissä tätä odotellessa :)
Jannalle paranemisia ja kaikille enterorokkopotilaille!!
Huoh, mitähän sitä elämällään nyt keksis ;)

Katjusha :) Todella ihanaa, että olet nyt äitiyslomalla, olet todella ansainnut sen:Heartred

Oletko jo laittanut kaiken valmiiksi vauvaa varten?:rolleyes: Pieniä vaatteita koko 50 tarvitaan alussa, eikä niitä oikein ole äitiyspakkauksessa. Meillä pienin taisi olla 45/48 koko ja siihenkin poika ihan hukkui. Yksi vaate oli kokoa 43, se oli tosi nafti vastasyntyneelle, sen sain ulkomailta.

Kohta olette sitten vanhemmat, jei-jee:p:Heartred
Ihanaa:happy::happy:

Meilläkin on muuten isäntäkin nyt kipee - onko sitten enterorokkoa sekin, en tiedä. Korkea kuume ja voihkii että hänellä on varmaan aivokalvontulehdus (tai miesflunssa ;))... Tupa täynnä potilaita. Se synnytyksen alkaminen tästä puuttuisikin :D
Rv 37+3 tänään.

Kimaira :) Nyt on liikkeellä sitkeä influenssa, meilläkin se oli...On virus ja bakteeri. Mies oli kipeämpi ja kuurilla, yski jtn kolmeviikkoa. Mutta poika sitä ei saanut:notworthy Ilmeisesti äidinmaito suojasi, vaikka sai sitä vain 6viikkoa:notworthy

Neuvolassa pelkäsivät, että vauva sen saa, imetyskään ei suojaa kaikelta.

Tähti-73, kiitti :)
Hankinnat on ammetta vaille melko hyvin tehty. Pinnasänky ei vielä mahdu makkariin, mutta äitiyspakkauslaatikko on valmiustilassa. Mulla ei sovi kaikki olemassa olevat vaatteet vauvan lipastoon/laatikkoon, mutta riittävästi kokoa 50-56cm ja pienempää 62-kampetta on varattuna. Plus kaikki kestovaippahömpötys.
Mun mies halusi muistaa minua äitiys"loman" alkuun näin:
ImageUploadedByVau Foorumi1476202437.631046.jpg

Esittäydyn tähänkin ryhmään, eli Nuska Tampereelta, ikää 40, laskettu kesäkuun 22(?) Viides lapsi :-)

Tervetuloa Nuska :) Mullakin on la 2017, maaliskuussa. Oon 39v.

Pitäisi varmaan perustaa 2017 oma palsta, mutta minäkin oon jo tänne niin tottunut. :)

Asiasta tuhanteen taas, asiat isäni suhteen selkeni aika pitkälle tänään! Isäni lääkäri soitti mulle ja mun veljelle tänään iltapäivällä. Lääkäri oli kysynyt isältäni lupaa soittaa meille ja isä oli antanut molempien puhelinnumerot ja antanut luvan soittaa. Selvisi että isä on jo käynyt useamman kerran tällä lääkärillä ja eri tutkimuksissa sen "70-vuotis ikäkontrollin" jälkeen, minkä hänelle järjestin hänen tietämättään. Muuten hän on läpäissyt kaikki testit ja lääkäri sanoi että ellei hän tietäisi mun kertomani perusteella miten isän käytös on kesän aikana muuttunut, hän olisi sanonut että isäni on loistokunnossa ikään nähden! MUTTA... aivokuvaus paljastikin karun todellisuuden: isälläni on lähiaikoina ollut USEAMPI aivoinfarkti! Pieniä onneksi eikä lääkäri osannut arvioida aikajanaa niille tai koska ovat alkaneet ja miten vakavasta asiasta on kyse. Seuraavaksi on aika neurologille, joka arvioi tilanteen paremmin. Lääkäri toivoi että joko minä tai veljeni menisimme mukaan neurologille, jotta kuulisimme suoraan neurologilta eikä isän kautta mikä on tilanne. Isä vähättelee ongelmaa, ei vastusta mitään tutkimuksia tms, mutta hän ei kuulemma ole huomannut mitään ongelmia tai ainakin hyvän vähän. Mutta kun lääkäri ilmoitti, että pistää isän nyt ajokieltoon ja antaa taksilippuja niin ei isä ollut protestoinut millään tavalla, eli on kyllä itsekin huomannut ettei ehkä ole viisasta ajaa enää. Kun isä kerran itse oli antanut mun numeron lääkärille ja lääkäri sanoi soittavansa meille niin päätin soittaa isälle ja kertoa lääkärin puhelusta. En ole puhunut isäni kanssa elokuun alun jälkeen kun käytiin siellä viimeks ja hän kielsi miestäni tulemasta sinne enää, eli vähän jännitti kyllä soittaa. Vauvastakin ilmoitin tekstarilla. No, puhelu meni tosi hyvin ja positiivisesti. En ottanut negatiivisimpia asioita (aivoinfarktit ja ajokielto) lainkaan puheeksi ja kerroin et lääkäri oli sitä mieltä et olus hyvä jos minä tai veljeni tultais mukaan sit neurologille ja se sopi hänelle, hän ilmoittaa heti kun saa lähetteen. Ollaan siis puheväleissä taas. :) Nyt odotellaan sit vaan lähetettä, aikaa neurologille ja mitä sieltä selviää - miten vakavasta on kyse ja miten tästä edetään.
Huh, kyllä aikamoinen taakka vierähti harteilta! Oon pari kuukautta miettinyt teinkö oikein kun järjestin hänelle lääkäriajan ja tutkimukset. Miettinyt liioittelinko sittenkin vai oliko aiheellista. Ilman multa saatuja taustatietoja sitä aivokuvaa ei olis otettu eikä mitään olis selvinnyt!

Asiasta tuhanteen taas, asiat isäni suhteen selkeni aika pitkälle tänään! Isäni lääkäri soitti mulle ja mun veljelle tänään iltapäivällä. Lääkäri oli kysynyt isältäni lupaa soittaa meille ja isä oli antanut molempien puhelinnumerot ja antanut luvan soittaa. Selvisi että isä on jo käynyt useamman kerran tällä lääkärillä ja eri tutkimuksissa sen "70-vuotis ikäkontrollin" jälkeen, minkä hänelle järjestin hänen tietämättään. Muuten hän on läpäissyt kaikki testit ja lääkäri sanoi että ellei hän tietäisi mun kertomani perusteella miten isän käytös on kesän aikana muuttunut, hän olisi sanonut että isäni on loistokunnossa ikään nähden! MUTTA... aivokuvaus paljastikin karun todellisuuden: isälläni on lähiaikoina ollut USEAMPI aivoinfarkti! Pieniä onneksi eikä lääkäri osannut arvioida aikajanaa niille tai koska ovat alkaneet ja miten vakavasta asiasta on kyse. Seuraavaksi on aika neurologille, joka arvioi tilanteen paremmin. Lääkäri toivoi että joko minä tai veljeni menisimme mukaan neurologille, jotta kuulisimme suoraan neurologilta eikä isän kautta mikä on tilanne. Isä vähättelee ongelmaa, ei vastusta mitään tutkimuksia tms, mutta hän ei kuulemma ole huomannut mitään ongelmia tai ainakin hyvän vähän. Mutta kun lääkäri ilmoitti, että pistää isän nyt ajokieltoon ja antaa taksilippuja niin ei isä ollut protestoinut millään tavalla, eli on kyllä itsekin huomannut ettei ehkä ole viisasta ajaa enää. Kun isä kerran itse oli antanut mun numeron lääkärille ja lääkäri sanoi soittavansa meille niin päätin soittaa isälle ja kertoa lääkärin puhelusta. En ole puhunut isäni kanssa elokuun alun jälkeen kun käytiin siellä viimeks ja hän kielsi miestäni tulemasta sinne enää, eli vähän jännitti kyllä soittaa. Vauvastakin ilmoitin tekstarilla. No, puhelu meni tosi hyvin ja positiivisesti. En ottanut negatiivisimpia asioita (aivoinfarktit ja ajokielto) lainkaan puheeksi ja kerroin et lääkäri oli sitä mieltä et olus hyvä jos minä tai veljeni tultais mukaan sit neurologille ja se sopi hänelle, hän ilmoittaa heti kun saa lähetteen. Ollaan siis puheväleissä taas. :) Nyt odotellaan sit vaan lähetettä, aikaa neurologille ja mitä sieltä selviää - miten vakavasta on kyse ja miten tästä edetään.
Huh, kyllä aikamoinen taakka vierähti harteilta! Oon pari kuukautta miettinyt teinkö oikein kun järjestin hänelle lääkäriajan ja tutkimukset. Miettinyt liioittelinko sittenkin vai oliko aiheellista. Ilman multa saatuja taustatietoja sitä aivokuvaa ei olis otettu eikä mitään olis selvinnyt!

Hienoa, että nyt teillä on jotakin konkreettista ja pääsette tutkimuksiin. Mun isällä on dg Alzheimer, olen kyllä epäillyt sitä jo muutaman vuoden ajan..Mun isä asuu Varsinais-Suomessa ja ollaan puhuttu, että mä hoidan nää lääkäriasiat sitten yhdessä hänen kanssaan kun Mulla on työn puolesta melko vahva kokemus näistä ja Tiedän tarttua oikeisiin asioihin sairauden edetessä.

On se vaikeaa, kun omat vanhemmat vanhenee ja sen myötä ja mukana tulee muutakin kuin harmaita hiuksia ja ryppyjä.. Tsemppiä teille ja asioilla on tapana järjestyä:)

Tähti-73, kiitti :)
Hankinnat on ammetta vaille melko hyvin tehty. Pinnasänky ei vielä mahdu makkariin, mutta äitiyspakkauslaatikko on valmiustilassa. Mulla ei sovi kaikki olemassa olevat vaatteet vauvan lipastoon/laatikkoon, mutta riittävästi kokoa 50-56cm ja pienempää 62-kampetta on varattuna. Plus kaikki kestovaippahömpötys.
Mun mies halusi muistaa minua äitiys"loman" alkuun näin:
View attachment 44626
Ihana mies! :) Ja upeaa äitiyslomaa!

Kiitti Myy75,
Hyvinhän tää lähti liikkeelle: edelleen kuudelta ylös ja aamupuurot. Otin koirien kanssa tunnin lenkin, kun valkeni (käy jo todella työstä), sitten noin 2,5 tunnin päikkärit (?) siitä hyvästä... Joo-o :)
Meidän äidillä on aivoinfarktijuttuja ollut jo 52-vuotiaasta asti. Vähän itseä hirvittää, että nyt pitäis oikeasti pysyä pitkään terveenä itse, kun on pienikin tulossa perheeseen ... Nyt menee hänellä olosuhteisiin nähden suht mukavasti, vaikka terveys on hutera muiltakin osin nyt 70-vuotiaana. No, oli sen verran saanut itseään kuntoon, että tulee tänne Uudellemaalle kyydillä ja meille kyläilemään lauantaista. Mies kysyi, että jääkö hän synnytykseen asti? Luoja yksin tietää. En kyllä tiedä, pärjäisikö hän junalla kotimatkan, vai odotellaanko sopivaa kyytiä sitten taas takas Kuopioon :)

Noni, hieno juttu ku selvisi syy! Aika varmahan toi nyt oli, et jotain terveyteen liityvää kun käytös muuttui niin radikaalisti.

Ja ei toi terveystarkastuksen "tilaaminen" ollu muuta kuin välittämistä. Meillä on nykyään sellainen "ei puututa toisten asioihin" -mentaliteetti, joka ei oo hyvä juttu läheskään aina! Enempi pitäisi puuttua läheisten asioihin, pitää puolia ja välittää. Mut ei kuintenkaan silleen ku kauniissajarohkeissa... Ja enempi pitäis uskaltaa tarjota apua, kun jengi ei kehtaa kysyä useinkaan.

Tälleen kalkkiviivoilla hiipi mieleen ehkäisy. Kyllä tää on mun viimeinen raskaus (ehkä vähän haikeaa), joten viisainta lienee pistää piuhat kiinni joko multa tai ukolta. Ukko ei lämpene ajatukselle, itse en halua mitään hormonaalista ehkäisyä. Synnytyksen yhteydessä olisi kuulemma kätsää tehdä ko. toimenpide, mut enpä ole ottanut asiaa puheeksi niin neuvolassa kuin äitipolillakaan... Ja kun tässä nyt on kasassa 38+5, niin ei se h-hetki enää kaukana ole. Miten tää nyt näin pääsi yllättämään?

Muokattu viimeksi:
Mä arvon kans ehkäisyn kanssa: hormonikierukka vai sterilisaatio...? Hormonikierukka on sopinut mulle hyvin aiemmin ja hyvä puoli on kuukautisten niukkuus. Mut toisaalta olis varmaan hyvä olla pumppaamatta lisää hormoneja elimistöön. Jälkitarkastus on vasta 25.11. ja sillon vasta varataan aika kierukan laittoon. Siihen asti pitäis jaksaa sählätä kortsujen kanssa... :/

Hormonikierukka oli muuten erinomainen, mut iho oli karseassa kunnossa. Mieluiten en tekis mitään, mut pakko kai jonkun on jotain tehdä.

Kannattaa ainakin kirjauttaa papereihin että jos synnytys jostain syystä päätyy sektioon niin laittavat samalla piuhat kiinni. Itse en sitä ollut tehnyt ja nyt harmittaa. En ihan äkkiä halua uudelleen saraalaan ja leikeltäväksi :yuck:

Päivittelen tännekin väliaikatietoja sen verran että yhtenä kappaleena ollaan edelleen. Maanantaina oli la mutta vauva ei ole tehnyt elettäkään poistuakseen yksiöstään. Pari kertaa on pidempään ollut yhtäjaksoista menkkajomoa selässä mutta aina on loppunut muutaman tunnin jälkeen.

Neuvolassa sattui episodi joka vähän laski mielialaa. Terkkari sai päähänsä viime torstaina että vauva on perätilassa kun ei enää onnistunut tuntemaan päätä tutussa paikassa ja sitä piti sitten stressata neljä päivää ennen kuin päästiin ultraan. Eipä siellä missään perätilassa oltu vaan menty vaan piiloon jo niin alhaalle ettei pää enää yläpuolelta tunnu. No hyvä tietysti että tarkastettiin ja vauvalla oli kaikki hyvin. Sirorakenteinen vauva on kuulemma tulossa ja se on tietysti kiva tieto kun vähän jo stressaa tämä yliaikaisuus. Mutta ehkä vauva tietää parhaiten milloin tulla maailmaan joten odotellaan "rauhassa" vielä. :happy:

Miten muuten olette toipuneet, Miiuli, Sirpa ja muut joiden muksu syntyi sektiolla?

Mulla ei ollu oikeastaan mitn ongelmia toipumisesta. Ei Mulla ollu kipuja edes sairaalassa heti leikkauksen jälkeen, ainoastaan kääntyminen ja sängystä nouseminen teki vähän kipeetä ehkä joku 5 pvää..en kotona syönyt kipulääkkeitä ku sen päivän ku kotiuduttiin ja Seuraavana aamuna. Olin 8 pvää sektiosta jo reippaalla koiralenkillä. Nyt 2kk jälkeen, en edes muista et on arpi muutoin ku siihen koskiessa, on suurimmalta osin vielä tunnoton..

Siihen nähden että mikä oli odotus, kaikki vaan hoki et siitä toipuminen kestää pitkään, no Emmä nyt sanoisi..Voihan olla et jollain toisella on kestänyt pitkään toipua. Mulla oli melko helppo ja kivuton. Tänään Olin juoksulenkillä ensimmäisen kerran, tosin kevyellä aloituksella..Jos toinen tulee, niin sektiolla sekin sitten, tosin ei mulle enää morphia sen yhteydessä..

Jatkokysymys sektion kokeneille, kuinka pian saa seuraavaa lasta yrittää? Pitääkö siinä vuosi odottaa?

Miten muuten olette toipuneet, Miiuli, Sirpa ja muut joiden muksu syntyi sektiolla?

Mä oon toipunut loistavasti. Olisin valmis seuraavaan sektioon vaikka heti....siis omasta mielestäni. 3kk ja 1vk sektiosta.
Vuosi suositellaan ennen seuraavaa raskautta

Minuakin mietityttää tuo sektio. Voi olla, että siihen jos päädytään, ei enää päästä toista lasta yrittämään. Ikää kertyy siihen malliin, että ei tässä voi enää vuosia odotella. Meillä on yhdet IVF-kaksoset pakastimessa, luomuraskauteen en usko (10 vuotta luomunakin yritetty plus 6 IVF-kierrosta). No, edes yhden lapsen jos perheeseen sais niin onhan jo siinäkin.
Katjusha rv. 35+2

Takaisin