Raskaana --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi harmi Janna :(
Pikaista paranemista!!

Toi on muuten yks mun pelko liittyen synnytykseen, että jos kaikki jälkeiset ei tuukaan pois. Kaipa se kumpuaa yhdestä keskenmenosta, johon jouduin ottamaan kahdet cytotecit ennen kuin ultraäänitutkimuksessa todettiin et tyhjä on... En jotenkin luota et ilman ultraa olis varma juttu...

Ekassa synnytyksessä jouduin kaavittavaksi kun istukka ei tullut itsekseen pois. Ehdin menettää melkein 2,8 l verta ennen kuin lähdettiin karmit ryskyen leikkuriin. En mä sitä silloin osannut ihmetellä, mut jälkikäteen vähän huippasi.

Kimaira, mikä se enterorokko on? Nyt oon pari krt kuullu sen, mut uus juttu mulle. Meidän aikaan sitä ei vissiin ollu?

Enteroviruksia on paljon erilaisia ja oireet myös sen takia erilaisia. Toisilla se menee ohi flunssana, voi tulla suuhun ja jalkoihin ym rakkuloita tai vielä suomessa harvinaiset muodot voi aiheuttaa vakavia hengitystie oireita ja jopa aivokalvontulehduksen tapaisia oireita. Esiintyy yleensä eniten epidemiana alku syksystä.
Eli varmaan on suurin osa meistäkin sen sairastanut vähintään flunssamuotoisena.

En ollut minäkään kuullut enterorokosta ennen kuin esikoisen perhepäivähoitaja sanoi pari viikkoa sitten, että yhdellä pojalla ryhmässä olis ollut "tosi lievä" enterorokko (tyyliin yksi näppy otsassa). Se meni sillä kertaa ohi enkä tainnut edes googlettaa koko juttua, kun nla-lääkäri sanoi että se on pikkujuttu eikä aiheuta raskaudenkaan kannalta mitään huolta tai toimenpiteitä.

Perjantaina tyttö alkoi oksennella ja kuumeilla, lauantaihin asti oli 39 astetta ja ihan kanttuvei. Ekat näpyt nenänpieleen ja leukaan ilmestyi vasta lauantaina. Käytiin sit sunnuntaina Pikkujätissä kun näppyjä tuli lisää poskeen ja leukaan, sormessa ja takareisissä/pakaroissa oli muutamia lievempiä näppyjä. Kuume oli kyl jo sunnuntaina laskenut 37 pintaan... Lääkäri sanoi heti et kyl tää on enterorokko, sitä on tosi paljon liikkeellä. Kyse on samasta taudista jota on joskus ennen sanottu "suu- ja käsitaudiksi"... Ja tosiaan useita kymmeniä eri muotoja. Periaatteessa ei tartu enää sit kun ei ole kuumetta eikä ilmesty uusia näppylöitä. Ne ei kyl näytä kutisevan - likka sanoo niitä "pipeiksi" mut ei raavi.

Lastenlääkäri sanoi et jos nyt kävis niin hullusti et alkaisin synnyttää tulevan viikon aikana, niin vastasyntyneelle enterorokko voi olla tosi paha. Muuten ei huolta...

Tilannepäivitystä: lauantaina crp oli vielä 140 ja lääkäri oli sitä mieltä et pitää jäädä vielä vuorokaudeksi osastolle saamaan antibioottia tipalla kahdeksan tunnin välein. Lääkäri ei tullut edes tapaamaan mua vaan lähetti kätilöopiskelijan kertomaan huonot uutiset. :( No, mä menin sit itkua vääntäen kysymään kätilöltä voisko mitenkään tehdä niin et pääsisin kotiin ja tulisin kahdeksan tunnin välein vain ottamaan tipan. Kätilö soitti lääkärille ja sai suostuteltua. :D Woohooooo! Olin kotona n klo 13 ja ekat vieraat miehen synttäreille tuli vartin päästä siitä. :D Tipalla ja labroissa käyntiin menevä aika vaihteli 20 min - 3h! 2 vuorokautta olin sit kotona kanyyli kädessä. :/ Tänään aamulla sain vihdoin luvan vaihtaa antibioottipillereihin ja kanyylin pois. Antibiootin lisäksi käytössä Klexane-piikit ja estrogeeni-laastarit. Nyt rupee olemaan normaali olo ja jaksaa tehdäkin jotain kotona. :)
Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja vasemmasta rinnasta sain suht helpolla 1,5 vuorokaudessa tyrehdytettyä maidon tuotannon ja oikea rinta tuottaa hyvin. :)

Heissan! Kertokaa konkarit mikä on Tampereella käytäntö ikäneitojen raskauden suhteen, pääseekö ultraan koska, milloin riskitutkimukset tehdään?

Kimaira, meillä oli esikoisen päiväkodissa kans enterorokkoa. Hänelle tuli syyskuussa yks viikonloppu ensin flunssan oireita, lähinnä yskää. Sitten kun se vähän helpotti, niin muutaman vuorokauden päästä yöllä oksensi kolme kertaa. Aamulla valitti syödessä, että suuhun sattuu ja siellä olikin yksi rakkula, joka katosi kyllä saman päivän aikana. Tämän jälkeen ei enää ollut muita oireita. Mietinkin että olisiko voinut olla lievä enterorokko? Myös mies oli samaan aikaan viikon flunssassa, mutta itselläni ja vauvalla ei ollut mitään.

Titti, voi hyvinkin olla enterorokko, jopa todennäköisesti. Samoin miehelläsi - tossa lastenlääkärin mukaan antamassa tekstissä lukee et joskus voi olla ihan kuin "normaali" flunssa... Eli ei välttämättä mitään selkeitä rakkuloita tai näppyjä.

Meilläkin on muuten isäntäkin nyt kipee - onko sitten enterorokkoa sekin, en tiedä. Korkea kuume ja voihkii että hänellä on varmaan aivokalvontulehdus (tai miesflunssa ;))... Tupa täynnä potilaita. Se synnytyksen alkaminen tästä puuttuisikin :D
Rv 37+3 tänään.

Heissan! Kertokaa konkarit mikä on Tampereella käytäntö ikäneitojen raskauden suhteen, pääseekö ultraan koska, milloin riskitutkimukset tehdään?
Iän perusteella ei saa mitään ekstraa, vain jos on jotain muuta riskiä. Siis np-ultra ja rakenneultra ja normaalit käynnit neuvolassa.

Minulla on ollut vähän pientä muutakin pientä. Taysissa ikä otetaan kyllä huomioon.

Heissan odottajat!:hello
Kukahan perustaisi uuden ketjun ( Laskettuaika 2017 ) ensivuodelle?:rolleyes:

Varmaan olisi kätevintä sellaiselle, jolla on LA 2017. Odottajia sinne varmasti tulee lisää:grin

Tämän ketjun aloittaja ei ehdi, (meidän poika syntyi toukuussa ja on jo 5kk ikäinen).

Tsemppiä odotukseen ja uusia vaan rohkeesti mukaan palstalle:love017
:gen014:gen014:gen014:gen014:hello2:hello2:cheers:cheers:hello2:gen014:gen014:gen014:gen014

Last edited by a moderator:
Tervetuloa Nuska!
Täällä alkoi elämän ensimmäinen äitiysvapaa nyt. Olen valmistunut -98, joten olipa pitkä rupeama työelämän vietävissä tätä odotellessa :)
Jannalle paranemisia ja kaikille enterorokkopotilaille!!
Huoh, mitähän sitä elämällään nyt keksis ;)

Takaisin