Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin syön SSRI-lääkettä. Lopetin sen useita kuukausia ennen yrittämisen aloitusta koska en kokenut sitä enää tarpeelliseksi, mutta viime vuoden lopulla oli pakko aloittaa sen käyttö uudelleen. Nyt voin hyvin siltä osin. Mä kävin ihan neonatologilla juttelemassa lääkkeistäni ja lisäravinteista, et mitä voi syödä ja mitä ei. Hän sanoi tästä mun SSRI-lääkkestä, että voi syödä ja näitä käytetään kuulemma paljon. Toki näissä on ihan lääkeainekohtaisia eroja, joten mäkin suosittelen teratologista palvelua tai neonatologia jos haluaa varmistua onko joku lääke soveltuva raskausaikana. Toki myös pakkausselosteesta saa jotain tietoa asiasta.

Mun mielestä on tärkeää, että tulevan äidin mielenterveys on hoidossa tarpeen vaatiessa. Se auttaa sekä äiti että tulevaa lasta. Toki sellaisella lääkkellä, josta on tutkimustietoa vaikutuksista. Masennus on sairaus siinä missä joku fyysinenkin sairaus, ja jos se on tasapainossa lääkityksellä ja muilla keinoilla niin ei se tee siitä äidistä yhtään huonompaa tai epäsopivampaa äitiä.

Vielä palaan tähän kemikaalikeskusteluun. Entäpä sitten tämä elektronisten laitteiden/tietoliikenneverkkojen jne. säteily, jolle me altistutaan jatkuvasti enemmän ja enemmän? Onhan siinä laaditut raja-arvot, mutta emme välttämättä tiedä kaikista vaikutuksista vielä. Et silläkin voisi ehkä olla vaikutusta hedelmällisyyden laskuun. Tää on kyl sit ihan vaan ajatusta, ei faktaa. Pääkonsensus lienee tällä hetkellä, et ionisoimaton säteily voi mahdollisesti aiheuttaa solumuutoksia, mut siitä ei ole varmuutta vielä. Vissiin se lämmittää kudoksia, mut ei sit tarpeeksi paljon aiheuttaakseen ongelmia?

Jäin miettii tuota @Kali n mainintaa että turhaan laittanut lugesteroneja. Itse oon jäänyt vähän siihen käsitykseen että kun aloittaa progesteroni tuen, niin sitä kannattaa jatkaa useampi kierto peräkkäin ennen kuin se todellinen hyöty pääsee puremaan. Vai oonko tyystin hämmentynyt?

Kun kuitenkin kuulostaa että progesteronille tyypilliset sivuoireet on vahvistuneet kierto kierrolta Kalilla, niin eikö tästä voi päätellä että lääke alkanut vaikuttaa vähitellen tehokkaammin. Eli ei oo turhaa ollut käyttää lugesteronia kun se ehkä vaikuttaa paremmin sit siinä kierrossa kun raskautuisi.
Hei mielenkiintoista, en ollutkaan tiennyt tätä, että vaikuttaa tehokkaammin kun käyttää usemman kierron. Ihan loogista kyllä. Googlasin tosi nopsaan ja näin se taitaa mennä! Pöh, viime kierrossa en käyttänyt ollenkaan, kun ei ovistakaan saanut kiinni, mut nyt pääsen taas käyttämään.

ON: Eilen tuli pysyvä hymy ovistestiin, samoin limat. Tänään jatkui limat ja kovat oviskivut, joten uskoisin, että tänään on/oli ovis! Eilen talleteltiin ja jatketaan viel tänään ja huomenna.

Mulla kävi ton pinkin CB ovistestin kanssa niin, et 2 päivää testasin tyhjää ympyrää ja sit suoraan pysyvä hymy. Vissiin kertoo just siitä, et se LH-huippu on mulla nopea.

Lääkkeiden käyttöön raskausaikana otan sen verran kantaa että kaikkien niiden turvallisuutta ei voida eettisesti tutkia. Välillä siinä on myös ristiriitaa mitä lääkäri vs teratologinen neuvonta ohjeistaa eri lääkkeiden käytöstä/turvallisuudesta raskausaikana. Kaikkeen lääkärin sanomaan en itse ainakaan luottaisi sokkona, vaan tarkistaisin teratologisesta neuvonnasta, jossa on asiantuntevin ja ajantasaisin tieto.

Ideaalitilannehan olisi se että kaikkien lääkkeiden (kuten myös mm. kemikaalien) käyttöä vältetään raskausaikana. Raskausaikana turvalliseksi luokitelluilla lääkkeillä voi olla vaikutusta myös vauvaan, mutta tulee arvioida ovatko mahdolliset hyödyt suuremmat kuin todennäköiset haitat. Vauvan hyvinvoinnin näkökulmasta on huomioitava myös äidin hyvinvointi ja löydettävä kultainen keskitie.

SSRI-lääkkeiden käyttöä raskauden aikana on tutkittu ja niiden riskit liittyvät lähinnä syntymän jälkeisiin sopeutumisoireisiin, hengitysongelmiin, pienipainoisuuteen ja ennenaikaiseen synnytykseen. Epämuodostumien esiintyminen ei merkittävästi lisäänny niiden käytön seurauksena.

Itse olen välttänyt kaikkien lääkeaineiden käyttöä raskausaikana, välttänyt kemikaaleja, välttänyt kiellettyjä ruoka-aineita jne. ja silti meidän vauva kuoli kohtuun. Mikään ei yksiselitteisesti takaa hyvin menevää raskautta tsi vauvan syliin saamista. Jokainen tekee yhdessä hoitavan lääkärin kanssa itselle ja omaan tilanteeseen parhaiten sopivat päätökset.

@Zebra mielestäni elektronisten laitteiden käyttö ja mahdollinen säteily on liitettykin ainakin miesten mahdolliseen hedelmättömyyteen. Kannettavia ei suositella pidettävän sylissä eikä puhelinta tulisi kantaa taskussa.

Hyvää iltaa!
Varovaiset onnittelut täältäkin plussanneille🫶🏼 niin paljon asiaa tullu, että en millään kyllä muista kaikkea mitä on keskusteltu.
Vastailen sen verran mitä muistiin jäi!

Muovi asiaan sen verran, että ite vaihtanu kans kaikki juomapullot teräkseen. Ensinäänki pitää juomat tosi pitkään kylmänä ja toiseksi et äiti käski ja suositteli🤣 ostin sitte airamin sen vaaleenpunasen teräskupin ja metallipillillä. Ja on ollu ihan huippuhyvä, vaikkakin pinta ottaa herkästi jälkiä sormuksista ja kolhuista. Muuten en oo oikeen muutoksia tehny. Ostin kyllä puisen leikkuulaudan, mutta jostain syystä edelleen otan automaattosesti sen muovisen🫠 ja käytän myös muovisia voiveitsiä, koska niissä vaan pysyy voi paremmin🤣

Kosmetiikkakemikaaleille oon kans altistunu varsinki nuorempana. Alotin itseni ehostuksen jo varmaa 10 vuotiaana ja yläasteella meikkasin valehtelematta jopa 4-6h PÄIVÄSSÄ😵 ja sit opiskelin reippaan vuoden kampaajaksi. Nykyään ei enää tuu nii kauheesti meikkailtua, mutta ihonhoitoa käytän paljon, koska sairastan aknea. Lääkitystä siihen en oo saanu, mutta yritän hillitä sitä kotikonstein. Hiuksia oon värjäilly kans varmaan 12vuotiaasta ja nää hiukset on nähny jos joka väristä väriä🤣 nyt tosin projektina kasvattaa oma väri takasi, näin melkeen 10vuoden värjäyskierteen jälkeen.

Lääkityksiin kommentoin sen verran, että söin kans seksuaalisenväkivallan jälkeen pari kk mielialalääkkeitä. Loppujen lopuks ne vaan pahensi mun oloa ja jätin ne pois omatoimisesti. Aloin puhumaan ja löysin vuosien etsinnän jälkeen mulle mahtavan ja sopivan terapeutin❤️ sen myötä myös mun akne helpotti paljon ja karsin ympäriltä huonot ihmiset. Voin paremmin, ku koskaan. ADHD lääkitys mulla on, mutta en sitä tän lapsihaaveen takia syö. Viimmesin lääke on menny noin vuosi sitte kun olin vielä koulussa ja tarvin sitä. Nyt oon vuoden aikana oppinu lääkkeettömiä toimintatapoja, joilla pärjään tän hetkisessä arjessa.

Sit viel vähä omaa elämää ja napaa🫣
Tänään on ollu HORROR päivä. Suoritan siis ajokorttia tällähetkellä ja kävin tänään tekemässä teoriakokeen ja tittididiii *rumpujenpärinää🥁*, koe ON hyväksytty🤩 en oo koskaan pidättäny noin pitkään hengitystä, ku sitä koetta tehdes🤣🤣

Noh tästä kun selvisin niin siis tästä lähtee se HORROR hetki… tulin kotiin ja mullahan meni siis maha niiiiiin kuralle siitä jännittämisestä että juoksin vessaan tyhjentämään suoliston. Noh siinä onnellisena istun vessassa ja yhtäkkiä nään sivusilmällä, et vessan maton reunas on jtn joka liikku🥲 nostan katseen puhelimesta ja siinä noin 10cm päässä mun jalasta on siis VALTAVA HÄMÄHÄKKI. Ja nyt en tarkota mtn oikeesti sellasta mikroskooppisen pientä VAAN SIIS V A L T A V A😵 noh pökkäsin sitä mattoa ja se oksetus juoksi sellasen hyllykkö/kori systeemin alle ja olin vaa et ei jumalauta. Pomppasin siitä pöntöltä ylös sillä sekunilla ja aloin huutamaan, ku tapettava ja yritin kiivetä pesukoneen päälle ja tajusin, et se kusipäähän osaa kiivetä😭 noh sit se tuli sieltä pois ja yritti lähtee pois vessasta ja vaistomaisesti pökkäsin wcn oven auki, kunnes tajusin et jos se täältä lähtee, se menee hukkaan, enkä löydä sitä ikinä ja joudun siis lähteä täältä asunnosta🥹 noh se tuli sit kuitenki takas vessaan ja mä JUOKSIN sieltä ulos. Nyt ottakaa huomioon, et en oo siis vieläkään missää vaihees pystyny pyyhkimään, joten otin sen wcpaperi rullan eteiseen ja olen siis siinä pyyhkinyt (mehän ei samaan tilaan hänen kanssa mahduttu HYI)(pelkäsin vaa et mies pamahtaa kotiin todistamaan tätä vitun sekoilua🤣🤣🤣🤣🤣)

Noh sit hukkasin sen hämpyn ja olin vaa et nyt vittu mä poltan tän asunnon ja varmaan itseni sen mukana🥹 kunnes välähti et mä otan saavin ja vedellä ahdistelen sen vaikka hengiltä. Ja tulikuumaa vettä keittiöstä nakkelin kylppärin lattialle ja sit tää kusipää lähtee juokseen pesukoneen alle. Olin jo siin vaihees valmis siis vaa pakkaan tavarat ja antaa olla pidä tunkkis ja koko kämppä. Noh sit heitin viel pari saavia vettä ja se tuli sieltä sellasella kerällä pois ja sit annoin siis mopilla sellasta runtua, että nyt se on jossain 300 palas EDELLEEN tuola kylppärin lattialla.
Ja jos ei tullu selväksi niin pelkään siis KUOLLAKSENI hämähäkkei🥹 ja sillä oli siis valehtelematta kokoa 3-5cm🤢

Sit viel nopee poireiden päivitys.
Tänään siis vasta dpo 4 ja siis jos aikasempina päivinä sanoin et vuodan holtittomasti valkovuotoo, niin nyt sitä siis lorisee joka völis sellanen melkee puoli desiä🙂 lämmöt 37°, ilmaa on aika paljon mahas ja oikeella puolella tuntuu välillä sellasta terävää rapsutusta. Nännit ehkä aavistuksen kosketus herkät🤷🏻‍♀️ JA ITKUHERKKYYS, purskahdin eka itkuun sen teoriakokeen jälkeen ja sit viel uudestaan vollorin kotona varmaan 20min, ku luin kirjaa johon on kirjotettu mun miehestä ja hänen lapsuudesta ja ylipäätään elämästä🥹 oli ihan kamalaa luettavaa ja tuli sellanen, et ku vaan saisin halata tota pientä ihmistä ja kertoo sille et kaikki järjestyy😭🫂❤️

Kiitos ja anteeks tästä vuodatuksesta🤣

Mä haluan kans palata vielä kemikaalikeskusteluun!

Vaikka teen monessa asiassa "paremmin" tai "hyvin", niin mulla on myös omat paheeni. Varmaan jokainen täällä onkin jo tietoinen mun nikotiiniaddiktiosta, joka on tosin jo paranemaan päin. Mä en meikkaa kuin ehkä max. viisi kertaa vuodessa, mutta mä rakastan kynsien lakkaamista ja hiusten värjäämistä 😅 mulla on siis ns. shokkitukka, mutta onneksi käytän enimmäkseen kevyempiä color maskeja, jotka eivät käsittääkseni ole niin haitallisia kuin kestovärit. En ole päättänyt, miten toimisin asian kanssa raskaana, koska ajatus raskaudesta tuntuu kokoajan vain kaukaisemmalta. Niinpä tänään lätkin taas kestoväriä päähän, koska toivo tästä kierrosta on jo melkoisen nollissa. Atopian takia joudun läträämään jonkun verran voiteilla, mutta ne on hajusteettomia apteekin voiteita. Hajuvesiä käytän maltillisesti.

Lääkkeistä: mä lopetin itse SSRI-lääkkeet viime syksynä, koska olisin joutunut vaihtamaan valmistetta joka tapauksessa, ja tuntui vain olo siltä, että olisi sopiva hetki lopettaa. Lääkkeiden lopettamisen sijaan suosittelen silti kaikkia ainakin varmistamaan, että omat lääkkeet on sallittuja syödä myös raskauden aikana, ja vaihtamaan sopivaan tarvittaessa. Mä oon välillä harkinnut palaavani lääkitykseen, mutta pelkään haittavaikutuksia, ja jotenkin tuntuu, että "häviäisin taiston demoneitani vastaan", joten toistaiseksi aion olla ilman. Lääkkeiden lopetus oli myöskin nihkeää, enkä jaksaisi samaa kokea uusiksi ihan heti. Tällä hetkellä mulla on käytössä ainoastaan allergialääke ja tyroksiini, ja muutamia turvallisia, kotimaisia lisäravinteita (kuten D-vitamiini).

Iltanapailut: Koen syvää vihaa tänään terveydenhuoltoa kohtaan. Miten voi olla, että kaiken maailman nistit sun muut saa lisääntyä kuin kaniinit, mutta rehellistä veronmaksajaa ei auteta, koska tämä PAINAA LIIKAA. Siis miten voi perkele olla kaikki kiinni yhdestä lukemasta? Miksei ihmisiä oteta huomioon kokonaisuutena? Mä teen kaiken niin oikein kuin vain tehdä (pl. nikotiini), ja tässä on kiitos. Nukun oikein, syön oikein, juon vettä, elän samoilla perkeleen rutiineilla viikosta toiseen, liikun, ja mikään ei saatana riitä. Ja ennenkuin joku aloittaa taas sen perinteisen "ylipainoisen raskaudessa on riskinsä" ja "hoidot ei välttis tuo onnea" niin pliis, älkää. Elämä on yhtä hemmetin riskinottoa päivästä toiseen ja onhan se nyt ihan perseestä, jos ei anneta edes mahdollisuutta yrittää hoitoja. Ja ei nyt millään pahalla eikä henkilökohtaisesti ketään kohtaan, mutta yllättävän usein nämä "ei hoidot tuo onnea"-tyypit on niitä, jotka ovat saaneet yhden tai useamman lapsia hoidoilla.

Kiitos ja anteeksi taas, eiköhän ne menkat ala taas pian kun fiilis on taas tämä.

Edit: tuli mieleen et lopetin myös ADHD-lääkkeiden käytön, kun annosta olisi pitänyt nostaa, ja oletin raskautuvani pian (hah, just joo)

En ole tänne mitään taas pitkään aikaan kommentoinut, kun meillä ei yritys ole päällä mutta käynyt välillä lukemassa keskustelua. Pakko ottaa itsekin kantaa tuohon mieliala lääke asiaan. Aloitin niiden käytön kun kuopuksemme oli 9 kk ja söin siihen asti kunnes tulin viime syksynä raskaaksi. Neuvola lääkäri kehoitti lopettamaan kyseisen valmisteen, koska siitä ei ollut tutkimusnäyttöä. Raskaus meni kuitenkin kesken rv 9 💔
Kokeilin hetken toista valmistetta mutta jätin sen muutaman päivän jälkeen. Yritin sinnitellä 6kk ilman lääkitystä, koska toiveena oli vielä uusi raskaus, mutta nämä oli mun elämäni raskaimmat 6kk ja olin tosi syvissä vesissä mikä sai melkein perheemme hajoamaan ja vauvahaavekin laitettiin syrjään. Aloitin lääkkeen nyt pari viikkoa sitten uudelleen sekä aloitin myös psykoterapian. Oon paljon parempi äiti ja puoliso lääkityksen kanssa ja elämässä on taas jatkuvan pelon ja ahdistuksen sijaan toivoa 🙏

@Zebra mielestäni elektronisten laitteiden käyttö ja mahdollinen säteily on liitettykin ainakin miesten mahdolliseen hedelmättömyyteen. Kannettavia ei suositella pidettävän sylissä eikä puhelinta tulisi kantaa taskussa.
Mä olen ymmärtänyt että tässä olisi läppäreiden osalta kyse pitkälti lämmöstä; siitosen veljekset tykkää viileästä, sen takiahan ne kasseissakin säilötään kun ruumiinlämpö ei ole niille optimi. Läppäri tuppaa yleensä käymään aika lämpimänä, joten sen sylissä pitäminen nostaa jo sen lämpötilankin liialliseksi.

Takaisin