Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Aurinko88, kiitos että kerroit sun kokemuksen 🥰 Koska tosiaan nyt yritän parhaani etten liikaa intoilisi. Meidän historialla niin miten jaksan taas uskoa että heti onnistuisi 😬 On sitä ihmeen optimisti. Ja liikaa oireiden tarkkailua 🫣 Mulla ollut säännöllinen kierto jo siitä lähtien kun vauva oli 5 viikkoa! Ihan hurjaa miten nopeasti käynnistyi. Eli mullakin nyt monta normaalia kiertoa jo 🤔 Onko sulla ollut jännitystä liittyen mahdolliseen lasten lyhyeen ikäeroon? Tai raskaana oloon taaperon kanssa?
Juu, päivä kerrallaan, kyllä ne testauspäivät sieltä tulee :red-heart:
Kyllähän se lyhyt ikäero tietysti mietityttää jaksamisen kannalta, mut uskon sen tosiaan olevan lasten kannalta paras, että saavat kasvaa yhdessä ja lähes samaa kehitystasoa, leikkiä paljon yhdessä jne. Tiedostan, että kuopuksen eka vuosi tulee varmasti olemaan raskas, mutta helpottaa sitten sitä mukaa kun kasvavat. Kuten joku mainitsikin, niin teini-ikä voi olla sit hankala taas, kun ovat pahimmissa hormonihuuruissa yhtä aikaa, mut se on sitten sen ajan murhe :tears: ja saavatpahan toisistaan sit vertaistukea silloin, kun ovat puheväleissä 🤷‍♀️:red-heart:

Raskaanaolo ei niin paljoa murehdituta, koska meidän 10kk ikäinen kävelee jo, ja lisäksi pottailu on tosi hyvällä mallilla (ollaan harjoteltu vessahätäviestinnän kautta pottailua 3kk ikäisestä lähtien). Uskon, että päästään ennen viimeistä kolmannesta eroon vaipoista, ja siihen mennessä alkaa olemaan muitakin pieniä juttuja, missä minä minä minä -tyyppi osaa jo itse tehdä ja siten auttaa mua, eli vaikkapa pukea jotain jo itse jne. Mutta aikahan sen lopulta näyttää, et kuinka nopeasti tuun raskaaksi tällä kertaa, ja miten hyvässä kunnossa itse pysyn raskauden ajan. Optimistisena ja positiivisin mielin eteenpäin :smiling-eyes:

Toivon helmikuista tai maaliskuista, joten toivon todella, et tämä meidän yk1 tuottaisi jo tulosta, en millään malttaisi odottaa edes sitä puolta vuotta, mikä viimeksi kesti. Vaikka nyt tietysti oon taas pari vuotta vanhempi ku viimeksi raskautuessa..
Nyt kp 9 /32-36, ovulaatio suurin piirtein ens viikon viikonloppuna. Onni on tasan 14vrk luteaalivaihe, että aina tietää koska menkat on alkaakseen, jos alkavat! Siis jos ovulaation saa kiinni, ja yleensä sen kyllä tunnen, vaikka en tikuttaisikaan.

@Maana Mannila miten sulla menee? ❤️ Ammattiapua et ilmeisesti tässä kohtaa halunnut, mutta ootko pystynyt avautumaan puolisolle? Toivottavasti pärjäilet.

@Round2❤️ onpas todellakin erikoista, että hCG on noin korkea... Toivottavasti syy selviää eikä ole kohdunulkoinen raskaus. Toivottavasti saat lääkäreiltä lisätietoja pian.

Hei tää on aika random kysymys, mutta te, jotka olette jo saaneet lapsen tai lapsia, kasvoiko teidän kengänkoko pysyvästi? 😅

@Syyskukka Kasvoi! Ennen oli 37-38 ja nyt 39-40 😅 Kaikki kengät saanut uusia.

Ihana kun täällä on niin positiivisia näkökulmia pieneen ikäeroon 🤩 Itekkin saa toivoa ja tsemppiä niistä. Meidän yöheräilyjen syyksi selvisi puhjennut alahammas. Kummasti heti jo yhden paremmin nukutun yön jälkeen sitä alkaa miettimään että mitäs jos sittenkin.. 😄

Nyt pyörittelen mielessä vaan esikoisen päiväkotikuvioita jos ikäero olisi se n. 2v. Oon poissa työelämästä ainakin kunnes taapero täyttää 2. Tuntuisi tylsältä laittaa pieni hoitoon jos oon kotona, mutta ei musta kyllä varmaan rehellisesti olisi olemaan kotona kahden kanssa 😅 Oon aika herkästi kuormittuvaa tyyppiä. Esikoisen kanssa en ikinä päässyt siihen "vauvakuplaan" vaan olin ihan stresseissä koko ajan 😄 Ehkä toisen kanssa on toki erilaista, kun vähän jo tietää mitä tekee 😊

BTW tuli youtubessa video raskautumiseen liittyen vastaan, tää on tosi pitkä mut tosi mielenkiintoinen, et jos englanti sujuu, niin tässä ois kuunneltavaa vaik siivoomiseen/lenkkeilyyn/kokkailuun taustalle: https://www.youtube.com/watch?v=w8h4qksd6Yw
Kuuntelin tuota, ja oon rehellisesti hämmentynyt nyt siitä miten sperma toimii... Koetan kuunnella vielä uudestaan joskus kun oon vähemmän tautinen.

Hei tää on aika random kysymys, mutta te, jotka olette jo saaneet lapsen tai lapsia, kasvoiko teidän kengänkoko pysyvästi? 😅
Kyllä ja ei

Mun lesti leveni ja pysyi leveämpänä ainakin vuoden verran synnytyksen jälkeen. Toki mulla oli tullut raskauden aikana hyvin lisää painoakin, joka ei ymmärrettävistä syistä katoa sormen heilautuksella.

Nyt olen hyvin lähellä alkuperäistä painoani ja pystyn käyttämään samoja kenkiä kuin aiemmin pitkälti. En kuitenkaan koe niitä yhtä mukavaksi kuin aiemmin. Eli hieman elänyt jalkani leveys ja painon määrä vaikutti sen elämiseen.

Jostain syystä synnäriin tulin kengillä, jotka ei mahtunut enää takaisin jalkaan kun koetin lähteä kolme päivää myöhemmin. Tää jää ikuiseksi mysteeriksi että miten mun jalka teki kasvupyrähdyksen siellä.

@Syyskukka minulla ei ole kasvanut jalka yhdessäkään neljästä raskaudessa eikä synnytysten jälkeen. En tiedä mihin nuo jalan koon muutokset voi liittyä, mutta mulla ei ainakaan ole ollut mitään turvotuksia raskausaikana ja painoa on tullut n. 10kg/raskaus, joka tippunut itsekseen muutamassa viikossa.

Muakin lohduttaa, että täällä ollaan näin kannustavia pienestä ikäerosta! Meidän taapero on on nyt 1v 5kk, ja jos ensi keväävä vauva saataisiin, niin olisi sitten vähän reilu 2. Ei toki kaikkein pienin ikäero, mutta tällä hetkellä hän tuntuu vielä niin pieneltä 🥹 Nyt kun itse ja taapero ollaan flunssassa ja mies työreissussa, niin kyllä se aika rankalta tuntuisi tähän vielä vauva myös.
Eniten jännittää, jos vauva olisi tosi "vaativa" ja huonouninen tai esim koliikkivauva, että miten sitä sitten riittäisi oma jaksaminen ja aika molemmille. Olen aina vähän katastrofiajattelia... Esikoinen on aika helppo ja hyväuninen, joten tilastollisesti varmaan seuraavan täytyy olla vaativampi 😅
Esikoinen on hiljattain aloittanut päikyssä ja siellä viihtyy, meillä aivan super ihana pieni päikky melkein naapurissa. Olen jo päättänyt, että hän saa siellä myös jatkaa jos uusi vauva tulee. Hän on aika vilkas, joten vauvan kanssa pesiminen olisi mahdotonta taaperon kanssa. Olen ajatellut, että jos päivälle pesii vauvan kanssa, niin iltapäivällä esikoinen saa sitten olla ykkös huomion kohde 🥰

@Syyskukka minulla ei ole kasvanut jalka yhdessäkään neljästä raskaudessa eikä synnytysten jälkeen. En tiedä mihin nuo jalan koon muutokset voi liittyä, mutta mulla ei ainakaan ole ollut mitään turvotuksia raskausaikana ja painoa on tullut n. 10kg/raskaus, joka tippunut itsekseen muutamassa viikossa.
Kehon nivelsiteet alkaa pehmenee synnytystä varten, mutta se vaikuttaa koko kehoon eikä vain lantion alueelle. Jaloissa on paljon niveliä ja sit kun ne nivelet löystyy ja keholla on vielä tavallista enemmän painoa, niin jalka voi alkaa leviämään vähän kaikkiin suuntiin. Tosi yksilöllistä, geeneistä ja tuurista kiinni miten käy.

Muakin lohduttaa, että täällä ollaan näin kannustavia pienestä ikäerosta! Meidän taapero on on nyt 1v 5kk, ja jos ensi keväävä vauva saataisiin, niin olisi sitten vähän reilu 2. Ei toki kaikkein pienin ikäero, mutta tällä hetkellä hän tuntuu vielä niin pieneltä 🥹 Nyt kun itse ja taapero ollaan flunssassa ja mies työreissussa, niin kyllä se aika rankalta tuntuisi tähän vielä vauva myös.
Eniten jännittää, jos vauva olisi tosi "vaativa" ja huonouninen tai esim koliikkivauva, että miten sitä sitten riittäisi oma jaksaminen ja aika molemmille. Olen aina vähän katastrofiajattelia... Esikoinen on aika helppo ja hyväuninen, joten tilastollisesti varmaan seuraavan täytyy olla vaativampi 😅
Esikoinen on hiljattain aloittanut päikyssä ja siellä viihtyy, meillä aivan super ihana pieni päikky melkein naapurissa. Olen jo päättänyt, että hän saa siellä myös jatkaa jos uusi vauva tulee. Hän on aika vilkas, joten vauvan kanssa pesiminen olisi mahdotonta taaperon kanssa. Olen ajatellut, että jos päivälle pesii vauvan kanssa, niin iltapäivällä esikoinen saa sitten olla ykkös huomion kohde 🥰
Meillä ykkönen ja kakkonen olivat jossain määrin molemmat koliikkivauvoja ja heillä ikäeroa 1v7kk. Kakkonen itki lähes kaiken hereilläoloajan n. 4kk ikään asti, ykkönen vain iltaisin n. 4 tunnin ajan. Ykkönen meni 3-vuotiaana päiväkotiin.

Voi että miten voikaan olla turhauttavaa, kun ei ole mitään odotettavaa. 😖 Koska ovulaatiota ei ole ilmeisesti tullut, toivoisin että seuraava kierto alkaisi jo pian.

Rv 22+ jälkeen puhutaan kohtukuolemasta, ennen sitä keskenmenosta.

Keskenmenoja voi tosiaan esiintyä "perinnöllisenä" esimerkiksi jos on perinnöllinen tukostaipumus. Tuota varmaan lapsettomuushoidoissakin selvitellään ainakin jos on ollut toistuvia keskenmenoja.
En kyllä yhtään tiedä onko meillä sellasta suvussa.. Sen tiedän kun olin pieni äitiltä taidettiin kohtu leikata pois, en tiedä miksi eikä sitä mulle koskaan kerrottu enkä oo kyllä kysellykkää. Ei meillä oikein ikinä näistä asioista oo puhuttu🥲

Jatkoa omaan tilanteeseen.. Lääkäri soitti aamupäivällä ja sanoi, että koska hcg-arvo on edelleen noin korkea ja vuodon alkamisesta on niin kauan, niin hän laittaa lähetteen Naistenklinikalle. Oli niin huojentunut olo, että pääsisi sinne tsekattavaksi..

No mutta.. Äsken tuli sieltä lähetteeseen hylky...

"Jälkivuoto voi kestää spontaanin keskenmenon jälkeen 4-6 viikkoa, HCG vaikuttaa olevan hyvin laskussa. Jälkitarkastuksena kotiraskaustesti riittää 4 viikon kuluttua keskenmenosta, jos ei kipuja tai infektio-oireita tai pitkittynyttä vuotoa yli 6 viikon ajan."

Eli jepjep. Odotellaan sitten.. Täytynee hakea itse noita testejä kaupasta ja toivoa, että ne joskus muuttuisi negatiivisiksi.... Plääh. Itse en nyt ihan tulkitse hcg:n olevan hyvin laskussa, kun junnaa tässä, mutta seuraillaan.. Toki ohjeistus oli, että jos vointi heikkenee, niin sitten pitää hakeutua hoitoon.

No mutta, jos jtn hyvää, niin he tulkitsivat tän nyt keskenmenoksi eikä kemialliseksi. Tänään olis menkoista laskettuna (edellisen kemiallisen vuodosta alkaen) rv 8+6. Kemiallisesta kirjoittivat suoraan, että sitä ei hyväksytä keskenmenojen määrän laskentaan mukaan. Eli siinä mielessä tästä nyt on ollut edes vähän apua..

Olen pahoillani siitä että oon itkenyt täällä noin neljä päivää flunssastani 😅 koettakaa kestää...

Yh kun mulla on päällä sellainen oikein klassinen raskauspahoinvoiva olo näin flunssan jälki seurauksena. Tai voi johtua ehkä lugesteronistakin. Sellainen ällö raudan maku suussa, alavatsaa juilii, rintakehä läpättää ja hengittäminen tuntuu raskaalta. Vasta dpo9 ja eilen nega niin en usko että tää raskauspahoinvointi olisi. Tiedän että raskauksia ei saa verrata keskenään, mutta edellisessä raskaudessa pahoinvointi alkoi vasta varmaan viikko plussauksesta (jos ei lasketa päivystysreissua plussatessa).

En myöskään osaa päätellä että kumpi mua ärsyttäisi enemmän tässä kierrossa: plussa vai ei plussaa. Plussa ärsyttäisi kun mun synttärisuunnitelma lentää ikkunasta ulos ja oon käyttänyt siihen jo rahaa. Ei plussaa ärsyttäisi siitä syystä kuin miksi se ärsyttäisi muitakin täällä.

"Jälkivuoto voi kestää spontaanin keskenmenon jälkeen 4-6 viikkoa, HCG vaikuttaa olevan hyvin laskussa. Jälkitarkastuksena kotiraskaustesti riittää 4 viikon kuluttua keskenmenosta, jos ei kipuja tai infektio-oireita tai pitkittynyttä vuotoa yli 6 viikon ajan."
...oikeasti Suomessa ei saa hoitoa enää mistään syystä. Oon niin vittuuntunut sun puolesta ettei heti suostuta tutkii tilannetta kunnolla, kun homma muuttui kemiallisesta keskenmenoksi jo tässä. Mistä siis edes pääteltiin että mikään arvo on laskussa, jos meillä ei oo kuin aiempia matalampia arvoja ja nyt ne uudet on korkeammat kuin viikkoja sitten otetut? Jos ne on vain nousseet tosi hitaasti koko ajan? Ja mistä esim voi tietää mikä on keskenmenon ajankohta, koska se tapahtui selkeästi myöhemmin, jos arvot on "laskeneet"? Eihän me voida käyttää samaa aikaa kuin kemiallisessa tässä tapauksessa?

...oikeasti Suomessa ei saa hoitoa enää mistään syystä. Oon niin vittuuntunut sun puolesta ettei heti suostuta tutkii tilannetta kunnolla, kun homma muuttui kemiallisesta keskenmenoksi jo tässä. Mistä siis edes pääteltiin että mikään arvo on laskussa, jos meillä ei oo kuin aiempia matalampia arvoja ja nyt ne uudet on korkeammat kuin viikkoja sitten otetut? Jos ne on vain nousseet tosi hitaasti koko ajan? Ja mistä esim voi tietää mikä on keskenmenon ajankohta, koska se tapahtui selkeästi myöhemmin, jos arvot on "laskeneet"? Eihän me voida käyttää samaa aikaa kuin kemiallisessa tässä tapauksessa?
Joo älä. 😅 En mä tiedä enää itekään mistään mitään. Kai he vaan päättelevät arvon pienentyneen, koska vuoto on alkanut, en mä tiedä. Ja siis mitään muita verikokeitahan ei ees oo otettu, kuin tää yksi nyt, joten mitään virallista ei mistään järjestelmistä muutenkaan tietenkään löydy.

En mä oikein tiedä, että voinko itse asialle nyt muuta tehdä... Voihan sitä uutta hcg-mittausta yrittää vielä jollekin päivälle pyytää.. Oishan se kiva tosiaan nähdä, että lukema on laskussa..

@Valora meillä näyttää olevan sama dpo menossa, joten saadaan molemmat jännätä viikonloppuna. 😊

Onko kenelläkään muulla unettomuutta oireena ennen mahdollista plussaa? Ovulaation jälkeen oli ensin kauhea väsymys ja koko ajan paleli, yleensä se jatkuu sinne melkein menkkoihin asti. Nyt ollut pari päivää itsellä unettomuutta ja tuntuu, että koko ajan on kauhean kuuma. 😅
Ite oon jotenkin yhdistänyt unettomuuden (ainakin lisääntyneen) luteaaliin, samoin yöllisen hikoilun, joka tosin saattaa olla vähän iästäkin johtuvaa. 😅
Muutenhan siis melkein aina palelen ja kesälläkin viihdyn hyvin aurinkoisella sohvalla villaviltin alla. 🙈

@Syyskukka mulla ei mitään muutosta koko aikana tai jälkeenkään. Samat kengät ja kapeat korkkarit meni kuin ennenkin. Pelkäsin vähän tätä kun mulla on niin kivoja kenkiä, mutta onneksi ei käyny kuinkaan.

Kolme päivää syöty royal geleeä, alavatsa juilii välillä oudosti. Mutta ei häiritse ainakaan vielä.

Takaisin