@Maana Mannila no juuri tämä. Munasarjat ei nuorru eikä mun hedelmällisyysongelmat ratkea odottamalla. Esikoistakin tehtiin vuosia niin on pakko varautua että tässäkin kestää.
joo mä katsoinkin tota sun listaa, että ei tosiaan taivaasta tipahtanu vavvaa eikä haikara tuonu sunkaan syliin. <3 Sitä voi tehdä vain parhaansa (eikä aina sitäkään, ja silloin sen on pakko riittää) sillä, mitä on käytettävissä. Ihanaa kuitenkin, että olette päässeet muuttamaan omaan kotiin, jossa on moderneja ja ekologisia ratkaisuja, kuten maalämpö – sekä tilaa perheelle, mikä teidän lapsiluku sitten ikinä lopulta onkaan.
Vaikka tietää faktat ja demografiset tilastot, niin kai jokainen uskoo, että raskaus alkaa luonnollisesti omia aikojaan, kunhan ehkäisyä ei ole ja yhdyntöjä on säännöllisesti. Jos itse olisin tiennyt, miten vaikeaa raskaaksituleminen on, en tiedä, olisinko edes poistattanut kuparikierukkaa ja ruvennut hommaan. No ainakaan en olisi ollut ehkäisyn kanssa ihan niin tiukkis kuin olin siihen asti, että siitä puolison kanssa päätettiin luopua.
@Mur joo, mä luulen, että toi on varmaan just aika yleistä, että haluais saada tiedon raskaudesta heti, jotta voi suunnata ajatukset ja energian oireiden tarkkailusta seuraavaan kiinnekohtaan raskaudessa. Ehkä se on just ihan hyvä opetus meille ihmisille, että on asioita, joihin emme voi vaikuttaa ja asioita, joista emme saa tietoa, vaikka miten kaivaisimme. Vanhemmuudeessa odottamista varmaan riittää ja epävarmuutta myös. Tää on ehkä hyvää harjoitusta siihen. xD
Teilläkin varmaan aika hässäkkää, jos/kun lapsi saa hampaita. Tsemppii sinne kaiken keskelle ja toivotaan, että jos vuoto sulla on alkaakseen, niin alkaisi pian, jotta voisit sitten keskittyä muihin asioihin – kunnes ovulaation kyttääminen alkaa taas alusta. Tätähän tää on, pissatikkujen ja limojen kanssa räpeltämistä.
@Selmiina mullakin traumoja lapsuudesta ja nuoruudesta, nimenomaan omien vanhempieni kanssa sekä sisarusten ja isovanhempien + isäpuoli ja äitipuoli vielä kuviossa mukana. Sisaruksia ei sentään ole kuin sellaisia, joilla on molemmat vanhemmat mun kanssa saman, mutta sanotaanko vaikka näin, että aika moni asia on omissa herkkyysvaiheissa mennyt niin kovalla paineella viemäriin, että kannan sitä kuonaa mukanani varmaan loppuikäni. Tosin mä en ole ollut yhtä fiksu kuin sä ja käsitellyt asioitani terapiassa. Toivottavasti joku päivä on siihen mahdollisuus. <3
Mun loppulasku tuosta ensikäynnistä oli n. 250 euroa, vähän alle. Sain gynekäynnistä kelakorvauksen, mutta tutkimuksista en eli niistä maksoin täyden hinnan. Verikokeisiin varaan varmaan ajan HUSlabista, niin saa vähän halvemmalla ne kuin Mehiläisestä.
Suosittelen käymään tarkastuttamassa oman tilanteen mieluummin vähän aiemmin kuin vähän myöhemmin. Oli kaikki kunnossa tai ei, niin ainakin mua helpottaa faktatieto ja sen mukana tuoma mielenrauha.