Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Maana Mannila Jatka vain ehdottomasti samalla tyylillä kuin tähänkin asti! ❤️ Ollaan varmasti yhteisönä yhtä mieltä siitä, että toisten tuomitseminen täällä ei ole ok.

Ja kaikki muutkin, toivottavasti keskustelu säilyy avoimena. Parisuhteet on erilaisia ja keinoja on erilaisia, kaikki on sallittua niin kauan kun yhteisymmärrys vallitsee. 🙏

Oma mielipide: Jos jonkun tilannetta tai elämän valintoja ei ymmärrä, niin ei kannata lähteä sörkkimään ja kommentoimaan. Pätee mielestäni ihan normielämässä myös.

@Tiitikkä 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Tuo kommentti, jota siteeraat, on vastaus toisen kirjoittajan kommenttiin, jossa luki mm. että "Kaikilla on oikeus kieltäytyä ja sit sekin on tosi ymmärrettävää että turhauttaa jos toinen ei suostu yhteistyöhön." Eli kun välittömästi edellä kirjoitin, että mulla on hyivin samoja keloja yhdynnöistä [kuin kirjoittajalla, jolle vastaan], ja että miehen kanssa löytynyt hyvä puheyhteys ja ollaan samalla kaistalla homman kanssa, niin siinä jotenkin kääntäen annan ymmärtää, että terveenä olevan miehen painostaminen olisi joissain tilanteissa ok, mutta sairaan ei? Alla koko kirjoittamani kappale. (Korjasin kommentti --> kappale selkeyden vuoksi)

"Hyvin samoja keloja yhdynnöistä myös mulla. Meillä on miehen kans nyt hyvä puheyhteys löytynyt ja ollaan samalla kaistalla tän homman kanssa. Lääkityksestä johtuen miehellä nyt tosi huono kondis, joten en viitsinyt sit alkaa painostaa kun kyse ei ole siitä ettei haluais vaan siitä, että joka paikkaan sattuu, olo on heikko ja henki ei kulje. Ratsastaminen ei oo munkaan lempiasento, joten en nyt sitäkään ehdottanut."

Jos tosiaan lukee yhden yksittäisen virkkeen keskeltä viestiä ja sen perusteella selittelee itselleen jälkikäteen, että tässä nyt normalisoidaan painostamista ja perustelee omia hatusta heitettyjä syyllistämisiään, niin huh huh. Kaikenlaiseen oon verkkokeskusteluissa vuosikymmenien aikana törmännyt, mutta tää oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Et selvästi ymmärrä, miten vakavasta asiasta on kysymys, kun epäsuorasti syytät, että tässä ketjussa jotenkin normalisoitaisiin rikollista käytöstä. Ei voi kuin nauraa.

Nyt lopetan ihan oikeati tästä asiata vääntämisen, koska tästä ei tuu mitään muuta kuin pulushakkia.

Kiitos kaikille, jotka on reagoineet noihin mun tätä aihetta käsitteleviin viesteihin. Teitä oli paljon, jotka ei juuri kirjoittele täällä vaan enemmänkin lueskelee. Kiitos myös kaikille, jotka on kommentoineet ja osoittaneet tässä vaikeassa hetkessä tukeaan mulle niin. <3

Mä mietin nyt tarkasti, uskallanko enää omista tunteistani ja kokemuksistani tässä ketjussa kirjoittaa. Tää on ollut viime perjantaihin asti mulle tärkeä yhteisö, josta oon saanut henkistä tukea ja jossa kuvittelin olevan sallittua tuulettaa tunteita ja jakaa niitä vaikeimpiakin ajatuksia, mitä raskaaksi tulemiseen liittyy. Voin käsi sydämellä sanoa, etten ole kirjoittanut mitään, missä edes sivulauseessa normalisoisin painostamista. En ole kannustanut muitakaan sellaiseen, en ole normalisoinut manipulointia tai pakottamista. En myöskään teon tasolla tee edellä mainittuja asioita.

Kivaa alkavaa viikkoa kaikille – myös @Tiitikkä sulle : ) – onneksi kevät on pian täällä! <3
Maana, toivottavasti uskallat 🫶 kuten jo aiemmin totesin, itse (vaikka en oo ennen nyt tätä viimeistä muutamaa päivää ollut mitenkään aktiivinen keskustelija) en oo ollenkaan kokenut että täällä olisi tuollainen ilmapiiri ja että kukaan painostaisi, normalisoisi painostamista jne. Ja todella moni muukin tän sanoi, toivottavasti voisit siihen ilmapiiriin luottaa jatkossa siitä huolimatta että väärinymmärrys ja aiheeton syyllistäminen pääsi tapahtumaan ❤️

@Maana Mannila Oon ehdottomasti samaa mieltä muiden kanssa, että toivottavasti jatkat ja uskallat viestittelyä täällä. 💜 En oo tällä foorumilla kerran kuin kohdannut vähän vähättelevää kommentointia, se oli toki kun sain keskenmenon joulukuussa että tiedä sitten otinko liian tosissaan sen kun mulle sanottiin että niin oli vaan tarkoitettu tapahtuvan. 🥴 Kaipa se lohdutus yritys oli, omaan korvaan särähti vaan pahasti kuulla monen keskenmenon/kemiallisen kokeneena tommosta. Että mukamas mun keskenmenojen ja kemiallisten on tarkoitettu tapahtuvan.... No joka tapauksessa toivon että jatkat täällä!

@Tiitikkä 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Tuo kommentti, jota siteeraat, on vastaus toisen kirjoittajan kommenttiin, jossa luki mm. että "Kaikilla on oikeus kieltäytyä ja sit sekin on tosi ymmärrettävää että turhauttaa jos toinen ei suostu yhteistyöhön." Eli kun välittömästi edellä kirjoitin, että mulla on hyivin samoja keloja yhdynnöistä [kuin kirjoittajalla, jolle vastaan], ja että miehen kanssa löytynyt hyvä puheyhteys ja ollaan samalla kaistalla homman kanssa, niin siinä jotenkin kääntäen annan ymmärtää, että terveenä olevan miehen painostaminen olisi joissain tilanteissa ok, mutta sairaan ei? Alla koko kirjoittamani kappale. (Korjasin kommentti --> kappale selkeyden vuoksi)

"Hyvin samoja keloja yhdynnöistä myös mulla. Meillä on miehen kans nyt hyvä puheyhteys löytynyt ja ollaan samalla kaistalla tän homman kanssa. Lääkityksestä johtuen miehellä nyt tosi huono kondis, joten en viitsinyt sit alkaa painostaa kun kyse ei ole siitä ettei haluais vaan siitä, että joka paikkaan sattuu, olo on heikko ja henki ei kulje. Ratsastaminen ei oo munkaan lempiasento, joten en nyt sitäkään ehdottanut."

Jos tosiaan lukee yhden yksittäisen virkkeen keskeltä viestiä ja sen perusteella selittelee itselleen jälkikäteen, että tässä nyt normalisoidaan painostamista ja perustelee omia hatusta heitettyjä syyllistämisiään, niin huh huh. Kaikenlaiseen oon verkkokeskusteluissa vuosikymmenien aikana törmännyt, mutta tää oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Et selvästi ymmärrä, miten vakavasta asiasta on kysymys, kun epäsuorasti syytät, että tässä ketjussa jotenkin normalisoitaisiin rikollista käytöstä. Ei voi kuin nauraa.

Nyt lopetan ihan oikeati tästä asiata vääntämisen, koska tästä ei tuu mitään muuta kuin pulushakkia.

Kiitos kaikille, jotka on reagoineet noihin mun tätä aihetta käsitteleviin viesteihin. Teitä oli paljon, jotka ei juuri kirjoittele täällä vaan enemmänkin lueskelee. Kiitos myös kaikille, jotka on kommentoineet ja osoittaneet tässä vaikeassa hetkessä tukeaan mulle niin. <3

Mä mietin nyt tarkasti, uskallanko enää omista tunteistani ja kokemuksistani tässä ketjussa kirjoittaa. Tää on ollut viime perjantaihin asti mulle tärkeä yhteisö, josta oon saanut henkistä tukea ja jossa kuvittelin olevan sallittua tuulettaa tunteita ja jakaa niitä vaikeimpiakin ajatuksia, mitä raskaaksi tulemiseen liittyy. Voin käsi sydämellä sanoa, etten ole kirjoittanut mitään, missä edes sivulauseessa normalisoisin painostamista. En ole kannustanut muitakaan sellaiseen, en ole normalisoinut manipulointia tai pakottamista. En myöskään teon tasolla tee edellä mainittuja asioita.

Kivaa alkavaa viikkoa kaikille – myös @Tiitikkä sulle : ) – onneksi kevät on pian täällä! <3
Se kertoo aika paljon, että vain yksi lukuisista lukijoista on väärinymmärtänyt kirjoituksesi. Jatka siis samaan malliin, äläkä turhaan mieti mistä avaudut ja miten asioita kirjoitat. ❤️

@Maana Mannila Oon ehdottomasti samaa mieltä muiden kanssa, että toivottavasti jatkat ja uskallat viestittelyä täällä. 💜 En oo tällä foorumilla kerran kuin kohdannut vähän vähättelevää kommentointia, se oli toki kun sain keskenmenon joulukuussa että tiedä sitten otinko liian tosissaan sen kun mulle sanottiin että niin oli vaan tarkoitettu tapahtuvan. 🥴 Kaipa se lohdutus yritys oli, omaan korvaan särähti vaan pahasti kuulla monen keskenmenon/kemiallisen kokeneena tommosta. Että mukamas mun keskenmenojen ja kemiallisten on tarkoitettu tapahtuvan.... No joka tapauksessa toivon että jatkat täällä!
Minulle on sanottu samoin ihan kasvotusten, loppuraskaudessa kuolleen lapseni syntymän jälkeen. Itse ajattelen niin, että jokainen lohduttaa niin kuin osaa, eikä noilla kommenteilla tarkoita loukata. En siis niistä ajattele sen enempää.

Apua, helposti lisääntyvät elävät omassa kuplassaan eivätkä välttämättä ymmärrä että keskenmenon jälkeen ei noin vain tuikata uutta pullaa uuniin.

Täällä kramppaillaan ja odotellaan tietoa siitä, saatiinko pakkaseen mitään.

Itse toivoisin että vääntö tästä seksiasiasta loppuisi. En ole viimeistä 20 viestiä aiheesta lukenut. Tyyli oli kärkevä ja provosoiva, ja parisuhteet tosiaan ovat erilaisia. Tiitikkä aika nopeasti veti mutkia suoriksi ja ylitulkitsi huumorilla heitettyjä kommentteja. Kuitenkin olen perus asiassa samaa mieltä; ei tarkoittaa ei, ei sitä että suostuu toiseen seksiasentoon tai masturboimaan 🤣 Ainakaan minä en semmoiseen suostuisi. Toisaalta elän omassa feministikuplassa niin en oikein tiedä. Mutta minä kaipaan keskustelua krampeista ja oireista, en mitään tappelua kiitos.

Samaa keskustelun palautumista ennalleen oon odotellut kuin @Sinertävää . Toki vastasin silloin aiemmin ja sanoin sanottavani ja toivon että kaikki saivat sanottua asiansa ja voidaan palata yhdessä keskustelemaan itse tärkeimpään aiheeseen: kuinka tulla raskaaksi ja miltä kenestäkin tuntuu kehossaan ja onko vinkkejä.

Oma napa: Itse nyt oon vain oottamassa kuukautisten alkua kun mulla kuivakausi jatkuu sen limasynnytyksen jälkeen. Testaan ylihuomiseen asti ovulaatiota pyytämäni äänestyksen toiveesta (mikä ei haittaa mua kun itse pyysin mielipiteitä). Ylihuomenna jos ei oo positiivista niin ollaan myöhässä jopa mun tyypillisesti myöhässä olevasta ovulaatiosta ja sit varmaan voin alkaa henkisesti hyväksyy että oli anovulaatio kierto.

Mä vihdoin löysin tämänkin ketjun, ja ajattelun hypätä mukaan 😄. Täällä näkyykin ”tuttuja” 40+ kuumeilijoista ja BBT-ketjusta!

Oon 40v, ja jotenkin tässä viime vuoden lopulla kypsyi ajatus siitä, että jos me annettaisiin vielä kolmannelle mahdollisuus tulla. Nyt menossa yk3 (kp7) ja tammikuun lopussa poistettu kuparikierukka. Oon tammikuusta asti syönyt kaikenlaisia lisäravinteita, ja joko niistä tai kuparikierukan poistosta johtuen on luteaalivaihe pidentynyt ja muutenkin kierrot olleet tasaisemmat/selkeämmät lämpöjenkin osalta. En kyllä oikein keksi et mikä olis selittävä mekanismi 😅.

En ole tässä ketjussa aktiivinen, vaikka tätä ketjua luenkin säännöllisesti.

Esimerkiksi meillä ei raskaudet ole alkaneet omien suunnitelmien ja toiveiden mukaan, vaan on tarvittu vuosien yritystä, pettymyksiä ja lääkkeellistä apua. Moneen kertaan olen turhautunut, kun otollisina päivinä on kammarissa ollut hiljaista, milloin mistäkin syystä.
Olen vuosien aikana oppinut, että avoin, suora ja rehellinen puhe kumppanille on se toimivin keino. Silti on niitä kiertoja, jolloin ei vain syystä tai toisesta ole onnistunut. On työstressiä, tulee suorituspaineita jne. Asioita, joita vain tapahtuu...

Mun huumori on tässäkin asiassa erittäin mustaa (myös puoliso tietää sen) ja turhautumista on helpointa purkaa juurikin huumorin kautta.
Niin täällä kuin muuallakin, kirjoitettu teksti on hyvin tulkinnanvaraista ja kun kaikki ollaan erilaisia, tulkitaan myös tekstit eri tavalla. ♥️
Hymiöistä huolimatta jää puuttumaan äänensävy, ilmeet ja ennen kaikkea se, että kirjoittaja on täysin tuntematon.

Toivoisin, että niin tässä kuin muissakin ketjuissa kaikki uskaltaisivat tuoda omat mielipiteensä ja tunteensa esille, pelkäämättä, että joku arvostelee tai tuomitsee. ♥️ Olipa se oma mielipide ja ajatus millainen vain.

Mä kommentoin aiemmin jo tästä ihmisten somelukutaidosta ja edelleen oon samaa mieltä. En tunge kauhaani tähän soppaan sen suuremmin, mutta hyvänen aika vähän pelisilmää.. 😅 Teksti ei välitä tunteita erityisen hyvin verrattuna kasvokkain keskusteluun ja se on nykyään jokapaikan ongelma, kun halutaan tahalleenkin väärinymmärtää toisten kirjoitukset tai sitten nopeasti silmäiltynä niistä saa väärän kuvan.

Seuraan tätä keskustelua nyt sivulta, kun olen jossain välilimbossa siirtyäkkö lasketun ajan ryhmään vai ollako varmuuden vuoksi täällä. Jos tänne tulen takaisin niin aion varmasti oksentaa kaikki ajatukset tänne ihan samoin kuin ennenkin. Siitähän nämä ketjut on hyviä, kun saa myötätuntoa.

Mitäs tänne kuuluu noin niinkuin yritysrintamalla? 😊

Kaksi kertaa piti viiminen lause lukea, että tajusi 😅
Mä ainakin yritän. Yritän raskautua, yritän jaksaa ruuhkavuosia, yritän ymmärtää, yritän miettiä milloin olisi hyvä lopettaa tämä yrittäminen paljon on yritystä 😅
Oliksulla osakeyhtiö, kommandiittiyhtiö, toiminimi, osuuskunta vai peräti pörssiyhtiö? 🤣 Ei kannata lopettaa yritystä, mä oon tehny paristi sen, ja aina on ihan hirveesti paperityötä. ;)

Taitaa olla allergia kausi käynnistynyt ihan tukossa nenä ja silmät vuotaa. 🤧 Sitä en tiedä miksi tälläinen on oire tullut, voiko sekin johtua lugesteroneista?? Mutta siis kävin suihkussa ja mua kutitti yhdestä epämääräisestä paikasta... Nimittäin nänneistä ja niiden ympäriltä vähän... 🤣 Onneksi meni ohi kun tulin pois suihkusta, mutta suihkussa ollessaan niitä kutitti niin että oli vaikeuksia hillitä etten ala raapimaan.

//Luin joo voi olla lugesteronin sivuoire tuo kutinakin.... Eli tosiaan mulla oireita vaikka mitä, mutta kaikki lugesteronista johtuvia. 🥴 Oon tainnut nyt kaikki mahdolliset sivuvaikutukset niistä saada.

///Listaan nyt mitä mulla sivuvaikutuksia niistä on. 😂 Okei eli, väsymystä, alavatsa tuntemuksia nipistelyä ja vihlomista mm, rintojen arkuutta ja tuntuu turvoinneilta, nännejä kutisee, päänsärkyä, niin joo ja ilmeisesti mielialan vaihtelut on myös sivuvaikutus niistä. Mutta myös mun flunssainen nenä tukossa olo voi johtua siitä.

Muokattu viimeksi:
Paljon onnea plussanneille ja paljon tarrasukkia! :red-heart:

Mä en nyt ihan hirmu syvällisesti käyny läpi keskusteluita kun yritys tauolla vielä seuraavankin kierron kun koitetaan välttää jouluvauvaa yhteisestä päätöksestä. Koitan pitää nyt ajatuksia muualla ja uudessa työssä.

Se miksi hyppäsin tänne käymään, on ihan puhtaasti uuden kierron käynnistystä ja törkeää omanapailua. Koska niinhän se toimii että valittaen asiat alkaa tapahtumaan! Mun kierto on ollut tarkka 28 päivää, mutta nyt menossa kp29 kun ei menkkoja vieläkään kuulu. Aamulla oli hetki lievää kipua (mun menkkakivut on enemmän lievää epämukavaa oloa, ei oikein kivuksikaan voisi sanoa) ja sen takia menin äkkiä laittamaan suojan. No siitä on jo tunteja ja sekin kesti vain hetken. Nyt ei mitään tuntemuksia yhtään mihinkään suuntaan, mikä on ihan ihmehomma. Eihän ne menkat toki vielä myöhässä ole varsinaisesti, mutta eivät kellontarkat kuin yleensä. Haluan ennemmin syytellä uuden työn aloitusta kuin tallettelua joka tapahtui 4 päivää ennen ovista mysteeri-ikäisellä tavaralla.

Mutta eiköhän ne menkat mahda alkaa nyt tämän epämääräisen selostuksen jälkeen seuraavan vuorokauden sisään:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Pääsi itku, kun yhdeksästä hedelmöittyneestä alkiosta vain kaksi kehittyi pakkaseen asti. Menee pa5kan tuurin piikkiin, mutta silti. 😭 Tuntui heti ettei tällä tuoresiirtokaverillakaan kovin hyviä mahdollisuuksia ole, vaikka ovathan kohtu ja laboratorion lämpökaappi vähän eri paikkoja.

@Kali listasikin jo lääkehaittoja. Täällä käytössä Cyclogest ja oireena finnit sekä ylä- että alapäässä. Ei edes murrosiässä näin paljoa ollut. Muuten ollut suhteellisen tavallista oireiden suhteen, mitä nyt tissit normaalia isommat mutta johtuu varmaan ivf-stimulaatiohormoneista.

Omia mietteitä ja vähän off topicia:
Täällä on ollut ihana ja rakkauden täyteinen viikonloppu 💝 Ruuhkavuosien keskellä huomaa, miten tärkeää on ehtiä pysähtymään keskustelemaan toisen kanssa kaikessa rauhassa ja keskittyä olemaan lähellä. Meillä on maailman tärkein tehtävä kasvattaa pientä lastamme, ja kahdenkeskistä aikaa osaa arvostaa eri tavalla. Nostan hattua kaikille ruuhkavuosia eläville, jotka saavat ylläpidettyä parisuhteen kukoistavana kaiken läpi 🌷

Ensi viikolla olisi yksityinen gyne, jännä nähdä minkälainen tilanne kohdussa ja munasarjoissa on. Niitä ei ole tarkistettu vuosikausiin ilman raskautta.

Kiitos @Tiitikkä kun vastasit vielä viestiini. Eilen päänsäryissäni en jaksanut osallistua keskusteluun, enkä oikeastaan halua tämän enempää jatkaa tätä. Aika hyvin on muut sanoittaneet jo sen mitä itsekin olen asiasta mieltä. Mukavaa kevättä ja toivottavasti uskallat halutessasi myöhemminkin kirjoittaa tänne 😊

@Maana Mannila Kiitos kun nostit esiin myös kirjoittamiani kohtia. Mun piti alunperin vielä vastata pidemmin, mutta oikeastaan haluan itsekin jo jättää tämän painostus-/ilmapiirikeskustelun taakse, eikä mun pää toimi tänäänkään ihan täysillä vielä (ihan ku se joskus muka toimisi!). Sulla on kyllä sana ja kirjoitustaito hallussa. Nostan hattua! Usein vielä osut mun nauruhermoon huumorillasi. 😃 Toivottavasti koet, että voit vielä osallistua keskusteluun, sillä luen sinunkin kuulumisia oikein mielelläni ja myötäelän jännittämässä. ❤️

@Kali Joo allergiakausi ja katupölykausi on kyllä kunnolla lähtenyt käyntiin. Itsellä kanssa silmät tykkää kyttyrää ja vuotaa, kutisee ja silti tuntuu saharalta. 🫩 Jos oikein pahaksi menee, niin apteekista saa myös raskausturvallisia antihistamiineja helpottamaan oloa. Mun on itse syötävä niitä, muuten olisi silmät tulehtuneet jatkuvasti.

Yritysrintamalla pärähti yk 14 käyntiin tänään. Tai näin ainakin luulen, aamulla pyyhkiessä tuli tuhrua, joten kuppi sisään ja kipuääkkeet naamaan. Täytyy olla tyytyväinen, et ehdin ottaa lääkkeen ajoissa ennen kuin kipu ehti kunnolla alkaa, joten olo on nyt hyvin siedettävä monen muuhun kiertoon verrattuna. En sit tiiä onko se endosta johtuvaa, mut usein jos mun kipu ehtii alkaa kunnolla ennen kuin saa otettua kipulääkkeen, niin se jää helposti päälle ja joutuu ottamaan maksimiannokset kaikkia käytössä olevia (ja samaan aikaan turvallisesti otettavia luonnollisesti) lääkkeitä eikä silti välttis oikein riitä poistamaan kipua. Onko muilla samaa?

Jotenkin ei tunnu niin epätoivoiselta, kuin yleensä. Ehkä siksi ku parin viikon päästä on se yksityisen ensikäynti. Kyllä se lomakekin tuli sit onneks täytettäväksi 👌🏻Sitä täyttäessä tuli eilen kyl vähän sellainen olo et vaikka apuja saataisiinkin, niin onnistumismahdollisuus ei varmaan kovin suuri ole.

Oliksulla osakeyhtiö, kommandiittiyhtiö, toiminimi, osuuskunta vai peräti pörssiyhtiö? 🤣 Ei kannata lopettaa yritystä, mä oon tehny paristi sen, ja aina on ihan hirveesti paperityötä. ;)
Ei sit parane lopettaa, jatketaan yritystä 😅

Jos nyt ihan asiaa yrittämisestä. Olen kyllä hieman turhautunut. Raskauduin siis lokakuussa luomusti, joka keskytyi rv7. Sen jälkeen jo kolmas kemiallinen, ainakin niin oletan koska testit haamuillut. Nyt sitten odotellaan taas vuotoa, jotta päästään yrittämään 🥱

Takaisin