Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei! Liityn mukaan keskusteluun. Meillä olisi toiveena kolmas lapsi, edelliset 02/22, 11/23. Aiemmin raskaudet alkaneet helposti, mutta nyt yritystä on takana reilut 8kk. Mun kierto on nykyään erilainen mitä aiemmin, vaan 24-25päivää, ja tiputteluvuoto alkaa jo 3-4 päivää ennen varsinaisia menkkoja. Käytiin yksityisellä muutama kk sitten ja ultrassa kaikki hyvin, lääkäri määräsi terolutit mutta niistä ei ollut mitään apua kierron kanssa :( onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Imetän edelleen meidän Kuopusta 2x/vrk, vaikea uskoa että se täysin selittää tilannetta koska esikoinen oli vielä yötä päivää tissillä kun raskaisiin kuopuksesta.

Hirmusesti tullu viestejä tänne ja kaikkia en ole kerennyt lukemaan. Sen verran bongailin, että onnittelut plussanneille ja tsemppiä niille, joilla plussaonni keskeytyi❤️

Omaa selitystä:
Mulla on ollut todella erikoinen kierto. Olen toiseen ryhmään tästä kierrosta päivitellytkin, mutta nyt tarviin ehkä jopa kokemuksia tähän niin tässä ryhmässä vois niitä enemmän saada😊

Kierto alkoi todella niukoilla ja kuivahkoilla menkoilla, joka on täysin poikkeavaa normaalisti hanat kaakkoon -menkoille. Myöskään mitään kipuja ei ollut. Kesti 5pv semmonen ruskea kuiva vuoto. Normaalisti oviksen aikoihin ovislimaa on reilusti ja siitä olen aiemmin sen bongannutkin. En ole ikinä tehnyt ovistestejä taikka lämpöjä mittaillut, joten en tehnyt nytkään, kun aktiivinen yrittäminen myös laitettiin tauolle ja siirryttiin ”tulee jos on tullakseen, ei tässä vielä kiirettä ole” -vaiheeseen.

No ovislimat tosiaan ei ajallaan tullut ja muutoinkin on ollut kuivempaa vv:n osalta tai sitä ei oikeastaan juurikaan ole ollut. No nyt kp26 aamulla vessassa käydessä huomasin ovisliman kaltaista tolkuttoman paljon pyyhittäessä🫣

En nyt sitte ennää tiiä mitä ajatella tästä erikoisesta kierrosta. Onko jollain kokemuksia vv:n äkillisistä muutoksista tai vastaavasti muuttuneista menkoista? Tai ylipäätään mitä ootte mieltä tästä minun kierrosta?

Kp normisti 30 päivää

En tiedä taas heti aamusta vittuuntunut olo. 🙄 Alkaa tuntua siltä jo että voisi vaan nukkua, kunnes varmasti olisi parempi mieliala.

Eilen kyllä näin 2 kertaa haikaroita kun oltiin kotiin ajamassa (tai kurkia taisi toiset olla en ole 100% varma niistä toisista) ja molemmilla kerroilla niitä oli 2 kpl. En usko enteisiin, mutta ihan hauskaa kun voisi toisaalta ajatella tosiaan olevan hyvä enne. 🤣

Hei! Liityn mukaan keskusteluun. Meillä olisi toiveena kolmas lapsi, edelliset 02/22, 11/23. Aiemmin raskaudet alkaneet helposti, mutta nyt yritystä on takana reilut 8kk. Mun kierto on nykyään erilainen mitä aiemmin, vaan 24-25päivää, ja tiputteluvuoto alkaa jo 3-4 päivää ennen varsinaisia menkkoja. Käytiin yksityisellä muutama kk sitten ja ultrassa kaikki hyvin, lääkäri määräsi terolutit mutta niistä ei ollut mitään apua kierron kanssa :( onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Imetän edelleen meidän Kuopusta 2x/vrk, vaikea uskoa että se täysin selittää tilannetta koska esikoinen oli vielä yötä päivää tissillä kun raskaisiin kuopuksesta.
Tervetuloa mukaan kuumeilemaan kolmatta! <3 Saanko kysyä, minkä ikäinen olet? Toivottavasti saatte pian plussan ja sitä myötä nuorimmaisen syliin. <3

Meillä haaveillaan esikoisesta, ja nyt on vuorossa yrityskierto 9 (tai 8, jos ei laske viime kiertoa, jolloin sairastamisen takia jäi ovulaatio hyödyntämättä). Vaikka tiesin, ettei raskaus todennäköisesti ala kovin nopeasti, uskoin ja toivoin silti, että se olisi alkanut heti elokuussa. Kun suunnittelin viime vuoden joulua, ei tullut mieleenkään, että en olisi ihan viimeistään silloin raskaana. No, elämä ei mene niin kuin suunnittelee, ja tässä tosiaan vielä ollaan tuulentupia rakentelemassa ilman ainoatakaan plussaa tai edes haamua tai roskishaamua tai viivanpaikkaa raskaustestissä. Erilaisia apukeinoja on käytössä, kuten kolmatta kiertoa nyt Gelee Royale ja Ubikinoni q10, sekä hedelmällisyystutkimuksissa on käyty, ja mulle on tehty munanjohtimien aukiolotutkimus eli aukkari. Toivotaan, että se nyt auttaisi, ja saatais raskaus alkamaan ja mahdollisuus joulukuiseen vavvaan. <3

Oon oppinut tästä ryhmästä sen, että lisääntymisterveydessä ja lapsitoiveen kanssa elämisessä mikään ei ole varmaa eikä mitään voi oikein tietää tai ennustaa. Kierrot, yrityskierrot ja raskaudet eivät ole sisaria keskenään ja voivat mennä ihan eri lailla verrattuna aiempiin. Teillä kuitenkin kuulostaa olevan hyvät edellytykset saada vielä kolmas lapsi, koska olette onnistuneet jo kahdesti. Voihan olla, että sulla nyt imetys vaikuttaa kierron käynnistymiseen eri tavalla kuin esikoista imettäessä, ja siksi raskaus ei ole vielä alkanut. Toivon teille onnea matkaan ja lehmänhermoja yrittämiseen ja odottamiseen (niitä on varmaan kyllä saanut lapsiperhearjessa harjoittaa jo valmiiksi xD).

-------
Valkovuotoasiaan vielä, kun menin kirjoittamaan, ettei oo juuri koskaan alkkarit märkinä tai pönttöön asti tullut, niin nyt on viimeiset pari päivää kyllä valunu alkkareihin asti seafoodit. Ei pöntöön sentään, mutta kun vuoto on vasta voidemaista, niin saa nähdä, mitä tästä vielä tulee, kun kierto etenee kohti ovulaatiota. xD

Muokattu viimeksi:

Tervetuloa mukaan! Komppailen @Maana Mannila monessa kohtaa. Mulla vaikutti aikoinaan ainakin imetys siihen, että kakkosta saatiin vähän odottaa. Esikoinen oli silloin n. 1,5-vuotias ja imetin vielä aika paljon ja öisin kans. Ikä vaikuttaa toki myös, ja tuntuu et lisääntymisen suhteen jo muutamalla vuodella voi olla vaikutusta, varsinkin jos pyöritään kolmosella alkavissa luvuissa ☺️. Mä oon aina miettinyt sitä, että täydellisissä olosuhteissa ja ajoituksessa onnistumisprosentti on jotain 20-30% välissä, niin on ihan normaalia että siinä voi kestää vaikkei mitään vikaa olisi.

Mä oon itse jo 40-vuotias, ja voin kyllä suositella ainakin ubikinolia (oon itse ottanut nyt ensin pari kk ubikinonia 300mg päivässä, ja nyt n. kuukauden 400 mg sen paremmin imeytyvää muotia ubikinolia). Muuten mulla menee D-vitamiinia ja omega3, sekä tietty folaattia.

@Jenspaaa ootko tehnyt raskaustestiä? Joskus kai voi tulla niukat valemenkat vaikka olisi raskaana? Toinen selitys tietty voi olla ikä. En tiedä, minkä ikäinen oot, mutta ainakin 35 vuoden jälkeen kaikenlaista vaihtelua voi olla ☺️.

Heippa, esittäydyinkin täällä jo vuodenvaihteessa, mutta siinä kohtaa ei ihan vielä ollut aika kypsä yrityksen aloitukselle. Mutta nyt alkaa tuntua siltä, että olisin vähitellen valmis uuteen raskauteen ✨ Meillä on siis 1.5 v esikoinen ennestään. Huomaa kyllä, että nyt tässä sitä myötä kun imetys on vähentynyt, yöimetykset jätettiin pois, niin sekä keho että mieli alkavat olla sitä mieltä, ettei esikoinen enää ihan niin pieni ole ja tilaa voisi vähitellen olla uudelle perheenjäsenelle... 😄 On meillä kyllä vielä se kolmisen imetyskertaa päivässä edelleen, mutta kierto mulla kyllä pyörii ihan normaalin oloisesti ja ovisoireet on olleet ihan selkeät.

Pitää koittaa vähän lueskella viestejä, niin pääsee kärryille, ketä täällä tällä hetkellä kirjoittelee 😄 Itsellä nyt kp11, hedelmälliset päivät kohta käsillä!

@Meliora mennään samoissa! Mulla kans kp 11, ja Clearbluen lila hormonitesti vilkuttaa jo viidettä päivää hymyä. LH-piikki tulee varmaan huomenna tai viimeistään maanantaina. Kiva, että joku menee kerrankin synkassa mun kanssa. <3

@Jenspaaa ootko tehnyt raskaustestiä? Joskus kai voi tulla niukat valemenkat vaikka olisi raskaana? Toinen selitys tietty voi olla ikä. En tiedä, minkä ikäinen oot, mutta ainakin 35 vuoden jälkeen kaikenlaista vaihtelua voi olla ☺️.
Tein heti niitten menkkojen alussa, mutta oli nega. Sen jälkeen en oo tehny. Ikää tosiaan 23 ja loppuvuodesta 24☺️ ajattelin tehdä ens viikolla testin jos menkat myöhässä ku nyt ei kerkiä ennen reissua

Tuun vaan tökerösti väliin kertomaan Gelee Royale-kuulumiset:
Täällä on ovisplussa (tai ainakin hyvin lähellä sitä, Premom sanoi 0,73). Vaikka mulla oli 1-2 viikkoa ennen ovista välillä ihme kipuja munasarjoissa, niin tällä kertaa ovisoireet on kummiskin todella maltilliset, mikä positiivisesti yllätti. Tuntuu hassua painetta munasarjoissa, mutta suurimmilta kivuilta ja siltä normaalisti järkyttävältä turvotukselta on ainakin vielä vältytty. Limat on jatkunut jo 2,5 päivää, luulisin loppuvan huomisen aikana, jos ovisplussa pitää paikkansa.

Toki pitää muistuttaa, että tiputin viime kierrossa mun nikotiininkäytön kolmannekseen aiemmasta, joten sekin on voinut tehdä tehtävänsä.

Täällä oli hyvää pohdintaa syistä, miksi haluaisi lapsen, onko se itsekästä jne.

Olen törmännyt sellaseen ajatukseen, että mitä enempi valinnanvaraa, sitä onnettomampi/ahdistuneempi ihminen. 🤔 Tää näkyy minusta tässä aiheessa, ainakin omakohtaisesti. Nykyään tosiaan on vara valita. Ja aika on yksilökeskeistä, jossa tavoitellaan pääasiassa sitä omaa onnea. Se voi olla hienon kuuloista ja tavoiteltava suunta elämässä, mutta minusta siinä on iso varjopuoli. Ja se on se, että ihminen ottaa kontolleen ison vastuun. Jos ajattelee olevansa oman elämänsä herra, se tarkoittaa että on itse pääasiallisesti myös vastuussa seurauksista. Niin hyvistä kuin huonoista. Tämä voi aiheuttaa suurta painetta tehdä niitä mahdollisimman oikeita valintoja. Joskus ajaa ehkä siihen pisteeseen, että valintaa ei uskalla oikein tehdä. Ja esimerkiksi tässä lapsiasiassa se voi olla kohtalokas. Valintoja on rutkasti, aikaa lopulta ei.

Henkilökohtaisesti olen paininut vuosia sen kanssa, montako lasta ja millä aikataululla olisi hyvä hankkia. Jatkuvasti taka-alalla mietitytti mikä olisi hyvä valinta ja pomppoilin tahtoni kanssa, lisäksi aihe aiheutti riitoja miehen kanssa kun ei aina ollutkaan yhtenevät näkemykset. Mun kelkka kuitenkin kääntyi tossa syksyllä -24. Silloin annoin perheenlisäys asian Luojan käsiin. Enää en elä omat haaveet ja suunnitelmat edellä, vaan luovutan päätäntävallan suosiolla Jumalalle. Aika iso painolasti lähti. 🙏🏼

@Kyfi2826720 minulla on kiertojen pituudet vaihdelleet imettäessä 24-46 päivän välillä ja välillä vuoto ollut niukkaa, kestäen vain 3 päivää ja välillä runsasta kestäen 5 päivää. Synnytysten jälkeen ei olla käytetty ehkäisyä ja aina raskautuessa olen imettänyt edellistä vielä tiheästi öisinkin ja raskautumisissa on kestänyt 11kk, 7kk, 10kk, 4kk. Tuossa 7kk tärpissä kuukautiset alkoi vasta 4kk synnytyksestä, muissa 5-6vkoa synnytyksen jälkeen täysimetyksestä huolimatta. Hyvinkin erilaiset kierrot voi siis olla eri raskauksien jälkeen. Toivottavasti teillä tärppäisi pian, tsemppiä. 🙏

@Jenspaaa mulla on tämä kierto ollut hyvin samanlainen kuin sinulla. Vuoto oli niukkaa ja pääasiassa ruskeahkoa, ovulaatiota en saanut testeillä kiinni ja vasta kp 24 tuli kirkasta limaa pyyhkiessä ja oli ovismaista kipua. Normaalisti kierrot on 28-30pvää ja nyt menossa kp 34. Herkkä raskaustesti on negatiivinen 4 päivää sitten. En tiedä mistä kyse.

@Kali toivottavasti haikarat olisivat hyvä enne. ❤️

@Maana Mannila mulla sama juttu, juuri kun kirjoitin, ettei ole runsasta valkovuotoa ollut koskaan normaalisti, niin nyt on jotenkin ihmeellisesti ollut eilen ja tänään. 😅

@Meliora tervetuloa mukaan. 😊

@Jenspaaa Kirjoittelinkin asiasta sun kanssa vissiin eri ketjussa, et samantyyppinen outo kierto mullakin. Kertaan nyt miten meni ja mikä oli kierron "lopputulema". Eli tosiaan 1-1,5 päivän niukkaakin niukemmat menkat normaalin normaalin/runsaan 3-4 päivän sijaan, ovistestit tummui, mut ei posiksi asti, eli ovista en saanu kiinni enkä bongannu normi eggiksiä. Kp 17 oli gyne ja toisessa muniksessa oli reilun sentin kysta tai munarakkula, ja kohdun limakalvo kolmikerroksinen, joka viittasi siihen, että ovis ei vielä ole ollut. Aloitin oviksen tikuttelun uudelleen, 3 päivää ehdin tehdä haaleaa testiviivaa kunnes menkat alkoi yllättäen jo kp 20, eli kierto jäi vaan 19 päivään (norm. 24-26). Nyt on kunnon menkkakivut ja vuotokin näyttää mulle normaalilta. Tissit on vielä oudon kipeet kuten vähän koko kierron, mut se voi johtua Donafertystä.

Summa summarum: ilmeisesti ovuloimaton kierto ja mahdollinen kysta joka voi sitä sekoittaa. Toivottavasti lähtis nopeasti pois se kysta, muistan kuinka ehkä loppuvuodesta jollakulla palstalaisella ovis estyi kunnes kysta lähti pois. Tosin hän raskautui kyl sen jälkeen, joten nyt sormet ristiin, et ois sama edessä siltä osin!

Mut nyt näyttäis Jenspaaa limojen perusteella siltä, et sun ovis on nyt? Ehkä ekalla kerralla keho ei onnistunut ovuloimaan ja nyt uudelleen yrittäessä se kuitenkin onnistui? 🤞🏻

@Tiitikkä Samaistun vähän tuohon, et ei jotenkin uskaltanut tehdä päätöstä aikaisemmin. Nyt sit tavallaan annan kevyiden hoitojen päättää, et onnistutaanko 🙈 Sit mietin vielä niitä rankempia.

Mä luin ton oman viestin uudelleen, missä puhuin just lasten käytöksestä. Siinä jotenkin kyl näkyy aika selkeästi se, miten lapsena oma arvo ja rakkaus on ollut pitkälti ehdollista. Miten piti aina osata olla ja käyttäytyä tietynlaisesti. Varmasti omaa lastaan rakastaa oli hän persoonana millainen sitten onkaan. Toisaalta nyt ainakin uskon ja toivon, että osaan pyyteettömästi sitä omaa lasta rakastaa ja ohjata. Ja tiedän paljon mitä en ainakaan oman lapseni kanssa tekisi tai siis mitä tekisin toisin.

@Maana Mannila Hyvä sinä! 👏🏻 gradun palautuksesta! Oot ihan loppusuoralla ja varmasti saat tutkinnon pian maaliin.

@Toiveikas odottelija Aika hirvittävää lukea sun kaverin käytöksestä. Toisilla ei tunnu olevan tilannetajua sitten yhtään. Eikä kykyä asettua toisen asemaan ja miettiä miltä joku asia toisesta tuntuu.

@Syyskukka ja @Pakkanen Todella harmillista. Voimia 💔

@Maana Mannila No niinpä. Jotenkin en ollut ihan tyytyväinen käyntiin, mut toisaalta sit taas ihan ok. Ilmottelen verenpaineita gynelle vielä, niin kysyn siinä samassa viestissä sit myös mitä mieltä hän on aukkarin tarpeesta/hyödystä.

Voi vitsit kun itselläkin on hyvin samansuuntaisia ajatuksia lapsiasiasta. Toisaalta haluan ja toisaalta en tiedä haluanko tarpeeksi. Voisin olla ehkä ihan tyytyväinen elämääni lapsettomana, mut sit kuitenkin samalla tuntuu et jäänkö ihan hirveesti paitsi jostakin.

Mun on pakko tunnustaa, että toisten lasten seurassa mulle tulee olo, et ei vitsi kun siisti tyyppi, ihanaa jos itselläkin olisi lapsi. Ja sit toisten kanssa tilanteessa miettii, et oman lapsen ois kasvattanu vähän erilailla, et siinä hetkessä ei todellakaan tuu sellasta ajatusta, et mäkin haluun. Lähinnä jälkikäteen helpottuneet ja toisaalta hyvin ristiriitaiset fiilikset. Kun eihän sitä voi tietää millainen persoona sieltä tulee 🙈 Enkä mä nyt arvostele ketään lasta persoonana, vanhemmatki omalla opastuksellaan ja kasvatuksellaan toki muokkaa paljon sitä, miten lapsi käyttäytyy.

Esim. kohtelias ja hyville tavoille opetettu lapsi vs. neljävuotias, joka lääppii koko seisovan pöydän antimet eikä vanhemmat tee elettäkään opettaakseen, et niitä ruokia ei lääpitä. Todetaan vaan jos huomataan, et tää muffinsi on sit pikku Pertti-Pirkon ku koski siihen. Tiedostan, et tää ei oo lapsen vika, jos ei ohjata ja opeteta, mut en voi keholliselle reaktiolleni tai tunteilleni mitään (enkä voi käsittää miten tää näyttää olevan muille paikalla oleville lapsen aikuisille ok). (Ja kyllä, olen kauniisti yrittänyt itse selittää lapselle, että ei voi koskea ruokiin ja miksi ei). Sit tää toinen eri perheen neljävuotias osaa käytöstapoja, kysyy lupaa, tottelee kun sanotaan, tietää mikä sallittua ja mikä ei, on iloinen vilkas oma itsensä jne.

ON: tänään alkoi verinen limainen vuoto. Nyt on vasta kp 20, eli edellinen ovuloimaton? kierto kesti vain 19 päivää. Tein vielä ovistestejäkin eiliseen asti kun elättelin toiveita, että se olisi vielä tulossa. Mut niiden testiviiva oli haamun tasoa. Nyt pitäisi vissiin ilmoittaa klinikalle et vuoto alkoi, niin he varaa ultran kun letrot otetaan käyttöön tässä kierrossa.
Lapset on tosiaan hyvin erilaisia käytökseltään, mutta itse nyt kolmen lapsen kokemuksella on pakko sanoa että käytös on hyvin pitkälti luonteeseen/temperamenttiin sidoksissa. Itse aina ihmettelen sellaisia hyväkäytöksisiä ja rauhallisesti ja hiljaa istuskelevia taaperoita/leikki-ikäisiä, jotka eivät esimerkiksi välttämättä reagoi mitenkään muiden lasten kontaktiyrityksiin ja odottavat jonossa/odotushuoneessa hiljaisesti istuen. Meille on siunautunut tauotta äänessä olevia, sosiaalisesti rohkeita ja hyvin eläväisiä lapsia. :rolling: Itselläni on paljon lastenhoitokokemusta ennen omia lapsia, mutta en ole yhtä vahvaluonteisiin lapsiin, kuin meidän ykkönen ja kakkonen, törmännyt ennen. Heitä kyllä kasvatetaan ja ohjataan hyviin käytöstapoihin ja osaavat olla kohteliaita, mutta myös hyvin päättäväisiä siitä milloin tottelevat ja milloin ei. Moni varmasti voisi lyhyen hetken meidän touhuja seurattuaan tehdä johtopäätöksiä siitä, miten lapset on kasvatettu, tietämättä oikeasti todellisuutta. Meilläkin on lasten välillä eroa luonteessa, mutta yhtään hiljaista, aina tottelevaista ja rauhallista tapausta ei olla vielä saatu. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Toki meidän lapset ovat saaneet myös paljon ihailua sosiaalisista taidoista, reippaudesta ja yleisesti persoonallisuudesta, mutta vahva luonne näkyy sitten kotona vielä enemmän.

Totta puhut. Mä en osaa aina tuoda ajatuksiani ilmi kovin selkeästi tai sitten kirjoitan niin, että joku puoli asiassa korostuu. Ymmärrän toki, että ei kukaan lapsi tottele aina ja jokainen oma omanlainen yksilö ja just temperamentti vaikuttaa kans hyvin paljon. Lapsilla on hyviä ja huonoja päiviä ihan kuin aikuisillakin.

Ja kasvatustyylejä on ihan yhtä monta kuin perheitäkin. Hyvä niin. Tää on varmaan sellainen aihe, et voin sit tulla uudelleen keskustelemaan kun on itellä kokemusta aiheesta. Tälleen etukäteen on helppo idealisoida asioita. 😅 Jotkut asiat on mielestäni vain syytä opettaa lapsille jo heti varhaisessa vaiheessa niin kaikilla on mukavampaa (esim. kieltää kaikkien ruokien lääppiminen).

Totta puhut. Mä en osaa aina tuoda ajatuksiani ilmi kovin selkeästi tai sitten kirjoitan niin, että joku puoli asiassa korostuu. Ymmärrän toki, että ei kukaan lapsi tottele aina ja jokainen oma omanlainen yksilö ja just temperamentti vaikuttaa kans hyvin paljon. Lapsilla on hyviä ja huonoja päiviä ihan kuin aikuisillakin.

Ja kasvatustyylejä on ihan yhtä monta kuin perheitäkin. Hyvä niin. Tää on varmaan sellainen aihe, et voin sit tulla uudelleen keskustelemaan kun on itellä kokemusta aiheesta. Tälleen etukäteen on helppo idealisoida asioita. 😅 Jotkut asiat on mielestäni vain syytä opettaa lapsille jo heti varhaisessa vaiheessa niin kaikilla on mukavampaa (esim. kieltää kaikkien ruokien lääppiminen).
En ottanut kommenttiasi pahalla, mutta tässä vaan on huomannut, että itsekin ajatteli tekevänsä asioita eri tavalla lasten kanssa, kuin todellisuudessa tekee. Oppimista joka päivä. 😅

Ihan tottahan se on, että niin kuin aikuisten kanssa, niin kaikkien lastenkaan kanssa ei kemiat kohtaa. Joidenkin energiat osuu omien kanssa yhteen paremmin ja itse ainakin olen huomannut että ulkonäöllisesti omien lasten näköiset lapset tuntuu suloisemmilta, kuin muut. Omat vauvat tuntuu suloisimmilta, mutta kun jälkikäteen katsoo kuvia, niin ihmettelee että tuoltako se oikeasti näytti. 🤣 Ehkä sekin on jotain evoluution jäännettä.

Tervetuloa mukaan kuumeilemaan kolmatta! <3 Saanko kysyä, minkä ikäinen olet? Toivottavasti saatte pian plussan ja sitä myötä nuorimmaisen syliin. <3

Meillä haaveillaan esikoisesta, ja nyt on vuorossa yrityskierto 9 (tai 8, jos ei laske viime kiertoa, jolloin sairastamisen takia jäi ovulaatio hyödyntämättä). Vaikka tiesin, ettei raskaus todennäköisesti ala kovin nopeasti, uskoin ja toivoin silti, että se olisi alkanut heti elokuussa. Kun suunnittelin viime vuoden joulua, ei tullut mieleenkään, että en olisi ihan viimeistään silloin raskaana. No, elämä ei mene niin kuin suunnittelee, ja tässä tosiaan vielä ollaan tuulentupia rakentelemassa ilman ainoatakaan plussaa tai edes haamua tai roskishaamua tai viivanpaikkaa raskaustestissä. Erilaisia apukeinoja on käytössä, kuten kolmatta kiertoa nyt Gelee Royale ja Ubikinoni q10, sekä hedelmällisyystutkimuksissa on käyty, ja mulle on tehty munanjohtimien aukiolotutkimus eli aukkari. Toivotaan, että se nyt auttaisi, ja saatais raskaus alkamaan ja mahdollisuus joulukuiseen vavvaan. <3

Oon oppinut tästä ryhmästä sen, että lisääntymisterveydessä ja lapsitoiveen kanssa elämisessä mikään ei ole varmaa eikä mitään voi oikein tietää tai ennustaa. Kierrot, yrityskierrot ja raskaudet eivät ole sisaria keskenään ja voivat mennä ihan eri lailla verrattuna aiempiin. Teillä kuitenkin kuulostaa olevan hyvät edellytykset saada vielä kolmas lapsi, koska olette onnistuneet jo kahdesti. Voihan olla, että sulla nyt imetys vaikuttaa kierron käynnistymiseen eri tavalla kuin esikoista imettäessä, ja siksi raskaus ei ole vielä alkanut. Toivon teille onnea matkaan ja lehmänhermoja yrittämiseen ja odottamiseen (niitä on varmaan kyllä saanut lapsiperhearjessa harjoittaa jo valmiiksi xD).

-------
Valkovuotoasiaan vielä, kun menin kirjoittamaan, ettei oo juuri koskaan alkkarit märkinä tai pönttöön asti tullut, niin nyt on viimeiset pari päivää kyllä valunu alkkareihin asti seafoodit. Ei pöntöön sentään, mutta kun vuoto on vasta voidemaista, niin saa nähdä, mitä tästä vielä tulee, kun kierto etenee kohti ovulaatiota. xD
Kiitos! 🥰 Oon 27!

@Kyfi2826720 minulla on kiertojen pituudet vaihdelleet imettäessä 24-46 päivän välillä ja välillä vuoto ollut niukkaa, kestäen vain 3 päivää ja välillä runsasta kestäen 5 päivää. Synnytysten jälkeen ei olla käytetty ehkäisyä ja aina raskautuessa olen imettänyt edellistä vielä tiheästi öisinkin ja raskautumisissa on kestänyt 11kk, 7kk, 10kk, 4kk. Tuossa 7kk tärpissä kuukautiset alkoi vasta 4kk synnytyksestä, muissa 5-6vkoa synnytyksen jälkeen täysimetyksestä huolimatta. Hyvinkin erilaiset kierrot voi siis olla eri raskauksien jälkeen. Toivottavasti teillä tärppäisi pian, tsemppiä. 🙏

@Jenspaaa mulla on tämä kierto ollut hyvin samanlainen kuin sinulla. Vuoto oli niukkaa ja pääasiassa ruskeahkoa, ovulaatiota en saanut testeillä kiinni ja vasta kp 24 tuli kirkasta limaa pyyhkiessä ja oli ovismaista kipua. Normaalisti kierrot on 28-30pvää ja nyt menossa kp 34. Herkkä raskaustesti on negatiivinen 4 päivää sitten. En tiedä mistä kyse.

@Kali toivottavasti haikarat olisivat hyvä enne. ❤️

@Maana Mannila mulla sama juttu, juuri kun kirjoitin, ettei ole runsasta valkovuotoa ollut koskaan normaalisti, niin nyt on jotenkin ihmeellisesti ollut eilen ja tänään. 😅

@Meliora tervetuloa mukaan. 😊
Oho voi kyllä selkeästi imetys paljonkin sitten vaikuttaa! Kiitos toivotaan🥰 mulla meni vuosi synnytyksestä että menkat edes alkoi😱

Takaisin