Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, pakko tarttua tähän. Onkohan jotenki epänormaalia et limoja tulee menkkaveren mukana? 🤔 Mulla usein tulee menkkojen ekoina päivinä kirkasta venyvää limaa. Oon miettiny tätä aiemminki 🫣 Mulla saattaa usein jäädä ovislimat ”tulematta”, vaikka saisin ovisplussan tikutettua ja selkeitä oviskipuja on. Mulla ei pitäis ainakaan olla iän selittämää, tai ainaki toivon tällain 27v.

Oon seuraillu täällä taustalla ja reagoinu. Kaikille tsemppiä omiin tilanteisiin! 🫶
Täällä ei uutta auringon alla, yk 11 vaihtunut. Kesäkuun alkuun saatiin ensikäynti 🤩
Kysyn heti tästä! Miten saitte ensikäynnin jo noin pian, kun alle vuosi yritystä? Ikääkin sulla reilusti alle 30 vielä. Milloin otitte yhteyttä lääkäriin ja julkisen kautta vai työterveys vai miten? Mä en ottanut viel mihinkään yhteyttä, kun täällä sanottiin, että alle vuoden yrityksen jälkeen ehdot ei viel täyty ja lähete palaa bumerangina takasi.

Vai onks sulla PCOS pitkä kierto?

Meillä siis alkaa ens viikolla yk 11, niin oon tääl niin holleilla, että siksi kyselen. 🙈

@Suskikitten Varasin ajan työterveyteen maanantaille.. Raapustin siihen mietteeni ja systeemi väittää, että kuuluu työterveyden pakettiin. :D Laitoin toiveen labroista ja tosta lugestronista mainitsin. Saapa nähdä. Noh, lyhyen 20min käynnin hinta tais olla muuten n. 50€, et kyl mä sen nyt vielä suostun maksamaan... Saapa nähdä mitä ne pystyy tarjoamaan vai pystyvätkö mitään.

Taas nega testattu, ei mitään feikki hailuraa edes jota voisi luulla plussaksi. Toki se on hyvä, että ei vääriä plussia tule, mutta oli pieni toivo jos se plussa tästä kierrosta tulisi. Tiedän että dpo9 on vielä aikainen, mutta koska dpo6 ja dpo7 oli jotain kiinnittymiseen viittaavia juttuja. Ja jotain jopa jo dpo5... Niin olin jotenkin toiveikas että tänään jotain näkyy, mutta ei mitään. 🙄 Varsinkin kun silloin kerran näkyi niillä apteekin ultra testeillä dpo9 jo todella selkeä punainen toinen viiva, joka olisi varmaan dpo8 jos olisin testannut niin näkynyt haaleana. 😔

Pikainen kysymys: kannattaako Donaferty aloittaa uuden kierron alussa vai aloitanko kesken kierron (menkat muutaman pv päästä alkamassa)? Mitä mieltä?

@Suskikitten Varasin ajan työterveyteen maanantaille.. Raapustin siihen mietteeni ja systeemi väittää, että kuuluu työterveyden pakettiin. :D Laitoin toiveen labroista ja tosta lugestronista mainitsin. Saapa nähdä. Noh, lyhyen 20min käynnin hinta tais olla muuten n. 50€, et kyl mä sen nyt vielä suostun maksamaan... Saapa nähdä mitä ne pystyy tarjoamaan vai pystyvätkö mitään.
Kilpirauhasarvot kannattaa myös tarkistuttaa. Monella raskautuminen onnistuu vasta, kun TSH on 1 tai lähellä sitä (vähintäänkin alle 2).

Kilpirauhasarvot kannattaa myös tarkistuttaa. Monella raskautuminen onnistuu vasta, kun TSH on 1 tai lähellä sitä (vähintäänkin alle 2).
Tarkoitetaanko tällä siis sitä, ettei TSH saa olla liian korkea? Mulla TSH oli helmikuun lopussa mitattuna 0,85 ja googlettelun perusteella sen pitäisi olla hyvä arvo ja kertoo normaalista kilpirauhasen ja aivolisäkkeen toiminnasta. Mutta voiko se olla liian matala, jos kerran optimaalinen olisi 1?

Tarkoitetaanko tällä siis sitä, ettei TSH saa olla liian korkea? Mulla TSH oli helmikuun lopussa mitattuna 0,85 ja googlettelun perusteella sen pitäisi olla hyvä arvo ja kertoo normaalista kilpirauhasen ja aivolisäkkeen toiminnasta. Mutta voiko se olla liian matala, jos kerran optimaalinen olisi 1?
0,85 kuulostaa vielä hyvältä. En osaa ottaa kantaa siihen, voiko myös viitearvojen sisällä "liian matala" arvo vaikuttaa raskautumiseen. Minulle on vain lääkäri kertonut että usein suositellaan että TSH on alle 2,5 jos raskaus on toiveissa, mutta oikeasti lähempänä yhtä oleva arvo on ideaali. Moni lääkäri menee vain viitearvojen mukaan, eli 0,4-4 välinen arvo riittää heille.

Hävytön ON, koska mieli just nyt niin synkkä. Olen kirjoittanut tästä kierrosta oireita tuonne piinailijoihin. Tänään dpo17 tosiaan, mutta aamulla tehty positiivinen pc liuska on aivan liian hailura. Vastaa pikemminkin dpo10-11 saamiani viivoja🥺😢 Vuotoa siis odotellessa, on tää niin raastavaa.

Moni lääkäri menee vain viitearvojen mukaan, eli 0,4-4 välinen arvo riittää heille.
Tästä onkin hauska juttu: mä en ois saanut kilpparilääkettä, jos en yrittäisi raskautua. Mulla oli TSH lähempänä kuutta ja sanottiin vaan, että jos en yrittäisi raskautua, niin saisin lääkkeet vasta, kun TSH on yli 10, vaikka viitearvon yläraja on tuo neljä 🤨 Ja nyt viimeks ko mitattiin niin tiesin jo siitä, et on yli 2.5, kun alkoi kertymään nestettä nilkkoihin 😐
Hei, pakko tarttua tähän. Onkohan jotenki epänormaalia et limoja tulee menkkaveren mukana? 🤔 Mulla usein tulee menkkojen ekoina päivinä kirkasta venyvää limaa.
Mulla tulee myös ja en usko sen olevan epänormaalia, menkkojen tarkoitushan on "poistaa" kohdun limakalvo.

Edit: @Maana Mannila eikö tuo vuoden raja koske alle 35v?

Jaahas tänään sitten alkoi uusi kierto. Pitkä kierto olikin, 30 päivää. Varmaa luget vaikutti asiaa vaikka otin viimeisen torstaina aamulla.
Joku puhui TSH:sta, mulla oli nyt huhtikuussa se 0.942, vähä noussut viime vuodesta. Viime vuonna oli 0.619.

Tästä onkin hauska juttu: mä en ois saanut kilpparilääkettä, jos en yrittäisi raskautua. Mulla oli TSH lähempänä kuutta ja sanottiin vaan, että jos en yrittäisi raskautua, niin saisin lääkkeet vasta, kun TSH on yli 10, vaikka viitearvon yläraja on tuo neljä 🤨 Ja nyt viimeks ko mitattiin niin tiesin jo siitä, et on yli 2.5, kun alkoi kertymään nestettä nilkkoihin 😐

Mulla tulee myös ja en usko sen olevan epänormaalia, menkkojen tarkoitushan on "poistaa" kohdun limakalvo.

Huhhuh onpa erikoinen lääkäri. 😣 Mullakin oman lääkärin sijainen lopetti 3kk aiemmin (jolloin TSH 5,6) aloitetun Thyroxinin, kun kontrollilabroissa TSH oli laskenut viitearvoon lääkityksellä. En kuitenkaan lopettanut lääkitystä, vaan jatkoin puolikkaalla annoksella. TSH olikin 3kk jälkeisessä kontrollissa yli 25. 😬

Tää on tosiaan jännä. Mullakin TSH yli viitearvon, joskin vain hitusen (vähän vajaa 5) ja lääkärin mukaan lääkitys vasta jos nousee 10 tienoille tai tulee selkeitä oireita. Eli tällaiset sekä kilpirauhasen toimintaan että pikkulapsiarkeen molempiin sopivat "oireet" eivät ole selkeitä oireita. Ja ei sillä, tuo mun arvo on niin rajalla ja ollut siinä niin vähän aikaa (tiedän, koska mitattu aika tiheään), että en ole huolissani, mutta kummastelin, etenkin kun siellä oli tiedossa, että aion todennäköisesti yrittää lähitulevaisuudessa raskautumista (joskaan en heti), Mutta meinasin nyt ihan lähiaikoina ilmoittaa hoitopaikkaani, että nyt se kilpirauhasarvo pitää fiksata, jotta päästään aloittamaan yritys.

Tosta tsh:sta, mullahan muuten vaan vuosi kontrolli oli 24 joulukuussa, jolloin tsh 2,54. En tuolloin tiennyt että raskautta yrittäessä pitäisi olla lähemmäs sen 1. Viime vuoden toukokuun lopulla olin raskaana ja osoittautui kemialliseksi. Kuukautiset viikon myöhässä. Kävin sitten kesäkuun ihan alussa verikokeissa jolloin tsh 5,45. Oletan että johtui tuosta kun olin hetken raskaana. Silloin myös nostin annosta 30% noin, mutta siitä huolimatta näytti nousevan. Tajusin tämän yhteyden tosin vasta viime kuussa. Annosta toki nostettiin 125 mikrogrammasta 150 mikrogrammaan jolloin tsh tippui 0,66 elokuussa. Mä vähän luulen että jos joskus raskaaksi tulen niin aion kyllä vaatia heti tai lähes heti päästä verikokeisiin jos kemiallinenkin nostaa noin paljon tsh:ta. En siis muuta syytä keksi miten puolessa vuodessa samalla annostuksella olisi noussut noin paljon 2,54stä tuohon 5,45:een. Kun tosiaan kun näissä verikokeissa kävin kemiallisen vuodon alkamisesta ehkä noin viikko. Ja tämän kaikenhan mun piti itse tieto löytää ja en aio hyväksyä että verikokeet nyt otetaan vasta rv 8+0 tai jotain. Koska silloin on liian myöhäistä, kun selkeästi tuo 30% nosto ei riitä mulle. Muutenkin molemmat keskenmenot tapahtuneet 6+0. Tai siis eka tapahtui tasan 6+0 ja toinen toki 8+2 vai 8+3 mutta alkio oli 6+0 mitoissa. Niin luulen että pakko ennen 6+0 viikkoa päästä kyllä verikokeisiin.

Tää on tosiaan jännä. Mullakin TSH yli viitearvon, joskin vain hitusen (vähän vajaa 5) ja lääkärin mukaan lääkitys vasta jos nousee 10 tienoille tai tulee selkeitä oireita. Eli tällaiset sekä kilpirauhasen toimintaan että pikkulapsiarkeen molempiin sopivat "oireet" eivät ole selkeitä oireita. Ja ei sillä, tuo mun arvo on niin rajalla ja ollut siinä niin vähän aikaa (tiedän, koska mitattu aika tiheään), että en ole huolissani, mutta kummastelin, etenkin kun siellä oli tiedossa, että aion todennäköisesti yrittää lähitulevaisuudessa raskautumista (joskaan en heti), Mutta meinasin nyt ihan lähiaikoina ilmoittaa hoitopaikkaani, että nyt se kilpirauhasarvo pitää fiksata, jotta päästään aloittamaan yritys.
Taitaa tosiaan sun sekä @Syssymyssy lääkärit noudattaa kuitenkin noissa käypähoito-suositusta, mutta silti jotenkin uskomattoman kuuloista. 😖

Tosta tsh:sta, mullahan muuten vaan vuosi kontrolli oli 24 joulukuussa, jolloin tsh 2,54. En tuolloin tiennyt että raskautta yrittäessä pitäisi olla lähemmäs sen 1. Viime vuoden toukokuun lopulla olin raskaana ja osoittautui kemialliseksi. Kuukautiset viikon myöhässä. Kävin sitten kesäkuun ihan alussa verikokeissa jolloin tsh 5,45. Oletan että johtui tuosta kun olin hetken raskaana. Silloin myös nostin annosta 30% noin, mutta siitä huolimatta näytti nousevan. Tajusin tämän yhteyden tosin vasta viime kuussa. Annosta toki nostettiin 125 mikrogrammasta 150 mikrogrammaan jolloin tsh tippui 0,66 elokuussa. Mä vähän luulen että jos joskus raskaaksi tulen niin aion kyllä vaatia heti tai lähes heti päästä verikokeisiin jos kemiallinenkin nostaa noin paljon tsh:ta. En siis muuta syytä keksi miten puolessa vuodessa samalla annostuksella olisi noussut noin paljon 2,54stä tuohon 5,45:een. Kun tosiaan kun näissä verikokeissa kävin kemiallisen vuodon alkamisesta ehkä noin viikko. Ja tämän kaikenhan mun piti itse tieto löytää ja en aio hyväksyä että verikokeet nyt otetaan vasta rv 8+0 tai jotain. Koska silloin on liian myöhäistä, kun selkeästi tuo 30% nosto ei riitä mulle. Muutenkin molemmat keskenmenot tapahtuneet 6+0. Tai siis eka tapahtui tasan 6+0 ja toinen toki 8+2 vai 8+3 mutta alkio oli 6+0 mitoissa. Niin luulen että pakko ennen 6+0 viikkoa päästä kyllä verikokeisiin.
Milloin sulla on viimeksi otettu TSH? Ei kannata odottaa raskauden alkamista arvojen mittaamiseksi, vaan mitata jo ennen.

Milloin sulla on viimeksi otettu TSH? Ei kannata odottaa raskauden alkamista arvojen mittaamiseksi, vaan mitata jo ennen.
Viimeksi elokuussa viime vuonna jolloin lääkkeen noston ansiosta tippui siihen 0,66:een. Olisi varmaan pitänyt joulukuun keskenmenneenkin aikana päästä, mutta ei mulle edes neuvolassa siitä missä kerkesin kerran käydä mainittu vaikka tiesivät kyllä että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta kun kysyivät sairauksista jo kun sinne soitin kun sain plussan niin muutama päivä sen jälkeen.

Pikainen kysymys: kannattaako Donaferty aloittaa uuden kierron alussa vai aloitanko kesken kierron (menkat muutaman pv päästä alkamassa)? Mitä mieltä?
Itse aloittaisin sen samantien, koska sulla pitäisi olla para-aikaa munasoluja kypsymässä tulevaisuuden kiertoja varten. Se donaferty ehtii vaikuttaa niihin positiivisesti.

Jonkun paperin mukaan, jonka linkin oon hukannut, ne munasolun kypsyy yli 80 päivää. Donafertyllä oman käsitykseni mukaan pyritään vaikuttaa munasolujen laatuun positiivisesti, joten mitä nopeammin pääset vaikuttaa kypsyviin munasoluihin niin sitä parempi.

@Suskikitten Tämä
Donaferty kiinnostaa minuakin. Oletko ottanut sitä muiden raskausvitamiinien lisäksi vai vain sitä? Olen tämän kevään syönyt myo-inositolia ja foolihappoa raskausvitamiinin mukana, mutta luin että Donaferty sisältää näitä kumpaakin. Eli periaatteessa saan jo näitä nykyisellään.

Takaisin