Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvää iltaa! Tai yötä! Tai huomenta!😆
Tällänen yöllinen omanapailu:
Tänään kp25, ja ovitikutuksem perusteella dpo 5:
Valkovuotoa on tullu runsaasti, pari päivää kirkasta ja vetistä. Tänään kuitenki vuoto muuttunu uudestaan kirkkaaksi ja venyväksi. Googlen mukaan olis erittäin otollinen kiinnittymis ”alusta”. Suussa on outo ”metallinen” maku tai enemmänki ehkä tunne. Ja päivällä meinasin pyörtyä🫣 muuten ei mitään tavallisia pms oireita havaittavissa, rinnat normaalit ja mahassa vaan semmosta outoo ”kiristystä”. Ja lämpö 37°. En tiedä onko joku toinen ovis päällä vai googlen veikkaama estrogeenipiikki🤷🏻‍♀️ mutta vieläkään en odota tältä kierrolta toivottua lopputulemaa…

Ite täällä vähän toisesta suunnasta huutelen "jee jee, menkat alkoi!" Tai sit on varsin ärtsyä tiputtelua.
Mitä tuolla aiemmin ollut juttua sokerikoukusta ja kemikaalikuormasta.

Sokerikoukku on todellinen. Viime syksynä oli jo hyvissä kantimissa ja sitten tuli keskemeno, niin annoin itelleni vapauden syödä mitä haluan. Tosin silloin olinkin varsi heikossa hapessa ja tuntui, että kunnon kaloritankkaus oli pakollinenkin, ihan sama missä muodossa.
Sitten se vähän on ehkä jäänyt päällekin tai ehkä enempi ollut itsellä nyt sellainen hällä väliä- fiiliskin.

Kemikaalikuorma on kyllä sellainen taas, mitä aloin tietoisesti vähentää jo varmaan 15 vuotta sitten. Kosmetiikat meikkejä lukuunottamatta aikalailla luonnonkosmetiikkaa. Dödö oli ensimmäisten kokonaan pois jääneiden joukossa. Shampoo jäänyt lähes pois, hyvä jos kerran vuoteen tarvetta. Ruuanlaitossa suosin puukihveleitä ja pannu keraaminen. Rasiatt vaihtuneet lasisiksi vuosia sitten, pois lukien pakasterasiat.
Tekstiilit pyrin hankkimaan enimmäkseen luonnonmateriaaleina, jos vain mahdollista ja pesemään ennen käyttöönottoa.

Ja vähän tuota asiaa sivuten, eli jo se edellä mainittu Tsernobyl; ihmetelty kun Ruotsissa asuvilla tädeillä on kaikilla kilpirauhaslääkitys käytössä, mutta ei täällä Suomessa asuvilla. Ruotsissa tosin kuulema on edelleen alueita, joissa sen verran säteilyä jäljellä, ettei kyseisiltä alueilta suositella sieniä tai marjoja keräämään.
Käytätkö jotain shampoon tilalla? Vai ihan vesipesulla vaan? Mä oon koittanut etsiä omien hiusten kanssa ratkaisua, mutta aina lopulta joudun palata joka toisena päivänä pesuun ihan shampoolla

Kp1 ja yk15 täällä alkoi, yllättävän nopeasti lukuunottamatta ekaa kertaa kun käyttänyt lugesteroneja niin vuodot alkaneet niiden lopetuksen jälkeen. Viimeksi kesti puolitoista päivää ja nyt 2 ja puoli päivää. Nyt on mahdollisuus Star Wars päivän ovulaatiolle. 😂 Jos tosiaan taas olisi ovulaatio kp10 ovulaatio jo! 🤞

//Lisäyksenä en usko yhtään että tästäkään kierrosta tärppää, lähinnä vaan huvittavuuden vuoksi toivon että ovulaatio tuolloin. En enään usko mitään enteitä ja merkkejä ainakaan. Niin monta oli viime kierrossa, että universumi taisi vaan vittuilla mulle. 🙄

Muokattu viimeksi:
Onpas kyllä harvinaisen ärsyttävää odottaa menkkoja, kun käytännössä tää tais olla hukkakierto. Luulin että kahen viikon piinailu on ärsyttävää, mutta tää kahen viikon piinailemattomuus onki viel raastavampaa. 😂 En ymmärrä @Maana Mannila miten pystyit olemaan levollinen.

Star wars vauva olis kyllä just hyvä. May the force be with you @Kali 😁

@Toiveikas odottelija musta kuulostaa siltä ku ovis ois vasta tulossa 🤔 et oo tehny ovistestiä enää? Joskus kai voi käydä niin et ovis epäonnistuu ja yrittää sit vähän ajan päästä uudestaan. Muistelen kuulleeni jotain tällasta joskus. Ehkä. En oo satavarma.

@Wellllu muakin kiinnostais shamppoottomuus, koska en yhtään tykkää pestä hiuksia, mut kuten @Rouva W pakko joka toinen päivä ettei hiukset ala näyttää rasvahiireltä 🙈

@Adela tuo olikin osuva nimitys tuo rasvahiiri! Otampa käyttöön :rolling:

Ja mulla kans vähän sama fiilis hukkakierrosta, tuntuu että se aika ei vaan kulu ja mielessä vaan pyörii että menee 1,5kk ennenkuin mitään voi näkyä tikussa. Ja kuinka turhaa se aika on odottaa. Toki toisaalta siitä jää se omien olojen ylianalysointi pois mikä omalla laillaan keventää:Grinning Face With Smiling Eyes:

@Kali , mikä Star Wars päivä? En ymmärrä. 😅

Mä oon joitain vuosia sitten miettinyt, että miten toi shamppoomottomuus käytännössä toimii, etenkin jos on herkästi rasvoittuva tukka. Törmäsinkin tuolloin sitten artikkeliin, jossa hiusalan asiantuntija kertoi, että ei se toimikaan. Joidenkin hiuslaatu on sellainen, että tukka voi näyttää aivan siistiltä pesemättäkin, mutta tuo pesemättömyys ei vaan toimi samalla tavalla kaikilla. Jätin kokeilematta.

Kemikaaleista nyt yleisesti. Tiedostan potentiaalisia vaaroja, ja kaupassa saatan miettiä otanko sen lasisen vai muovisen rasian, mutta en ota näistä liiakseen stressiä. Mun mielestä kaikesta stressaaminen on haitallisempaa, kuin että antaa mennä vähän sinnepäin. Rento hermosto pitää kropan kunnossa, eikä ylireagoi. Mä uskon, että tämä auttaa raskautumaankin, kun alitajuiset puolustusmekanismit eivät ole aktivoituneina alituiseen, ja kroppa on vastaanottavaisempi raskaudelle. Ehkä joidenkin mielestä ihan hömppä ajatusmalli, mutta näillä ajatuksilla itse porskutan. 😊

Samaa mieltä kuin @Vaaveilija että kaikille shampoottomuus ei vain ole vaihtoehto. Toisilla se onnistuu, se on niin päänahasta/hiuslaadusta kiinni. Itsellä seborrea päähanassa eikä mikään totuttaminen tule koskaan parantamaan tilannetta (kokeilu on, meni vain pahemmaksi), joten tyydyn siihen, et ne hiukset on vain pestävä usein.

Sit lievästi sanottuna ottaa päähän ihan saatanasti: yritin yhdistää FF Fitbitiin, kun tajusin viimein et näin voi tehdä. Pitäisi vaan muistaa salasana. Tässä yhteydessä tajusin, et oon onnistunut kirjautumaan vahingossa väärinkirjoitetulla sähköpostilla. Yritin myös turvalauseen kanssa (joka onneksi tiedossa) vaihtaa sähköpostiosoitteen oikeaksi, mut en saa viestiä sähköpostiin. Nyt kaiken lisäksi FF kirjasi mut kokonaan ulos, enkä pääse enää sisälle. Mun kaikki kiertotiedot on vain FF ylhäällä. Pistin jo epätoivoisen viestin tukeen, mut katotaan voiko ne mua auttaa. 🫩😭😭

Ai niin, mä nyt periaatteesa olen päätynyt päivittelemään tuntemuksia tuonne jonnekin piinailijoiden ketjuun (tai mikä sen nimi olikaan). Mulla on yleensä ollut aika tasan 28 päivän kierto, ja ovis siinä n. puolivälin paikkeilla (kai). Nyt kävi kuitenkin niin, että ovis on myöhästynyt viikon! Olen oikeasti tehnyt 1,5 viikon aikana n. 40 ovistestiä. 🙈🙈🙈🙈 Halusin siis päästäkin niistä eroon, joten olen antanut mennä. Eilen sitten loppuviimein tuli ovisplussa! Me ei kyllä saada talleteltua enempää. Just ennen ovisplussaa oltiin keretty tietämättä tilanteesta, mutta toista mahdollisuutta ei tule. Nyt jos kierto jää 28 päivän mittaiseksi kuitenkin, jää luteaalivaihe aivan liian lyhyeksi. 🤞 En oo saanut aikaseks hakee lääkäriltä reseptiä progetukeen. Jos hakisin sen vielä maanantaina, niin olisiko siitä enää hyötyä?

Ai niin, mä nyt periaatteesa olen päätynyt päivittelemään tuntemuksia tuonne jonnekin piinailijoiden ketjuun (tai mikä sen nimi olikaan). Mulla on yleensä ollut aika tasan 28 päivän kierto, ja ovis siinä n. puolivälin paikkeilla (kai). Nyt kävi kuitenkin niin, että ovis on myöhästynyt viikon! Olen oikeasti tehnyt 1,5 viikon aikana n. 40 ovistestiä. 🙈🙈🙈🙈 Halusin siis päästäkin niistä eroon, joten olen antanut mennä. Eilen sitten loppuviimein tuli ovisplussa! Me ei kyllä saada talleteltua enempää. Just ennen ovisplussaa oltiin keretty tietämättä tilanteesta, mutta toista mahdollisuutta ei tule. Nyt jos kierto jää 28 päivän mittaiseksi kuitenkin, jää luteaalivaihe aivan liian lyhyeksi. 🤞 En oo saanut aikaseks hakee lääkäriltä reseptiä progetukeen. Jos hakisin sen vielä maanantaina, niin olisiko siitä enää hyötyä?
Jos ovis on tänään niin eikö se mahdollinen tukikin alotettais vasta tyyliin tiistaina? Mitä siis nyt täällä seuraillut niin kai se on se dpo3 millon ne alotellaan.

@Zebra ja @Vaaveilija n kanssa samoilla linjoilla tuon shampoo-asian kanssa. Ite oon yli 10 vuotta sitten alkanut kemikaaleja vähentämään, ja se meni silloin ehkä vähän överiks. Yritin olla niin luomu ku voi vaan. Mut miulla vaik ei oo ees hirveen rasvottuva hius niin ei kyllä toimi elämä ilman shampoota ja hoitoainetta. Päänahan psori lähtee aivan käsistä ja hiuksista tulee niin kuivat ja takkuset että rastottuu itestään. Käytän sit kyllä urtekramin tuotteita tai herbinan niitä biohajoavia. Yritin eri merkkien palashamppoita ja hoitoaineitakin pitkään, mutta niistä jäi joko tahmaa tai sit ei toiminut tarpeeks hyvin.

@Zebra iik, tosi ikävä jos kaikki data hävis!! Toivottavasti asiakastuesta on apua ja pääset kirjautumaan.

ON:
Kp20, dpo7
Tänään tähän asti ollut seesteisyys rakoilee. On "mitä jos sittenkin tää on meidän kierto"-ajatuksia ollut aamusta asti ja nyt iski valtava yhtäkkinen ahdistus ja ketutus. Ja tää on miulle aika usein sellanen mikä iskee täs joskus viikko ennen menkkoja. Eli siis toivon ja unelmoinnin pisaroita valui taas sieluun mut sit kuitenki sellaset murskaavat olotilat, jotka kertoo et ihan normaali kierron tilanne menossa.
Tänään myös itkettää todella paljon ajatus että en ehkä saa lapsia enää. Vaikka olin olevinaan asian kanssa löytänyt rauhaa jo. Oon tosi väsynyt tähän, epävarmuuteen ja epätietoon ja toivon ja surun sekamelskaan. Mut silti en pysty siirtyy vaikka ehkäsyä käyttämään, koska haluan että se mahdollisuus että onnistaakin on olemassa.

Pitkästä aikaa täällä taas!

Yritys ei siis vieläkään alkanut, joten meinasi unohtua koko tikuttelu 🤣 kp12 ja testasin just äsken ja heti pärähti positiivinen tulos ovistestiin! Toivottavasti tää siis merkkaisi sitä että luteaalivaihe vähän pitenee, kun edellisessä kierrossa ovis oli vasta kp16. Seafood oli myös jo aika valkuaismaista.

IMG_9078.jpeg

Pitkästä aikaa täällä taas!

Yritys ei siis vieläkään alkanut, joten meinasi unohtua koko tikuttelu 🤣 kp12 ja testasin just äsken ja heti pärähti positiivinen tulos ovistestiin! Toivottavasti tää siis merkkaisi sitä että luteaalivaihe vähän pitenee, kun edellisessä kierrossa ovis oli vasta kp16. Seafood oli myös jo aika valkuaismaista.

View attachment 155458
Otitko sä käyttöön gelee royalen tai jotain muuta tähän kiertoon?

Mä nimittäin otin ekaa kertaa käyttöön geleen (ja läjän muita vitskuja), ja nyt mulla kävi niin, että kun viimekierrossa sain ovisplussan muistaakseni kp 11-12, niin nyt sain ovisplussan tosiaan vasta kp 20. 😶

@Toiveikas odottelija musta kuulostaa siltä ku ovis ois vasta tulossa 🤔 et oo tehny ovistestiä enää? Joskus kai voi käydä niin et ovis epäonnistuu ja yrittää sit vähän ajan päästä uudestaan. Muistelen kuulleeni jotain tällasta joskus. Ehkä. En oo satavarma.
Tätä mäkin alkuun mietin, mutta kun lämmöt on kuitenki koholla, niin googlen mukaan ovis olis kuitenki tapahtunu🤔🤷🏻‍♀️ en oo enää ovista mittaillu, ku loppu testit. Vähän kyllä meinattiin tänään tampata sänkyä, ei kai siitä haittaakaan oo😆 tulee kyllä varmaan sit älyttömän pitkä kierto tai luteaalivaihe jää vaan 6päiväseksi. Oon kyllä siis kans kuullu tuosta, et ovis saattaa yrittää kaks kertaa jos ekalla ei onnistu😵 ei kyllä just oo varaa ees lähtee hakemaan ovistestejä :/

Tätä mäkin alkuun mietin, mutta kun lämmöt on kuitenki koholla, niin googlen mukaan ovis olis kuitenki tapahtunu🤔🤷🏻‍♀️ en oo enää ovista mittaillu, ku loppu testit. Vähän kyllä meinattiin tänään tampata sänkyä, ei kai siitä haittaakaan oo😆 tulee kyllä varmaan sit älyttömän pitkä kierto tai luteaalivaihe jää vaan 6päiväseksi. Oon kyllä siis kans kuullu tuosta, et ovis saattaa yrittää kaks kertaa jos ekalla ei onnistu😵 ei kyllä just oo varaa ees lähtee hakemaan ovistestejä :/
Mulla pamahti vähän yli vk sit ovistestistä premom sovelluksella arvo 0,96 (jolloin olis ollut mul normaalisti ovis). Tota aikasempi ja myöhempi testitulos oli kyl sen verran haaleat, etten ihan luottanut tohon, ja ff kertoo, että positiivisista tuloksista 7 % on virheellisiä positiivisia. Mähän kuitenkin jatkoin hullun lailla testaamista, ja todella nyt vasta kp 20 tuli todellinen positiivinen tulos (1.93 😅). Nyt jäin tietty vähän miettii, et jos se munasolu on jäänyt arpoo irtoamista, niin lieneekö jo vähän näivettynyt. 😅

Mielialalääkkeistä puhuttu ja lääkkeistä ylipäänsä, niin siihen keskusteluun mulla ei oo hirveesti annettavaa. Ehkä itse ajattelen niin, että jokainen joka käyttää reseptilääkkeitä, keskustelee hoitavan lääkärin kanssa siitä, onko lääkityksen suhteen tarpeen tehdä muutoksia raskauden alkaessa. Jos reseptilääkkeitä käyttää, niin onhan ne jostain syystä ihmiselle määrätty, ja siten niiden ottaminen oikein on tärkeää. Käsikauppalääkkeiden suhteen keskustelisin itse farmaseutin kanssa, ja sit kans jo mainittu teratologinen tietopalvelu on hyvä apu, jos epäilyttää. Lisäravinteet lopettaisin varmaan plussaan ja keskustelisin niistäkin foolihappoa, d-vitamiinia ja rautaa lukuun ottamatta lääkärin kanssa.

Sit kemikaalikuormasta vielä, että noihin keraamisiin pannuihin pitää kyllä tutustua. Meillä on jotain teflon-pannuja, ja tuntuu, että ne menee tosi nopeesti huonoksi ja pinta murenee. Itse yritän sillain järjen kanssa mennä myös kemikaalikuorman vähentämisen kanssa ja välttää ylimääräisiä kemikaaleja, mutta en kuitenkaan vetää ihan yli. Joku sanoi hyvin, että ei kroppa tiedä, tuleeko C-vitamiini appelsiinista vai jostain synteettisestä lähteestä, ja onhan luonnossakin paljon myrkyllisiä aineita. Mulla tosiaan kans se kampaajatausta vaikuttaa, että olen varmasti altistunut kemikaaleille aika paljon, vaikka kampaamotuotteita tutkitaankin tarkkaan, ja lähtökohta on kuluttajan turvallisuus (siis ihan EU:sta tulee nämä säädökset).

@Rouva W , ainakin muhun suhtauduttiin (yksityisellä toki kävin) tosi avoimesti ja ystävällisesti ja sanottiin, että oli hyvä hakeutua tutkimuksiin nyt (silloin 7 yrityskiertoa), jotta saadaan kokonaiskuva tilanteestamme ja voidaan tehdä sen perusteella päätöksiä. Toki moni asia on ihan normaaleja ja vaihtelua on ihmisten kierrossa ja yhdenkin ihmisen kierrossa varmasti jonkin verran, mutta jos jokin asia omassa tilanteessa huolettaa, niin kannattaa matalalla kynnyksellä käydä gynekologilla edes vaikka ensikäynnillä. Siinä on tietysti rahakysymys, ja itsekin pystyin käymään siksi, että voin maksaa osan tutkimuksista Epassilla.

@Syyskukka no nyt on nätti ovistesti – ai että! Mulla tosiaan lilassa sama juttu, että voi olla aika hailukkakkin testiviiva, mutta pysyvän hymyn päivänä testiviiva on yleensä vahvempi tai sit molemmat on tasavahvat. Samoin @Olive sulla nätit viivat siellä!

@Zebra minä päivänä aloitit testaamisen? Mullahan tosiaan on ne lilat käytössä, ja näyttää tosi aikaisin estrogeenin nousun vilkkuvalla hymyllä, mutta pysyvä hymy tulee sit vasta monen päivän päästä.

@Kevätlilja tsemppiä kovasti ja voimia epätoivon päivien piinailuihin. Se on tuskastuttavaa, kun odottaa ja toivoo merkkejä, joita ei välttämättä tule – eikä sekään tarkoita, ettei voisi olla raskaana. Sulla on tosi varhaiset päivät vielä, joten mitä vain voi tapahtua. <3

@Zebra apua mikä tilanne sulla kiertodatan ym. kanssa. Toivottavasti tekninen tuki pystyy auttaa sua ja saat palautetuksi datasi ja kirjautumistietosi. <3

@Adela haha, en tiiä, mistä löysin tän rauhan ja seesteisyyden. xD Oon keskittynyt taas viime kierron tavoin muihin juttuihin ja odottelen rauhassa, mitä tapahtuu. Oirepuolella tällä hetkellä kuuluu edelleen lähinnä heinäsirkkojen siritystä, ja perusajatus on, että ei varmaan onnistuttu. Viime kierto teki tosi hyvää mulle ja rauhoitti jotenkin odotuksia ja mieltä sen kanssa, että voin ottaa aiempaa rennommin. Teen sen mitä tehtävissä on silloin, kun on sen aika, mutta muuten yritän elää normaalia elämää. Mulla on myös töissä tällä hetkellä tosi hyvä meininki ja kiirettä pitää, joten en edes ehdi murehtia mahdollisia raskausoireita. Meillä käydään palkkakierros tässä lähiviikkoina, ja odotan, että mun palkka nousee. Siihen peilaten ei haittais, vaikka ei nyt tärppäiskään – saisinpa kerryttää vanhempainrahoja vähän pidempään sit paremmalla palkalla.

Ehkä mun vauvakuumekin on tässä hieman laskenut, tai ainakin rauhoittunut. Mietin aika paljon sitä, onko lapsi sit kuitenkaan sitä mitä haluan, ja jos on, niin kuinka paljon haluan lasta. Samoin, jos ei nyt tärppää, niin toivon, että laskettu aika menisi mieluummin ensi vuonna sitten huhtikuulle tai siitä eteenpäin, ja fiilis on ehkä nyt TJOT-asteella. Oon ehkä käynyt koko vuoden kierron ja palannut takaisin siihen, missä olin noin vuosi sitten ennen kuin mun viimeinen isovanhempi kuoli ja aloin pohtia sitä, haluanko lasta ja kokea äitiyttä.

Ja siis uskon kyllä, että haluan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää hedelmälliset päivät myös tulevissa kierroissa, mutta en ainakaan just nyt tällä hetkellä ota asiaa niin vakavasti. Vaikka eiköhän tääkin vielä muutu moneen kertaan. xD

Omaa selitystä taas.... Ihan sumussa mennyt vaan tämän päivän koska aamusta asti aivan järkyttävä olo ollut. Mulla kyllä ollut kahtena kolmesta lugesteronin käyttökerrasta kivuliaimmat kuukautiset kyllä varmaan ikinä. Ekalla kerralla kun käytin oli se viikon kestävä vuoto, mutta ei kovin kipeät krampit yms, mutta nyt ja edellisenä kertaa heti kun vuoto alkaa hyvä kun jaksan tietokoneella olla kun sattuu niin paljon. Krampit muistuttaa, no ei nyt ihan mutta sanotaan 60% yhtä pahat kivut kuin joulukuun keskenmenon aikana oli pahimmillaan. 😵‍💫 Ihan järkyttäviä kramppeja kun tekisi mieli vaan nukkua tai ainakin maata sängyssä vaan. Panadolikaan ei kyllä sitten yhtään auta... Ainoa toivo on että kestää max 3 päivää kuten viimeksi. 😵

Takaisin