Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pääsi itku, kun yhdeksästä hedelmöittyneestä alkiosta vain kaksi kehittyi pakkaseen asti. Menee pa5kan tuurin piikkiin, mutta silti. 😭 Tuntui heti ettei tällä tuoresiirtokaverillakaan kovin hyviä mahdollisuuksia ole, vaikka ovathan kohtu ja laboratorion lämpökaappi vähän eri paikkoja.

@Kali listasikin jo lääkehaittoja. Täällä käytössä Cyclogest ja oireena finnit sekä ylä- että alapäässä. Ei edes murrosiässä näin paljoa ollut. Muuten ollut suhteellisen tavallista oireiden suhteen, mitä nyt tissit normaalia isommat mutta johtuu varmaan ivf-stimulaatiohormoneista.

Olen pahoillani. Onpa ikävä kato käynyt teillä 💔 Vielä ei voi tietää, miten kyytiläisellä menee, joten yrittäkäämme uskoa, että kaikki voi mennä hyvin!

Ahaa, mullakin on Cyclot käytössä ja just tänään mietin et miksi on finnejä pepussa, _rinnoissa_ ja selässä. En osannut yhdistää kun ei oo aiemmilla cyclokierroilla ollut.

Mä oon muuten ihan samaa mieltä @Kumpare en miesmielipiteen kanssa. Biologinen kello ei tietenkään heille tikitä ihan niin tiukasti kun naisille, mutta tuntuu että moni tuudittautuu siihen, ettei sitä olisi miehillä ollenkaan. Nyt toki on ollut juttua sperman ylipäätään heikentyneestä laadusta, jotkut jopa innostuu mittailemaan testosteronitasojaan, mutta harvempi varmaan siittiöitään huvin vuoksi tutkituttaa. Toisen roikuttaminen löysässä hirressä "en tiijä, kattellaan"-tyyliin voi johtaa siihen, ettei aikaa enää toisella sitten olekaan, joten olisi valtavan tärkeää että molemmat olisivat rehellisiä ja tekisivät ratkaisunsa ajoissa -ja myös kertoisivat sen ääneen.

Musta tuntuu, että mä olen tämän kierron kevytyrittäjä tai freelancer. Tajusin just, että en muistanut tehdä ovistestiä äskeisestä optimipissasta, ja tänään pitäisi aloittaa testailut. Hitto. Oletettavasti myös optimiaika sattuu hetkeen, jossa talletus pitäisi hoitaa tyyliin julkisen kulkuvälineen vessassa. Ja sitten ehkä oikeasti olisi syy ottaa kuohari tai kaksi. Toisaalta, muistan termin "kiinnittymispunkku", että ehkä se menee samaan laariin.

Disclaimer: Talletteluissa ei tulla täyttämään rikoslain (39/1889) 20 luvun tunnusmerkistöjä, ja mahdollisuuksien mukaan pyritään välttelemään myös 17 luvun 21 §:ää sukupuolisiveellisyyden julkisesta loukkaamisesta, tätä ei kuitenkaan voida varmaksi luvata. Tarkoituksenani ei ole myöskään indikoida, että päihteiden käyttö olisi positiivista tai tavoiteltavaa saati ihannoitavaa raskautta yritettäessä. Millään matematiikalla en ole tietoisesti ja tahallaan hankkiutumassa tilanteeseen, jossa kyydissä olisi hedelmöitynyt ja kiinnittynyt munasolu ja veressä alkoholia samaan aikaan. Tämä on myöskin ensimmäinen ja ainoa disclaimer, jonka tulen tänne tekemään.

Muokattu viimeksi:
Huh täällä on ollut säpinää. Lueskelin monta sivua jospa nyt tässä pääsisis kärryille paremmin ja pääsisi itsekin kirjoittelemaan 😊

Sanon nyt että plussia ainakin oli tullut lisää, paljon onnea niistä ja tarrasukkia pienille! ❤️

Jollakin oli päätynyt vaan 2 alkiota pakkaseen. Ymmärrän niin tuon pettymyksen, vaikka ne kaksikin voi hyvin riittää. Meillä selvisi myös vaan 2 alkioita käyttöön 16:sta solusta.
Tsemppiä! ❤️ Koska teille on siirto suunnitteilla?

@Tähtiin tuijottelija
Mun taas täytyy tunnustaa, että menin alkion siirrosta suoraan salille (oli aika kivulias ja vaikea operaatio, joten tarvi hölläämistä), ja olen käynyt salilla ihan normaalisti jälkeen päinkin (miinus hyppelyt ja kiertoliikkeet). Joka paikassa neuvotaan että normaalia elämää, mutta ei raskaita treenejä. 😵‍💫

Kuitenkin kun googlasin asiaa, niin yhdessäkään tutkimuksessa ei ole huomattu että liikunta jotenkin haittaisi kiinnittymistä. Ainoat ongelmat liittyivät kalorivajeeseen ja sellaiseen kovaan treenaamiseen, joka haittaa ovulaatiota. Löysin jonkin ysärin lopun tutkimuksen jonka mukaan alkion siirron jälkeinen makoilu huonontaa kiinnittymismahdollisuuksia, mutta siinäkin kannustettiin kävelyyn eikä vatsalihaksiin ja jalkaprässiin. Itse tuumailin että liikunta vaikuttaa positiivisesti hormoneihin ja kohdun verenkiertoon joten 🤷

Itsekin joskus luen vähän päälisin puolin jos on paljon viestejä, jos joku kohta alkaa ihmetyttämään niin palaan keskustelussa takaisinpäin ja asia yleensä selviää kun lukee tarkemmin. Olen 12 vuotta ollut eri palstoilla enkä kyllä koskaan oo saanu käsitystä että naiset pakottaisivat tai painostaisivat miehiä mihinkään tai toisinkaan päin, jos olisi oikeasti pakottamista tai painostamista niin kyllä siihen taitaisi loppua vauvahaaveet ja jopa yhteiselo aika monella.
Muutenkin nämä aiheet on tosi herkkiä niin kannattaa aina miettiä että mitä täällä sanoo ja miten ne sanoo jos on pakko sanoa. Pitää myös ottaa vastuu omista sanomisistaan jos menee vikaan.
En ole itse mikään mestari kirjoittamaan ja vähän kadehdin kuinka hienosti täällä jotkut osaa kirjoittaa ja selventää asioita, tällainen adhd aivokin jaksaa lukea pitkät viestin kun ovat selkeitä.

Toivottavasti täällä kaikki uskaltaa edelleen keskustella niinkuin ennenkin ❤️

Huh täällä on ollut säpinää. Lueskelin monta sivua jospa nyt tässä pääsisis kärryille paremmin ja pääsisi itsekin kirjoittelemaan 😊

Sanon nyt että plussia ainakin oli tullut lisää, paljon onnea niistä ja tarrasukkia pienille! ❤️

Jollakin oli päätynyt vaan 2 alkiota pakkaseen. Ymmärrän niin tuon pettymyksen, vaikka ne kaksikin voi hyvin riittää. Meillä selvisi myös vaan 2 alkioita käyttöön 16:sta solusta.
Tsemppiä! ❤️ Koska teille on siirto suunnitteilla?
Tuoresiirron testipäivä 1.4., nyt on yksi pallura siis inkuboitumassa!

@Zebra Harmi että jouduit uuteen kiertoon! Hyvä kuitenkin että on jotain mitä odottaa (ensikäynti). Kiinnostaisi kuulla, että mitä siinä lomakkeessa kysytään ja miksi sulle tuli olo, ettei ehkä tärppäisi vaikka saisittekin apuja? Jos siis haluat jakaa 🫶🏻

Itse tässä harkitsen, pitäisikö ostaa Puhdilta tuo raudanpuutteen tutkimuspaketti nyt kun siellä on se ale meneillään. Sen voisi sitten käyttää myöhemmin keväällä tai alkukesällä, kun ferritiini on toivottavasti ehtinyt hieman nousta 🤔

Muokattu viimeksi:
@Tähtiin tuijottelija
Mun taas täytyy tunnustaa, että menin alkion siirrosta suoraan salille (oli aika kivulias ja vaikea operaatio, joten tarvi hölläämistä), ja olen käynyt salilla ihan normaalisti jälkeen päinkin (miinus hyppelyt ja kiertoliikkeet). Joka paikassa neuvotaan että normaalia elämää, mutta ei raskaita treenejä. 😵‍💫

Kuitenkin kun googlasin asiaa, niin yhdessäkään tutkimuksessa ei ole huomattu että liikunta jotenkin haittaisi kiinnittymistä. Ainoat ongelmat liittyivät kalorivajeeseen ja sellaiseen kovaan treenaamiseen, joka haittaa ovulaatiota. Löysin jonkin ysärin lopun tutkimuksen jonka mukaan alkion siirron jälkeinen makoilu huonontaa kiinnittymismahdollisuuksia, mutta siinäkin kannustettiin kävelyyn eikä vatsalihaksiin ja jalkaprässiin. Itse tuumailin että liikunta vaikuttaa positiivisesti hormoneihin ja kohdun verenkiertoon joten 🤷
Tämä on varmaan niitä aiheita, joiden tutkiminen eettisesti kestävällä tavalla on melko haastavaa, joten siksi tutkimustiedon vähyys ei yllätä. Tämä varmaan pätee moneen raskausaiheeseen muutenkin; kukapa lähtisi mukaan tutkimukseen, jossa riskinä olisi keskenmeno tai tutkijana haluaisi niitä tutkittaville tuottaa.

Sitten pitäisi tosiaan erottaa vielä liikunta ja liikunta, höntsä hölkkälenkki on vähän eri asia kuin ultramatkan juoksu. Jos liikkuu järkevästi, itselleen tutulla ja luontaisella tavalla ja kohtuullisella kuormituksella, niin itse uskon, että liike on varmasti enemmän lääkettä. Myös ainakin tämä consensus statement vinkkaa samaan suuntaan: https://bjsm.bmj.com/content/50/10/571

@Zebra Harmi että jouduit uuteen kiertoon! Hyvä kuitenkin että on jotain mitä odottaa (ensikäynti). Kiinnostaisi kuulla, että mitä siinä lomakkeessa kysytään ja miksi sulle tuli olo, ettei ehkä tärppäisi vaikka saisittekin apuja? Jos siis haluat jakaa 🫶🏻

Itse tässä harkitsen, pitäisikö ostaa Puhdilta tuo raudanpuutteen tutkimuspaketti nyt kun siellä on se ale meneillään. Sen voisi sitten käyttää myöhemmin keväällä tai alkukesällä, kun ferritiini on toivottavasti ehtinyt hieman nousta 🤔

Siinä kysyttiin pituus ja paino, alkoholinkäyttö, muiden päihteiden käyttö, tupakka/nuuska/nikotiinituotteet, onko saanut hormonihoitoja, jo tehdyt lapsettomuushoidot, onko lapsia ennestään, onko itsellä sisaruksia, onko suvussa lapsettomuutta tmv. haasteita, onko suvussa syöpää tai laskimotukoksia tai keuhkoembolioita, gynekologiset sairaudet ja endometrioosi, oma kuukautiskierto (pituus, kesto, runsaus, alkamisikä, kivut, viimeiset 3 kk alkamispäivät), lääkitykset ja luontaistuotteet, onko yhdyntäongelmia, kuinka usein yhdyntöjä, sit kysyttiin onko perussairauksia (mut ei ollut kohtaa jossa kysyttäis mitä ne on!), ehkäisyhistoria, onko tutkittu jotain lapsettomuuteen liittyviä tutkimuksia. Ainakin noita kysyttiin, siinä oli muistaakseni 47 kohtaa 😁

Siis mehän yritettiin julkiselle hoitoihin, mut ensikäynnillä todettiin, et ette pääse. Kriteerit ei heidän mukaan täyttynyt, et olis vuosi pitänyt olla yritystä takana, vaikka heidän oman ohjeen mukaan 6kk riittäis jos endo. Sit amh oli niin huono ja afc matala, et arvioivat et onnistumisprosentti jää alle 10%. Toki sit ikäkin olis tullut pian vastaan, mut sen puitteissa yksi hoitokerta olisi kyllä ehditty tehdä. Niin sen perusteella en usko, et ne mahikset yksityiselläkään kovin hyvät on. En sit tiiä, täytyy toivoa, että sais yksityiseltä jotain oljenkortta millä parantaa todennäköisyyksiä jos sellainen ylipäänsä mahdollista.

@Zebra Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Aika perusteellinen lomake! Onpas kurjaa, että julkisella sanottiin ensin yhtä ja sitten toista :( Tuntuu tosiaan siltä, että näihin hedelmällisyysasioihin ei valtio panosta, vaikka samaan aikaan joka tuutista toitotetaan, että kunnon kansalaisten tulisi hiki hatussa tehdä vauvoja. Toivon että teillä onnistaa vaikka ennusteet eivät olisi niin hyviä kuin voisi toivoa 🩷 Vaikka usko varmasti joskus horjuu, niin kaikki on mahdollista 🌈

Tämä on varmaan niitä aiheita, joiden tutkiminen eettisesti kestävällä tavalla on melko haastavaa, joten siksi tutkimustiedon vähyys ei yllätä. Tämä varmaan pätee moneen raskausaiheeseen muutenkin; kukapa lähtisi mukaan tutkimukseen, jossa riskinä olisi keskenmeno tai tutkijana haluaisi niitä tutkittaville tuottaa.

Sitten pitäisi tosiaan erottaa vielä liikunta ja liikunta, höntsä hölkkälenkki on vähän eri asia kuin ultramatkan juoksu. Jos liikkuu järkevästi, itselleen tutulla ja luontaisella tavalla ja kohtuullisella kuormituksella, niin itse uskon, että liike on varmasti enemmän lääkettä. Myös ainakin tämä consensus statement vinkkaa samaan suuntaan: https://bjsm.bmj.com/content/50/10/571
Joo ja tuossa on varmaan kulttuuriset uskomukset vaikuttamassa. Ennenhän jotenkin ajateltiin että raskausaikana pitää osapuilleen istua silkkisen untuvatyynyn päällä, ainakin rikkaimmissa piireissä ihailtiin tämmöistä (lähde: viihdekirjallisuus). Muutenkin naisia pidettiin sellaisina herkkinä kukkasina.

Mulla on semmoinen suositusten mukainen 3 krt/vko ja vararavintoa on liiaksikin asti, joten mistään kovasta urheilusta ei ole kyse 🤣

@Tähtiin tuijottelija

No siis normaalia elämää... Jos salilla käyminen on ollut sulla normaalia elämää aiemminkin niin en usko että se nyt olisi ollut kiellettyä... Toki en tiedä aiheesta hölkäsen pöläystäkään vaan mietiskelen viestisi pohjalta.

Nyt täysin omanapaa!
Torstaina, kp11, ovistesti oli selkeä nega. Perjantaina ei selkeä plussa mut toinenkin viiva oli kyllä löhellä samaa väriä kun kontrolliviiva. Eilen oli hyvin jo samaa väriä ja tänään taas selkeä nega. Eilen oli myös päivällä selkeät oviskivut. Eli voisinko siis olettaa tästä nyt että ovulaatio tosiaan eilen siinä päivällä/illalla tai yöllä ollut?

Kumppanin iltavuoron takia jäi perjantaina hommailut välistä ja sitten lauantaina kun hää tuli töistä tuli molemmille suorituspaineet ja ei saatu aikaseksi. Mut kp7-11 ollut päivittäin, torstaina vielä myöhään illasta, ja tänään aamupäivällä puuhailtiin. On siis tavallaan mahikset hedelmöitykseen, mut vähän harmittaa nyt että tuo pe-la jäi välistä 😭 mutta no, piinailuviikot nyt tässä ja sit jos sieltä 5-6.4. alkaa vuodot ni toukokuussa sit taas yritys saada tallettelut kohilleen 🫶 silti vielä on vähän sellainen tunne et jospa kuitenkin tää ois se meidän kierto. Katsellaan 🙏

Nyt täysin omanapaa!
Torstaina, kp11, ovistesti oli selkeä nega. Perjantaina ei selkeä plussa mut toinenkin viiva oli kyllä löhellä samaa väriä kun kontrolliviiva. Eilen oli hyvin jo samaa väriä ja tänään taas selkeä nega. Eilen oli myös päivällä selkeät oviskivut. Eli voisinko siis olettaa tästä nyt että ovulaatio tosiaan eilen siinä päivällä/illalla tai yöllä ollut?

Kumppanin iltavuoron takia jäi perjantaina hommailut välistä ja sitten lauantaina kun hää tuli töistä tuli molemmille suorituspaineet ja ei saatu aikaseksi. Mut kp7-11 ollut päivittäin, torstaina vielä myöhään illasta, ja tänään aamupäivällä puuhailtiin. On siis tavallaan mahikset hedelmöitykseen, mut vähän harmittaa nyt että tuo pe-la jäi välistä 😭 mutta no, piinailuviikot nyt tässä ja sit jos sieltä 5-6.4. alkaa vuodot ni toukokuussa sit taas yritys saada tallettelut kohilleen 🫶 silti vielä on vähän sellainen tunne et jospa kuitenkin tää ois se meidän kierto. Katsellaan 🙏

Kyllä mä uskon, et sun ovis on ollut silloin kun viiva kävi lähellä kontrolliviivaa. Kun kerta oviskipujakin ollut. Sullakin saattaa olla tosi nopea huippu, joten se voi mennä helposti ohi jos ei just satu testaamaan silloin. Mulla on usein näin.

Kyllä mä uskon, et sun ovis on ollut silloin kun viiva kävi lähellä kontrolliviivaa. Kun kerta oviskipujakin ollut. Sullakin saattaa olla tosi nopea huippu, joten se voi mennä helposti ohi jos ei just satu testaamaan silloin. Mulla on usein näin.
Joo 🙏 nytpähän ainakin tiiän et kivut ajoittuu aikalailla siihen ovulaation kaa päällekkäin, ei edeltävästi. Oon ihan tyytyväinen että ostin ja alotin tikuttelee tässä kierrossa, saa vähän varmuutta hommaan.

Onko kellään ollut käytössä Ozempicia (painonhallintaan)?

Ehdin itse käyttää n. 4 kk, ennen kuin tajusin kysyä lääkäriltä, että mites tämä toimii raskauden yrittämisen kanssa. Lääkäri sitten kehottikin heti jättämään O:n pois. Pyysi kyllä kovasti sitten anteeksi, koska olimme puhuneet raskaustoiveista lääkärinkin kanssa. Tästä huolimatta hän oli jotenkin unohtanut asian ja vienyt eteenpäin lääkkeen aloitusta kanssasi. Itsekin tajusin vasta jälkijunassa tästä tiedustella. Toki tässä vaiheessa emme olleet vielä päättäneet aloittaa yrittämään.

Nyt kuulin, että tutun tuttu oli saanut lääkäriltä luvan käyttää Ozempicia (painonhallinan tukena) hedelmöittymiseen asti. Lääkityksen tulisi loppua kuitenkin heti plussautumiseen. Varmasti toki hyvä pelata varman päälle, mutta vähän itseäni harmittaa, että toinen lääkäri suosittelee toista ja toinen toista. Sain Ozempicista valtavasti hyötyä syömishäiriöiseen käyttäytymiseeni (ruoka-aiheisia pakkoajatuksia ja ns. food noise) ja harmittaa, että tämäkin nyt vietiin pois. Tuntuu, että naisena raskautumisen yritys on pelkkää uhrautumista ja luopumista. (Tiedän, ettei näin oikeasti ole, mutta harmittaa, kun miehen arki ei ole välttämättä muuttunut mitenkään, ja itse joudun taas kamppailemaan asian kanssa, joka saatiin jo hetkeksi paremmaksi). En uskalla lääkärin neuvojen vastaisestikaan toimia, koska en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos lääkitys aiheuttaisi jotain sikiölle. Silti kuitenkin kiinnostaa, miksi jollekin toinen asia on sallittua ja toinen ei.

Onko kellään ollut käytössä Ozempicia (painonhallintaan)?

Ehdin itse käyttää n. 4 kk, ennen kuin tajusin kysyä lääkäriltä, että mites tämä toimii raskauden yrittämisen kanssa. Lääkäri sitten kehottikin heti jättämään O:n pois. Pyysi kyllä kovasti sitten anteeksi, koska olimme puhuneet raskaustoiveista lääkärinkin kanssa. Tästä huolimatta hän oli jotenkin unohtanut asian ja vienyt eteenpäin lääkkeen aloitusta kanssasi. Itsekin tajusin vasta jälkijunassa tästä tiedustella. Toki tässä vaiheessa emme olleet vielä päättäneet aloittaa yrittämään.

Nyt kuulin, että tutun tuttu oli saanut lääkäriltä luvan käyttää Ozempicia (painonhallinan tukena) hedelmöittymiseen asti. Lääkityksen tulisi loppua kuitenkin heti plussautumiseen. Varmasti toki hyvä pelata varman päälle, mutta vähän itseäni harmittaa, että toinen lääkäri suosittelee toista ja toinen toista. Sain Ozempicista valtavasti hyötyä syömishäiriöiseen käyttäytymiseeni (ruoka-aiheisia pakkoajatuksia ja ns. food noise) ja harmittaa, että tämäkin nyt vietiin pois. Tuntuu, että naisena raskautumisen yritys on pelkkää uhrautumista ja luopumista. (Tiedän, ettei näin oikeasti ole, mutta harmittaa, kun miehen arki ei ole välttämättä muuttunut mitenkään, ja itse joudun taas kamppailemaan asian kanssa, joka saatiin jo hetkeksi paremmaksi). En uskalla lääkärin neuvojen vastaisestikaan toimia, koska en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos lääkitys aiheuttaisi jotain sikiölle. Silti kuitenkin kiinnostaa, miksi jollekin toinen asia on sallittua ja toinen ei.
Mulla on ollut Ozempicia ja sittemmin Saxendaa ennen raskautumista painonhallintaan. Oma lääkärini kehotti jättämään lääkkeen pois heti, kun raskauden yrittäminen on ajankohtaista. Jätin lääkkeen pois heti, kun esikoisen yrittäminen alkoi enkä ole voinut käyttää lääkettä sen jälkeen (raskaus, imetys ja nyt uuden raskauden toive). Tämä on ollut itsellekin iso uhraus, koska lääke on ollut ainoa toimiva apu painonhallintaan tähän asti, mutta en halua riskeerata, että lääke vaikuttaisi jotenkin raskautumisen mahdollisuuksiin. Kun lapsilukumme on täynnä, aion jatkaa lääkkeen käyttöä.

@Lunari mulla oli käytössä, mutta koska lääkkeestä on hyvin vähän tutkimustietoa, jätin pois jo yritysvaiheessa. Tämä ei nyt antanut vastausta kysymykseesi, mutta ajattelin samoin silloin, että jos kuitenkin tulee jotain joka voi vaikuttaa jos käyttää siihen asti kun raskautuu.

Takaisin