Raskaaksi sektion jälkeen

Moi! Itselläni ei ole tästä vielä kokemusta, mutta samaa olen miettinyt. Löysin tutkimuksen, jossa todettiin 18 kk:n välin synnytyksille olevan ns. turvaraja. Eli uuden raskauden alkaessa 9 kk edellisen sektion jälkeen olisi jo kohdulle ja arvelle ok. Pelätyin riskihän on kohdun repeäminen, mutta sen yleisyys on vain n. 1 % sektion jälkeisessä seuraavassa synnytyksessä.

 
Mua kyllä pelotti sektion jälkeen kaikki noi asiat. Me alettiin siis yrittää, kun vauva oli 9kk, koska ajatus oli et meillä muutenkin menee siihen raskautumiseen aikaa, joten vuosi täyttyy heittämällä. Ja niinhän siinä kävikin. Lähinnä aattelin silloin, että kun muutenkin stressaan raskautta, niin en halua siihen vielä päälle sitä ylimääräistä stressiä tohon liittyen. Mutta mitä oon kuullu, niin hyvin on menny sektion jälkeen nopeestikin raskautuneilla. Itse asiassa en oo tainnu kuulla mitää kauhutarinoita, mikä toki ei tarkoita ettei niitä olisi. Mut jotenki mulla on semmonen kuva et oisko niitä haittoja liioiteltu vähän. 🤔 Ei mitää oikeaa tietoa tästä, ihan mutuilen vaan 😅
 
Minä plussasin uudelleen kohtalaisen nopsaan, kun sektiosta oli 9kk. Raksuatta ei ollut luokiteltu mitenkään riskiraskaudeksi. En itse uskaltaisi synnyttää alateitse, noin lyhyellä välillä. Minulle tuli siis toinen sektio. Minusta taas 1% riski kohdun repeämiseen kuulostaa melko suurelta, ajatellen että se tarkoittaa, että 1/100 aiemmin sektioidusta synnyttäjästä kohtu repeää alatiesynnytyksessä ja sillä voi olla erittäin vakavat seuraukset äidille ja lapselle, ja varsinkin lapselle. Koskaan kun ei voi tietää, onko itse juuri se 1/100. Toki kohtu voi revetä synnytyksessä vaikkei olisikaan aiempaa sektiota. Kohtu voi myös revetä sektiossa, mutta silloin ollaan jo valmiiksi leikkurissa. Maailma on riskejä täynnä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä asun ulkomailla, ja täällä ohjeena on, että sektion jälkeen voi tehdä alatiesynnytyksen 18kk sektiosta. Jos sitä ennen olis synnytys, niin se olis automaattisesti sektio. Tää oli yksi mun kysymyksistä, kun pohdittiin sektiota, kun esikoisen käynnisty pitkittyi ilman mitään edistystä, ja leikkaava gyne vakuutti, että raskaaksi voi tulla uudelleen niin pian kuin pystyy ja haluaa, sektio vaikuttaa ainoastaan seuraavaan synnytystapaan.

Mä oon huomannut, että Suomessa ollaan aika ehdottoman kuuloisia monistakin raskauteen liittyvistä asioista, joihin muualla suhtaudutaan vähän eri tavalla, tämä on yksi niistä.
 
Varmasti näin kun @Aloy sanoi. Siis kyllähän täällä on myös ihan perus ohje, et keskenmenon jälkeen täytyy odottaa yksi kierto. Yllättävän usein sitä ohjetta kuulee, vaikka silläkään ei mitään syytä oo.
 
Varmasti näin kun @Aloy sanoi. Siis kyllähän täällä on myös ihan perus ohje, et keskenmenon jälkeen täytyy odottaa yksi kierto. Yllättävän usein sitä ohjetta kuulee, vaikka silläkään ei mitään syytä oo.
Mulle km jälkeen mun luottogyne suositteli painokkaasti yhtä tauko kiertoa... totesi elimistössä olevan paljon eri hormoneja joiden olisi hyvä ennättää laskea alas. Toki km oli selittämätön ja yksi syy saattoi olla joku hormoonimyrsky? Uusi raskaus pääsisi siten aloittamaan aikanaan omat hormooninousut... jota ohjetta tuli noudatettua, kävin myös taukokierrossa ultrassa tarkistuttamassa ettei kohdussa esim polyyppi tms olisi ollut sen km syynä.
 
Minulla keskimmäisen ja kuopuksen kohdalla ikäeroa 1,7v ja hyvin meni raskaus, kaikki kolme syntyneet sektiolla.
 
Muokattu viimeksi:
Miten helposti päädytään sektioon, jos edellinen on syntynyt sektiolla? Vai lähdetäänkö jälleen automaattisesti yrittämään alatietä? Esikoisen odotusaikana pelkäsin sektiota vielä enemmän kuin alatiesynnytystä, ja koitin psyykata itseäni synnyttämään. Toisen kohdalla tilanne saattaisi olla toisinpäin, koska sektio meni oikein mukavasti vaikka se semi-kiireellinen olikin.
 
Miten helposti päädytään sektioon, jos edellinen on syntynyt sektiolla? Vai lähdetäänkö jälleen automaattisesti yrittämään alatietä? Esikoisen odotusaikana pelkäsin sektiota vielä enemmän kuin alatiesynnytystä, ja koitin psyykata itseäni synnyttämään. Toisen kohdalla tilanne saattaisi olla toisinpäin, koska sektio meni oikein mukavasti vaikka se semi-kiireellinen olikin.
Synnytystapa-arviossa lääkärin kanssa katsotaan, että mikä olisi paras tapa syntyä. Ehkä on ihan tilanteesta ja ihmisestä kiinni, mihin kallistutaan.
 
Toisaalta, minulla oli edelleen toive sektiosta synnytyspelon vuoksi, kun on menin toisessa raskaudessa synnytystapa-arvioon, enkä ihan helpolla pelkästään pyytämällä sitä saanut, vaan piti monta kertaa käydä tästä juttelemassa lääkärin kanssa ja aina vaatia sitä sektiota.
 
Miten helposti päädytään sektioon, jos edellinen on syntynyt sektiolla? Vai lähdetäänkö jälleen automaattisesti yrittämään alatietä? Esikoisen odotusaikana pelkäsin sektiota vielä enemmän kuin alatiesynnytystä, ja koitin psyykata itseäni synnyttämään. Toisen kohdalla tilanne saattaisi olla toisinpäin, koska sektio meni oikein mukavasti vaikka se semi-kiireellinen olikin.

Mulla esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla. Toisen kohdalla lähtökohtainen ajatus oli alatiesynnytys. En tiedä kuinka vaikeaa olisi ollut saada sektio sillä itselleni sektio oli huono kokemus ja halusin alatiesynnytyksen.
 
Mulla syntyi esikoinen suunnitellulla sektiolla perätilan ja ahtaan lantion takia. Nyt oon uudestaan raskaana ja ravaan äitipolilla perussairauden vuoksi. Siellä on otettu useemman kerran tuleva synnytys puheeksi ja joka kerta kyl lähtökohtaisesti lääkärit on puhunu, että alatiesynnytystä he suosittelee ja toivoo, toki että mulla myös on siihen sanavaltaa. Synnytystapa-arviohan on tulossa sit myöhemmässä vaiheessa, missä tätä puhutaan lisää. Mutta ei yksi sektio yleensä lähtökohtaisesti ole mikään este alatiesynnytykseen ja terveydenhuolto minusta aina tuntuu painottavan alatiesynnytystä ensisijaisena valintana.

Yksi lääkäri mulle sanoi kyllä, että he toivovat ettei vauvaa tarvi alkaa käynnistämään, koska käynnistys lisää aina riskiä uusiin toimenpiteisiin ja kaikki toimenpiteet lisää riskiä sektioon. Ja kun alla on jo sektio, oli se sektion syy mikä vaan, niin ajatellaan että riski uuteen sektioon on jo koholla. 🤔

Mulla on vähän sama kokemus kuin sulla @Felidae ensimmäistä odottaessa en pelännyt synnytystä ollenkaan, kunnes kuulin joutuvani sektioon. Se pelotti valtavasti, mutta meni todella hyvin, sekä leikkaus että toipuminen. Nyt alatiesynnytys kuitenkin jostain syystä jännittää ajatuksena enemmi ku ekalla kertaa, mutta ei siis mitenkään liikaa. Haluaisin kokea myös alatiesynnytyksen, vaikka lopulta silläkään ei ole mitään väliä. Varmaan sektio tuntuu vaa tutummalta eikä siinä varsinaisesti tulisi mitään yllätyksiä, alatiesynnytys on taas ihan uusi kokemus, josta mulla ei oo mitään kokemusta.
 
Mua kyllä pelotti sektion jälkeen kaikki noi asiat. Me alettiin siis yrittää, kun vauva oli 9kk, koska ajatus oli et meillä muutenkin menee siihen raskautumiseen aikaa, joten vuosi täyttyy heittämällä. Ja niinhän siinä kävikin. Lähinnä aattelin silloin, että kun muutenkin stressaan raskautta, niin en halua siihen vielä päälle sitä ylimääräistä stressiä tohon liittyen. Mutta mitä oon kuullu, niin hyvin on menny sektion jälkeen nopeestikin raskautuneilla. Itse asiassa en oo tainnu kuulla mitää kauhutarinoita, mikä toki ei tarkoita ettei niitä olisi. Mut jotenki mulla on semmonen kuva et oisko niitä haittoja liioiteltu vähän. 🤔 Ei mitää oikeaa tietoa tästä, ihan mutuilen vaan 😅
Olisi pitänyt malttaa... totesi sukulaisnainen, jolla täysiaikainen poika kuoli lanssissa kohtuun (istukka lopetti toiminnan kohdun seinämän pettäessä)matkalla tyksiin. Suru oli käsin kosketeltavissa hautajaisissa joihin osallistuin. Valitettavasti kohtu samalla repesi niin että sekin jouduttiin poistamaan.
Lapsille olisi tullut ikäeroa 1v 6kk.
 
Mulle neuvolasta sanottiin että kohdun paraneminen jatkuu aina sinne vuoteen asti eli siks tuo vuoden suositus.

Siskolla sektioiden väli 4 vuotta. Ensimmäinen oli kiireellinen sektio pitkittyneen käynnistyksen päätteeksi. Toista koitettiin alakautta myös, mutta jälleen synnytys venyi kolmipäiväiseksi ja aivan loppumetreillä alkoi sektioarpi kipuilemaan aivan sietämättömästi niin päädyttiin jälleen kiireelliseen sektio on.
 
Sitä juuri ajattelin, että onko riski kohdun repeämiseen sen verran koholla että mennään suosiolla sektioon uudestaan, vai miten lienee... Ainakin tässä on jo aikaa kulunut reilusti, eikä vieläkään edes tiedetä yritetäänkö toista lasta. Monelta kantilta täytyy harkita :No Evil Monkey:
 
Mulla yksi kiireellinen sektio ja sen jälkeen kolme alatiesynnytystä parin vuoden välein. Hyvin meni kaikki 😊
 
Kai tääkin on ihan arpapeliä. Eihän sitä voi etukäteen tietää kuinka juuri omalla kohdalla käy. Oli sektioiden väli sitten 5 tai 2 vuotta.
 
Takaisin
Top