Mä haluan tähän vielä kommentoida
@Tiitikkä aloittamaan keskusteluun aiheesta, koska siinä epäsuorasti viitattiin viesteihin, joita mä oon kirjoittanut. Tämän viestin taustalla on tarve ymmärtää, miksi olet kirjoittanut mitä olet kirjoittanut ja mihin kirjoituksesi perustuvat.
Toisin kuin väität, niin ei, sä et edes ensimmäisessä viestissäsi myöntänyt, että saattaisit olla väärässä – ja vaikka olisit myöntänyt, se ei poista sun vastuuta siitä, mitä kirjoitit. Ei, vaikka miten yrittäisit pestä käsiäsi. Myöhemmin olet puhunut väärinkäsityksestä, mutta et ole pyynnöistä huolimatta kertonut, mihin syytöksesi perustuvat.
Kirjoitit ensimmäisessä viestissäsi omiin hallusinaatioihisi perustuen asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Myöhemmin kirjoitit: ”Tiedostin toki, että tuo tekstini voi joillakin kolahtaa ja ajattelen, että ehkä sen kuuluu olla niin. Jos jotain tekee väärin, ehkä sen kuuluukin tuntua omassatunnossa?” Viestisi ei kolahda siksi, että syytös osuisi kohteeseen vaan siksi, että se on vailla perusteita ja näyttö- tai totuuspohjaa. Syytit epäsuorasti mm. mua,
@Zebra ja
@Olive siitä, että normalisoisimme täällä foorumilla asioita, joita emme normalisoi. Tulkitsen tämän alkuperäisenviestisi kokonaisuudesta ja esimerkeistä, joita käytit. Väitit, että olet lukenut viestejä, joissa ”pitäisi saada mies väkisin petipuuhin.” Käyttämällä kursiivia annoit ymmärtää, että kyseessä olisi suora lainaus jonkun toisen kirjoittajan viestistä.
Mitä keskustelua taakse päin luin, niin sun oma viesti taisi olla ensimmäinen, jossa käytettiin sanaparia ”väkisin” ja "sänky". Esittämäsi syytökset ovat hyvin vakavia ottaen huomioon, että ne eivät perustu mihinkään muuhun kuin omaan mielikuvitukseesi. Näin on, vaikka et suoraan nimennyt ketään yksittäistä kirjoittajaa.
Kirjoitit, että ”Toivon, että oon tulkinnut väärin ja kyse usein olisikin jostain vitsailusta tai asian kärjistämisestä kun heitellään näitä "pitäis saaha mies suostuteltua"- juttuja”, ja lopetit viestisi seuraavaan: ”– –en tunne oikein hyväksi paikaksi tätä keskusteluketjua juurikin sen takia kun täällä normalisoidaan ajatusta siitä, että ihan perus juttu painostaa kumppania seksiin.”
Mä en koe turvalliseksi ympäristöä, jossa vääristellään toisten sanomisia, viljellään perusteettomia syytöksiä, ja kun tämän toiminnan ongelmallisuus osoitetaan, yritetään kierrellä vastuuta. Kysyn uudestaan: Missä viesteissä tällaista ajatusta on normalisoitu ja kuka on niin tehnyt?
Kaikki tähän keskusteluun osallistuneet sua lukuun ottamatta vaikuttavat olevan sitä mieltä, että tässä ketjussa ei ole edes kaikkein mustimmalla huumorilla normalisoitu painostamista, manipulointia, pakottamista tai mitään, mikä liittyy seksiin/yhdyntään ilman suostumusta – saati että olisi kannustettu siihen. Ei edes puheen tasolla. Ei ole kannustettu esim. jankuttamaan miehelle ovulaatiopäivistä niin kauan, että tämä lopulta suostuu yhdyntään. Ei ole normalisoitu sellaista, että puolisoa pitäisi lähennellä väkisin, vastoin tämän omia toiveita, saada penis kovaksi ja siemenet sisälle.
Hedelmällisten päivien hyödyntämiseksi on tarjottu ratkaisuksi esim. avointa keskustelua ja sitä, että nainen tarjoutuisi ”tekemään kaiken työn” ja miehen ”ei tarvi kuin maata paikallaan.” Taustalla on mun tulkinnan mukaan ajatus siitä, että hedelmällisen ikkunan voisi hyödyntää niin, että mies pääsisi mahdollisimman helpolla, mutta oltaisiin kuitenkin yhdynnässä. Ei ole ehdotettu esim. miehen pakottamista sänkyyn selälleen ja ratsastamista, kunnes lastit on sisällä.
Viestit, joissa kuvataan tekoja, sisältävät ainakin mun kirjoittamina kuvauksia avoimesta keskustelusta miehen kanssa. Myös muilta, esim. Zebralta ja Olivelta olen lukenut edellä mainitun kaltaisia viestejä. Ehkä meillä on eri käsitys painostamisesta, mutta ainakin mä tulkitsen, että avoin keskustelu ei sitä ole.
Lisättäköön vielä nyt – for the record – että parisuhteessani ei ole haluttomuutta. Yksittäistapauksessa, johon viittaat, ei ollut kyse siitä, etteikö seksiin ja yhdyntään olisi olemassa molemminpuolinen halu kierron päivästä riippumatta. Olemme olleet 12 vuotta yhdessä, siitä 6 naimisissa – onnellisesti.
Kirjoitat, että: ”Kyse ei ollut siitä [tunteiden jakamisesta]. Vaan nimenomaan niistä teoista, mitä tunteiden pohjalta tehdään. Puhe puolison painostamisesta on siis mielestäni väärin, vaikka miltä kantilta asiaa tarkastelisi.” Voisitko kertoa, mitä sellaisia tekoja tiedät muiden kirjoittajien tehneen, jotka sisältävät oman puolison painostamista tai edes puhetta siitä? Ainakin mun viesteissä tuon joka kerta esiin, että en lopulta tehnyt mitään tai edes keskustellut, koska parisuhteeseeni ei kuulu painostaminen seksiin tai yhdyntään. En muidenkaan viesteistä tällaista huomannut.
Sä toivoit, että olet väärässä. No sulle on perustellen osoitettu monessa viestissä, että olet väärässä. Ketjussa ei vallitse keskustelukulttuuri, jollaisen väität täällä vallitsevan. Vastavuoroisesti sulta on pyydetty perusteluita sille, että väitit asioita, joita väitit. Niitä et ole antanut.
Sen sijaan yrität savolaiskikkaa eli siirrät vastuuta lukijalle: ”Ja jos ei itse painosta/manipuloi omaa miestään, niin silloinhan mun teksti ei liity”. Se, että muut puolustautuvat itse ja puolustavat toisiaan vääriä syytöksiäsi vastaan, ei poista vastuutasi siitä, mitä kirjoitit. Mä puutun asioihin, kun näen, että joku tekee väärin. Teen näin, vaikka asia ei suoraan liittyisi muhun. Vähän toista viikkoa sitten puutuin oman terveyteni uhalla tilanteeseen, jossa aikuinen mies ahdisteli alaikäistä tyttöä.
Pelkkä vinkkilista itsessään ei ole ongelma. Alkuperäisessä puheenvuorossasi et kuitenkaan tuo esiin, että kyse olisi omista pohdinnoistasi, jotka kumpuavat omasta elämästäsi, tai yleisellä tasolla, vaan yläpuolelta tarjoilet keskustelijoille yksipuolisen näkemyksesi siitä, miten heidän tulisi parisuhteissaan toimia. Perusteena projisoit kuitenkin omia kokemuksiasi muiden puolisoihin: ”En itse naisena edes vois kuvitella tuollaista toimintaa harrastavani” ja ”Ehkä myös se, että nainen on valmis laittamaan kaikki peliin voi olla hieman luotaantyöntävää”, sekä spekuloit mielenterveysongelmilla: ”– –jossain vaiheessa voi epäillä että miten tuo psyykeen puoli oikein voi, jos vauvaprojekti on vienyt täysin mennessään...? – – Jotenkin, että onko se enää terveellä kannalla jos ovulaation hyödyntäminen jää välistä ja maailma sitten murenee?”
Muistutan tähän loppuun, että tämä on Raskaaksi 2026 -ketju. Näin ollen täällä luonnollisesti keskustellaan raskaaksitulemiseen liittyvistä aiheista. Tämä ei ole aiheeltaan vapaa ketju tai esim. työelämäketju. Keskustelun pyöriminen raskauden ympärillä kertoo, että keskustelijat ymmärtävät ketjun funktion ja pitäytyvät aiheissa, joita varten tämä on luotu. Eiköhän meistä suurimmalla osalla kuitenkin ole elämässä muutakin kuin vauvapalsta.
Jos haluat keskustella omasta tilanteestasi tai nostaa asioita keskusteluun yleisellä tasolla, tee niin. Älä syytä ja syyllistä muita keskustelijoita sellaisesta, mitä he eivät tee. Jos haluat aloittaa keskustelun, aloita. Älä naamioi ylimielistä piikittelyä hyväntahtoisuudeksi tai yritä selitellä mustaa valkoiseksi.
En usko, että tarkoitit pahaa. Puhuit ihan oikeasta asiasta – painostaminen ym. ei ole sallittua tai hyväksyttävää ihmissuhteissa. Viestilläsi tulit kuitenkin luoneeksi viitekehyksen, jonka mukaan tässä ketjussa painostaminen olisi ok ja normalisoitua. Nostit esiin ongelman, jota ei ole ja teit sen syyllistämällä muita. Nyt on aika kantaa vastuu. Sen jälkeen kannattaa tehdä niin kuin itsekin ehdotit ja reflektoida omaa viestintää.
Vaikka kirjoitetusta tekstistä ei näe ilmeitä ja eleitä tai kuule äänensävyjä tai -painoja, myös kirjoitetussa kielessä on keinoja välittää merkityksiä ei-kielellisesti. Esim. sanavalinnat, kuten persoonapronomini (mä/minä), kielen norminmukaisuus (kirjakieli/puhekieli/jotain siltä väliltä) ja oman puheenvuoron kehystys ovat keinoja siihen. Asioita voi kirjoittaa rivien väliin, ja useimmat ihmiset tekevät sitä ihan tiedostamattaan – varsinkin äidinkielellään tai äidinkielen tasoisesti puhumallaan kielellä.
Mulla ei ole tästä asiasta tämän enempää sanottavaa. Toivottavasti foorumin hyvä henki säilyy ja kaikenlaisille tunteille ja kokemuksille on edelleen tilaa. Itse toivon myös, että jos muita keskustelijoita jatkossa syytellään tai syyllistetään jostakin, se perustuu todistettavalle näytölle, ei omalle mielikuvitukselle.
Lisäys viel loppuun: Uusimpana penäät aikuisten vastuuta omista tunteistaan. Pitäiskö sun kuitenkin ennen sitä kantaa vastuu omista kirjoituksistasi.