Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Hailey voi miten kaunis viiva siellä! <3 Sydämelliset onnittelut teille! <3 <3

@Kali en oikein osaa sanoa mitään sinun ja miehesi tilanteeseen. Kuulostaa raskaalta ja vaikealta ja ymmärrän, että uit nyt syvissä vesissä. Ainakin mulle just ovulaation metsästäminen on kaikista vaikein vaihe kierrossa, kun tuntuu, että siihen latautuu niin paljon odotuksia ja pelottaa, että hommat menee kuitenkin munilleen syystä tai toisesta tai talletukset ei osukaan kohdalleen. En siis sano, että sulla ja teillä olisi näin, mutta mun kohdalla tää on jotenkin vaikein vaihe. Toistuessaan joka kierrossa vaikeus vaan lisääntyy. Sulla tietysti vielä mukana kokemukset kemiallisista ja keskenmenoista, niin voin vain kuvitella, mitä käyt läpi. <3

Mut teidän tilanteessa kuulostaa hyvältä, että pääsette muuttamaan uuteen asuntoon ja toiselle paikkakunnalle (tai en tiedä, koetteko itse asian näin, mutta ainakin pääsette vaihtamaaan maisemaa). Toivotaan, että ovis löytyisi ja tukilääkitys auttaisi ja päästäis tonne joulukuisten ryhmään. <3 Mä taidan nyt tulla sun ja @Syssymyssy kans ainakin jonkin verran synkassa, kun valkovuoto on muuttumassa pikku hiljaa kohti eggiksiä. Kirjottelen vähän omanapaa tän viestin loppuun.

@Syssymyssy joo ihmiset on kyllä useimmiten enemmän tai vähemmän idiootteja. Onneksi työkamu bonjas tilanteen ja tuli juttelee siit sun kans myöhemmin.

@Anni123 ainakaan mulle ei kuulosta yhtään ensimmäisen maailman ongelmilta tuo, mitä jaoit. Kuukaudesta toiseen jatkuva odottaminen, yritys, toivominen ja pettymys raastaa hermoja ja kysyy kärsivällisyyttä, vaikka miten yrittäis suhtautua positiivisesti. Mä yritän jotenkin saada omaa energiaa nyt suunnatuksi vähän muuhunkin kuin vain raskauden yrittämiseen, koska ainakin itsellä rupeaa kasetti leviämään, kun raskaustoive vaikuttaa niin moneen asiaan ihan normaalissa elämässä. Mut sit toisaalta ei ole varaa kovasti hellittääkään, koska kierto kierrolta raskauden alkaminen muuttuu vain epätodennäköisemmäksi. Voimia ja halauksia sinne vaikeiden tunteiden keskelle, ja täällä saat olla juuri niin v*ttuuntunut ja turhautunut kuin ikinä tuntuu. Ei raskauden yrittäminen ja kokemus lapsettomuudesta ole mikään kilpailu, jossa vain pahimpia vastoinkäymisiä kokenut saa kertoa omista tunteistaan. <3 Ainakin must tuntuu, että itselle just tuo yk 5:n vaihtuessa yk 6:een oli jonkin sortin rajapyykki, jonka jälkeen tuli henkinen melt down, että ajattelin, että miten jaksan tätä enää mahdollisesti toisen mokoman ennen kuin voidaan edes teoriassa saada apua. Samalla oli huoli siitä, onko meil edes mahdollisuuksia raskauteen miehen kanssa ja teki mieli luovuttaa koko asian kanssa. Sit hakeuduttiin tutkimuksiin yksityiselle, ja nyt sit meillä yk 8 käynnissä. Ovulaatiota odottelen ja mies on miesflunssassa, joten mulla peukut pystyssä, että jaksaisi hoitaa hommat ensi viikon alussa.

@Selmiina siis jeppp, gynepöydällä ei todella ole mieltä ylentävää pötkötellä. Vaikka lääkärit on nähneet kaikenlaista ja samoin hoitajat, niin itselle kyse on kuitenkin aina enemmän ja vähemmän ainutlaatuisesta kokemuksesta, vaikka olisi ihan rutiinitarkastus kysymyksessä. Mut onneksi oli ihanaa porukkaa töissä, ja aion jatkaa tuolla gynellä käymistä kyllä myös tulevaisuudessa niin kauan kuin hän jatkaa työelämässä.

@Zebra mä varasin suoraan Mehiläinen Felicitakselta ajan hedelmällisyystutkimukseen. Maksoin tutkimukset labroja lukuun ottamatta itse (tai siis työnantaja maksoi, koska vingutin Epassia ihan huolella xD). Hyvä tietää kokemuksia tuosta ferritiinistä ja siitä, että rautaa voisi olla hyvä siitä huolimatta ottaa, että arvot on viitearvojen sisällä. Pitää tutustua noihin valmisteisiin, että mikä sopisi itselle parhaiten.

@Tuutikintytär mulla on ollut jo vuosia käytössä Apple Health -sovellus eli iPhonen oma terveyssovellus kierron seuraamiseen. Aikanaan käytin sitä ja Flo-sovellusta rinnakkain, mutta kun ostin Ouran nelisen vuotta sitten, luovuin Flo'sta ja rupesin seuraamaan vain Apple Healthin ja Ouran oman sovelluksen kanssa. Nyt mä latasin Fertility Friendin, kun sitä on moni täällä kehunut, ja ostin samalla vuoden vipin, niin saan kaikki featuret käyttöön. Lisäksi seuraan myös analogisesti eli paperikalenteriin (tai bullet journaliin) kirjaamalla oireita, kierron pituutta, vuotopäivien määrää, vuodon määrää ja muuta vastaavaa.

Mulla oli kans käytössä hormonikierukka ja minipillerit (ei tietty samaan aikaan xD), mutta vaihdoin kuparikierukkaan vuonna 2017 ja tykkäsin siitä. Se sopi mulle hyvin, kun on niukat vuodot ja helpot, kivuttomat kuukautiset. Sekä Oura että Apple Health osaa ennustaa mun hedelmälliset päivät, ovulaation ja menkkojen alkamisen melkoi hyvin kohdalleen. Siihen kun lisään oireiden seuraamisen, niin aika hyvin oon perillä kierrosta.

Oon kans kiinnostunut äitiyspakkauksesta ja odotan kovasti, että kun saadaan plussa tikkuun ja ollaan varmemmilla viikoilla, voin alkaa haaveilla äitiyspakkauksesta. Pitääkin käydä katsomassa ja äänestämässä niitä kuoseja. Toinen, mitä mietin, mutten oo uskaltanut sanoa ääneen tai kirjoittaa ylös, on neuvolakortti. Nykyään taitaa Helsingissäkin olla käytössä Ipana-sovellus, ja se on kyl mulle ihan dealbraker: haluan pahvisen neuvolakortin. Must tuntuu tosi tylsältä ja tylyltä, että mun raskautta seurattaisiin vain jonkin typerän sovelluksen kautta, eikä mulle jäisi mitään fyysistä muistoa raskausajan neuvolaseurannasta.

Onko kukaan saanut pahvista neuvolakorttia ja jos on, niin missä ja koska (siis sen jälkeen, kun Ipana-sovellus otettiin käyttöön)? Onko kokemusta, saako pahvisen kortin, jos ei omista älypuhelinta? Oon jopa harkinnut yksityistä neuvolaa ihan vain siksi, että sieltä vois (ehkä) saada pahvisen neuvolakortin.

@Venkula hyvä, että ootte saaneet puhutuksi miehen kanssa ilman, että homma on mennyt riitelyksi ja toinen toisen syyttelyksi. Totta kai ottaa aikansa, että toipuu tollasesta kolauksesta, mutta avoin keskustelu on varmasti siihen paras tie. <3

Omanapa kilometriviestin loppuun:
Kp 9 tänään, ovulaatio tulossa ensi viikolla ehkä ti–to-välillä. CB:n lila testi näytti aamulla kolmatta päivää vilkkuvaa hymyä, ja limat on muuttumassa kohti eggiksiä. Jotain vuotoja on ollut aukkarin jäljiltä eilen illalla ja tänään, mutta googletin kokemuksia ja hyvinvoitialueiden ohjeita, niin kaikissa sanotaan, että se on ihan normaalia. Kipuja tai hartiapistoksia mulla ei oo tuntunut, joten seuraillaan tilannetta.

Paineen tunnetta alavatsalla ja viel oikealla puolella sekä pientä jomottelua. Viimeksi tuli ovulaatiokivut pe, ja ovulaatio tapahtui la. Myös päänsärkyä on tänään ollut sekä pari näppyä ilmestynyt naamaan ja leukaperiin. Nyt näköjään kipuja tulee samallai, mitä muutkin täällä kertonu, että muutama päivä ennen. Tai ainakaan ovis ei voi viel tänään tai huomenna olla, kun follikkeli oli vasta 10-millinen. Se kai kasvaa 20–26-milliseksi ennen kuin puhkeaa. Ollaan mökillä miehen kans, ja meidän ystävä on tääl meidän "ottopoikana", mutta lähtee huomenna kotiinsa.

Mies on (mies)flunssassa, mutta sanoi tänä aamuna, että oli jo vähän parempi olo, joten let's hope for the best. Toivon niin kovasti, että meillä tärppäisi ja saisin plussan tikkuun. <3 Joulukuun vavva on mun unelma, joten tää on nyt mahdollisuus saada se. Ens kierrosta on tietysti kans viel olemassa teoriassa ihan hyvät mahikset joulukuiselle.

Ja sit viel yks juttu enneku lopetan: Sain kutsun työhaastatteluun! Oon siis vakityössä täl hetkel, mutta en niin kovin hyvin viihdy, mun meidän työkulttuuri ei ole mitenkään terveimmästä päästä. Törmäsin sit kahteen kiinnostavaan mahikseen, joihin päätin hakea. Toisen hakemus on viel työn alla.

PS. Viel @Kumpare ai Kukka Laakson valmennus? Mä oon hänen ja Sami Sundvikin juttuja seurannut enemmän ja vähemmän aktiivisesti jo toistakymmentä vuotta ja tekevät kyllä fiksuja juttuja molemmat. Hyvä, että kävit Kukka Laakson valmennuksen. En tiedä, miten sulla on, mutta yleisellä tasolla monella naisella taitaa olla haasteita enemmänkin siinä, että syö tarpeeksi ja oikeita asioita kuin se, että söisi liikaa. Toki kaikki on yksilöitä, mutta yhteiskunnassamme naisten syömisiä ja juomisia tarkkaillaan kyllä ihan suurennuslasilla, joten ei ihme, jos ruokasuhde kääntyy kierteelle.
Milloin tuo Ipana-sovellus on tullut käyttöön Helsingissä? Viime vuonna ainakin on vielä ollut paperinen neuvolakortti äitiysneuvolassa Helsingissä.

Mulla on molemmista lapsista ihan fyysiset neuvolakortit, vaikka ipana täälläkin on paikotellen käytössä. Pohjois-Pohjanmaalla elellään, ehkä nykyaika saapuu tänne jälkijunassa mutta perinteisestä neuvolakortista en luovu. 🫢

Onnea @Hailey ! 😍 Valaa aina itellekin uskoa tähän touhuun kun joku foorumilla saa plussan. 💕

Ja kiitos kaikista tsempeistä, ihanaa porukkaa täällä. 🥹 Saatiin tänään miehen kanssa eka kunnon riitakin pystyyn, kun hormonihuuruissani aloin vuodattaa pahaa oloani.. Kävi sitten ilmi, että hän kokee jotenkin epäonnistuneensa kun valitan asiasta (vaikka siittiöt on puoli vuotta sitten todettu olevan kunnossa).

Meillähän on siis se tilanne, että vauvaa on yritetty ”tulee jos tullakseen” meiningillä jo vuoden 2025 alusta asti. Tiedossa oli, että miehen testosteroni korvaushoito heikentää mahdollisuuksia, mutta joka kuukausi toivo eli. Kunnes sitten kesällä 2025 paljastui siemennesteanalyysissa, että miehen siittiöt on pyöreä 0. Lasken siis yrityskuukaudet siitä alkavaksi kun miehen siittiöt on todettu olevan kunnossa, koska siitä myös alkaa laskenta meidän hoitoihin pääsylle. Mutta todellisuudessa oon käynyt tätä rumbaa läpi jo aika paljon pidempään..

@Tähtiin tuijottelija Siis tämäpä! Pakko se vaan on alkaa elää elämää ja sit jos joskus tärppääkin, niin aina ne asiat jotenkin järjestyy.

@Maana Mannila Kiitos kauniista sanoista! ❤️ Mä aloin nyt samoin tein suuntaamaan energiaa muualle ja varasin Italian matkan. 😅 Ja hyvä että miesflunssa alkaa hellittää, pidän niin peukkuja teille! Joulukuun vauva ois munkin unelma. Yritän ajatella tän plörinäkierron positiivisesti niin, että nyt on mullakin mahis joulukuiseen. ✨

@Zebra Pidän peukkuja kovasti myös sinne! 😍 Mä en taida testailla ollenkaan tässä kierrossa, kun on niin selkeät negakierron merkit. 😪 Kunnon vuoto ei oo vielä alkanut, mutta viime kierrossa tiputtelua kesti 3 päivää ennen kun alkoi kunnolla - eli todnäk löysässä hirressä roikun vielä muutaman päivän.

@Anni123 nyt teillä tärppää ihan varmasti, koska varasit matkan! Monella ainaki on plussa tullu, kun on varannu matkan, sopinu muuton, aloittanu uudessa työssä tai jotain vastaavaa. 🙈😁🤣

@Toiveikkaana siks mä sanoin, että se taitaa olla käytössä, kun en tiennyt varmasti ja siks kyselin muiden kokemuksii. 😅

Hyvä, jos saa pahvisen kortin vielä! Toivottavasti saa edelleen, koska ite en missään tapauksessa haluaisi mitään jonninjoutavia sovelluksia vaan ihan oikean neuvolakortin (kun nyt raskaus eka alkaisi 🥲). Yritin jossain vaihees googletella neuvolakorttiasiaa ja paljon löytyi Ipana-sovelluksesta puhetta ja että olis pahvisen kortin tilalle tullu.

@pienirakas toivotaan, että HUSin alueella viel riittäis pahvikortteja äitiysneuvolassa.

@Zebra mä kävin Kari Ratsulalla tosiaan ja voin kyl häntä suositella täydestä sydämestä. Meillä onneks on kans joka kierros onnistunu talletukset, mut viime kierros yks kerta piti lopettaa kesken, ku alkoi se Suomen peli. 🤣

Just kun purnasin parhaalle ystävälle, että nyt tätä raskaus/vauva-asiaa hierotaan mun naamaan joka tuutista, niin mun oma äiti osoittautui törpöksi🤦🏻‍♀️

Olen siis hänelle sanonut monesti, etten ikinä koskisi yhteenkään nikotiinituotteeseen, jos olisin raskaana (hänelle tämä ei ole itsestäänselvyys). Hän tietää, että me yritetään lasta.

No, kävin hänen luonaan ja poltettiin pihalla tupakat, ja perään tulee viesti "yritän aina tiirailla sun vatsaa et ootko raskaana". Hetken kun olin haukkonut happea pelosta, että päästä katkeaa jokin suoni silkasta ketutuksesta, opastin häntä, että nyt ei todellakaan ollut ok. Perään laittoi vielä viestin "no miten asiaa pitäisi kysyä?". Ei muutakuin uusi opastus, josko tällä kertaa meni perille 🤦🏻‍♀️

Noin puoli tuntia ennen tätä oltiin kaupassa parhaan ystävän kanssa, ja jonotin kassalla maksamaan, kun edellä oleva asiakas alkoi jauhamaan kuulumisia kassamyyjän kanssa, ja mistäpä muustakaan, kuin vanhempainvapaista, raskaudesta sun muusta, ja jono seisoo.

Hei kiitti universumi tästä taas ✨

Sen verran haluan kyllä vielä palata aiheeseen ja ”puolustautua”. Selväähän on, että kukaan meistä ei voi sanoa miten toinen saa tuntea. Itse en tosiaan lapsettomuudesta koe häpeää, mutta luontaista mulle on tuntea sitä muista asioista kyllä ihan riittämiin 😅 Kun ollaan keskusteltu puolison kanssa asiasta, ymmärrän kyllä tässä asiassa puolison kannan. Jokainen meistä ponnistaa kuitenkin omista lähtökodista.
Jos miettii miten vanhanaikaisesti edelleen joissain perheessä poikia kasvatetaan: kylmiksi, koleiksi ja tunteettomiksi, niin onko tuo ihme, että sulkeudutaan hankalien tunteiden tai asioiden äärellä ja ei osata puhua. Luojan kiitos meidän sukupolvi on herännyt ja hiljalleen muutosta tapahtuu, mutta eteenkin jos mietitään vanhempiemme sukupolvea ja heidän ajatus- ja toimintamalleja. Kyllä sanon et on varmasti haastetta saada opittu kasvatusmalli muutettua vielä käytännössä, vaikka ajatuksissa muutos on jo tapahtunut.

No mun puolesta case closed. Tää on aina kun ei keskustella f2f asioista, herkästi tulee tulkittua hyväntahtoisiakin kommentteja väärin 😇

Mitä ovulaatiotestejä käytätte? Onko suosituksia johonkin tiettyyn? Olen itse kokeillut nyt YA:n omia, mutta en ole saanut vieläkään varsinaista viivaa kontrolliviivaa tummemmaksi. Ovulaation olisi pitänyt olla laskelmien mukaan jo kaksi päivää sitten. Selkeästi viiva kyllä tummui (tein testin kuutena pvä peräkkäin), mutta ei edelleenkään mene testi viivan ohi. Voiko tosiaan olla, ettei ovulaatio sitten ole vielä tapahtunut..?

Anteeksi myös tyhmä kysymys, mutta voisiko joku selittää seuraavat käsitteet: dpo, kp ja yk. Luen tätä palstaa säännöllisen epäsäännöllisesti ja monet "asiantuntijasanat" jäävät ymmärtämättä 😂😅

Mitä ovulaatiotestejä käytätte? Onko suosituksia johonkin tiettyyn? Olen itse kokeillut nyt YA:n omia, mutta en ole saanut vieläkään varsinaista viivaa kontrolliviivaa tummemmaksi. Ovulaation olisi pitänyt olla laskelmien mukaan jo kaksi päivää sitten. Selkeästi viiva kyllä tummui (tein testin kuutena pvä peräkkäin), mutta ei edelleenkään mene testi viivan ohi. Voiko tosiaan olla, ettei ovulaatio sitten ole vielä tapahtunut..?

Anteeksi myös tyhmä kysymys, mutta voisiko joku selittää seuraavat käsitteet: dpo ja yk. Luen tätä palstaa säännöllisen epäsäännöllisesti ja monet "asiantuntijasanat" jäävät ymmärtämättä 😂😅
Mä oon käyttänyt pregcheckin ovulaatiotestejä ja ne on ainakin mulla toiminu yleensä. Ja dpo on days past ovulation eli ovulaation jälkeiset päivät. Yk taas on yrityskerta vai onko se yrityskierto en oo tosin tosta itsekkään varma, ainakaan että kumpi se on.🤣 Ja kp kuukautispäivä.

@Maana Mannila Huomasin nyt tuon sun neuvolakortti kysymyksen mutta Nurmijärvellä asun ja täällä sain pahvisen neuvolakortin joulukuussa. Toki se oli mulla pari tuntia ennen kuin revin ja heitin pois. 😖 Sen takia kun neuvola ja toinen ultraus jossa todettiin se keskeytynyt keskenmeno olivat samana päivänä en siis olisi muuten repinyt ja heittänyt pois toki. 🥴

Anteeksi myös tyhmä kysymys, mutta voisiko joku selittää seuraavat käsitteet: dpo, kp ja yk. Luen tätä palstaa säännöllisen epäsäännöllisesti ja monet "asiantuntijasanat" jäävät ymmärtämättä 😂😅
Ya:n verkkosivuil noist testeist lukee arviois, että pakkauksessa on useita viallisia usein. Mä oon käyttäny Clear Bluen Advanced Digital -testiä eli lilaa, sekä samoja kuin @Kali. Lisäks mul on Maybe Baby -ovulaatiomikroskooppi, jonka avulla tarkkaillaan syljen suolojen kiteytymistä. Ovulaation lähestyessä kiteet muuttuu saniaismaisiksi.

Palstaslangi on oma kokonaisuutensa, johon ei heti pääse sisälle. 😅 Siitä löytyy ihan oma ketju täältä: https://forum.vau.fi/threads/vauvapalstaslangin-abc.1599344/

Just kun purnasin parhaalle ystävälle, että nyt tätä raskaus/vauva-asiaa hierotaan mun naamaan joka tuutista, niin mun oma äiti osoittautui törpöksi🤦🏻‍♀️

Olen siis hänelle sanonut monesti, etten ikinä koskisi yhteenkään nikotiinituotteeseen, jos olisin raskaana (hänelle tämä ei ole itsestäänselvyys). Hän tietää, että me yritetään lasta.

No, kävin hänen luonaan ja poltettiin pihalla tupakat, ja perään tulee viesti "yritän aina tiirailla sun vatsaa et ootko raskaana". Hetken kun olin haukkonut happea pelosta, että päästä katkeaa jokin suoni silkasta ketutuksesta, opastin häntä, että nyt ei todellakaan ollut ok. Perään laittoi vielä viestin "no miten asiaa pitäisi kysyä?". Ei muutakuin uusi opastus, josko tällä kertaa meni perille 🤦🏻‍♀️

Noin puoli tuntia ennen tätä oltiin kaupassa parhaan ystävän kanssa, ja jonotin kassalla maksamaan, kun edellä oleva asiakas alkoi jauhamaan kuulumisia kassamyyjän kanssa, ja mistäpä muustakaan, kuin vanhempainvapaista, raskaudesta sun muusta, ja jono seisoo.

Hei kiitti universumi tästä taas ✨
Eih! 😭 Tästä tuli todella vahvasti mieleen oma äitini, joka voisi möläytellä jotain vastaavaa jos tietäisi meidän yrityksestä. 🫠 Just mietin tänään, että pitäisikö kertoa hänelle huomenna kun nähdään meidän yrityksestä.. tää oli universumin merkki mulle olla kertomatta..

Hoidoissa suositellaan aina Clearbluen pinkkiä juurikin noiden tulkintaongelmien vuoksi. Ehkä voisit kokeilla yhtä aikaa viivatestiä ja Clearblueta, niin näet miten ne vertautuvat juuri sinulla? 🤔 Noita Clearblueita saa tilattua netistä halvemmalla, esim Raskauskeijulta tai Kotitesti-sivustolta.

@pienirakas

Samoissa dpo mennään, ja sama oire tuo vitutus 😆

Eilen ja toissapäivänä mielialat heitteli niin paljon, saattoi ihan yhtäkkiä alkaa ärsyttämään vaikka ei ollut mitään syytä. Oli pakko miehellekin muutamaan otteeseen todeta että "sori, mua kiukuttaa, voidaanko vähän väitellä?". Ei se siihen mukaan suostunut lähtemään, fiksua. Mutta itse olisi halunnut purkaa sen ärsytyksen jotenkin. Mutta yhtä nopeasti vitutus lähti, kuin tulikin. Ihan ihme mielialan heittelyä 🥴
Eilen yritin puristella rintoja ja tulkita olisiko nännit herkemmät kuin tavallisesti. Se on ollut ihan ensimmäinen oire aiemmissa raskauksissa! Harmi kun en yhtään muista mikä dpo se on alkanut, mutta kuitenkin päiviä ennen menkkojen oletettua alkua. Eilen en huomannut mitään herkkyyttä, mutta tänään aamulla heräsin siihen kuinka rinnat tuntuu herkiltä. Yleensä mulla ei näin voimakasta herkkyyttä ole pms oireena, joten sormet ristissä että tämä olisi ensimmäisiä raskausoireita 🤞🏼 Tai sitten vain tulkitsen rinnat herkemmiksi ja tämä on samanlaista kuin aina ennen menkkojen, mutta nyt paljon herkemmin jokaista pientä oiretta tulkitsee, huoh 😅 Piinapäivät on nimetty syystäkin piinapäiviksi.

Ihana aurinko on rantautunut myös tänne Lappiin, ja olipa virkistävää eilen kävellä koiran kanssa lenkillä niin, että näki välillä ihan vähän pilkottavaa maata lumen alta. Rakastan kevättä, silloin oma mieliala myös paranee huomattavasti ☀️

@Lunari Mulle gyne suositteli Clear Bluen digitaalisia ovistestejä, ne on kuulemma luotettavimmat. Olen kahdessa kierrossa käyttänyt lilaa, mutta seuraavaksi aion kokeilla pinkkiä, koska se lila stressaa mua. 🥲 Ekalla kerralla aloitin liian myöhään testaamisen, en saanut ollenkaan vilkkuvaa hymynaamaa ja olin jo luopunut toivosta ennenkun pysyvä viikon jälkeen putkahtikin näyttöön. Tokalla kerralla totesin, että viikon verran vilkkuvan hymynaman tuijottelu ei oikein tuo mitään lisäarvoa mulle.

Mulla piinapäivät jatkuu taas, dpo12 ja eilisaamun tiputteluvuoto loppui siihen eilisaamuun. Menkkojen ennustettu alkupäivä ois vasta huomenna, eli todennäköisesti huomiseen vielä joudun odottelemaan uutta kiertoa. Viime kierrossa oli kans tiputtelua, mutta sillon se kesti 3 päivää tauotta ennen menkkojen alkua. Kaikkihan on mahdollista, mutta mun kroppa tykkää tehdä tälläsiä temppuja ja en aio mennä lankaan tällä kertaa 😤

Dpo = days past ovulation. Eli jos saat ovulaatiotestistä plussan tänään, niin huominen on sun dpo0 (ovulaatiopäivä). 😊

Kp = kiertopäivä, kp1 alkaa menkkojen ekasta päivästä 🌝

Yk = yrityskuukausi, kuinka monta kuukautta olette yrittäneet 💕

Dpo = days past ovulation. Eli jos saat ovulaatiotestistä plussan tänään, niin huominen on sun dpo0 (ovulaatiopäivä). 😊

Kp = kiertopäivä, kp1 alkaa menkkojen ekasta päivästä 🌝

Yk = yrityskuukausi, kuinka monta kuukautta olette yrittäneet 💕
Oh, oon aina luullut että YK on yritys kierto, koska ihmiset aina toteaa sen kuukautisten alkaessa. Kaippa sillä oo suurta merkitystä kun kohtuu usein kuukausi on vaihtunut samalla kun kuukautiset on ilmoittaneet kierron päättyneeksi.

Mä luulen, että on jonkin verran variaatioo, miten kukin määrittelee merkitykset noille lyhenteille, mutta idea sama. Mä tulkitsen näin:
yk = yrityskierto (aluks ajattelin, että yrityskerta)
dpo = day post ovulation
kp = kiertopäivä

Eli vähän poteitto, potaatto -osastoa 🥔🥔

Tääl odotellaan edelleen ovulaatioo. Mies taas vähän kurjemmas kunnos kuin eilen, mutta nappaa droppia ahkerasti ja juo lämmintä. Laskelmieni mukaan ovulaatio olisi ti—to-välillä, mut CB:n lila antoi tänään neljättä päivää vilkkuvan hymyn. Estrogeenit on siis nousussa. Pysyvä hymy tulee varmaan sit hu tai ti. Mitä pidemmälle menee, sen parempi. Ehtii mies toipua ja tyhjää lastit kertaalleen ennen yritystalletusta.

Ottopoika lähti kotiinsa, ja lomakylässä on rauhallinen tunnelma.

Ai niin ja @Sinertävää mulle kans sanottiin Fleicitas Mehiläisessä, että suosittelevat lh-piikkiä mittaavaa testiä juuri tuosta syystä. Monesti testaaja ei saa välttämät ollenkaam pysyvää hymyä vaan testi vain vilkuttaa vilkuttamasta päästyään. Siks mulla sen rinnalla normi PC:n tikkutesti.

Niin eikös tuo yk tarkoita että monesko yrityskierto meneillään. Esim itsellä tällä hetkellä niin pitkiä kiertoja että siinä missä tavallisimman kierron (~28pv) naisilla vuoteen mahtuu yrityskiertoja se noin 12-13, niin itsellä vuoteen mahtuis vaan 9-10 yrityskiertoa. Että sinänsä ne ei ole suoraan yk = kuukausia, kun voi poiketa tälla tavalla. 😊 Ainaki mä olen näin käsittäny!

Sitten toki me esim ollaan joskus annettu raskaudelle mahdollisuus vaikkapa 2-3 kiertoa ja pidetty taukoa useampi kuukausi niin oon sitten laskenu taas yk1 kunhan on aloitettu uudelleen yrittämään. Joku varmaan laskis edelliset ei-vauvaan-johtaneet kierrot yhteen. Mutta kun itsellä ei ole ollut haasteita raskautumisen suhteen, niin toi on ollut hlökohtasesti aika samantekevä miten laskeskelen tai asiasta ilmoitan. Lähinnä merkittävä lukema varmasti heille, jotka yrittäneet kauan, niin muut käsittää helpommin missä mennään. ❤️‍🩹

Takaisin