Mielialalääkkeistä puhuttu ja lääkkeistä ylipäänsä, niin siihen keskusteluun mulla ei oo hirveesti annettavaa. Ehkä itse ajattelen niin, että jokainen joka käyttää reseptilääkkeitä, keskustelee hoitavan lääkärin kanssa siitä, onko lääkityksen suhteen tarpeen tehdä muutoksia raskauden alkaessa. Jos reseptilääkkeitä käyttää, niin onhan ne jostain syystä ihmiselle määrätty, ja siten niiden ottaminen oikein on tärkeää. Käsikauppalääkkeiden suhteen keskustelisin itse farmaseutin kanssa, ja sit kans jo mainittu teratologinen tietopalvelu on hyvä apu, jos epäilyttää. Lisäravinteet lopettaisin varmaan plussaan ja keskustelisin niistäkin foolihappoa, d-vitamiinia ja rautaa lukuun ottamatta lääkärin kanssa.
Sit kemikaalikuormasta vielä, että noihin keraamisiin pannuihin pitää kyllä tutustua. Meillä on jotain teflon-pannuja, ja tuntuu, että ne menee tosi nopeesti huonoksi ja pinta murenee. Itse yritän sillain järjen kanssa mennä myös kemikaalikuorman vähentämisen kanssa ja välttää ylimääräisiä kemikaaleja, mutta en kuitenkaan vetää ihan yli. Joku sanoi hyvin, että ei kroppa tiedä, tuleeko C-vitamiini appelsiinista vai jostain synteettisestä lähteestä, ja onhan luonnossakin paljon myrkyllisiä aineita. Mulla tosiaan kans se kampaajatausta vaikuttaa, että olen varmasti altistunut kemikaaleille aika paljon, vaikka kampaamotuotteita tutkitaankin tarkkaan, ja lähtökohta on kuluttajan turvallisuus (siis ihan EU:sta tulee nämä säädökset).
@Rouva W , ainakin muhun suhtauduttiin (yksityisellä toki kävin) tosi avoimesti ja ystävällisesti ja sanottiin, että oli hyvä hakeutua tutkimuksiin nyt (silloin 7 yrityskiertoa), jotta saadaan kokonaiskuva tilanteestamme ja voidaan tehdä sen perusteella päätöksiä. Toki moni asia on ihan normaaleja ja vaihtelua on ihmisten kierrossa ja yhdenkin ihmisen kierrossa varmasti jonkin verran, mutta jos jokin asia omassa tilanteessa huolettaa, niin kannattaa matalalla kynnyksellä käydä gynekologilla edes vaikka ensikäynnillä. Siinä on tietysti rahakysymys, ja itsekin pystyin käymään siksi, että voin maksaa osan tutkimuksista Epassilla.
@Syyskukka no nyt on nätti ovistesti – ai että! Mulla tosiaan lilassa sama juttu, että voi olla aika hailukkakkin testiviiva, mutta pysyvän hymyn päivänä testiviiva on yleensä vahvempi tai sit molemmat on tasavahvat. Samoin
@Olive sulla nätit viivat siellä!
@Zebra minä päivänä aloitit testaamisen? Mullahan tosiaan on ne lilat käytössä, ja näyttää tosi aikaisin estrogeenin nousun vilkkuvalla hymyllä, mutta pysyvä hymy tulee sit vasta monen päivän päästä.
@Kevätlilja tsemppiä kovasti ja voimia epätoivon päivien piinailuihin. Se on tuskastuttavaa, kun odottaa ja toivoo merkkejä, joita ei välttämättä tule – eikä sekään tarkoita, ettei voisi olla raskaana. Sulla on tosi varhaiset päivät vielä, joten mitä vain voi tapahtua. <3
@Zebra apua mikä tilanne sulla kiertodatan ym. kanssa. Toivottavasti tekninen tuki pystyy auttaa sua ja saat palautetuksi datasi ja kirjautumistietosi. <3
@Adela haha, en tiiä, mistä löysin tän rauhan ja seesteisyyden. xD Oon keskittynyt taas viime kierron tavoin muihin juttuihin ja odottelen rauhassa, mitä tapahtuu. Oirepuolella tällä hetkellä kuuluu edelleen lähinnä heinäsirkkojen siritystä, ja perusajatus on, että ei varmaan onnistuttu. Viime kierto teki tosi hyvää mulle ja rauhoitti jotenkin odotuksia ja mieltä sen kanssa, että voin ottaa aiempaa rennommin. Teen sen mitä tehtävissä on silloin, kun on sen aika, mutta muuten yritän elää normaalia elämää. Mulla on myös töissä tällä hetkellä tosi hyvä meininki ja kiirettä pitää, joten en edes ehdi murehtia mahdollisia raskausoireita. Meillä käydään palkkakierros tässä lähiviikkoina, ja odotan, että mun palkka nousee. Siihen peilaten ei haittais, vaikka ei nyt tärppäiskään – saisinpa kerryttää vanhempainrahoja vähän pidempään sit paremmalla palkalla.
Ehkä mun vauvakuumekin on tässä hieman laskenut, tai ainakin rauhoittunut. Mietin aika paljon sitä, onko lapsi sit kuitenkaan sitä mitä haluan, ja jos on, niin kuinka paljon haluan lasta. Samoin, jos ei nyt tärppää, niin toivon, että laskettu aika menisi mieluummin ensi vuonna sitten huhtikuulle tai siitä eteenpäin, ja fiilis on ehkä nyt TJOT-asteella. Oon ehkä käynyt koko vuoden kierron ja palannut takaisin siihen, missä olin noin vuosi sitten ennen kuin mun viimeinen isovanhempi kuoli ja aloin pohtia sitä, haluanko lasta ja kokea äitiyttä.
Ja siis uskon kyllä, että haluan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää hedelmälliset päivät myös tulevissa kierroissa, mutta en ainakaan just nyt tällä hetkellä ota asiaa niin vakavasti. Vaikka eiköhän tääkin vielä muutu moneen kertaan. xD