Raskaaksi sektion jälkeen

Rytökärppä

Vasta-alkaja
Moi! Itselläni ei ole tästä vielä kokemusta, mutta samaa olen miettinyt. Löysin tutkimuksen, jossa todettiin 18 kk:n välin synnytyksille olevan ns. turvaraja. Eli uuden raskauden alkaessa 9 kk edellisen sektion jälkeen olisi jo kohdulle ja arvelle ok. Pelätyin riskihän on kohdun repeäminen, mutta sen yleisyys on vain n. 1 % sektion jälkeisessä seuraavassa synnytyksessä.

Pikkupikkupikkunen

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuiset 2021
Elokuiset 2023
Mua kyllä pelotti sektion jälkeen kaikki noi asiat. Me alettiin siis yrittää, kun vauva oli 9kk, koska ajatus oli et meillä muutenkin menee siihen raskautumiseen aikaa, joten vuosi täyttyy heittämällä. Ja niinhän siinä kävikin. Lähinnä aattelin silloin, että kun muutenkin stressaan raskautta, niin en halua siihen vielä päälle sitä ylimääräistä stressiä tohon liittyen. Mutta mitä oon kuullu, niin hyvin on menny sektion jälkeen nopeestikin raskautuneilla. Itse asiassa en oo tainnu kuulla mitää kauhutarinoita, mikä toki ei tarkoita ettei niitä olisi. Mut jotenki mulla on semmonen kuva et oisko niitä haittoja liioiteltu vähän. 🤔 Ei mitää oikeaa tietoa tästä, ihan mutuilen vaan 😅

Kipuna

Sukkela juttelija
Huhtikuiset 2021
Elokuiset 2022
Minä plussasin uudelleen kohtalaisen nopsaan, kun sektiosta oli 9kk. Raksuatta ei ollut luokiteltu mitenkään riskiraskaudeksi. En itse uskaltaisi synnyttää alateitse, noin lyhyellä välillä. Minulle tuli siis toinen sektio. Minusta taas 1% riski kohdun repeämiseen kuulostaa melko suurelta, ajatellen että se tarkoittaa, että 1/100 aiemmin sektioidusta synnyttäjästä kohtu repeää alatiesynnytyksessä ja sillä voi olla erittäin vakavat seuraukset äidille ja lapselle, ja varsinkin lapselle. Koskaan kun ei voi tietää, onko itse juuri se 1/100. Toki kohtu voi revetä synnytyksessä vaikkei olisikaan aiempaa sektiota. Kohtu voi myös revetä sektiossa, mutta silloin ollaan jo valmiiksi leikkurissa. Maailma on riskejä täynnä.

Muokattu viimeksi:

Aloy

Sukkela juttelija
Heinäkuiset 2021
Lokakuiset 2023
Mä asun ulkomailla, ja täällä ohjeena on, että sektion jälkeen voi tehdä alatiesynnytyksen 18kk sektiosta. Jos sitä ennen olis synnytys, niin se olis automaattisesti sektio. Tää oli yksi mun kysymyksistä, kun pohdittiin sektiota, kun esikoisen käynnisty pitkittyi ilman mitään edistystä, ja leikkaava gyne vakuutti, että raskaaksi voi tulla uudelleen niin pian kuin pystyy ja haluaa, sektio vaikuttaa ainoastaan seuraavaan synnytystapaan.

Mä oon huomannut, että Suomessa ollaan aika ehdottoman kuuloisia monistakin raskauteen liittyvistä asioista, joihin muualla suhtaudutaan vähän eri tavalla, tämä on yksi niistä.

Pikkupikkupikkunen

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuiset 2021
Elokuiset 2023
Varmasti näin kun @Aloy sanoi. Siis kyllähän täällä on myös ihan perus ohje, et keskenmenon jälkeen täytyy odottaa yksi kierto. Yllättävän usein sitä ohjetta kuulee, vaikka silläkään ei mitään syytä oo.