Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin syön SSRI-lääkettä. Lopetin sen useita kuukausia ennen yrittämisen aloitusta koska en kokenut sitä enää tarpeelliseksi, mutta viime vuoden lopulla oli pakko aloittaa sen käyttö uudelleen. Nyt voin hyvin siltä osin. Mä kävin ihan neonatologilla juttelemassa lääkkeistäni ja lisäravinteista, et mitä voi syödä ja mitä ei. Hän sanoi tästä mun SSRI-lääkkestä, että voi syödä ja näitä käytetään kuulemma paljon. Toki näissä on ihan lääkeainekohtaisia eroja, joten mäkin suosittelen teratologista palvelua tai neonatologia jos haluaa varmistua onko joku lääke soveltuva raskausaikana. Toki myös pakkausselosteesta saa jotain tietoa asiasta.

Mun mielestä on tärkeää, että tulevan äidin mielenterveys on hoidossa tarpeen vaatiessa. Se auttaa sekä äiti että tulevaa lasta. Toki sellaisella lääkkellä, josta on tutkimustietoa vaikutuksista. Masennus on sairaus siinä missä joku fyysinenkin sairaus, ja jos se on tasapainossa lääkityksellä ja muilla keinoilla niin ei se tee siitä äidistä yhtään huonompaa tai epäsopivampaa äitiä.

Vielä palaan tähän kemikaalikeskusteluun. Entäpä sitten tämä elektronisten laitteiden/tietoliikenneverkkojen jne. säteily, jolle me altistutaan jatkuvasti enemmän ja enemmän? Onhan siinä laaditut raja-arvot, mutta emme välttämättä tiedä kaikista vaikutuksista vielä. Et silläkin voisi ehkä olla vaikutusta hedelmällisyyden laskuun. Tää on kyl sit ihan vaan ajatusta, ei faktaa. Pääkonsensus lienee tällä hetkellä, et ionisoimaton säteily voi mahdollisesti aiheuttaa solumuutoksia, mut siitä ei ole varmuutta vielä. Vissiin se lämmittää kudoksia, mut ei sit tarpeeksi paljon aiheuttaakseen ongelmia?

Jäin miettii tuota @Kali n mainintaa että turhaan laittanut lugesteroneja. Itse oon jäänyt vähän siihen käsitykseen että kun aloittaa progesteroni tuen, niin sitä kannattaa jatkaa useampi kierto peräkkäin ennen kuin se todellinen hyöty pääsee puremaan. Vai oonko tyystin hämmentynyt?

Kun kuitenkin kuulostaa että progesteronille tyypilliset sivuoireet on vahvistuneet kierto kierrolta Kalilla, niin eikö tästä voi päätellä että lääke alkanut vaikuttaa vähitellen tehokkaammin. Eli ei oo turhaa ollut käyttää lugesteronia kun se ehkä vaikuttaa paremmin sit siinä kierrossa kun raskautuisi.
Hei mielenkiintoista, en ollutkaan tiennyt tätä, että vaikuttaa tehokkaammin kun käyttää usemman kierron. Ihan loogista kyllä. Googlasin tosi nopsaan ja näin se taitaa mennä! Pöh, viime kierrossa en käyttänyt ollenkaan, kun ei ovistakaan saanut kiinni, mut nyt pääsen taas käyttämään.

ON: Eilen tuli pysyvä hymy ovistestiin, samoin limat. Tänään jatkui limat ja kovat oviskivut, joten uskoisin, että tänään on/oli ovis! Eilen talleteltiin ja jatketaan viel tänään ja huomenna.

Mulla kävi ton pinkin CB ovistestin kanssa niin, et 2 päivää testasin tyhjää ympyrää ja sit suoraan pysyvä hymy. Vissiin kertoo just siitä, et se LH-huippu on mulla nopea.

Lääkkeiden käyttöön raskausaikana otan sen verran kantaa että kaikkien niiden turvallisuutta ei voida eettisesti tutkia. Välillä siinä on myös ristiriitaa mitä lääkäri vs teratologinen neuvonta ohjeistaa eri lääkkeiden käytöstä/turvallisuudesta raskausaikana. Kaikkeen lääkärin sanomaan en itse ainakaan luottaisi sokkona, vaan tarkistaisin teratologisesta neuvonnasta, jossa on asiantuntevin ja ajantasaisin tieto.

Ideaalitilannehan olisi se että kaikkien lääkkeiden (kuten myös mm. kemikaalien) käyttöä vältetään raskausaikana. Raskausaikana turvalliseksi luokitelluilla lääkkeillä voi olla vaikutusta myös vauvaan, mutta tulee arvioida ovatko mahdolliset hyödyt suuremmat kuin todennäköiset haitat. Vauvan hyvinvoinnin näkökulmasta on huomioitava myös äidin hyvinvointi ja löydettävä kultainen keskitie.

SSRI-lääkkeiden käyttöä raskauden aikana on tutkittu ja niiden riskit liittyvät lähinnä syntymän jälkeisiin sopeutumisoireisiin, hengitysongelmiin, pienipainoisuuteen ja ennenaikaiseen synnytykseen. Epämuodostumien esiintyminen ei merkittävästi lisäänny niiden käytön seurauksena.

Itse olen välttänyt kaikkien lääkeaineiden käyttöä raskausaikana, välttänyt kemikaaleja, välttänyt kiellettyjä ruoka-aineita jne. ja silti meidän vauva kuoli kohtuun. Mikään ei yksiselitteisesti takaa hyvin menevää raskautta tsi vauvan syliin saamista. Jokainen tekee yhdessä hoitavan lääkärin kanssa itselle ja omaan tilanteeseen parhaiten sopivat päätökset.

@Zebra mielestäni elektronisten laitteiden käyttö ja mahdollinen säteily on liitettykin ainakin miesten mahdolliseen hedelmättömyyteen. Kannettavia ei suositella pidettävän sylissä eikä puhelinta tulisi kantaa taskussa.

Hyvää iltaa!
Varovaiset onnittelut täältäkin plussanneille🫶🏼 niin paljon asiaa tullu, että en millään kyllä muista kaikkea mitä on keskusteltu.
Vastailen sen verran mitä muistiin jäi!

Muovi asiaan sen verran, että ite vaihtanu kans kaikki juomapullot teräkseen. Ensinäänki pitää juomat tosi pitkään kylmänä ja toiseksi et äiti käski ja suositteli🤣 ostin sitte airamin sen vaaleenpunasen teräskupin ja metallipillillä. Ja on ollu ihan huippuhyvä, vaikkakin pinta ottaa herkästi jälkiä sormuksista ja kolhuista. Muuten en oo oikeen muutoksia tehny. Ostin kyllä puisen leikkuulaudan, mutta jostain syystä edelleen otan automaattosesti sen muovisen🫠 ja käytän myös muovisia voiveitsiä, koska niissä vaan pysyy voi paremmin🤣

Kosmetiikkakemikaaleille oon kans altistunu varsinki nuorempana. Alotin itseni ehostuksen jo varmaa 10 vuotiaana ja yläasteella meikkasin valehtelematta jopa 4-6h PÄIVÄSSÄ😵 ja sit opiskelin reippaan vuoden kampaajaksi. Nykyään ei enää tuu nii kauheesti meikkailtua, mutta ihonhoitoa käytän paljon, koska sairastan aknea. Lääkitystä siihen en oo saanu, mutta yritän hillitä sitä kotikonstein. Hiuksia oon värjäilly kans varmaan 12vuotiaasta ja nää hiukset on nähny jos joka väristä väriä🤣 nyt tosin projektina kasvattaa oma väri takasi, näin melkeen 10vuoden värjäyskierteen jälkeen.

Lääkityksiin kommentoin sen verran, että söin kans seksuaalisenväkivallan jälkeen pari kk mielialalääkkeitä. Loppujen lopuks ne vaan pahensi mun oloa ja jätin ne pois omatoimisesti. Aloin puhumaan ja löysin vuosien etsinnän jälkeen mulle mahtavan ja sopivan terapeutin❤️ sen myötä myös mun akne helpotti paljon ja karsin ympäriltä huonot ihmiset. Voin paremmin, ku koskaan. ADHD lääkitys mulla on, mutta en sitä tän lapsihaaveen takia syö. Viimmesin lääke on menny noin vuosi sitte kun olin vielä koulussa ja tarvin sitä. Nyt oon vuoden aikana oppinu lääkkeettömiä toimintatapoja, joilla pärjään tän hetkisessä arjessa.

Sit viel vähä omaa elämää ja napaa🫣
Tänään on ollu HORROR päivä. Suoritan siis ajokorttia tällähetkellä ja kävin tänään tekemässä teoriakokeen ja tittididiii *rumpujenpärinää🥁*, koe ON hyväksytty🤩 en oo koskaan pidättäny noin pitkään hengitystä, ku sitä koetta tehdes🤣🤣

Noh tästä kun selvisin niin siis tästä lähtee se HORROR hetki… tulin kotiin ja mullahan meni siis maha niiiiiin kuralle siitä jännittämisestä että juoksin vessaan tyhjentämään suoliston. Noh siinä onnellisena istun vessassa ja yhtäkkiä nään sivusilmällä, et vessan maton reunas on jtn joka liikku🥲 nostan katseen puhelimesta ja siinä noin 10cm päässä mun jalasta on siis VALTAVA HÄMÄHÄKKI. Ja nyt en tarkota mtn oikeesti sellasta mikroskooppisen pientä VAAN SIIS V A L T A V A😵 noh pökkäsin sitä mattoa ja se oksetus juoksi sellasen hyllykkö/kori systeemin alle ja olin vaa et ei jumalauta. Pomppasin siitä pöntöltä ylös sillä sekunilla ja aloin huutamaan, ku tapettava ja yritin kiivetä pesukoneen päälle ja tajusin, et se kusipäähän osaa kiivetä😭 noh sit se tuli sieltä pois ja yritti lähtee pois vessasta ja vaistomaisesti pökkäsin wcn oven auki, kunnes tajusin et jos se täältä lähtee, se menee hukkaan, enkä löydä sitä ikinä ja joudun siis lähteä täältä asunnosta🥹 noh se tuli sit kuitenki takas vessaan ja mä JUOKSIN sieltä ulos. Nyt ottakaa huomioon, et en oo siis vieläkään missää vaihees pystyny pyyhkimään, joten otin sen wcpaperi rullan eteiseen ja olen siis siinä pyyhkinyt (mehän ei samaan tilaan hänen kanssa mahduttu HYI)(pelkäsin vaa et mies pamahtaa kotiin todistamaan tätä vitun sekoilua🤣🤣🤣🤣🤣)

Noh sit hukkasin sen hämpyn ja olin vaa et nyt vittu mä poltan tän asunnon ja varmaan itseni sen mukana🥹 kunnes välähti et mä otan saavin ja vedellä ahdistelen sen vaikka hengiltä. Ja tulikuumaa vettä keittiöstä nakkelin kylppärin lattialle ja sit tää kusipää lähtee juokseen pesukoneen alle. Olin jo siin vaihees valmis siis vaa pakkaan tavarat ja antaa olla pidä tunkkis ja koko kämppä. Noh sit heitin viel pari saavia vettä ja se tuli sieltä sellasella kerällä pois ja sit annoin siis mopilla sellasta runtua, että nyt se on jossain 300 palas EDELLEEN tuola kylppärin lattialla.
Ja jos ei tullu selväksi niin pelkään siis KUOLLAKSENI hämähäkkei🥹 ja sillä oli siis valehtelematta kokoa 3-5cm🤢

Sit viel nopee poireiden päivitys.
Tänään siis vasta dpo 4 ja siis jos aikasempina päivinä sanoin et vuodan holtittomasti valkovuotoo, niin nyt sitä siis lorisee joka völis sellanen melkee puoli desiä🙂 lämmöt 37°, ilmaa on aika paljon mahas ja oikeella puolella tuntuu välillä sellasta terävää rapsutusta. Nännit ehkä aavistuksen kosketus herkät🤷🏻‍♀️ JA ITKUHERKKYYS, purskahdin eka itkuun sen teoriakokeen jälkeen ja sit viel uudestaan vollorin kotona varmaan 20min, ku luin kirjaa johon on kirjotettu mun miehestä ja hänen lapsuudesta ja ylipäätään elämästä🥹 oli ihan kamalaa luettavaa ja tuli sellanen, et ku vaan saisin halata tota pientä ihmistä ja kertoo sille et kaikki järjestyy😭🫂❤️

Kiitos ja anteeks tästä vuodatuksesta🤣

Mä haluan kans palata vielä kemikaalikeskusteluun!

Vaikka teen monessa asiassa "paremmin" tai "hyvin", niin mulla on myös omat paheeni. Varmaan jokainen täällä onkin jo tietoinen mun nikotiiniaddiktiosta, joka on tosin jo paranemaan päin. Mä en meikkaa kuin ehkä max. viisi kertaa vuodessa, mutta mä rakastan kynsien lakkaamista ja hiusten värjäämistä 😅 mulla on siis ns. shokkitukka, mutta onneksi käytän enimmäkseen kevyempiä color maskeja, jotka eivät käsittääkseni ole niin haitallisia kuin kestovärit. En ole päättänyt, miten toimisin asian kanssa raskaana, koska ajatus raskaudesta tuntuu kokoajan vain kaukaisemmalta. Niinpä tänään lätkin taas kestoväriä päähän, koska toivo tästä kierrosta on jo melkoisen nollissa. Atopian takia joudun läträämään jonkun verran voiteilla, mutta ne on hajusteettomia apteekin voiteita. Hajuvesiä käytän maltillisesti.

Lääkkeistä: mä lopetin itse SSRI-lääkkeet viime syksynä, koska olisin joutunut vaihtamaan valmistetta joka tapauksessa, ja tuntui vain olo siltä, että olisi sopiva hetki lopettaa. Lääkkeiden lopettamisen sijaan suosittelen silti kaikkia ainakin varmistamaan, että omat lääkkeet on sallittuja syödä myös raskauden aikana, ja vaihtamaan sopivaan tarvittaessa. Mä oon välillä harkinnut palaavani lääkitykseen, mutta pelkään haittavaikutuksia, ja jotenkin tuntuu, että "häviäisin taiston demoneitani vastaan", joten toistaiseksi aion olla ilman. Lääkkeiden lopetus oli myöskin nihkeää, enkä jaksaisi samaa kokea uusiksi ihan heti. Tällä hetkellä mulla on käytössä ainoastaan allergialääke ja tyroksiini, ja muutamia turvallisia, kotimaisia lisäravinteita (kuten D-vitamiini).

Iltanapailut: Koen syvää vihaa tänään terveydenhuoltoa kohtaan. Miten voi olla, että kaiken maailman nistit sun muut saa lisääntyä kuin kaniinit, mutta rehellistä veronmaksajaa ei auteta, koska tämä PAINAA LIIKAA. Siis miten voi perkele olla kaikki kiinni yhdestä lukemasta? Miksei ihmisiä oteta huomioon kokonaisuutena? Mä teen kaiken niin oikein kuin vain tehdä (pl. nikotiini), ja tässä on kiitos. Nukun oikein, syön oikein, juon vettä, elän samoilla perkeleen rutiineilla viikosta toiseen, liikun, ja mikään ei saatana riitä. Ja ennenkuin joku aloittaa taas sen perinteisen "ylipainoisen raskaudessa on riskinsä" ja "hoidot ei välttis tuo onnea" niin pliis, älkää. Elämä on yhtä hemmetin riskinottoa päivästä toiseen ja onhan se nyt ihan perseestä, jos ei anneta edes mahdollisuutta yrittää hoitoja. Ja ei nyt millään pahalla eikä henkilökohtaisesti ketään kohtaan, mutta yllättävän usein nämä "ei hoidot tuo onnea"-tyypit on niitä, jotka ovat saaneet yhden tai useamman lapsia hoidoilla.

Kiitos ja anteeksi taas, eiköhän ne menkat ala taas pian kun fiilis on taas tämä.

Edit: tuli mieleen et lopetin myös ADHD-lääkkeiden käytön, kun annosta olisi pitänyt nostaa, ja oletin raskautuvani pian (hah, just joo)

En ole tänne mitään taas pitkään aikaan kommentoinut, kun meillä ei yritys ole päällä mutta käynyt välillä lukemassa keskustelua. Pakko ottaa itsekin kantaa tuohon mieliala lääke asiaan. Aloitin niiden käytön kun kuopuksemme oli 9 kk ja söin siihen asti kunnes tulin viime syksynä raskaaksi. Neuvola lääkäri kehoitti lopettamaan kyseisen valmisteen, koska siitä ei ollut tutkimusnäyttöä. Raskaus meni kuitenkin kesken rv 9 💔
Kokeilin hetken toista valmistetta mutta jätin sen muutaman päivän jälkeen. Yritin sinnitellä 6kk ilman lääkitystä, koska toiveena oli vielä uusi raskaus, mutta nämä oli mun elämäni raskaimmat 6kk ja olin tosi syvissä vesissä mikä sai melkein perheemme hajoamaan ja vauvahaavekin laitettiin syrjään. Aloitin lääkkeen nyt pari viikkoa sitten uudelleen sekä aloitin myös psykoterapian. Oon paljon parempi äiti ja puoliso lääkityksen kanssa ja elämässä on taas jatkuvan pelon ja ahdistuksen sijaan toivoa 🙏

@Zebra mielestäni elektronisten laitteiden käyttö ja mahdollinen säteily on liitettykin ainakin miesten mahdolliseen hedelmättömyyteen. Kannettavia ei suositella pidettävän sylissä eikä puhelinta tulisi kantaa taskussa.
Mä olen ymmärtänyt että tässä olisi läppäreiden osalta kyse pitkälti lämmöstä; siitosen veljekset tykkää viileästä, sen takiahan ne kasseissakin säilötään kun ruumiinlämpö ei ole niille optimi. Läppäri tuppaa yleensä käymään aika lämpimänä, joten sen sylissä pitäminen nostaa jo sen lämpötilankin liialliseksi.

@Zebra ja @Tähtiin tuijottelija mäkin oon ajatellut että läppärissä se lämpötila voi aiheuttaa verisuonten kasvamista pintaan reisissä. En muista aiheesta nyt hakusanaa, mutta jatkuva kovemmalle lämmölle altistuminen voi aiheuttaa ihoon pysyviä vaurioita. Ja sit tuo mitä lämpö tekee siittiöille.

Edit ja tää sama päti myös lämpömattoihin ja vastaaviin. Niiden liiallista käyttöä per kehon alue ei suositella.

Eilinen raivo on helpottanut jo, ja tilalle tuli hämmennys ja ehkä jonkun sortin ilokin. Mä olen siis pari viikkoa sitten muokannut ruokavaliota pikkuisen; aamupala uusiksi, iltapalaan ihan pieni viilaus, jättänyt yhden välipalan pois. Sen lisäksi aloitin tällä viikolla pätkäpaastoilun. Muutokset on siis melkoisen minimalistisia.

Kahdessa viikossa paino pudonnut noin kaksi kiloa 😱 Se jämähti sen ekan kymmenen kilon jälkeen kuukausiksi (ei onneksi myöskään noussut).

Huomenta! Oon pitänyt kemiallisen raskauden jälkeen taukoa foorumista, kun olin aika siipi maassa. Nyt on jo parempi mieli ja uusi yritys päällä. En ole pysynyt kärryillä siitä, mitä täällä on juteltu, mutta toivon plussatuulia kaikille. 🌈

Tänään on kp 15 ja sain plussan CB:n pinkkiin digitaaliseen ovistestiin. Täällä on joskus kyselty, muuttuuko siinäkin testissä testiviiva vahvemmaksi kuin kontrolliviiva. Mulla testiviiva näytti tänään tältä, kun testiin tuli hymynaama.

Muistelen tosin, ettei testiviiva ole kaikissa kierroissa ollut lainkaan näin vahva testin hymyillessä. Ja nyt aiempina päivinä, kun oon testannut, testiviiva on ollut hyvin haalea - näin oli vielä eilenkin. Eli muuttui noin vahvaksi hyvin yhtäkkiä.

Oon muutenkin yllättynyt, miten nopeasti keho on normalisoitunut kemiallisen jälkeen. Kuukautiset/tyhjennysvuoto kesti vain 5 päivää, kun taas mun ekan kemiallisen jälkeen ne kesti 12 päivää. Ja nyt ovisplussa on melko normaaliin aikaan kp 15. Ekan kemiallisen jälkeisessä kierrossa en tikuttanut ovulaatiota, mutta kierto kesti 36 päivää (normaalisti 24-26 pv), joten oletan ovulaation myöhästyneen silloin aika tavalla.

Talletuksia on ollut, mutta mitään odotuksia mulla ei tässä kohtaa ole.

1000028377.jpg

Minäkin kommentoin vähän lääke ja kemikaalikeskustelua. Itsellä on unilääkkeenä toisen polven psykoosilääke. Raskaana ollessa siitä sanottiin, että voi käyttää pieninä annoksina, mutta täyttä tutkimustietoa siitä ei ole. Onnistuin pääasiassa nukkumaan ilman, mutta välillä sitä oli pakko ottaa. Ja ainakin meidän vauvalla oli kaikki hyvin. Mutta nuo yksittiäistapaukset ovat hankalia, koska niin moni asia voi vaikuttaa vauvan kehitykseen, kaikkein eniten kuitenkin geenit. Itse olen vankka tieteen kannattaja, ja luotan tutkittuun tietoon.
Sama pätee kemikaaleihin. Varmasti ne vaikuttavat hedelmällisyyteen, mutta tämän hetken tiedon mukaan kuitenkin marginaalisesti. Voi myös huomioida, että siinä 40-50 luvulla, kun Suomeen on syntynyt eniten vauvoja IKINÄ, esim. bensaan lisättiin lyijyä ja tehtaissa yms. kaikki haitta-altistukset ovat olleet paljon suurempia kuin nyt ja kodin kemikaalit eivät olleet yhtä tutkittuja kuin nykyään.

Ja mitä haluan sanoa tällä? Odottaviin äiteihin ja lasta toivoviin kohdistetaan tosi paljon painetta tällä kaikella informaatiotulvalla, joku sanoo sitä, toinen toista. Itse uskon, että perus terveellisillä elämäntavoilla saadaan 98% lapsista, ja kaikki muu hifistely toimii ehkä, tai ehkä ei, ja niillä lähinnä stressaa itseään

Ja mä lisään vielä tohon mielialalääkityshommaan, että täällä nyt huomaa, että aika moni palstalainen niitä käyttää. Vauvoja on kuitenkin syntynyt kehityshäiriöiden kanssa aiemmin, ja näin tulee varmasti käymään jatkossa. Tottahan se tilastojen valossa on, että joku tällaisen lapsen äiti nyt vain on sattunut käyttämään mielialalääkkeitä raskauden aikana, eikä se siis välttämättä tarkoita, että ne lääkkeet olisivat olleet "se syy".

Omaa selitystä nyt vaan anteeksi...

Meinasin pitää taukoa täältä, mutta muutakaan paikkaa oo minne purkaa näitä asioita, paitsi miehelle tällä hetkellä ja en halua häntä kuormittaa liikaa kumminkaan, kun aivan totaalisen paska olo tällä hetkellä. Hänellä kumminkin myös paska olo sitten taas töiden takia kun lomautettuna vieläkin. Ollut siis marraskuun alusta lähtien ja ei oo uuttakaan työtä löytänyt vaikka etsinyt ja lähettänyt monia monia hakemuksia. No joka tapauksessa, vuotoa ei näy eikä kuulu. Lämmöt vähän laski mutta silti 37,13 vielä kun eilen oli 37,33 tosin. Toivo on että johtuu siitä kun join eilen illalla alkoholia jonkin verran, että sen takia noin korkealla vielä ja vuoto alkaisi tämän päivän aikana. Koska ei mulla yleensä vuoto ala ennen kuin lämmöt alle 37.

Huvittavan huomion tein tosin, että jos ovulaatio taas kp10 ja vuoto huomenna alkaisi niin Star Wars päivälle menisi ovulaatio. 😂

//Kannatti taas tänne näemmä valittaa ettei vuotoa ole näkyvissä, koska kävin juuri vessassa ja tuli ekat merkit verestä kun vaaleanpunertavaa tuli pyyhkiessä! Ehkä huomenna jos olisi kp1....

Muokattu viimeksi:
Omaa napaani: Täällä menossa kp19/24 ja taas nousee kummia ajatuksia ja itkustelua. Muutaman tunnin päästä oon taas tien päällä niin harkitsen jo kuukautissiteen laittoa kun ehkä kierto lyheni kun ovulaatio oli ajoissa. Tänään on dpo7 ja normaalisti mun kuukautiset alkaisi tähän aikaan ovulaatiosta 😅

Muoks. Nyt illasta matkustuksen jälkeen oli tullut vaaleanpunaista valkovuotoa.

Muokattu viimeksi:
Kiitos hyvästä keskustelusta mielialalääkkeiden suhteen, mä kaipasinkin nimenomaan muidenkin ajatuksia ja niitä sain :Two-hearts: Eihän nää oo tosiaan yksinkertaisia asioita ja lääkkeiden käytön kanssa joutuu usein pohtimaan montaa kantaa. Ja tietenkin keskustelemaan lääkärin/hoitavan tahon kanssa. Lääkkeiden aloitusta miettiessäni just vauvanäkökulmasta, työpsykologi sanoi mulle jotain, että ensisijaisesti pitää kuitenkin elää itteään varten ja tulee pyrkiä siihen, että se elämä olisi hyvää. Sillä hetkellä se ei ilman lääkkeitä ollut siis. Nyt toki tarvitsee miettiä myös sikiön hyvinvointia.

Ja eihän tietenkään juuri mikään yksittäinen asia aiheuta kehityshäiriöitä tai muita ongelmia suoraan, riskit toki voivat kasvaa. Moneen asiaan liittyy epätietoisuutta/-varmuutta, koska kuten joku jo sanoikin monen asian ja altistuksen tutkiminen raskausaikana olisi epäeettistä. Yksittäistapauksia on suuntaan ja toiseen ja minä en ainakaan @Vaaveilija viestistä säikähtänyt tai sen perusteella tee päätöksiä ja toivon, että ei kukaan muukaan.

@Suskikitten @Tähtiin tuijottelija

Kyllä, se lämpö tosiaan esim. kannettavassa vaikuttaa siittiöihin, mutta yhteys on todettu myös useissa tutkimuksissa säteilyyn, kun poissuljetaan lämmön nousu. Tällöin vaikutusten syynä voi olla mm. säteilyn aiheuttama oksidatiivinen stressi. Nyt menee vähän sivulinjoille ketjun teemasta mutta täällä mm. lisää, jos kiinnostaa lukea: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mi...-kannykankayton-heikentavan-hedelmallisyytta/

Täällä myös ionisoimattoman säteilyn haittavaikutuksista naisten hedelmällisyyteen (mm. munasolujen määrään ja laatuun). Tutkimuksia löytyy englanniksi paljon: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35132884/#:~:text=A review article in *Int J Environ,hormones * Developing embryo * Fetal development

Lisään vielä tähän samaan kommenttiini sen verran että lääkeaineiden, kemikaalien ja "kiellettyjen" ruoka-aineiden vaikutuksethan eivät ole aina vain pelkästään vauvan kasvuun kohdussa. Osalla voi olla pidempikantoisia vaikutuksia, esimerkiksi lapsen fyysiseen (milloin vaikkapa murrosikä alkaa tai riskit sydänsairauksille tms.) tai psyykkiseen terveyteen (sairastumisriski johonkin sairauteen tai vaikka adhd:n riski tms.) myöhemmässä iässä. Siksi ei voi myöskään sanoa että tein sitä ja tätä raskausaikana ja lapsi syntyi terveenä, joten ei vaikuttanut mitenkään. Vaikutukset voi olla moninaisia, mutta tuskin kukaan kaikkia riskejä pystyy mitenkään karsimaan, kun jo äidin stressikin lisää riskejä sikiölle.

ON: Minulla oli ruskeaa tuhruvuotoa koko viime viikko ja nyt punertavaa niukkaa vuotoa viidettä päivää. Kävin gynellä ultrassa ja vasemmalla oli kysta, jota ei ollut helmikuun ultrassa, jolloin johtofollikkeli oli vasemmalla. Endometrium oli 8mm, eli kyllä se ainakin näyttäisi paksuuntuvan. Gyne oli sitä mieltä että nyt kahden pitkän vuotojakson/ruskean tuhruvuodon jälkeen voisi nollata kierron Primolutilla ja sitten katsoa normalisoituuko vuoto. Mietin nyt vielä aloitanko sen ottamisen vai odotanko vielä pari kiertoa, josko normalisoituisi kuitenkin itsekseen. Tämän kierron jälkeen olisi tarkoitus toisella gynellä käydä follikkeliultrassa ja labroissa ja mahdollisesti aloittaa Letrozol ovulaation tukemiseksi. Se olisi ehkä mieluisempi suunnitelma. Onko muilla kokemusta siitä miten kiertoa voi laskea follikkeliultraa varten jos on pitkään ensin niukkaa tiputtelua? Ultraan pitäisi mennä kp 3-5, mutta jos tuhrua tulee seuraavankin kerran 7 vrk ennen kuin punainen vuoto alkaa, onko jo myöhäistä mennä ultraan tuosta punaisen vuodon alusta 3-5 päivän päästä...

Muokattu viimeksi:
Kierto kesti 31 päivää, päivän pidempään kuin viime kierto ja 3 päivää pidempään kuin mun normikierto. Juilimista ja pieni kivun alkuja ollut jo muutaman päivän ja pitänyt sen vuoksi vähintään pikkuhousunsuojaa. Mutta tänään, näin perjantaina 3 tuntia työpäivän jälkeen menkat alkoi. Pitänee vähän katsoa noita stressitasoja :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: vähän reilun kuukauden ollut toki vasta tuolla töissä, mutta silti.

Kuinkahan sekaisin ois mun kierto ollut silloin burniksen aikaan, en ehkä halua tietää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta pikimmiten stressiä koittaa tasata ettei tässä ny yritys ala käydä vaikeaksi.

Edit: intoilin liian aikaisin. Kipu oli huomattava, mutta loppui ja vuotoa ei näy. Tämähän helpottaa tietysti omaa huolta. Pitää vain odotella, koittaa keksiä muuta miettimistä. Ihan ihme homma :Upside Down Face: ihanan pienestä voi kroppa olla sekaisin. Tuossa ti-to oli vähän viluinenkin olo. Ei semmonen että ois kipeäksi tulossa, mutta ei tarjennut 20,5 asteessa sisällä niinkuin yleensä.

Ja nyt mä taas mietin ja analysoin! No illan pelailut vie ainakin ajatukset muualle:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Muokattu viimeksi:
Ai vitsit mulla huomenna kyllä vituttaa jos mulla tulee kuukautiset jo kp20. Nyt tulee vaaleanpunaista vuotoa ja en osaa kuvitella että olisin onnistunut raskautumaan tässä kierrossa kun ei oltu talleteltu lainkaan ennen ovulaatiota kun se tuli yllättäen ajallaan. Yks talletus tehtiin dpo1 kupilla sellaisella tavaralla, joka oli seissyt kasseissa useamman viikon.

Ei kait tässä auta kuin lyödä side paikalleen ja toivoa parasta... Ei huvita vieraissa lakanoita sotkea. Onneksi sentään pakkasin siteitä mukaan kun tapaan aina ottaa niitä mukaan oli vielä kierron vaihe tahansa.

Huh, täällä on niin paljon keskustelua, että en nyt puhelimen kanssa edes yritä lukea kaikkea. Oon tehnyt tukka putkella töitä, ja tänään olin saldovapaalla, oon mökillä siis mun vanhempien kanssa.

En oo uskaltanut käydä kylmässä vedessä uimassa saunasta, kun en halua riskeerata mahdollista kiinnittymistä. Mitään oireita ei ole vaan on hiljaista kuin huopatossutehtaassa. En elättele toiveita tai usko olevani raskaana. Mulla on ihan rauhallinen ja hyvä olo tällä hetkellä, vaikka vuoto alkaisikin. Luget kuitenkin käytössä ens viikon torstaihinkohan se oli.

Kp 24 siis ja dpo 9 eli aikaista vielä onkin eikä mitään oireita varmaan edes vois vielä olla. Mut ei oo testihaluja tai -himoja ainakaan tässä kohtaa. Tosi tasanen fiilis.

Pahoittelut, että tulin vaan omanapaileen enkä kommentoinu nyt kenellekään. Yritän skarppaa, kunhan pääsen takasi kaupunkiin.

Ite täällä vähän toisesta suunnasta huutelen "jee jee, menkat alkoi!" Tai sit on varsin ärtsyä tiputtelua.
Mitä tuolla aiemmin ollut juttua sokerikoukusta ja kemikaalikuormasta.

Sokerikoukku on todellinen. Viime syksynä oli jo hyvissä kantimissa ja sitten tuli keskemeno, niin annoin itelleni vapauden syödä mitä haluan. Tosin silloin olinkin varsi heikossa hapessa ja tuntui, että kunnon kaloritankkaus oli pakollinenkin, ihan sama missä muodossa.
Sitten se vähän on ehkä jäänyt päällekin tai ehkä enempi ollut itsellä nyt sellainen hällä väliä- fiiliskin.

Kemikaalikuorma on kyllä sellainen taas, mitä aloin tietoisesti vähentää jo varmaan 15 vuotta sitten. Kosmetiikat meikkejä lukuunottamatta aikalailla luonnonkosmetiikkaa. Dödö oli ensimmäisten kokonaan pois jääneiden joukossa. Shampoo jäänyt lähes pois, hyvä jos kerran vuoteen tarvetta. Ruuanlaitossa suosin puukihveleitä ja pannu keraaminen. Rasiatt vaihtuneet lasisiksi vuosia sitten, pois lukien pakasterasiat.
Tekstiilit pyrin hankkimaan enimmäkseen luonnonmateriaaleina, jos vain mahdollista ja pesemään ennen käyttöönottoa.

Ja vähän tuota asiaa sivuten, eli jo se edellä mainittu Tsernobyl; ihmetelty kun Ruotsissa asuvilla tädeillä on kaikilla kilpirauhaslääkitys käytössä, mutta ei täällä Suomessa asuvilla. Ruotsissa tosin kuulema on edelleen alueita, joissa sen verran säteilyä jäljellä, ettei kyseisiltä alueilta suositella sieniä tai marjoja keräämään.

Takaisin