Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kali Vähän kyllä nyt epäilyttää, onko testi viallinen.. On kyllä huonoa tuuria!! Ehkä vielä uutta testiä kehiin..?

@Maana Mannila No voi että. ❤️ Yritän lohduttaa vielä sillä, että kyllähän lahjasoluja käyttävillä voi olla muitakin raskautta tai sen jatkumista estäviä asioita, että ei se munasolun laatu siinä ole ainoa asia. On toki tosi ikävää, että apua ei ole ollut, mutta olet kuitenkin yrittänyt auttaa, mikä on arvokasta sinänsä. ❤️

@Suskikitten Onpa teillä kurja tilanne. 😞 Onko sitä kipua ympäriinsä vai vatsan/suoliston alueella? Oletteko kokeilleet akupunktiota? Olen kuullut, että sillä voi olla vaikutusta erilaisiin hermosärkyihin ainakin. Kun on taitava tekijä. Ja just tilanteissa, missä lääkärit ei ole tienneet mitään sanoa.

@Suskikitten Onpa teillä kurja tilanne. 😞 Onko sitä kipua ympäriinsä vai vatsan/suoliston alueella? Oletteko kokeilleet akupunktiota? Olen kuullut, että sillä voi olla vaikutusta erilaisiin hermosärkyihin ainakin. Kun on taitava tekijä. Ja just tilanteissa, missä lääkärit ei ole tienneet mitään sanoa.
Kipu pääasiassa selästä lähtöisin. Hyvä lotto voisi olla selkärankareuma, mutta ei tosiaan oo diagnoosia. Tulehduksen hillitseminen voisi auttaa silloin.

Vois ehdottaa akupunktiota. Sitä ei olla kokeiltu vielä.

@Puolikuu kiitos. Nää uutiset ei kuitenkaan lupaa kovin hyvää sen suhteen, että onnistuisin itsekään omilla soluillani tulemaan raskaaksi niin, että raskaus päättyisi elävänä syntyneeseen lapseen. Vähintään kahden eri miehen siittiöillä yritetty mun munasoluja hedelmöittää, mutta homma ei ole jatkunut alkua pidemmälle.

Huomenna toinen käynti hedelmällisyyslääkärillä. Otan varmaan hänen kans esille tän asian ja kysyn hänen mielipidettä.

Jotenkin putosi omalta lapsitoiveelta nyt ihan täysin pohja.

@Suskikitten onpa ikävä kuulla. Toivottavasti saisit LH-huipun kiinni ja miehen innostettua hommiin. <3

Ei tätä lapsen saamista kyllä yhtään liian helpoksi ole tehty.

Muokkaus: Jatkan viel @Suskikitten (siksi uusi tägäys, ettei mene sulta ohi tämä). Onko sun mies pitkään ollut reumatutkimuksissa? Meillä on mun ja miehen suvussa sekä selkäranka- että nivelreumaa, ja sen diagnosoiminen ei tosiaan ole helppoa. Reuma on siitä tympeä autoimmuunisairaus, että se on jokaisella niin omanlaisensa sekä tulee ja menee vähän oman mielensä mukaan. Oireet on tosi yksilölliset ja hoito vaikeaa, koska lääkitys ei välttämättä suorastaan helpota oireita, vaikka laskisikin tulehdusarvoja. Niin ikään lääkkeissä (esim. Trexane) on kovat sivuvaikutukset.

En tiedä, mitä kaikkea sun mies on kokeillut, mutta tiedän, että monelle auttaa gluteeniton ruokavalio ja mahdollisesti myös maidottomasta dieetistä on apua.

Sitten, jos dg:n saa, niin moni hyötyy myös biologisesta lääkeestä (esim. Yuflyma), mutta siihen saa kelakorvauksen vasta, kun on ensin kokeiltu ns. konservatiiviset lääkkeet.

En tarkoita neuvoa tai tarjota ratkaisuja, mutta tuollaisia juttuja tuli itselle mieleen, kun olen reumasairauksia ja hoitokeinoja läheisten elämässä seurannut. <3

Muokattu viimeksi:
@Maana Mannila ohhoh, melkoisen raskaita uutisia olet saanut. 😓 On oikeasti inhottavaa, miten erilaisia haasteita yksilötasolla raskautumisessa ja raskaudessa on. Eipä tässä voi edes mitään "neuvoa", kun se mikä toisella auttaa ei toisella taas vaikuta lainkaan. Onneksi sulla on tulossa tuo seuraava käynti jo näin pian, toivotaan että sieltä saat jotain oikeasti ammattilaisen palautetta ja keskusteluapua. Onhan siinä varmasti monet mietteet ja sulattelut. ❤️‍🩹 Vaikka en halua olla sellainen ylipositiivinen ihminen joka höpöttää että kaikki järjestyy, niin ainakin pidän peukkuja täältä ruudun takaa teidän vauvahaaveelle. ✨

Paljon on taas ollut sellaisia aiheita täällä pinnalla, mihin ei taaskaan osaa itse oikein ottaa kantaa. Jatkakaa keskustelua, purkakaa ärsytystä ja siihen malliin. Tää on niiiin hyvä paikka kasata omia ajatuksia, vaihtaa niitä ja myötäelää toisten tilanteita. ❤️‍🩹

@Maana Mannila varmasti ikävää ja ahdistavaa kuulla, ettei lahjoitetut munasolut ole johtaneet vauvan syntymään😟 Siitä huolimatta on hienoa, että olet soluja lahjoittanut❤️ Ja ovat varmasti olleet hyvälaatuisia, kun sulle niin on sanottu. Onhan raskaus/raskaudet voineet keskeytyä ihan mistä tahansa syystä, jolla ei ole mitään tekemistä sun solujen kanssa. En tiedä, lohduttaako mun kommentti sua yhtään, mutta toivottavasti edes vähän!

@Kali vaikuttaa vialliselta testiltä. Sinuna tekisin uuden kaiken varalta.

Kysymys tähän väliin. Oon alkanut tässä kierrossa tikuttamaan ovulaatiota ja pregcheckin liuskat käytössä. Kierto 24-26 päivää, nyt menossa kp 9 ja testissä ei näy edes hailakkaa viivaa toisen viivan kaverina🤔 miten muilla on tikutuksen kans?

Kysymys tähän väliin. Oon alkanut tässä kierrossa tikuttamaan ovulaatiota ja pregcheckin liuskat käytössä. Kierto 24-26 päivää, nyt menossa kp 9 ja testissä ei näy edes hailakkaa viivaa toisen viivan kaverina🤔 miten muilla on tikutuksen kans?
Pregcheckissä pitäisi alkaa tulla tummenemista kun ovulaatio lähestyy. Jos tää on eka kierto, missä selvität ovulaation ajankohtaa niin se voi tulla yllättävänkin myöhään. Testaatko monta kertaa päivässä? LH piikki saattaa kans olla joillakin nopea. Mun oma piikki vaikuttaisi olevan noin 12 tuntia pitkä.

Mä toistelen tätä usein ja oon huono esimerkki raskautumisongelmineni, mutta mullahan kierto on tarkka 24 päivää ja ovulaatio kp16. Eli liian myöhään 😅

Muoks ja jos siinä ei näy edes hailakkaa toista viivaa niin onko mahdollista että käytät liian laimeaa virtsaa? 🤔 Mulla aina tulee jonkin asteinen viiva paitsi jos en oo pidätellyt tarpeeksi kauan vältellen veden juontia. En kuitenkaan stressaisi liikaa jos ekaa kertaa tikuttelet, jatkaa vain kärsivällisesti metsästystä.

@Luumuliini minäkin ekaa kertaa tikuttelin. Mulla on ollut tässä kierrossa ensin rfsu:n testit ja sitten pregcheckin. Molemmissa näkyi aina toinen viiva, tosi haaleana kylläkin. Yhtenä iltana sain vähän tummemman viivan pc:n testillä ja sen jälkeen taas vaan ihan haaleaa. Luovutin jo tikuttelun kanssa, koska eiköhän se ovis mennyt, jos sitä edes oli. Nyt kp15 ja edellinen kierto oli 25 päivää.

Oon ihan ihmeissäni, mitä mun kroppa touhuaa. Rintojen aristus ja pistely alkoi eilen, mistä päättelin, että varmaan progesteroni on noussut eikä ovulaatiota enää ole tulossa. Alavatsa on ollut turvoksissa eilisestä lähtien ja edelleen siellä tuntuu ihmeellisiä nipistyksiä ja lieviä kramppeja varsinkin oikealla puolella. Kramppailut kestäneet melkein viikon jo ja välillä pistely on tuntunut vasemmallakin puolella. Valkovuoto sen kuin runsastuu. Pikkarit ihan kastuu jo siitä😳 Semmoista kirkasta ja vetistä edelleen ja tunnen, kun sitä välillä valumalla valuu. Lisäksi väsyttää ja on olo, että flunssa olisi alkamassa. Ilmeisesti hormonit on sekaisin enkä ole ovuloinut ollenkaan, koska eikös ovulaation jälkeen pitäisi valkovuodon muuttua niukaksi?

@suskionpa teillä ikävä tilanne 😔 toivon todella, että löytyisi diagnoosi ja sitä kautta ehkä apukin miehelle kipuihin. Toivottavasti saat oviksen kiinni ja puolison sillä motivoitua tähän kiertoon 🤞 olitko sä hakenut jotain apuja lyhyeen luteaalivaiheeseen?

@Maana Mannila ootpa saanut ikävää tietoa, helppo ymmärtää, että vetää mielen mustaksi 😓 mutta ei kannata sen perusteella todellakaan heittää toivoa kaivoon. Vaikka kuulostaa varmasti pahalta. Mutta kannattaa ehdottomasti ottaa huomenna lääkärin kanssa puheeksi. En tiedä, lohduttaako tää yhtään, mutta oon itekin paristi luovuttanut munasoluja. Eka kerta ei ymmärtääkseni ainakaan johtanut perheelle vauvaan. Olin tästä itse silloin huolissani ja mietin omiakin tulevia vauvahaaveita. Ja mua ainakin lohdutettiin sillä, että tosiaan lahjasoluhoitoihin päätyvillä on usein muitakin haasteita ja se että raskaus alkoi ja munasolut hedelmöittyivät oli jo hyvä merkki. Paljon voimia kuitenkin asian käsittelyyn, toivottavasti saat huomenna vastauksia ❤️

@suskionpa teillä ikävä tilanne 😔 toivon todella, että löytyisi diagnoosi ja sitä kautta ehkä apukin miehelle kipuihin. Toivottavasti saat oviksen kiinni ja puolison sillä motivoitua tähän kiertoon 🤞 olitko sä hakenut jotain apuja lyhyeen luteaalivaiheeseen?
Jep, lugesteronia kokeiltu ja terolutia. Odottelen puhelua seuraavaksi, jonka jälkeen toivottavasti pääsen vakavammin otettaviin lapsettomuus hoitoihin. Noi mulle määrätyt annokset on ollut joka kerta pienin mahdollinen, varmaan koska oon pyytänyt ite niitä lääkkeitä niin oon saanut pienimmän, ja selkeästi ei oo ollut riittävää, mutta varmaan mulla pitää tehdä lisää tutkimuksia saadakseni isompia annoksia.

@Maana Mannila ilmaisin itteeni ehkä vähän tökerösti aiemmin, ei ollut tarkoitus mitenkään vähätellä sun fiilistä, pahoittelut 🫣

Omanapikset: En tiedä, mitä ajatella. Tänään dpo 11, herkkä testi nega. Aamulämmöt ennätyskorkeat, nännejä särkee mutta rintojen turvotus vähäistä, oikeaa nivusta särkee kuten ovulaatiossa. Jotenkin silti on vahva fiilis, että en ole raskaana tässä kierrossa. Jollei lämmöt romahda aamulla, niin testailen taas.

Ainiin, ja se *piip* rahareikäauto on nyt viimein poissa. Saatiin vielä upea loppu yhteiselle taipaleelle, kun ei mennyt katsastuksesta läpi, ja niinpä tulee vielä 570 euron korjauslasku (edellisten tappioiden päälle). En halua kuulla siitä autosta enää koskaan 😂

Pahoittelut omanapailua, mutta viimeinen vuorokausi on ollut hullunmyllyä, enkä tiiä mitä ajatella!

Sain töitä yli vuoden työttömyyden jälkeen(100% etätyö niin voin rauhassa salaa olla toki raskaana), lääkäri antoi masennus ja ahdistusdiagnoosin ja citalopramit siihen (haittavaikutuslista oli aika komeaa katsottavaa ja ohjeen mukaan olisi pitänyt keskustella lääkärin kanssa jos on raskaana tai yrittää). En tiedä pitäisikö tämä projekti tauolle pariksi kuukaudeksi vai jatkaa vaan yrittämistä. Ja jotenkin ei nappais nuo lääkkeetkään. Ärsyttävää. Miks kaikkea mahdollista samaan aikaan:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Niissä lääkkeissä oli toki myös mainittu että voi apteekissa kysyä. En haluaisi papereihini ”hankalan” leimaa turhaan, joka ei haluakaan hoitoa.

@Maana Mannila Voi ei, oletpa saanut kamalia uutisia 😟 En ees tiedä mitä sanoa... Tsemppiä kovasti jokatapauksessa!

Täällä on menossa dpo8 ja pidin pääni enkä tehnyt hätähousuna testiä heti aamulla 😅 Jostain syystä nyt ei tunnu sellasta polttavaa tarvetta testailla heti kun mahdollista, niinkuin on tuntunut 2 aiemmassa kierrossa. Eilen ja toissapäivänä on ollut lievää huimausta mut en tiedä ovatko vaan vkonlopun sairastelun jälkimaininkeja. Aika näyttää 🙏 Ihme zen olo kyllä täs vaiheessa kiertoa, yleensä oisin jo ihan pistoksissa kaivelemassa testejä kaapista 😄

@Maana Mannila voi kurjuus, mitä uutisia ja tunteita olet joutunut kohtaamaan ☹️ Muiden kommentit siitä, että syy voi hyvin olla myös raskautta yrittäneessä henkilössä - ei sinun munasoluissasi, ovat varmasti aiheellisia!

@Pumperoinen minun oli myös tällä kertaa helpompi odottaa testauspäivää. Kyllähän ajatukset pyöri paljon päässä, mitä lähemmäs tätä päivää tultiin, mutta jaksoin odottaa suunnittelemaani testauspäivään asti. Tsemppiä sinulle! :Smiling Face With Smiling Eyes:

Omanapa:
IMG_2998.jpeg

Ja fiilis mahdottoman onnellinen!! :smiling face with heart-eyes: Nyt toivotaan, että kuukautiset pysyvät poissa, että viiva vahvistuu ja että muutenkin raskaus sujuisi toivotusti loppuun saakka! :Four Leaf Clover:

Toiveikasta viikonloppua kaikille!

@pienirakas , @Selmiina , @Pumperoinen kiitos lohduttavista sanoista. Ehkä ylireagoin, mutta pettymys 0 syntyneeseen lapseen on niin valtava. Ei tosiaan tullut edes teoriassa mieleen, että syntyneitä lapsia olisi voinut olla vähempää kuin 1. Oon aina välillä nimittäin ajatellut lasta/lapsia, jotka on syntyny niistä soluista. Oon miettiny, miltä he näyttää ja mitä he harrastaa, rakastaako hekin lukemista ja kirjoittamista niin kuin mä. No enää ei tarvi sitä miettiä.

@Lanaka suurkiitos kokemuksesi jakamisesta, se lohduttaa paljon ja tuo toivoa. Onneksi tosiaan pääsen nyt juttelemaan lääkärin kanssa ja kertomaan hänelle huoleni.

@Syssymyssy en ottanut loukkaavana tai tökerönä sun viestiä, joten ainakaan sen puoleen ei syytä pahoitella. Enkä tarkoittanut vastatakaan niin, että sulle tulisi sellainen olo. Eli omasta puolesta myös pahoittelut. Oon herkkä kyllä, mutta yleensä en viitsi loukkaantua jostain, mitä tuntemattomat sanoo internetissä — eikä täälä foorumil ole tullut sellainen olo, että kukaan tahtois toiselleen pahaa tai suhtautuis ylimielisesti.

Onneksi teidän autosaaga lähenee loppuaan, vaikka ylläripyllärikorjauslasku vielä soittelikin perään. 😌 Ja sormet ja varpaat ristiin, että oudot oireet olis vavva! ❤️

@Rouva W onnittelut uudesta työstä! Pääsetkö aloittamaan heti? 🙏

@Luumuliini mä oon kans tikutellu PC:n testien kans, ja ainakin itsellä meni eka kierto ihan ihmetellessä. Eli sanoisin, että noi perinteiset ovistestit vaatii vähän harjoittelua, että tulee tutuksi. Mä epäonnistuin niin komeasti löytämään lh-piikkiä, että annoin koko testien olla useamman kierron. 🤣 Viime kierrossa sit etsin estrogeenin nousua Clearbluen lilalla testillä ja lh-huipun bongasin PC:llä. Tein kaksi kertaa päivässä (aamun toinen pissa ja sit iltapäivällä klo 15 jälkeen myöhäisempi). Eka testi oli korkea, mut toinen huipputulos eli positiivinen. Pitkä selitys. 😅

Omanapa: Ei oireita, ei toiveita. Odottelen menkkoja alkavaksi ensi viikolla (hoksasin ns. kaavan, että kolme viikkoa odotellaan, ja neljännellä alkaa joko vuoto tai hcg nousta).

Nykyään kun oikeasti lukeminen vähenee ja somemaailma syvenee, niin selvästi luetun tekstin ymmärtäminen on heikommalla mallilla mitä ennen - tai sitten ns. vöärinymmärtämisen kulttuurista on tullut tapa. En myöskään usko että täällä kukaan toiselleen tahtoo olla tyly tai muutenkaan, enkä syytä missään nimessä tällä tekstillä ketään tai viittaa mihinkäön yksittäiseen, vaan yleisesti. Viesteistä voi olla hankala saada kiinni tunnetta sen takana, siksi varmaan itsekin lätkim emojeita matkaan. 😄 Kunhan pohdin, kun tästä on viimepäivinä ollut taas puhetta.

Omanapailen hetken, nyt siis kp4 ja menkat taas eilen kp3 näytti jo loppumisen merkkejä. Uskon että mun kierto nyt hakee uutta mallia, kun yleisesti kierto näyttää pidentyneen ja vuotopäivät vähentyneen. Eilen mieskin sai päätettyä että nyt ei enää keskeytellä, eli nyt kun menkoista selvitään niin eiköhän saa merkata että yritys aloitettu 3/26. ❤️

No niin, kun kuitenkin haluatte lukea, niin kerron heti päivitystä lääkäristä, jonka luona siis kävin äsken toisen kerran.
- follikkeli on puhjennut, mikä viittaa ovulaation tapahtuneen, kuten pitää
- kohdun limakalvon paksuus on hyvä ja riittävä alkion kiinnittymiseen
- sain lähetteen uusiin labroihin, tällä kertaa mitataan ”kuppa ja kuus muuta” (ei siis oikeasti seksitauteja) vaan ferritiiniä, d-vitamiinia ja pitkä litania muita arvoja
- näihin labroihin varaan ajan, kun vuoto on alkanut (kp 2–7 välillä tais olla)
- jos vuoto alkaa, tehdään aukkari alkukierrosta, kun vuoto on loppunut
- jos ei, teen raskaustestin, ja jos se on positiivinen, kurkataan tästä 4 viikon kuluttua ultralla kohtuun

Toin myös esille huoliani koskien munasoluja, kohdun limakalvon paksuutta ja emättimestä ulos valuvaa siemennestettä. Lääkäri kuunteli mua ja suhtautui huoliini vakavasti. Hän sanoi, että mun ei kannata tässä vaiheessa huolehtia mun munasolujen laadusta ja että usein lahjasoluhoitoja annetaan pareille, joissa nainen on pitkälle yli 40. Näin ollen raskauden jatkumiseen vaikuttaa tosi moni asia, joihin mun munasolut ei liity. Tämä helpotti huolta paljon. Lisäksi lääkäri sanoi, että on hyvä, että ollaan nyt aktiivisesti liikkeellä, niin todennäköisyydet on meidän puolella.

Kohdun limakalvon paksuus on riittävä alkion kiinnittyä, ja ei haittaa, vaikka siemennestettä valuu ulos. Näin käy kuulemma kaikilla, mutta se ei haittaa, sillä siittiöt on siinä vaiheessa jo tarttuneet kohdunkaulan limaan ja alkaneet pitkän uintimatkan kohti munanjohtimia, missä hedelmöittyminen sitten tapahtuu. Ei tarvi makoilla jalat ylhäällä, jos kohta ei välittömästi kannata pompata pystyyn. 😁 Siittiöitä päätyy munanjohtimiin lopulta 10–1000 eli tosi pieni osa siitä kymmenistä tai sadoista miljoonista, jotka matkan aloittaa.

Näin ollen ainakin itse haluan, että kaikista vikkelimmät ja parhaat uimarit pääsee ns. pelimestoille, joten en liian kauaa aio jatkossa pötkötellä. 🤣

Ja siis tämä on mun kokemus ja mun ja lääkärini kanssa käymä keskustelu eikä mikään objektiivinen totuus. Jokainen tekee omalla tavallaan.

Mulla on nepsyhaasteita, ja siksi mun ulosanti saattaa olla välillä töksähtelevää, siitäkin huolimatta että luen paljon. Mä myös jään usein vatvomaan sanomisiani, koska en ajattele, ennenkuin sanon.

Mulla on tänään kökkö päivä. Lämmöt edelleen koholla, testi nega. Eiköhän tämä kierto ollut taas tässä. Ärsyttää kun annoin itseni nukkua pidempään, olisin ansainnut loskalenkin. Samaan aikaan vaikka nukuin pidempään, niin nukuin auttamatta liian vähän.

Takaisin